Nieuwe levensfase.

12-12-2011 12:04 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik heb me aangemeld bij 't vivaforum, omdat ik hoop dat er mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten / hebben gezeten en me misschien een beetje kunnen helpen.

Deze zomer ben ik afgestudeerd aan de kunstacademie en heb daarna een maandje gereisd.

Nu werk ik ongeveer 4 dagen in de week bij een baan waar ik niet voor gestudeerd heb en niet erg veel voldoening uithaal, maar toch moet werken voor het geld. Het is overigens wel gezellig.

Ook heb ik geen relatie en staat mijn sociaal leven op een laag pitje (mijn vrienden wonen allemaal in andere steden). Ik ben dus totáál niet tevreden met mijn leven, maar weet niet waar ik moet beginnen om mijn leven wél leuk te maken.

Ik heb het probleem dat mijn werktijden niet vast zijn en ik dus ook in weekenden moet werken. Mijn ritme is dus totaal verstoord en ben daardoor ook erg moe. Als ik het geld had, was ik nu gaan reizen, maar helaas zit dat er niet in, haha.

Wie heeft er tips? Hoe kan ik mijn leven weer leuk en interessant maken? Hoe ontmoet ik nieuwe mensen (in mijn eentje)?

Alvast heel erg bedankt.
begin met je collega's, stel eens voor samen iets te gaan drinken na het werk.

Wordt lid van een vereniging, zeg eens hallo tegen de buurvrouw.
Zijn er dingen die je leuk vindt om te doen?

Hobbies of sport?

Zo ja, wordt dan lid van een vereniging of ga een cursus doen.

Dat is leuk en je ontmoet nieuwe mensen (met dezelfde interesses).

Wat voor werk zou je willen doen?

Schrijf op wat jouw ideale baan is en stel je voor hoe het zou zijn om die baan te hebben. Dan weet je wat je doel is.

Nu kun je gaan kijken welke stappen je moet ondernemen om die baan te krijgen.

En zeg nou niet, dat lukt toch niet. Want als je het niet probeert, krijg je vanzelf gelijk.
Vier dagen in de week in een baan die je niet zo enorm fantastisch vindt, dat is lastig. Kun je daarna aan je kunstwerken werken? Misschien dat je op die manier mensen tegenkomt die meer op hetzelfde spoor zitten als jij, met dezelfde interesses enzo.
Wat eten we vanavond?
Goh herkenbaar ik ben vorig jaar afgestudeerd aan de kunstacademie. Mijn vrienden wonen ook allemaal in andere steden en een baan vinden lukte niet. Daarnaast kreeg ik ook gezondheidsproblemen en was ik in een nieuwe stad gaan wonen waar ik bijna niemand kende. Gelukkig had ik nog wat spaargeld dus ik heb eerst even alles laten bezinken en gaan bekijken wat ik wilde gaan doen. Nu doe ik een nieuwe opleiding en heb ik ook mijn eigen projecten waar ik mee bezig ben. Vrienden wonen nog steeds in andere steden maar ik spreek wel weer regelmatiger met ze af. Ook via mijn nieuwe opleiding ben ik wel regelmatig onder de mensen om maar zo te zeggen. Ook heb ik me vrij recent ingeschreven bij de sportschool. Ik hoop dat ik via school en sporten mijn sociale leven ook weer een extra boost kan geven.

Bij mij heeft het geholpen om heel even pas op de plaats te maken en te gaan bedenken wat ik wilde. Daarna ben ik gaan kijken hoe dat voor elkaar te krijgen (opleiding, sporten, nieuwe hobbies) en daar mee aan de slag gegaan. Ik denk dat je ook niet meteen een enorme verandering moet willen binnen een week. (zou soms wel leuk zijn maar is niet echt reeel) Het sociale leven weer op de rails krijgen ben ik nog mee bezig.

iig succes!
Bedankt voor jullie reacties.

Ik vind sporten echt niet leuk, haha, maar ik heb wel een abonnement op de sportschool. Maar kom er nooit aan toe om het te doen, vanwege mijn wisselende diensten.

Sowieso heb ik al de eerste stap gezet om wat meer vrije tijd te creeeren, door 2 vaste vrije dagen in te plannen. Zo heb ik ook meer tijd om met mijn eigen werk aan de slag te gaan.

Maar qua sociaal leven is het gewoon een ramp. Ik mis het echt om 's avonds bij iemand langs te gaan, om gewoon gezellig wat te drinken, eten, kletsen enz.
Ja dat gewoon gezellig savonds even bij iemand langs ook zonder dat je daar eerst een uur of langer voor moet reizen (en weer terug) en al een paar weken bezig bent met een datum af te spreken.
En met sporten misschien kun je een sport vinden die je wel leuk vindt? Echt puur fitnessen vinden heel veel mensen niet leuk maar bijv klimmen, zwemmen, paardrijden, enz is misschien weer wel wat voor je.

Bij mij is het probleem ook een beetje ik doe nu wel een hoop contacten op maar het blijft vrij oppervlakkig. Ik zou het leuk vinden om inderdaad ook gewoon dat je af en toe naast school/sport af spreekt om wat te gaan drinken of even bij te kletsen. Als iemand daar een tip voor heeft houd ik me ook aanbevolen!
Je begrijpt me Selene123 ;) Blij te horen.

Qua sporten, ik ga waarschijnlijk sowieso het abonnement opzeggen, want ik ken mezelf en ga toch niet en kan het geld beter besparen voor mijn wereldreis.

Ik denk dat ik maar ga kijken of ik een zaterdag of zondag in de week kan werken bij een gallerie of museum ofzo. Dat lijkt me ook erg leuk.

Misschien is het ook de winter die me zo emo en depri maakt.

Daarnaast is mijn "scharrel/vriendje" vandaag op wereldreis gegaan en ga ik hem een half jaar niet zien :( BOOOH!

Dus nu wil ik gewoon voor mezelf doelstellen dat ik als hij terug is gewoon alles op de rit heb: Eigen opdrachten, assisteren, paar dagen nog werken bij mijn baan en ingeschreven bij de KVK als ZZPer. Dat is doel 1.. Daar maar ik me in principe niet zo druk om..

Maar vooral het sociale gedeelte, ik voel me zwaar alleen in deze stad, terwijl er zóveel te doen is! :s
Ik herken je gevoel m.b.t. het sociale gedeelte, Apartgeval. Ik heb hetzelfde probleem. Woon in een grote stad, waar van alles te doen is, maar mijn vrienden wonen zo ver weg...

Gedeelde smart is halve smart, zeggen ze. Helpt het al?
Om nieuwe mensen te leren kennen kan je kijken op nieuwemensenlerenkennen.nl en couchsurfing.org. Met Dat laatste wordt vaak per stad veel dingen georganiseerd.

Verder n lijstje maken wat je allemaal wil met je leven en daar stap voor stap aan werken.
Volgens mij heb ik niet alleen sport genoemd, maar ook hobby/cursussen.

Je hebt kunstgeschiedenis gedaan, dus misschien ben je geinteresseerd in toneel, dans, muziek of tekenen en schilderen.

Doe daar dan een leuke workshop in. Dan leer je mensen kennen.
Bedankt voor de tips.

Ik denk dat het vooral ook een groot deel aan mijn houding ligt, ik ben nogal pessimistisch ingesteld en ben vaak negatief omdat ik altijd zo moe ben. Daardoor is de drempel altijd groter om een stap te zetten om bijv. een cursus te gaan volgen o.i.d.

Ook is geld een kwestie, omdat ik het allerliefst volgend jaar op wereldreis ga en ik eigenlijk al mijn geld daarvoor opzij wil zetten.

Dus misschien zou ik de vraag moeten specificeren naar hoe kan ik mijn leven omgooien, zonder dat het geld hoeft te kosten?

Couchsurfing ben ik inderdaad al lid van

Erg leuk!
quote:apartgeval schreef op 12 december 2011 @ 23:39:

Dus misschien zou ik de vraag moeten specificeren naar hoe kan ik mijn leven omgooien, zonder dat het geld hoeft te kosten?

Wil je je leven wel omgooien?

Volgens mij wil je vooral reizen en leef je in een tijdelijk niemandsland tot je weer weg kan. En ondertussen zielig zijn dat je niet kan reizen en geen vrienden hebt.

Bepaal wat je wil en werk daar aan.

Wil je vrienden en aarden waar je woont, dan zul je daar tijd en waarschijnlijk ook geld in moeten steken.

Wil je vooral sparen en weer weg. Ook prima.
hey apartgeval, je kan via dit forum ook oproepjes zetten, en couchsurfing is inderdaad ook super! Je kan via je lokale groep daar ook oproepjes zetten om wat te gaan drinken, heb ik laatst nog gedaan toen allebei mijn vriendinnen ziek waren en ik op zaterdag alleen thuis zou zitten. Was heel gezellig!

Nieuwemensenlerenkennen vond ik erg duur, zou ik niet aan beginnen als het ook gratis kan op andere manieren...

Ik zat 1,5 jaar geleden in hetzelfde schuitje, geen vrienden in de buurt want na een verbroken relatie verhuisd uit mijn toenmalige woonplaats. Ben gaan werken in het asiel toen, dat noem je zelf ook al, maar zou daar wel mee uitkijken, voor je het weet is je sociale leven weer drukker en dan heb je nog meer verplichtingen. Ik ben er vrij snel weer mee gestopt....

Denk dat het een beetje een vicieuze cirkel is, als je je niet lekker voelt dan word je al negatiever en als je negatiever denkt dan is het weer moeilijker om mensen te gaan ontmoeten zoals je zelf al zegt. Het is dus de kunst om die te doorbreken. Gewoon gaan, je meest positieve kijk 'aanzetten' op de dagen dat je iets gaat doen. Dan komt het vanzelf ook naar je toe, tenminste dat is mijn ervaring. Ik was zelf absoluut heel erg negatief in het begin, had een paar flinke klappen te verwerken gekregen maar stapje voor stapje kun je het wel opbouwen. Elke keer als ik weer negatief was, dacht ik, stop daar nu mee, wat kun je NU als concrete stap zetten om je situatie te verbeteren. Dat deed ik dan, en kreeg langzamerhand reactie daarop, waardoor ik vanzelf positiever werd.
in welke regio woon je trouwens? Misschien zijn er al meiden die dit lezen en in de buurt wonen...
quote:StabiloBoss schreef op 13 december 2011 @ 09:01:

[...]

Wil je je leven wel omgooien?

Volgens mij wil je vooral reizen en leef je in een tijdelijk niemandsland tot je weer weg kan. En ondertussen zielig zijn dat je niet kan reizen en geen vrienden hebt.

Bepaal wat je wil en werk daar aan.

Wil je vrienden en aarden waar je woont, dan zul je daar tijd en waarschijnlijk ook geld in moeten steken.

Wil je vooral sparen en weer weg. Ook prima.

Maar waarom zouden dingen als je leven omgooien geld moeten kosten? Ik bedoel. In principe heb ik de eerste stap al gezet en zal mijn werk ritme in januari anders zijn.

Alleen de tweede stap is het sociale vlak en ik geloof niet dat je geld zou hoeven uitgeven om nieuwe vrienden te maken. Maar tijd sowieso wél. Ik vind het gewoon moeilijk om ergens te beginnen, ik heb misschien een schop onder me reet nodig en gewoon wat tips, en die heb ik hier gelukkig gekregen.

Dus ik ga ermee aan de slag.. Thanks
quote:ivlas schreef op 13 december 2011 @ 09:10:

in welke regio woon je trouwens? Misschien zijn er al meiden die dit lezen en in de buurt wonen...

Bedankt voor je reactie. Dat klinkt inderdaad erg positief zoals jij het hebt aangepakt en ervaren. Ik woon in Amsterdam, dus in principe is er genoeg te doen ;) Maar de stap is wat groter om het allemaal alleen te doen, haha.

Maar goed, ik kan voor mezelf dus een aantal mooie doelen stellen voor het nieuwe jaar :D Dank voor de goeie energie ;)
Kun je geen vrijwilligerswerk gaan doen?

Rondleidingen in een museum bijvoorbeeld.

Helpen bij de wereldwinkel. Ik probeer maar wat te bedenken wat een beetje bij je aansluit.

Je kan natuurlijk ook gewoon lid worden van de pinkstergemeente. Instant vrienden.

Vaak wordt er gezegd dat mensen met weinig geld in een sociaal isolement terecht komen omdat ze niet uit kunnen gaan, cursussen kunnen doen of sporten. Dus de gedachte dat geld uitgeven nodig is om vrienden te maken is niet helemaal uit de lucht gegrepen.

Het maakt het i.i.g. gemakkelijker om vrienden te maken.
quote:StabiloBoss schreef op 13 december 2011 @ 11:06:

Kun je geen vrijwilligerswerk gaan doen?

Rondleidingen in een museum bijvoorbeeld.

Helpen bij de wereldwinkel. Ik probeer maar wat te bedenken wat een beetje bij je aansluit.

Je kan natuurlijk ook gewoon lid worden van de pinkstergemeente. Instant vrienden.

Vaak wordt er gezegd dat mensen met weinig geld in een sociaal isolement terecht komen omdat ze niet uit kunnen gaan, cursussen kunnen doen of sporten. Dus de gedachte dat geld uitgeven nodig is om vrienden te maken is niet helemaal uit de lucht gegrepen.

Het maakt het i.i.g. gemakkelijker om vrienden te maken.

ik zat er inderdaad aan te denken om bij wat musea / galleries te gaan kijken of ik wat voor ze kan betekenen :D

echt heel erg bedankt voor de tips. ik heb er al wat meer vertrouwen in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven