Pak jij gigantisch uit met Kerst

23-11-2025 21:09 53 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel dekt in alle opzichten de lading.
Pak jij gigantisch uit met Kerst? Eten jullie twaalf gangen met exclusieve gerechten? Steek je de gehele familie in het nieuw? Pas je elk jaar de kerstballen aan aan de trendkleuren van het jaar? Het hele huis versierd, dagenlange voorbereidingen?
Is Kerst bij jullie thuis een enorme happening, dat vraag ik me dus af.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik doe niets.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Niet echt. Kerstdiner plannen is een crime met gescheiden (schoon) ouders en twee zussen met partners. Ene zus moet werken, met andere zus en mn vader een van de kerstdagen doen en een bij vriend zn familie. Doe dit jaar alleen cadeaus met vriend en we hebben een klein boompje met lampjes, geen ballen. Hoef niet zo episch voor mij. Vriend vinkt het wel leuk, met kerstfilms en al
TO begint:
Ik kom uit een familie waarin Kerst geen bijzonder feest was. Toen ik jong was, waren de financiele middelen niet toereikend voor een enorm feest ook niet echt voor een ieniemieniefeestje, toen ik ouder werd, was de sfeer voornamelijk slecht en waren Kerst en Oud en Nieuw bepaald geen hoogtepunten. Met mijn gezin heb ik geprobeerd de negatieve tradities te doorbreken en we hebben het echt gezellig. Maar alle kersttopics op dit forum imponeren me een beetje.
Ik heb soms moeite dingen in te schatten, vandaar dit topic. Ik krijg reclame van kledingzaken voor kerstoutfits. Ik denk: "oh jee, echte mensen kopen dus speciale kerstkleren en dat doen wij nooit." Ik lees op dit topic over stress met kerstmenu's. Ik kook altijd best lekkere dingen, maar met Kerst misschien net iets luxer en helemaal geen enorme menu's. Ik lees over enorme feesten, maar ik ga bij familie op bezoek en opa haalt afhaalchinees.

Ik vraag me af of het echt zo is, dat Kerst zo'n enorm spektakel is. Niet omdat ik jaloers ben, of ergens op neerkijk, maar gewoon omdat ik moeite heb het plaatje in mijn hoofd kloppend te krijgen. Dus ik lees gewoon alles graag!
rabarbara wijzigde dit bericht op 23-11-2025 21:14
1.86% gewijzigd
Dit is de eerste kerst zonder mijn vader, heb er nog niet echt zin in

Normaal kook ik wat uitgebreider
Frankly my dear, I don"t give a damn
Wij met familie doen een tussenweg, wel luxer eten, niet vele gangen. Het huis wel mooi versierd, maar niet volgens de laatste trends. Kleding ook iets netter, geen complete “feestkleding”
Karakter is wat je bent in het donker.
Man is nogal van de kerst. Dus ik heb voor nu buiten een boom met lampjes. Ijspegels rondom zitje en een guirlande bij de deur. Binnen nog niks. Ik wacht het af,qua eten zijn het hier tapas. Verder niks aparts op zon huilfilm na vaak.
Afkoelen heeft gewerkt
Ik heb ook niet zulke beste herinneringen aan kerst vroeger, door allerlei redenen en omstandigheden. Daardoor voelt het voor mij niet speciaal en erg opgedrongen ‘leuk en fijn samen’ met kerst. Gelukkig heb ik met mijn gezin een fijn leven opgebouwd en is het vaak een feestje op een gewone dag. Gewoon tussendoor: om kleine dingen, lekker eten, samenzijn en och, nieuwe kleren koop ik ook door het jaar heen.

Het huis versieren en een boom neerzetten; ik kijk er elk jaar tegenop. Wat een onzin. Maar als het eenmaal staat en hangt, vind ik het ook wel weer extra gezellig.
Ik heb een hekel aan Kerst.
Boompje lukt nog, kerstmuziek of films trek ik niet. Liefst zou ik niks doen..
Man houdt van koken dus die pakt wel uit
Kleding? Zo warm mogelijk,en een dekentje bij de hand. Zeker geen nieuwe kleding.
Geen idee of het uitpakken is, zelf vind ik het vooral makkelijk; de moten zalm, vega schnitzels, aardappeltoefjes en sperzieboontjes liggen al klaar in de vriezer. Net als de ijsstammen voor toe. Op de dag zelf hoef ik dat hoofdgerecht alleen nog (door de kinderen) in de oven te (laten) schuiven.

De boom heb ik opgetuigd ingepakt en op een plantentrolley de berging in gereden vorig jaar, dus dat zal ook nauwelijks tijd kosten om die weer mooi neer te zetten.
lalaloepsie wijzigde dit bericht op 23-11-2025 21:25
21.78% gewijzigd
Hier niet hoor. Ik heb een leuke kerstboom en aankleding maar dit is al 10 jaar hetzelfde. Hier gescheiden schoonouders en mijn eigen familie is gereduceerd naar 1 persoon.

We maken het gezellig op kerstavond met hapjes en drankjes en all you need is love. 1e kerstdag wat wandelen en spel of film. 2e kerstdag naar mijn 1 persoonsfamilie en eten bij zwager...zonder de ruziemakende schoonouders.

Kan ook zijn dat er nog gewerkt moet worden want zorg en er staat wat spanning op de planning. Ook prima. De kerstreclames geloof ik niet, de idyllische instagram al helemaal niet en de jeukende posts van gezellige mensen ook niet.
Mijn zus komt in december, dus ik heb echt zin om weer eens goed uit te pakken! We gaan samen de kerstboom zetten en met kerst uitgebreid koken, lekker borrelen en uiteraard een tranentrekkende kerstfilm kijken. Op Kerstavond gaan we naar de kerk, want mijn zus is gelovig. En als verrassing heb ik twee dezelfde flanellen kerstpyjama's gekocht, dus dat wordt leuk.

En verder, tja. Ik woon in Wenen, er ligt nu al een behoorlijke laag sneeuw en de hele stad is versierd en verlicht. Dus veel naar buiten, kerstmarkten bezoeken, dat soort dingen. Ik verheug me erop, na twee keer alleen te zijn geweest met kerst.
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten
Nee echt tegenovergesteld. Kerst mag in pyjama, met comfort food, boeken en tv.
Rabarbara schreef:
23-11-2025 21:14
TO begint:
Ik kom uit een familie waarin Kerst geen bijzonder feest was. Toen ik jong was, waren de financiele middelen niet toereikend voor een enorm feest ook niet echt voor een ieniemieniefeestje, toen ik ouder werd, was de sfeer voornamelijk slecht en waren Kerst en Oud en Nieuw bepaald geen hoogtepunten. Met mijn gezin heb ik geprobeerd de negatieve tradities te doorbreken en we hebben het echt gezellig. Maar alle kersttopics op dit forum imponeren me een beetje.
Ik heb soms moeite dingen in te schatten, vandaar dit topic. Ik krijg reclame van kledingzaken voor kerstoutfits. Ik denk: "oh jee, echte mensen kopen dus speciale kerstkleren en dat doen wij nooit." Ik lees op dit topic over stress met kerstmenu's. Ik kook altijd best lekkere dingen, maar met Kerst misschien net iets luxer en helemaal geen enorme menu's. Ik lees over enorme feesten, maar ik ga bij familie op bezoek en opa haalt afhaalchinees.

Ik vraag me af of het echt zo is, dat Kerst zo'n enorm spektakel is. Niet omdat ik jaloers ben, of ergens op neerkijk, maar gewoon omdat ik moeite heb het plaatje in mijn hoofd kloppend te krijgen. Dus ik lees gewoon alles graag!
Die winkels willen ons natuurlijk graag kleren, kerstballen, sterren, raamversiering en tuinverlichting verkopen.

Als ik een sjieke broek in de kast heb hangen, kan het zijn dat ik hem tijdens kerst voor het eerst aandoe.
Maar dan draag ik hem volgend jaar weer, en nog een paar jaar.

De Allerhande en andere tijdschriften staan rond Kerst vol mooie foto's van lekker eten.
Dat is leuk om even bij te kwijlen, net als dat Playboy VT Wonen leuk is om even te kijken.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Fantasy, hier is ook ieder dorpje en stad feestelijk verlicht en aangekleed en alles blijft ook heel inclusief de kerststalletjes overal. Ik vind het prachtig om te zien al vier ikzelf geen kerst. De sfeer heeft iets magisch vind ik.
Afkoelen heeft gewerkt
Nee.
Vanity of vanities; all is vanity
Ik heb meestal een goed diner omdat mijn moeder van 80 nog steeds graag voor iedereen kookt.

En mijn ouders richten ook graag weer het huis in met een kerststal en boom en kerststukjes.

Zelf heb ik een kleine plastic boom, want ik woon alleen en na Kerst ben ik op vakantie.

Ik vind op zich leuk dat mijn ouders het zo versieren, maar in mijn herinnering was kerst als kind veel intenser. Toen gingen we 's avonds naar de mis op 24 december.
Tussen haakjes Rabarbara,

ik vind leuk te lezen dat jij het met jouw kinderen gezellig maakt met kerst!
Volgens mij doe je het hardstikke goed.
Ik probeer het ook gezellig te maken met man en kind. Dat gaat niet helemaal vanzelf, want voor mij staat Kerst vooral in het teken van gemis. Maar er is een boom en er zijn kaarsjes, er wordt lekker gegeten en meestal hebben we een van die dagen ook gasten of gaan we ergens heen.

Ik kleed me er niet speciaal voor aan, en ik slaak altijd een beverige zucht van opluchting als die vreselijke feestdagen weer voorbij zijn.
Nee echt uitpakken niet. Aangezien mijn moeder en man in de decembermaand zijn overleden (wel paar jaar ertussen) is december nog altijd wat beladen.

Eigenlijk ieder jaar ongeveer hetzelfde.
Boom en versiering, 1 kerstdag brunchen met mijn zussen en gezin met een kerstspel en 1 kerstdag gewoon saampjes met een iets luxer eten dan normaal. We denken dit jaar aan kaasfondue.
We drinken geen alcohol, ik eet geen vlees of vis en eet bovendien weinig dus nee het is niet echt speciaal uitpakken. Gewoon net anders dan anders.
Kerstavond doen we verder niks aan.

Wel vinden we het beide heerlijk om kerstfilms te kijken en daar beginnen we in september al mee. Al jarenlang houden we met ouderwets pen en papier bij welke films we kijken en of we die nog eens willen zien. We kijken zo tussen de 75 en 125! films en sommige ieder jaar weer. Het is leuk om terug te bladeren soms denk ik eraan om alles te digitaliseren maar dit heeft toch meer charme.

Ow ja en ieder jaar ga ik met mijn schoonmoeder (moeder overleden echtgenoot) naar de begraafplaats om het graf van mijn man “kerstklaar” te maken dat doen we best uitbundig mijn man was gek van de kerst. Dit hebben we gisteren gedaan altijd lekker vroeg zodat hij de eerste is wat hij ook had gewild.
Ook stuur ik nog altijd veel kerstkaarten die ikzelf maak (zeker 75) dus ja ik ben wel veel bezig met het thema kerst gedurende het jaar maar overwegend op een andere manier dan de meeste mensen. Voor mij is dit goed zo en daar gaat het om.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Familie is ingewikkeld en mijn interesse om daar omheen te dansen is weg. Dat liet net zoals ik in jouw post lees de vraag hoe je dat dan doet. ” Normale mensen" boeien me niet zo, ik wil er vooral zelf maximaal van kunnen genieten. Voor dit jaar is dat de 25e heel de dag koken en voorbereiden. Iedereen in zijn pyjama en vechten om het aanrecht, de ovens en welke muziek er door het huis galmt. De 26e is het vrije inloop met een buffet van chaos girl dinner. Alle leeftijden door elkaar, dus speelgoed overal, de Wii aan met een heleboel controllers en teveel toetjes. Geen idee of het een succes wordt, we merken het wel.

En heel erg veel versieringen. Er komen er ieder jaar een stuk of drie bij en op den duur ben je oud en kun je er een Shurgard voor afhuren.

Wat zou je zelf het leukst vinden om te doen?
Het hoogtepunt van mijn kerstherinnering vroeger is dat wij zowaar een kerstboompje hadden. Met mandarijntjes er in in plaats van ballen.
Verder was het er gewoon niet. In onze families werd kerst niet gevierd. Sinterklaas sporadisch nog wel, maar kerst nooit.

Toen ik op kamers ging vond ik een kerstboompje wel leuk. En versierde ik het huis met zelfgevouwen origamisterren.
Mijn oudste is eind december geboren, dus dat heeft mijn beeld van kerst erg bepaald.

Hoe groter mijn hekel aan Sinterklaas werd, hoe meer kerst een plaats in ons leven kreeg. Bij mijn oudste helaas als helopaardekerstmetspanningenenruzie, bij de familie van mijn man, zowel van zijn vaders als van zijn moeders kant met enorm veel warmte en liefde en familie. Zeer dankbaar ben ik dat ik mijn kinderen daardoor van alles aan fijne traditie heb kunnen laten meegeven. Ook aan de oudste, want die hoort ook bij die warme families.

De laatste jaren probeer ik de versieringen in huis wat minder te maken. Gaan de koters van muiten. Die trekken de dozen uit hun schuilplaats en tuigen het circus van ballen en lichtjes en kleuterknutsels op, want ‘dat hoort zo’.
Rond die tijd vieren we ook altijd de verjaardagen van 3 gezinsleden, daar hoort kerstversiering ook bij.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ben nooit thuis in de Kerstvakantie, zit dit jaar in de Algarve, hopelijk met beetje mooi weer. Is voor mij gewoon weer een vakantie, zodat ik lekker op pad kan.
Nee wij pakken niet uit. Kerst met vier kinderen uit twee basisgezinnen met hun partners is ingewikkeld. Vooral de verplichte bezoekjes brrr
Kerstkleding leuk maar alleen als ik het de rest van het jaar ook aan kan. Ik zie ook altijd heel veel dun spul en ik heb het al zo snel koud.

Vroeger, toen ik nog geloofde, gingen we op kerstavond naar de kerstdienst en daarna aten we samen. Daarna op 1e Kerstdag naar de kerk. Kerst leek meer inhoud te hebben dan nu. De sfeer van de kerst voelt nu toch anders. Het voelt ook commerciëler terwijl ik zelf minimalistischer probeer te leven.
Ik vind het prima zoals het bij ons is. Ik heb gewoon de neiging mensen op hun woord te geloven als het om sociale gebeurtenissen gaat, omdat ik daarin nog weleens twijfel aan mijn eigen inschattingsvermogen en gewenst sociaal gedrag. En ik vond het moeilijk mijzelf voor te stellen dat andere mensen echt zo'n Kerstfeest hebben alsof ze recht uit de Allerhande gevallen zijn. Niet omdat ik het stom vind als mensen dat doen, maar omdat ik me het niet zo goed voor kan stellen. Hoe loopt dat dan praktisch enzo.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven