Werk & Studie alle pijlers

Consequenties continurooster (bedrijf)

08-12-2011 23:42 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het bedrijf waar ik werk heeft het voornemen een continurooster in te voeren. Ik wilde hierover een en ander opzoeken op internet, maar ik kom alleen maar informatie tegen over continuroosters op scholen.

Ik heb twee vragen:

Wat houdt dat precies in, een continurooster? Betekent dat je een hele dag aanwezig moet zijn?

Kan mijn werkgever mij verplichten op andere dagen aanwezig te zijn, dan de dagen die ik nu al jaren werk? (ik werk de dinsdag en de vrijdag en hoewel ik best op andere dagen wil werken, ik krijg dit niet geregeld met de BSO en KDV van mijn kinderen).
http://www.continudienst.nl/home.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
http://www.sum-it.nl/rooster_voorbeeld.html
quote:blijfgewoonbianca schreef op 08 december 2011 @ 23:47:

http://www.sum-it.nl/rooster_voorbeeld.htmlBedankt voor de links, maar dit is meer gericht op nacht/ploegendiensten.
http://www.intermediairpw ... nst-moet-op-de-schop.html
Dat is het continurooster zoals ik het ken.

Maar dat bedoel je dus niet?
http://www.penoactueel.nl ... kste-wijzigingen-365.html
Een continue-rooster rouleert. In principe heb je geen vaste werkdagen meer dus. Het betekend dat je altijd een paar ochtendiensten, dan een paar middagdiensten, dan een paar avonddiensten, dan paar nachtdiensten achter elkaar draait en dan een aantal dagen vrij. En dan start het schema weer opnieuw. Althans... zo ken ik het. Hoe dat met parttimers werkt weet ik niet.
Mijn naam zegt het al, ik ben secretaresse. Het lijkt mij niet dat ik 's nachts een brief moet gaan uittypen

Ik notuleer 's avonds wel eens vergaderingen, dat wel. Daar kom ik dan speciaal voor terug. Misschien willen ze in de toekomst dat ik om 12.00 uur begin om mijn 8 uur vol te maken.

Ik werk wel in een gezondheidsinstelling waar mensen nachtdienst draaien. Misschien dat ze het hele personeel op een hoop gooien....

Maar dan blijft die vraag van mij staan: kan het bedrijf mij op andere dagen inroosteren dan ik nu gewend ben.
O,................ ik denk dat het kantoorpersoneel niet meedoet, hoor. Het zal wel om de " handen aan het bed gaan " , die in ploegen gaan werken.

Heel modern, hoor. Hoe vinden de mensen het?
Lijkt me heel lastig, een continurooster als niet iedereen dezelfde uren werkt; zeker in de zorg hebben mensen vaak contracten voor weinig uren.
Een continue rooster wordt vaak alleen ingevoerd voor het 'uitvoerend' personeel op de werkvloer. Kantoorpersoneel blijft over het algemeen gewone kantoortijden aanhouden.

En of ze je kunnen verplichten weet ik niet. Ze kunnen het je wel vragen. Is het je al gevraagd?
Inderdaad....en er werken overwegend vrouwen die parttime werken met kinderen op de opvang. Mijn jongste zit op het kdv van het bedrijf. Als je een maand van tevoren je dagen doorgeeft, dan delen zij die in. Op de BSO van oudste is het een ander verhaal. Daar kun je soms schuiven, maar niet structureel.

Ik vind dit een lastige kwestie. Ik vind mijn werk leuk, wil ook graag blijven werken, maar ben wel afhankelijk van anderen om mijn werk uit te voeren.

Ik zie nu dat er pas een topic is geopend, genaamd [ Mag werkgever verplichten op andere dagen te werken? Ga hier maar even kijken....

Bianca, bedankt voor het opzoeken!
quote:Lunax schreef op 09 december 2011 @ 00:02:

Een continue rooster wordt vaak alleen ingevoerd voor het 'uitvoerend' personeel op de werkvloer. Kantoorpersoneel blijft over het algemeen gewone kantoortijden aanhouden.

En of ze je kunnen verplichten weet ik niet. Ze kunnen het je wel vragen. Is het je al gevraagd?

Nee, ik las het twee weken geleden in het interne personeelskrantje. Dat medio maart 2012 een continurooster wordt ingevoerd en dat informatie volgt....

Ik wil wel graag voorbereid zijn, mochten ze het mij vragen.....:)
Ik zou me er niet zo druk om maken als je op kantoor werkt.
Het enige wat ik me erbij voor kan stellen is dat ze een rooster maken, waarbij iedereen gewoon zijn/ haar eigen aantal uren draait en wat eindeloos wordt herhaald.
Dit heb ik van de site arbeidsrechter.nl

Rekening houden met persoonlijke omstandigheden van een medewerker

Het arbeidstijdenbeleid dient rekening te houden met persoonlijke omstandigheden van medewerkers, wanneer dit redelijkerwijze van de werkgever gevergd kan worden (art 4:1 ATW). Bij persoonlijke omstandigheden gaat het bijvoorbeeld om zorgtaken, als ook om ander (parttime) werk waarmee de werkgever bekend is en heeft ingestemd.

De werkgever dient zich dus in te spannen om de combinatie tussen werk en ander activiteiten van een medewerker mogelijk te maken. Dat betekent evenwel nog niet dat hij zonder meer verplicht is om hieraan mee te werken, aangezien dat van zijn mogelijkheden afhangt. Voorgaande kan betekenen dat een medewerker op een vaste vrije dag per week aanspraak kan maken, wanneer persoonlijke omstandigheden daartoe voldoende redenen geven en de mogelijkheden van de werkgever dit toelaten (gezien de huidige personeelsbezetting). Komt uit een arbeidsgezondheidskundigonderzoek naar voren dat de medewerker gezondheidsproblemen ondervindt door het werken op bijvoorbeeld nachtdiensten, dan is de werkgever in beginsel verplicht om de medewerker op andere tijden te laten werken (art 4:9 ATW).
Ik ben met een heel aantal zorginstellingen bekend en mijn ervaring is dat al het administratieve personeel gewoon van 9 tot 5 werkt (overdag ), ongeacht wat voor diensten de collega's met de handen aan het bed draaien.

Gelukkig maar, anders moet ik ook op zaterdagnacht komen opdraven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven