Geld & Recht alle pijlers

Geen inkomen, recht op toeslag via partner?

02-12-2011 15:27 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
2 Jaar geleden heb ik zelf een punt gezet achter mijn baan. (Dit omdat ik de stress en toenemende werkdruk niet meer trok en dit ook niet bespreekbaar bleek).

Helaas lukt het niet zo goed om een lichtere baan te vinden. Werkgevers vinden mij 'te zwaar' oftewel overgekwalificeerd.

Zelf denk ik dat mijn 50 jaar ook meespeelt, ook al zie ik er niet 'oud' uit en voel ik mij ook niet zo.

Momenteel ben ik druk aan het overdenken dan maar iets voor mijzelf op te starten met zo min mogelijk financieele risico's... dat valt eveneens niet mee.

Voor het eerst in mijn leven heb ik dus geen inkomen en leef van het inkomen van mijn vriend. Nu kwam mij ter ore dat ik recht zou hebben op een soort van vrouwen/partnertoeslag.

Omdat alle beetjes helpen zolang ik niet aan de bak ben, ging ik nieuwsgierig googelen maar kom er niet echt uit.

Iemand ervaring met deze toeslag en wat zijn de voorwaarden?
Hm niet heel handig om zelf op te zeggen, ook al snap ik het wel hoor.

Kun je ook niet tijdelijk bij een callcenter werken oid?
Je doelt waarschijnlijk op de algemene heffingskorting. Dat kun je zo vinden!

Recht op een toeslag via je partner heb je niet.
Wat Pauline zegt, ook wel aanrechtsubsidie genoemd als hij geldt voor de niet werkende fiscale partner (meestal vrouw).

Lees bijvoorbeeld hier meer.
Aanrechtsubsidie ( in de volksmond) heet in het echt Algemene heffingskorting. Die moet je zelf invullen! Het wordt ook op jou rekening gestort, het ligt aan geboortejaar én inkomen partner.
Op de site van de belastingdienst is er meer over te vinden klik hier
maar dat wordt in 2012 toch afgeschaft?
Nee, het wordt niet afgeschaft. Het gaat in de toekomst steeds wat minder worden, maar ligt aan de leeftijd etc.
vanaf 2012 wordt de uitbetaling afgebouwd.

Iedereen met een belastbaar inkomen heeft 'aanrechtsubsidie' als korting op zijn of haar te betalen belasting. Daarom heeft het ook algemene heffingskorting.
Nee, het wordt afgebouwd. In 2024 stopt het wel.
Oh, het bedrag is 2033 per jaar, wordt per maand betaald.
het gedeelte wat uit betaald wordt aan de niet of minstverdienende partner die de algemene heffingskorting bij eigen te betalen belasting niet op gebruikt, is het gedeelte wat de verdiende partner vroeger als belasting korting kreeg in tarief groep drie.
Regels zijn wel dit jaar veranderd. Je moet of getrouwd/geregistreerd partnerschap hebben of een samenlevingscontract. Wil je voor dit jaar nog geld zien dan zal je 1 van 3 mogelijkheden moeten hebben vanaf 1 juli dit jaar.
quote:lorrel schreef op 02 december 2011 @ 15:40:

Op de site van de belastingdienst is er meer over te vinden klik hier

"Wat Pauline zegt, ook wel aanrechtsubsidie genoemd als hij geldt voor de niet werkende fiscale partner (meestal vrouw).

Lees bijvoorbeeld hier meer."

Dank jullie! Misschien heb ik iets te snel gepost, door de vraagstelling iets anders te formuleren kwam ik op deze link uit die veel opheldering geeft:

http://financieel.infonu. ... astingen-en-schijven.html
quote:daydream schreef op 02 december 2011 @ 15:32:

Hm niet heel handig om zelf op te zeggen, ook al snap ik het wel hoor.

Kun je ook niet tijdelijk bij een callcenter werken oid?

Daar heb je helemaal gelijk in hoor, maar soms moet je echt voor jezelf kiezen en ik verkeerde in een positie waarin ik die keuze toen kon maken.

Maar alles wordt helaas duurder en eerlijk gezegd voel ik mij, nu ik weer lekker tot rust ben gekomen en op 'oude' scherpte zit, te jong om al helemaal huisvrouw te zijn..

Grappig dat je de optie call center aangeeft, daar loop ik ook aan te denken. Er worden wel mensen gevraagd, misschien moet ik mij over mijn vooroordelen over callcenters heenzetten en gewoon eens eropaf gaan.
Hou je er rekening mee dat je een samenlevingscontract, huwelijk, geregistreerd partnerschap of kinderen moet hebben op 1 januari 2012, wil je voor de aangifte van 2011 als fiscaal partners tellen?

Is de zorgtoeslag en (ivt) huurtoeslag al geregeld?
Krijg je die algemene heffingskorting automatisch als je samen een belastingaangifte invult?
Nee, dat moet de minst verdienende apart aanvragen.
andere tip: kijk ook eens naar de middelingsregeling van de belastingdienst. Kan voordeel opleveren als je sterk schommelende inkomens hebt over 3 jaren. Er zijn sites waar je met de definitieve belastingaanslagen van een aantal jaren in de hand heel eenvoudig kunt uitrekenen of dit gunstig is. Dan briefje naar de belastingdienst sturen. afgelopen jaar ook voor vriend gedaan, niet veel werk, snel afgehandeld en geld terug gekregen.
quote:redband schreef op 02 december 2011 @ 16:28:

Nee, dat moet de minst verdienende apart aanvragen.Aha. Vreemd, dat heb ik dus nooit geweten. Ik neem aan dat het met terugwerkende kracht over 2011 kan. Eens even kijken of wij daar recht op hebben.
quote:achnein schreef op 02 december 2011 @ 16:26:

Krijg je die algemene heffingskorting automatisch als je samen een belastingaangifte invult?

Je kunt in het zelfde aangifte programma allebei je eigen aangifte invullen.

Je kunt niet samen aangifte doen.

De minstverdienende partner moet dus zijn eigen aangifte doen.
quote:achnein schreef op 02 december 2011 @ 16:30:

[...]

Aha. Vreemd, dat heb ik dus nooit geweten. Ik neem aan dat het met terugwerkende kracht over 2011 kan. Eens even kijken of wij daar recht op hebben.

Over 2011 doe je voor april 2012 aangifte en pas na jaaropgave 2011.

voor die tijd kun je alleen een voorlopige aanslag aanvragen op basis van schattingen
quote:lorrel schreef op 02 december 2011 @ 16:31:

[...]

Je kunt in het zelfde aangifte programma allebei je eigen aangifte invullen.

Je kunt niet samen aangifte doen.

De minstverdienende partner moet dus zijn eigen aangifte doen.Dat doen wij ook. Je vult dan eerst je eigen aangifte in en dan die van de partner. Maar ik begrijp dat die heffingskorting dan niet automatisch verwerkt wordt, omdat je die aan moet vragen?
quote:redband schreef op 02 december 2011 @ 16:28:

Nee, dat moet de minst verdienende apart aanvragen.ik dacht dat die wel automatisch berekend wordt, als je digitaal samen als fiscaal partners aangifte doet (je krijgt hem dan niet maandelijks uitbetaald, maar achteraf), maar dat weet ik niet zeker.
O, die vraag dus aan in de belastingaangifte over 2011. En dan wordt hij betaald per maand?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven