koken uit blik

04-12-2011 22:59 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Plaats hier je blik/ pak/ zak toppers.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bij de bonenschotels serveren:

tonijnsalade met bietjes (is ook lekker met haring)

blikje tonijn op water

gekookte bietjes uit een zakje

zilveruitjes

minikrieltjes, even gekookt/in de magnetron

augurken

beetje mayo

beetje zout en peper

Alles klein snijden, tonijn erdoorheen en de zilveruitjes en een beetje mayo of creme fraiche naar smaak toevoegen.

klaar!

Witte bonen in tomatensaus met chorizo of salami

witte bonen in tomatensaus

salami of chorizo of beide

veel paprika

ui

eventueel nog wat spekjes

worst en spekjes bakken en dan ui en paprika erbij

bonen erbij

klaar!

pasta met bakbacon

verse pasta van de ah met bijv. walnootvulling

bakbacon

creme fraiche

evt. een uitje

een klein bakje kant en klare pastasaus vd ah bijv. met zongedroogde tomaatjes of die witte saus

bakbacon in reepjes snijden en bakken + evt uitje

pasta koken

saus in de magnetron verwarmen

een lepel creme fraiche door de saus

klaar!
Ik moet slapen maar door honger lukte het niet.

Net deze genomen, is een mini tortilla, dikker en zachter en heerlijk met een plakje kaas in de magnetron. Ja ook met meer erop maar was weer bang dat ik door een grote maaltijd daar weer niet door kon slapen.

Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Oja, ik had wel sla maar dat vond ik net weer te gezond erop.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
bruine bonen soep.

Nodig:

3 potten bruine bonen (de goedkoopste)

blikje met balletjes (of 2)

uitje

beetje prei

bouillon blokjes

Doen:

- bijna alle bonen mét het nat in grote pan doen (1/4 van 1 pot niet)

- pureer met staafmixer

- voeg blikjes balletjes toe mét het nat

- eventueel nog wat water als het te te dik wordt

- bouillon blokjes naar smaak toevoegen

- uitje héél fijn snijden en toevoegen

- prei ook heel fijn snijden en toevoegen

- laatste (hele) bonen toevoegen

Extra variatie

- wat gerookt spek klein snijden,koken en toevoegen

- blikje knakworstjes klein snijden (of blikje mini knakworstjes) en toevoegen in plaats van balletjes

erg makkelijk en snel en lekker (vinden wij)
Tomatensaus:

- blik hele tomaten (gepeld)

- evt wat tomatenpuree en/of ketchup

- kruiden en peper (tabasco als je van pittig houdt)

- blik champignons

- evt blik cannellinibonen

- groenten uit de diepvries (worteltjes ofzo) of kliekjes

Gooi alles bij elkaar en warm op. Als je in een actieve bui bent (en van vlees houdt) kan je er salami of gehakt bijdoen. Of tonijn uit blik, ook lekker. Smaakt goed met pasta of in een ovenschotel, maar als kliekje met brood of aardappels (of rijst) kan ook. Of, nieuwste uitvinding: verdun met wat bouillon, dan krijg je tomatensoep. Jumjum. Ideaal gemaksvoedsel. Wat was er ook alweer mis met blikjes en diepvries? Ik ben er dol op.
linzensalade:

1 blik rode linzen afgieten en afspoelen. Sjalotje heel fijn snijden. Half glas zwarte olijven, 250 gram cherrytomaatjes en handvol rucola door de linzen en ui mengen. Dressing maken van olie, azijn, honing en mosterd. Stukje zachte gietenkaas erop en klaar!

Groene kidneybonen salade

1 blik flagolets (witte bonen gaat ook) mengen een heel klein gesneden sjalotje, een halve komkommer (of andere salade groenten). Beetje olie, azijn en groene kruiden en zout en peper (of chili) erdoor en serveren in een pita broodje.
Ik ben erg voor blikken als het gaat om peulvruchten die erg lang moeten weken (kikkererwten, bonen) -ik kook nogal impulsief- of te vaak niet in seizoen zijn en wel vreselijk lekker, volgens mij dan , zoals tuinbonen. Ook passata en tomaten blokjes schelen veel werk, zijn gezond, en geven heel veel mogelijkheden. Ik zoek wel altijd op blikken/potjes zonder toevoegingen (muv wat zout, dat voeg ik dan verder niet meer toe).

