foto's op internet

11-12-2011 21:34 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik houd niet van foto's van mijn kind op internet, ik ben vast ouderwets, maar dat vind ik eng. Daarnaast vind ik dat ze later zelf maar moet besluiten welke foto's ze online wil zetten, als ze dat al wil.

Mijn schoonzusje is een stuk jonger en heeft een heel ander 'online-leven' dan wij, veel info op facebook bijvoorbeeld. Met veel foto's, waaronder foto's van ons kind, waar ze gek op is. Ik merk dat ik het heel vervelend vind dat ze foto's van ons kind plaatst. Mijn man begrijpt mijn redenering, maar vindt het minder een probleem. Hij heeft me ook wel kunnen gerust stellen en uitgelegd dat zij haar leven, waar haar nichtje ook een grote rol in speelt, wil delen met haar vrienden (en vrienden van, etc). Dat snap ik, toch blijf ik het moeilijk vinden. Bij het kdv hebben we bijvoorbeeld aangegeven dat we niet willen dat ze foto's van ons kind ergens voor gebruiken (het liefste wil ik dat ze überhaupt geen foto's maken, maar dat was niet haalbaar).

Is dat overdreven? Hoe gaan jullie om met (trotse) anderen die foto's van je kind online zetten?
Ik kan je redenering ergens wel begrijpen, hoor! Maar aan de andere kant: de generatie die nu opgroeit en straks de generatie van jouw kind, groeit op met internet. Ze weten niet beter.

Ik zou met jouw schoonzusje gewoon goede afspraken maken en haar uitleggen wat je bezwaren zijn. Een gulden middenweg moet kunnen, toch?
Waarom vind je het zo vervelend?

Ik zet zelf wel foto's van mijn kinderen op het web, maar houdt er daarbij rekening mee dat het nooit vervelend voor ze moet zijn als die foto's over, zeg, 40 jaar, weer ergens opduiken, en zet sowieso geen foto's op internet waarop ze bloot zijn. Voor ik foto's van andermans kinderen erop zet, vraag ik wel altijd of ze daar bezwaar tegen hebben, en als ze dat wel zouden hebben, zou ik de foto's verwijderen.

Omgekeerd: er staan hier en daar foto's van mijn kinderen bij anderen op het internet, maar dat zijn allemaal foto's die net zo braaf zijn als wat ik op het web zet, en daar heb ik dus geen bezwaar tegen.
Ik vind dat je een beetje overdrijft

Waarom zou het kdv geen foto s mogen maken?

En wat je zus betreft, ligt er ook aan wat voor foto s het zijn
Frankly my dear, I don"t give a damn
Op school lopen wij tegen een situatie aan waarover ik dan jouw mening wel wil hebben: bergen activiteiten waar uiteraard foto's worden gemaakt. Ik neem aan dat jij op formulier gaat invullen dat de foto's van je kind niet op een met ww afgeschermde site mogen (gezien je ook geen foto's op kdv wil). Zou je ermee akkoord gaan om je kind in een schoolshirt te hijsen bij bijeenkomsten om zo te voorkomen dat ze op de foto komt te staan? Of zou je een ander voorstel hebben?
Ja ik vind het overdreven. Zolang het normale foto's zijn mogen ze van mij geplaatst worden.

Maar ieder zijn eigen keuzes.
Kinderfoto's gaan nog nergens over, houd je hart maar vast tegen dat de meisjes 'n jaar of 12 zijn en zichzelf en hun vriendinnetjes als kleine sloeries fotograferen en dan op hun facebook zetten. Met openbaar profiel uiteraard, want die meiden willen vindbaar zijn voor de jongens.
@Affect: Kan je niet als tussenoplossing met je schoonzusje afspreken dat ze in ieder geval niet de naam van jullie dochter bij de foto's zet? Of maakt het dan nog niets uit voor jou?
Beste afect, we vinden ook heel vervelend dat onze foto's op internet rondlopen. Mijn man is een vluchteling en, al is het lang geleden, kan zijn foto op verkeerde handen vallen en zijn familie in zijn land van herkomst of wij zelf lastig gevallen worden. Meer dan het beeld is alle informatie die op FB gedeeld wordt, met naam en achternaam en woonplaats makkelijk te traceren. We hebben dit met sommige mensen besproken en bijna niemand had begrip voor onze zorgen. We moeten accepteren dat dit nu eenmaal in onze maatschappij normaal is.
Ik vind dat je groot gelijk hebt.
quote:MEFS schreef op 11 december 2011 @ 21:59:

Beste afect, we vinden ook heel vervelend dat onze foto's op internet rondlopen. Mijn man is een vluchteling en, al is het lang geleden, kan zijn foto op verkeerde handen vallen en zijn familie in zijn land van herkomst of wij zelf lastig gevallen worden. Meer dan het beeld is alle informatie die op FB gedeeld wordt, met naam en achternaam en woonplaats makkelijk te traceren. We hebben dit met sommige mensen besproken en bijna niemand had begrip voor onze zorgen. We moeten accepteren dat dit nu eenmaal in onze maatschappij normaal is.Mefs, kan je eens naar mijn post kijken? Heb jij een oplossing voor dit probleem?
quote:MEFS schreef op 11 december 2011 @ 21:59:

Beste afect, we vinden ook heel vervelend dat onze foto's op internet rondlopen. Mijn man is een vluchteling en, al is het lang geleden, kan zijn foto op verkeerde handen vallen en zijn familie in zijn land van herkomst of wij zelf lastig gevallen worden. Meer dan het beeld is alle informatie die op FB gedeeld wordt, met naam en achternaam en woonplaats makkelijk te traceren. We hebben dit met sommige mensen besproken en bijna niemand had begrip voor onze zorgen. We moeten accepteren dat dit nu eenmaal in onze maatschappij normaal is.Mefs, kan je eens naar mijn post kijken? Heb jij een oplossing voor dit probleem?
Dank voor jullie reacties!

Ik vind het zelf ergens ook wel overdreven, maar dat helpt niet . Waarom eng? Ik vind internet zo ongrijpbaar en 'voor altijd', zoiets is het.

Over later denk ik nog maar niet na, maar dat wordt nog wat inderdaad!

Foto's zonder naam vind ik wel een prettig idee, goede tip!

Ik wil het ook niet verbieden, maar lastig vind ik het wel. Fijn om te lezen dat het inderdaad overdreven is.

Suze, wat bedoel je met 'zou je ermee akkoord gaan om je kind in een schoolshirt te hijsen bij bijeenkomsten om zo te voorkomen dat ze op de foto komt te staan? '

Wat is een schoolshirt en waarom voorkomt dit het maken van foto's? O, is dat zodat de school kan herkennen welk kind niet op de site mag? Da's voor je kinderen vast niet leuk, zo'n shirt en uitzonderingspositie. Ik hoop dat ik tegen die tijd wat makkelijker ben wat dit betreft! Ik heb namelijk geen andere oplossing/ander voorstel voorhanden.
Het probleem is niet school, maar FB. Op school nemen ze foto's en er staat hooguit groep 5 erbij. Maar in FB zie je dat Janje Piet met Mefsman in Amsterdam ik geweest, en dan zie je dat je in Niemandsland bij Mefsman thuis zijn geweest, enz. Snap je wat ik bedoel?
Jij zet zelf geen foto van je kinderen op internet omdat je dat niet prettig vind. Dan kan ik me heel goed voorstellen dat je het heel vervelend vind als iemand anders dat wel doet.

Ik zal met je schoonzusje gaan praten en het gewoon eerlijk zeggen en als ze respect voor jullie heeft verwijderd ze de foto's.
Alles weten maakt niet gelukkig...
Oke, dus met foto's van schoolfeesten die op een besloten stuk van photobucket staan zou je geen problemen hebben Mefs? Alle ouders kunnen hier dan bij.
Ik ben wat traag en lees nu ook dat er ook mensen zijn die mijn 'niet-willen' begrijpen. Wij hebben er geen echte reden voor, het is echt mijn gevoel.

Lastig hoor. Ik herken wel wat je zegt MEFS 'We moeten accepteren dat dit nu eenmaal in onze maatschappij normaal is.'
Nee, Suze, daar heb ik geen moeite mee
Oke, senks Mefs.

TO, jij wel?
Je kunt op je eigen facebook wel instellen dat je niet getagd wil worden door anderen. Dan krijg je 'n melding en moet je eerst toestemming geven. Dit voorkomt uiteraard niet dat die ander 'n foto met jou erop plaatst, maar wel dat je getagd en wel nog verder verspreid wordt.
Oh ik zet ook foto's van de kinderen van de zus van mijn man op internet, zonder te vragen.

Kom op, zo erg is dat toch niet? Het zijn kinderen. Het gaat juist om foto's van tieners die niet veel aan hebben wat niet zo slim is.
'T is jouw kind, dus lijkt mij dat je daar toch het 'laatste woord' in hebt (weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven). Ik kan me ergens wel voorstellen dat je het als ouders eventueel fijn vindt om te weten welke foto's er op internet worden geplaatst, of dat degene die ze wil plaatsen het even tegen je zegt.

Ik denk ook dat het probleem niet zozeer 't hele internet is, maar vooral dat facebook-gebeuren, omdat de naam, toenaam en woonplaats en alles ook vermeld staat in de meeste gevallen.

Verder zou ik me zoals al eerder gezegd eerder druk maken en alles goed in de gaten houden als ze straks een jaar of twaalf is inderdaad. Ik schrik af en toe echt van foto's op social media, zo kwam ik op mijn zeventiende de deur nog geeneens uit (en terecht)
anoniem_128048 wijzigde dit bericht op 11-12-2011 22:24
Reden: edit
% gewijzigd
Ik ben het met jou eens. Ik wil ook geen foto's van onze dochters op internet. En als ze er al opstaan ( zijner een paar) dan bepaal ik waar en wie ze kan zien. We spreken mensen er ook op aan als zij er foto's opzetten maar dat is eigenlijk maar 1 x gebeurd. Ik heb ook een zeer actief fb nichtje die foto's maakte van onze jongste en toen heb ik haar direct gezegd dat ik ze niet online wilde hebben. Dat was geen probleem en dat deed ze zelf ook nooit met kinderen.
Eens met Mayhem over dat jij als ouder hierin het laaste woord hebt. Mijn schoonmoeder had een foto van mijn dochter in bad op facebook gezet.

Ik vroeg haar om de foto te verwijderen. Ze deed er zooo moeilijk over! Tien keer vragen naar mijn redenen hiervoor ( deze zijn; mijn dochter zal hier niet blij mee zijn als ze ouder is, engerds op fb etc.) Ze kon er maar niet over uit dat ik die foto weg wilde hebben. Uiteindelijk heb ik zeer resoluut gezegd dat ik als ouder graag in de hand wil hebben wat er mat de foto's van mijn dochter gebeurt etc. Ze bleef er maar over door gaan dat ze geen ' enge ' vrienden heeft. Alsof je dat vantevoren weet. Na veel gezeik, vriendlief die mijn standpunten nogmaals vertelde etc. heeft ze na veel gemor de foto verwijderd. Nu krijgt ze geen foto's meer waarvan ik niet wil dat deze online staan. Dit gezeik wil ik geen tweede keer, kan er nog kwaad om worden.
Mijn zus heeft liever ook niet dat ik foto's van mijn neefje op facebook (of welk social-network dan ook) zet. En ik heb dat te respecteren! Zij heeft dat op een normale manier aangegeven bij mij, kan jij toch ook doen? Het is jou kind en als je het niet wil hebben moet je dat aangeven... Niets mis mee ik laat de foto's van mijn neefje wel in real life zien aan mijn vriendinnen als ze erom vragen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven