Wonen in Amersfoort
dinsdag 6 december 2011 om 18:07
Amersfoort is leuk!! Ik kom er uit de buurt vandaan en ben na jaren weggeweest weer terugverhuisd.
Een heel leuke wijk is het Soesterkwartier, oude arbeidershuisjes, een echte volksbuurt. Het centrum en zo'n beetje alles ten zuiden ervan is prachtig. Er zijn ook wel mindere wijken; Liendert bijv. en Randenbroek. Maar dat zie je in één oogopslag als je er komt. Alleen maar van die goedkope jaren zestigflats. Er is veel nieuwbouw; Schothorst, Vathorst en Zielhorst zijn allemaal grote nieuwe wijken met eengezinswoningen. Prima wonen, maar wellicht niet zo geschikt als je wat jonger bent.
Een heel leuke wijk is het Soesterkwartier, oude arbeidershuisjes, een echte volksbuurt. Het centrum en zo'n beetje alles ten zuiden ervan is prachtig. Er zijn ook wel mindere wijken; Liendert bijv. en Randenbroek. Maar dat zie je in één oogopslag als je er komt. Alleen maar van die goedkope jaren zestigflats. Er is veel nieuwbouw; Schothorst, Vathorst en Zielhorst zijn allemaal grote nieuwe wijken met eengezinswoningen. Prima wonen, maar wellicht niet zo geschikt als je wat jonger bent.
dinsdag 6 december 2011 om 19:45
Ik heb er gewoond. I.v.m. werk een huis gekocht, maar inmiddels weer verkocht, omdat de stad totaal niet beviel.
We vonden het saai en de mensen niet leuk.
Ook zijn de mensen in de omgeving behoorlijk gelovig en dat merk je op een negatieve manier.
Het centrum is nog wel ok, prima veilig wonen.
Nieuwbouwwijken moet je niet naartoe, daar ga je dood in je eentje.
Soesterkwartier vind ik zelf een beetje een 'aso' buurt, maar gezellig is het er wel.
Ik zou als ik jou was eens een paar dagen in Amersfoort gaan zitten en rondfietsen. Zo kun je goed zien of het iets voor je is en welke buurten je leuk vindt.
We vonden het saai en de mensen niet leuk.
Ook zijn de mensen in de omgeving behoorlijk gelovig en dat merk je op een negatieve manier.
Het centrum is nog wel ok, prima veilig wonen.
Nieuwbouwwijken moet je niet naartoe, daar ga je dood in je eentje.
Soesterkwartier vind ik zelf een beetje een 'aso' buurt, maar gezellig is het er wel.
Ik zou als ik jou was eens een paar dagen in Amersfoort gaan zitten en rondfietsen. Zo kun je goed zien of het iets voor je is en welke buurten je leuk vindt.
dinsdag 6 december 2011 om 23:59
Leuk Amersfoort.
Alleen staat mijn mening wel lijnrecht op die van Aureel vrees ik, dus je zal er niet veel wijzer van worden.
Vermijden zou ik Soesterkwartier en Kruiskamp.
Leuk is het Leusderkwartier.
Liendert vind ik dan wel weer oke, als je aan de goede kant woont, en het is op fietsafstand van het centrum.
Misschien is Rustenberg wel iets voor je. Het is er rustig en veilig, misschien wel erg stil, maar je fietst nog steeds makkelijk naar het centrum.
En anders Schothorst, ofschoon je daar ook mindere delen hebt.
De hele nieuwe wijken liggen wel wat ver van het centrum, dus als je jong bent is dat wellicht niet zo leuk.
(en bovendien bleef ik daar maar verdwalen )
Alleen staat mijn mening wel lijnrecht op die van Aureel vrees ik, dus je zal er niet veel wijzer van worden.
Vermijden zou ik Soesterkwartier en Kruiskamp.
Leuk is het Leusderkwartier.
Liendert vind ik dan wel weer oke, als je aan de goede kant woont, en het is op fietsafstand van het centrum.
Misschien is Rustenberg wel iets voor je. Het is er rustig en veilig, misschien wel erg stil, maar je fietst nog steeds makkelijk naar het centrum.
En anders Schothorst, ofschoon je daar ook mindere delen hebt.
De hele nieuwe wijken liggen wel wat ver van het centrum, dus als je jong bent is dat wellicht niet zo leuk.
(en bovendien bleef ik daar maar verdwalen )
woensdag 7 december 2011 om 08:11
Grappig, wat een verschillende meningen.
Soesterkwartier moet ik misschien even nuanceren; de 'bloemenbuurt' is nog steeds niet zo best, maar de noordkant is echt super hoor, dat wordt net zo'n wijk als bijv. de Pijp, ook een volksbuurt die vroeger slecht was maar steeds hipper wordt.
Gelovigen heb ik nooit last van. Maar ik kom uit de omgeving en ben het misschien gewend.
Soesterkwartier moet ik misschien even nuanceren; de 'bloemenbuurt' is nog steeds niet zo best, maar de noordkant is echt super hoor, dat wordt net zo'n wijk als bijv. de Pijp, ook een volksbuurt die vroeger slecht was maar steeds hipper wordt.
Gelovigen heb ik nooit last van. Maar ik kom uit de omgeving en ben het misschien gewend.
woensdag 7 december 2011 om 09:05
Ik woon een dorp verder van Amersfoort en ik zie veel van mijn leeftijdsgenoten daarna toe verhuizen. Omdat in de Vathorst en Nieuwland je nog redelijke 1 gezinswoning kunt kopen voor een redelijke prijs. Persoonlijk heb ik daar niet voor gekozen. Net als hierboven werd geschreven zijn die wijken zo groot dat ze onpersoonlijk worden. Daar moet je dus zeer goed rekening mee houden als je er alleen gaat wonen. Kijk anders ook naar de randgemeente als Soest, Hoogland, Hoevelaken of zelfs Hilversum. Deze zijn qua oppervlakte allemaal wat kleiner
woensdag 7 december 2011 om 11:29
Ik ben het eens met JaneDoe, Soesterkwartier wil ik nog niet dood gevonden worden, terwijl Liendert echt wel leuk is (niet alles, nee). Schothorst, Kattenbroek en Vathorst zijn top maar inderdaad verder van het centrum, dan zijn Rustenburg en misschien Schuilenburg leuker.
Kruiskamp valt trouwens ook wel mee hoor, heb een hele tijd in een studentenhuis aan het Neptunusplein gewoond en dat was echt prima te doen. Verder weg van het plein is het inderdaad wel minder.
Kruiskamp valt trouwens ook wel mee hoor, heb een hele tijd in een studentenhuis aan het Neptunusplein gewoond en dat was echt prima te doen. Verder weg van het plein is het inderdaad wel minder.
woensdag 7 december 2011 om 11:42
Kruiskamp valt inderdaad mee. Ik woon aan de overkant van de Liendertseweg vanaf het Neptunusplein. Een wijk met veel jaren 30 huizen en steeds meer nieuwbouw. Er staan nog een aantal oude flats. Ik moet zeggen dat ik vrijwel nog nooit problemen heb gehad in de buurt. Zeker nu de coffeeshops allemaal weg zijn is het er prima. Een paar minuten fietsen en je bent in het centrum of op het station. Ideaal.
Soesterkwartier zou ik ook niet willen wonen nee. Schothorst is prima om te wonen. Hier kun je leuke appartementen huren voor een betaalbare prijs. Fietsen naar het centrum doe je ongeveer 15 minuten over. Misschien op vrijdagnacht is langer....
Vathorst en nieuwland zijn leuke wijken inderdaad, maar heel groot en heel ver van het centrum. Dan zit je echt aan de rand van Amersfoort. Niet echt een fijne plek om in je eentje te wonen zou ik zeggen. Meer voor gezinnen vind ik persoonlijk.
Soesterkwartier zou ik ook niet willen wonen nee. Schothorst is prima om te wonen. Hier kun je leuke appartementen huren voor een betaalbare prijs. Fietsen naar het centrum doe je ongeveer 15 minuten over. Misschien op vrijdagnacht is langer....
Vathorst en nieuwland zijn leuke wijken inderdaad, maar heel groot en heel ver van het centrum. Dan zit je echt aan de rand van Amersfoort. Niet echt een fijne plek om in je eentje te wonen zou ik zeggen. Meer voor gezinnen vind ik persoonlijk.
woensdag 7 december 2011 om 21:53
Dan ben ik het toch wel weer eens met Aureel.
De noordkant van het Soesterkwartier is idd niets mis mee.
En nog even over Liendert: Heel hard weglopen als je iets aangeboden krijgt in de Horsten. Verder is het prima.
Ik heb zelf lang in Leusden gewoond, ook dan fiets je makkelijk naar het centrum, en ik zou zo terug willen naar Leusden, maar huren is er wel moeilijker.
Ik loop wel achter trouwens, ik wist niet dat de coffeeshops weg waren uit Kruiskamp.
De noordkant van het Soesterkwartier is idd niets mis mee.
En nog even over Liendert: Heel hard weglopen als je iets aangeboden krijgt in de Horsten. Verder is het prima.
Ik heb zelf lang in Leusden gewoond, ook dan fiets je makkelijk naar het centrum, en ik zou zo terug willen naar Leusden, maar huren is er wel moeilijker.
Ik loop wel achter trouwens, ik wist niet dat de coffeeshops weg waren uit Kruiskamp.
woensdag 7 december 2011 om 23:27
Liendert en Soesterkwartier en Kruiskamp zijn wijken waar ik persoonlijk nooit zou willen wonen. De ligging is wel goed, vlakbij het centrum. Daarentegen vind ik Randenbroek juist wel weer leuk. Veel groen, een klein maar fijn winkelcentrum en ook erg vlakbij het centrum. Kattenbroek en Nieuwland vind ik ook erg leuk. Maar inderdaad een stuk verder van het centrum. Vathorst heb ik zelf ook een jaar gewoond maar kon me er niet helemaal thuis voelen dus ben er ook weer snel weggegaan. Veel plezier in Amersfoort!