Heb altijd zelfgebakken pita broodjes in de vriezer en die gaan heerlijk met allerlei tapenades/dips:

witte bonen (cannellini), met knoflook, olijfolie, salie en citroensap blenderen

of tuinbonen idem maar dan geen salie maar peterselie

of natuurlijk humous met een blik kikkererwten, tahini, olijfolie, knoflook en citroen en nog wat kruiden als gemalen komijn en paprika

Passata met kidneybonen is een prima sausje bij (zilvervlies) rijst, nog wat kruiden erdoor en je hebt toch het idee nog iets lichtelijk culinairs te doen... Als je heel gezond wil doen nog iets van een groene salade, of iets anders wat nog onderin de groentela ligt erdoor, selderij ofzo.

O ja en bietjes, ook zo lekker (en haske gezond) uit een pakje. Maar voor mij geen sauzen uit potjes of pakjes (een bechamel uit een pakje vind ik ingewikkelder dan zelf maken). Ik vind ze meestal veel te zout en gewoon niet lekker.
Even off topic: Ze verkopen hier in de UK trouwens gekookte pasta in blik, voor mensen die niet weten hoe ze pasta moeten koken...

(met saus -kleffe kaassaus-, maar dus ook zonder)
quote:Anna37 schreef op 05 december 2011 @ 15:32:

Even off topic: Ze verkopen hier in de UK trouwens gekookte pasta in blik, voor mensen die niet weten hoe ze pasta moeten koken...

De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.

(met saus -kleffe kaassaus-, maar dus ook zonder)Gadver. Hoe moeilijk kan pasta koken nou helemaal zijn? In Nederland hebben ze wel ravioli in blik. Ook een beetje vies. Niet alles in blik is lekker.
Was een keertje op tv dat ze mensen die die blikken pasta kochten lieten zien hoe je dan dus pasta moest koken, ze wisten echt niet dat het zo simpel was. Blikken ravioli zijn idd ook wel behoorlijk minder, zal het nu niet meer kopen, maar dat kookten mijn ouders op vakantie op de camping, dus riep later wel goede herinneringen op (zo bouw je dus je 'smaak' op).

Ik heb het zelfs in Italie in de supermarkt gezien.

Dus de Engelsen hoeven zich niet te schamen hoor.
beide recepten makkelijk, lekker en alles kant-en-klaar:

http://www.ah.nl/kookschr ... ameld-ah-recept?id=486906

http://www.ah.nl/kookschr ... ameld-ah-recept?id=357408
Zeer makkelijk, hier favoriet voor na de zwemles:

Rode kool schotel uit de oven

- 1 pot rode kool met appeltjes

- zakjes aardappelpuree

- gehakt

Gehakt rullen en onderin een ingevette ovenschotel doen.

Daar boven op de rode kool en daarop de aardappelpuree.

Daar overheen een beetje paneermeel en dan ongeveer 30 minuten in de oven bij 200°C.
Tja, ik vind de Lidl gerookte "Forellen Filets" 125 gr per verpakking ontzettend lekker. Zowel met als zonder tiuinkruiden een delicatesse.

Gebruiksaanwijzing:

-pak een vork,

-open de ijskast,

-haal er een pakje Forel uit,

-trek hem open en hap, hap, hap.

(uit de Lidl koeling)
Knakworstjes die zitten in blik. Lekker op een broodje of i.p.v. rookworst. Met heel veel mosterd en en er kan ook zuurkool bij, maar dat komt uit een zak. Allebei makkelijk op te warmen in de magnetron. Worstjes wel eerst prikken zodat ze niet uit elkaar spatten. De krieltjes in blik worden hier niet meer verkocht.

Visite die wel vlees eten (en het bijna moet) vinden het zelfs echt lekker.
Aardappel-zalmsalade:

Zak voorgekookte aardappelen (450 gram) even in magnetron, daarna in stukjes snijden.

Mayo en ketchup (niet te weinig ) naar smaak erdoor scheppen.

Blikje roze zalm erdoor.

Halve appel in stukjes, 2 tomaten in stukjes, alles erdoor.

Nog een eitje of 2,3 koken om te garneren en klaar is ie.

Ook lekker met tonijn uit blik i.p.v. zalm.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven