Mode & Beauty alle pijlers

Beugel en volwassen: deel 3

29-01-2011 13:49 3037 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je een beugel of overweeg je een omdat je je al jaren aan je gebit stoort, of omdat je gebit het volgens de tandarts zo geen 10 jaar meer uithoudt? Baal je van dat metalen geval in je mond en wil je soms nog het liefst naar buiten met een zak over het hoofd? Praat er gerust over met lotgenoten! Klagen mag uiteraard ook. Hier ondersteunen we elkaar en kletsen we erop los bij een zacht gebakje of soep

Dit is het overzicht der beugelmenschen:

'A smile is the prettiest thing you can wear': we zien jouw smile hier dan ook zeer graag terug in (al dan niet vergelijkende) foto's!

Foto's plaatsen doe je zo:

1. Je foto moet al op het internet staan (hyves, mijnalbum,..)

2. Je klikt de foto aan die je wil plaatsen

3. Dan klik je met rechts, en kiest 'eigenschappen'

4. Kopieer de hele regel die achter 'Adres' staat

5. Kies nu hier in dit scherm het icoontje van het schilderij ('voeg een afbeelding toe')

6. Plak de gekopieerde regel in het schermpje dat verschijnt

7. En daar is je foto!

(bij Mac gaan 3 en 4 samen in 'kopieer locatie afbeelding')
Voor alle beugelaars die binnenkort een operatie hebben.

Hierbij mijn verslag:

Beugel en volwassen

wie weet hebben jullie er wat aan? Ik weet nog dat ik ontzettend tegen op zat en zenuwachtig was.

Voor mij is het alweer bijna 2 jaar geleden dat mijn onderkaak naar voren is gezet.

Niet om jullie bang te maken met mijn foto's, want het is mij echt 100% meegevallen! En ik was volgens mij ook wel een extreem geval. Ik kon de eerste paar dagen niet praten, omdat de elastieken o.a. de boel op elkaar hield. Maar met trainen kon ik met elastieken weer praten en eten.

Maar hierbij ook foto's van mijn proces. Ook wil ik benadrukken, ik heb absoluut geen pijn gehad!

http://picasaweb.google.com/yetje04/Tanden
Hoop dat jullie er wat aan hebben.

En ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Maar komt sowieso goed!
Wouw Yetje wat een super resultaat! Wat ze allemaal al niet kunnen. Het ziet er idd wel erg pijnlijk uit, gelukkig maar dat je geen pijn hebt gehad.
Yetje, wat een resultaat! Een wat gingen je ondertanden snel recht staan zeg!
@yetje,heb jij ook echt 6 weken nodig gehad tot je weer gewoon kon kauwen? Het resultaat is erg mooi geworden. En heb je wel weer helemaal gevoel in je kin of heb je nog gevoelige zenuwen daar?
@yetje ik heb toen ik hier voor het eerst kwam alles al eens gelezen van Je! Ik zie er gelukkig ook nog niet tegen op, ik heb er zelfs zin in.
@melice, ik zie erg eigenlijk wel tegen op. Maar misschien straks niet meer als ik al jullie verhalen heb gehoord!
@Cheese,meis zie je zo tegen de operatie op, en heb je het daarom even uitgesteld??
@julihen: ik ben wel benieuwd naar je project. Heb je ergens meer informatie ofzo? Ik ben wel geinteresseerd, maar ik kan je geen privébericht sturen. Beetje raar, viva is maar een naar forum, andere fora waar ik rondhang zijn wat duidelijker en logischer. :P Het leek mij altijd leuk om een soort van tentoonstelling te maken met foto's van allemaal oudere beugelende mensen. Ook om een beetje het taboe te doorbreken en ook als soort trotsheid op de beugel/ de keuze die je hebt gemaakt. Ik vind dat je daar op latere leeftijd toch best sterk voor in je schoenen moet staan. Alleen ik heb niks met fotografie dus ik wacht tot iemand anders ook zo'n geniaal idee krijgt. :P Maar ik ben ook benieuwd naar jouw project.

En hier gaat het z'n gangetje. Ik heb een uitstekende draad en een buisje dat eraf is, maar dat gebeurde de avond van de dag dat ik net op controle was geweest. Dus nu denk ik fuck it, ik wacht wel tot de volgende controle. Ik heb er geen last van, hij blijft mooi recht zitten. En één kies stond al wat scheef, omdat die kies ervoor al een aantal jaar geleden was getrokken. Daardoor is toen het tandvlees wat ingezakt en die kies is gekanteld. Maar nu lijkt het wel alsof ie het tandvlees in wil duiken daar. Doet ook wel pijn met poetsen en bloedt soms een beetje. Hoop dat het snel opgelost is, ik moet volgende week op controle dus dan ga ik even vragen. En de week erop naar de gewone tandarts. Onder zijn de gaten ongeveer 1-1.5 mm aan de ene kant en 2-2.5 aan de andere kant. Je zou toch denken dat het dan zo lang niet meer duurt dat ze dicht zijn.
@maria07, nee hoor daarom heb ik het niet uitgesteld, je stelt je gewoon in op volgend jaar en daar hou je dan rekening mee.

Het kwam gewoon te onverwacht(en dan ben je er mentaal niet op voorbereid) en omdat wij een eigen zaak hebben wat een beetje seizoensgebonden is en we daarom juist nu tijd hebben om in huis dingen aan te pakken en het nu ook eindelijk eens doen, kwam het gewoon helemaal niet uit. En ook de meeste verjaardagen van de familie zijn in December en feestjes en andere leuke dingen gepland. Dus, maar ik laat het straks gewoon over me heen komen.
Yetje,

Wel heftig om te zien die foto s na de operatie, maar het was het allemaal meer dan waard begrijp ik, maar het lijkt me zwaar.

Ik begrijp ineens dat ik niets te klagen heb met alleen maar een tijdje een beugel zonder operatie.

Lady Phoxy,

Hoe zou dat komen dat alleen in de eerste periode je slotjes los kwamen?

Ik heb mijn beugel nu 3 maanden en ben elke maand 1 keer terug moeten gaan; slotjes los en ook een keer had ik de elektrische tanden borstel op dat veertje tussen 2 tanden gezet. Gelijk een slotje open en het veertje bungelen rond de draad.

Een slotje zit bij mij op een kroon, die blijkt moeilijk vast te blijven. Maar verder gaat het goed mijn tanden zijn nu al mooier aan het worden.
Berry, ik denk dat het komt, omdat vooral in het begin heel erg veel spanning op de draad stond, hij moest op sommige plekken erg rare knikken maken, omdat mijn tanden zo scheef stonden.

Nadat ze eraf sprongen zijn die slotjes ook met een andere lijm vast gezet, dus dat zal er ook mee te maken hebben gehad.
@Leaves

Leuk dat je interesse hebt! Jouw idee lijkt inderdaad een beetje op de mijne, dus dat komt goed uit Als je een mailtje stuurt naar juliash35 (at) gmail (punt) com zal ik je wat meer info geven en ik ben ook benieuwd naar jou en je motivatie om een beugel te nemen.

Groet
Ha ha bedankt voor de reacties. volgens mij heeft het bij mij 5 weken geduurd dat ik kon kauwen. Bij de 3/4 week begon ik macaroni te eten enzo. Dingen waar je niet echt op hoeft te kauwen. Vanaf dan gaat het wel snel. En volgens mij was ik ook wel extreem voorzichtig met mijn kaken. Ik wilde het niet teveel pushen. En het herstel verschilt per persoon
Yetje, wat fijn om jouw verhaal te lezen en de foto's te zien, dank daarvoor! Gisteren het hele oude topic doorgelezen, pfff, dat was veel, maar wel leerzaam! Wel geruststellend dat het zo meeviel qua pijn, dat helpt wel. En wat een prachtig resultaat bij jou, wauw...

Maria: geeft niks joh! Ik word waarschijnlijk rond de zomer geopereerd, zodra mijn gaten beneden dicht zijn. In ieder geval beneden, maar waarschijnlijk ook boven, dus een dubbele operatie ineens. Misschien daarom wel die twaalf kilo? Die kan ik in ieder geval niet missen.

En inderdaad wel prettig om vooraf al zoveel info te hebben, maar daarom duurde het ook zo lang voor mijn beugel er echt in ging. Het voortraject heeft bijna een jaar geduurd. Dus ja, dan weet je wel heel zeker dat je all the way wilt gaan. Maar het blijft spannend, ben nog nooit onder narcose geweest bijvoorbeeld. Maar ach, ik ga er maar vanuit dat ze weten wat ze met me doen
@Rebelmeisje,dank je wel!!!

dit is toevallig bij mij ook een jaar vooronderzoek,jan 2009 was het eerste intakegesprek.maar wat ben ik dankbaar dat ik deze kans heb gekregen,want zo zie ik het echt!!

Ohh omdat ik ook niet te veel gewicht mocht verliezen,werd ik begeleid door een dieëtiste.
Dinsdag weer bij de ortho geweest en de slotjes zijn weer vastgeplakt. Hij was verbaasd dat de slotjes er alweer af waren, het waren dezelfde twee als de vorige keer. In totaal is er vier keer één los gegaan: 1 keer met chocola, 1 keer met noten en 2 keer met een gewone boterham. Ik hou het maar op pech. In ieder geval zitten de slotjes nu al twee dagen vast, terwijl de vorige keer er 's avonds al weer één los ging.

Hij heeft me ook doorgestuurd naar de kaakchirurg om toch maar te laten kijken naar het bobbeltje op het tandvlees bij het botanker. Maandag kan ik op controle.
@ Yetje: wat mooi jou resultaat en fijn dat je dit met de andere operatiegangers wilt delen!

Ben zelf woensdag bij de ortho geweest, en heb 3 afspraken gemaakt in januari, omdat ze dan onder gaan beginnen, krijg eerst weer 2 kiesje te trekken asymmetrisch, omdat hij dan het midden van boven en onder gelijk wil schuiven. dus 12 januari weer aan de beurt.
Waauw Yetje het is heel mooi geworden!

Zo, gisteren bij de tandarts op controle geweest. Ik heb enkel nieuwe elastieken gekregen volgens hem ben ik te ongeduldig! Het is al ietsie pitsie verschoven, maar je mag niks forceren omdat je dan kans hebt om een zenuw te beschadigen met een kleurverschil als gevolg zei hij. Dus mijn voornemen voor het nieuwe jaar is bij deze gemaakt : geduldiger zijn! Binnen 2 weken mag ik al terug gaan, joepie! Ik ben blij dat ik 2x per maand moet gaan dan loop ik steeds maar 1 week met verkleurde elastiekjes rond.
@Yetje: het resultaat is echt mooi zeg. Ook ik heb voor ik hier mee ging schrijven, jouw verhaal helemaal gelezen. Vind het wel fijn dat in ieder geval iemand is die ons voor is gegaan en dat ook nog heeft bijgehouden
Hallo iedereen,

zoals eerder gezegd lees ik hier regelmatig mee, maar post niet zoveel.

Alles gaat hier z'n gangetje. De 20ste weer op controle. Dan krijg ik een nieuwe, minder buigzame, draad. Ben eens benieuwd. Ruim 4,5 maand ben ik nu bezig.

@Yetje: het is inderdaad heel mooi geworden bij jou! Maar ben toch heeeeeeeeeeeeeeeeeeel blij dat ik geen operatie hoef
@dutchie: Is dat dan de eerste keer dat ze de draad gaan veranderen?

Welke manieren zijn er eigenlijk allemaal om de beugel aan te spannen?
Bedankt allemaal! Zorg in ieder geval dat je 1,5 liter of 2 liter aan vocht (drinken / eten) binnen krijgt per dag. Dan wordt je snel ontslagen uit het ziekenhuis en blijf je denk ik op gewicht. Ik ben maximaal 3 kilo afgevallen. En ben door sporten en druivensuiker aangekomen om wat extra's op te bouwen. Want Ik was ook bang dat het gewicht eraf vloog. Maar viel mij mee. En ik heb wel pijn gehad van de ingescheurde mondhoeken! Maar dat was alles
Gescheurde mond hoeken, bah. Daar had ik nog niet over nagedacht. Als ik iets vreselijk vind is het dat. Op zich logisch want ze zullen haast met twee handen in je mond zitten om er goed bij te kunnen.
Hallo tante fluffie (hi hi leuke naam)

Bij jou komen dus ook vaak slotjes los.

Bij mij ook , maar ik ben stiekem toch blij dat ik niet de enige ben want ik dacht echt dat ik iets fout deed terwijl ik bijna geen harde dingen eet. Ik ben soms ook bang met de elektrische tandenborstel of het niet te heftig is voor de slotjes? Maar je tanden worden er zo goed schoon mee. Er kwam er ook een los bij chips eten, o o doe ik dus maar niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven