van smalltalk naar verdieping - hoe?

12-12-2011 14:57 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd of iemand tips heeft hoe je verdieping kunt brengen in een relatie waarin tot nu (....) smalltalk gebruikelijk is.

Het betreft een familierelatie die ik hoe dan ook in stand wil houden, maar nu na jaren staat de oppervlakkigheid me steeds meer tegen. Het hoeven geen gesprekken over de wereldpolitiek te worden en het hoeft ook geen therapeutische sessie te worden, maar het mag wel wat dieper gaan dan "Ga je nog met vakantie?" (....). Inmiddels kan ik bijna de gesprekken van de komende drie jaar uittekenen.

Met anderen in mijn omgeving heb ik altijd een diepgaander contact, alleen met deze persoon niet. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd (onderwerpen in interessegebied van de ander aansnijden, doorvragen, elkaar vaker zien). Verder laat ik veel van mezelf zien (dingen waar ik mee zit bijv.).

Als ik kijk naar de communicatie tussen deze persoon en anderen dan is het ook altijd smalltalk. Dus ik vraag me wel af of er mensen zijn bij wie meer dan smalltalk niet mogelijk is? Maar ik ben dus vooral benieuwd naar ervaringen van anderen hiermee. Wat heb jij gedaan om de communicatie op een (iets hoger) plan te tillen?
anoniem_128397 wijzigde dit bericht op 12-12-2011 20:09
Reden: mogelijk herkenbare zaken verwijderd
% gewijzigd
Ik ben wel benieuwd naar de reacties. Heb hetzelfde "probleem" met iemand uit mijn schoonfamilie. Als ik bijvoorbeeld vraag hoe het gaat zegt diegene standaard "goed!" terwijl ik van mijn vriend soms weet dat dat helemaal niet het geval is. Geen probleem natuurlijk als iemand daar niet graag over praat, maar ik vind het toch wel lastig dat er niet eens 1 woord over gezegd wordt terwijl het verre van een taboe-onderwerp is.

Op dit moment pas ik dezelfde tactiek als jij toe, zelf een stuk opener zijn, maar het werkt niet echt haha, de verhouding wordt alleen maar schever omdat ik dus van alles over mezelf vertel en die ander eigenlijk alleen vraagt. Na jaren weet ik nog steeds bijna niks van diegene af.
Buaya, dat eerste stuk is herkenbaar. Het gaat inderdaad altijd "Goed!" Vooral dat uitroepteken is heel treffend.

Ik geloof dat er bij ons niet echt sprake is van een scheve verhouding in de zin dat ik te veel over mezelf vertel en de ander niets. Alleen wat de ander vertelt, dat blijft zo ontzettend koetjes/kalfjes.
quote:buaya schreef op 12 december 2011 @ 15:03:

Ik ben wel benieuwd naar de reacties. Heb hetzelfde "probleem" met iemand uit mijn schoonfamilie. Als ik bijvoorbeeld vraag hoe het gaat zegt diegene standaard "goed!" terwijl ik van mijn vriend soms weet dat dat helemaal niet het geval is. Geen probleem natuurlijk als iemand daar niet graag over praat, maar ik vind het toch wel lastig dat er niet eens 1 woord over gezegd wordt terwijl het verre van een taboe-onderwerp is.

Op dit moment pas ik dezelfde tactiek als jij toe, zelf een stuk opener zijn, maar het werkt niet echt haha, de verhouding wordt alleen maar schever omdat ik dus van alles over mezelf vertel en die ander eigenlijk alleen vraagt. Na jaren weet ik nog steeds bijna niks van diegene af.misschien wil zo iemand er gewoon niet meer over kwijt tegen jou? Kan toch, ik heb ook wel eens mensen tegenover me die van alles willen weten en maar woorden uit me zitten te trekken, maar ik wil niet met iedereen een even diepe band.
Mijn idee is dat het alleen maar kan als je geen genoegen neemt met ´smalltalk´. Dus als iemand zegt dat het goed gaat, vragen wat er allemaal goed gaat. En open vragen stellen, in plaats van over jezelf gaan praten wil ook nog wel eens helpen
Door verder door te vragen.

Als er "goed" gezegd wordt, kun je vragen:

"Goed dus. En wat is goed voor jou?".

Of als je zeker weet dat het minder gaat:

"Goh, ik begreep juist dat het minder met je ging, vanwege ....". (op geinterresseerde toon).

Wees nieuwsgierig en neem niet zomaar alles aan.
Dat is inderdaad een goede tip Caviahaar. Ik heb het idee dat ik dat al doe, maar ik ga er nog eens op letten.
En soms zit er gewoon niet meer in? Dat kan toch ook gewoon, dat de ander daar (bij jou) geen interesse in heeft?
@ houvanjezelf: je tip sluit goed aan op wat Caviahaar zegt. Dank je voor de input.

Vraagje (aan Caviahaar en houvanjezelf): hebben jullie zelf ervaringen hiermee?

(van jullie moet ik doorvragen, dus meteen ff oefenen )
quote:watgebeurter schreef op 12 december 2011 @ 15:16:

En soms zit er gewoon niet meer in? Dat kan toch ook gewoon, dat de ander daar (bij jou) geen interesse in heeft?

Ja, daar heb ik ook aan gedacht. Dat het nu zo is en dat ik dit moet accepteren.

Maar geen interesse in mij? En ik ben nog wel zo leuk!
quote:new_in_town schreef op 12 december 2011 @ 15:18:

[...]

Ja, daar heb ik ook aan gedacht. Dat het nu zo is en dat ik dit moet accepteren.

Maar geen interesse in mij? En ik ben nog wel zo leuk!

Is het dan niet meer een ego ding voor jou? Dat jij het niet kunt uitstaan dat je niets meer uit die persoon krijgt?
Ik heb daar zeker ervaring mee.

Ik heb zo diepgaande gesprekken.

Wanneer vind je dat jij een diepgaand gepsprek hebt, new_in_town?
quote:Aubrey schreef op 12 december 2011 @ 15:21:

[...]

Is het dan niet meer een ego ding voor jou? Dat jij het niet kunt uitstaan dat je niets meer uit die persoon krijgt?Nee, ik weet zeker dat het geen egoding is. Ik hoef ook echt niet meer uit die persoon te krijgen. Ik vind het alleen zo jammer dat onze gesprekken 'lucht' zijn en ben gewoon benieuwd of er meer in zit dan dat. Het is gewoon geen echt contact en dat vind ik toch jammer aangezien we elkaar best vaak zien.
Als een persoon met wie ik niet zo'n klik heb erop staat om door te vragen zou ik opstaan en weglopen. Ik vertel dingen uit mezelf, of ik vertel het niet. Laat me niet 'verleiden' tot diepe gesprekken als ik daar zelf geen heil in zie en/of omdat het de ander een goed gevoel voor zijn/haar ego zou geven. Kom op zeg, ik ben geen projectje.
Ik denk dat er mensen bestaan die weinig anders kunnen dan smalltalk.

Dat zie ik in mijn vroegere dorp wel. Als ze dan iets vragen en ik geef een antwoord dat meer diepgang heeft dan de bedoeling was, dan zijn ze helemaal van slag.

Nou ja dat is wat overdreven Maar er zijn mensen die echt niet gewend zijn om over serieuze dingen te praten. Of alleen met een heel select gezelschap.

Dan moet je misschien tevreden zijn met gesprekken over vakantie of wat je het weekend gedaan hebt.

Wat is eigenlijk de reden dat jij dieper contact wilt met die persoon?
quote:houvanjezelf schreef op 12 december 2011 @ 15:22:

Wanneer vind je dat jij een diepgaand gepsprek hebt, new_in_town?Nou, het hoeft niet per sé heel diepgaand te worden (die gesprekken heb ik al genoeg met andere mensen). Maar in dit contact mag het wel over wat meer gaan dan alleen "Wat heb jij gegeten gisteren?" "Hoe gaat het op je werk?" "Bij de Hema hebben ze een aanbieding voor pannenlappen!"
Overigens kun je wel proberen een ander koetjes en kalfjes-onderwerp te vinden dan vakantie.

Misschien kijkt die persoon wel naar dezelfde programma's op TV als jij of is er een ander raakvlak.
quote:Aubrey schreef op 12 december 2011 @ 15:25:

Als een persoon met wie ik niet zo'n klik heb erop staat om door te vragen zou ik opstaan en weglopen. Ik vertel dingen uit mezelf, of ik vertel het niet. Laat me niet 'verleiden' tot diepe gesprekken als ik daar zelf geen heil in zie en/of omdat het de ander een goed gevoel voor zijn/haar ego zou geven. Kom op zeg, ik ben geen projectje.

Het hoeven ook geen hele diepe gesprekken te worden hoor.

Maar iets meer dan smalltalk: ik ben benieuwd of zoiets mogelijk is?

Dus zeg maar semi-diep.

Ik moet er zelf ook niet aan denken om iemands projectje te worden btw.
Ik weet natuurlijk niet wat die persoon precies van je is. Maar is het anders mogelijk om te proberen niet naast haar te komen zitten?

Ik heb meestal ook geen zin om over pannenlappen te praten dus ik begrijp het wel, op zich
quote:Moonlight82 schreef op 12 december 2011 @ 15:26:

Ik denk dat er mensen bestaan die weinig anders kunnen dan smalltalk.

Ah, okay. Die optie hou ik open.

quote:Wat is eigenlijk de reden dat jij dieper contact wilt met die persoon?Goeie vraag. Ik ga er eens over nadenken.
@ Starshine, dat kan natuurlijk. Ik heb daar ook wel over nagedacht (en het over gehad met mijn vriend), maar ik denk en heb het gevoel dat dat niet het geval is. De persoon-in-kwestie vraagt aan mij vaak juist heel erg door en is ook zeker iemand van de hechte (schoon)familiebanden. Diegene vind me ook leuk, en is ook niet iemand die heel erg gesloten is met persoonlijke onderwerpen. Maar op de een of andere manier werkt het toch niet helemaal tussen ons.

Denk dat het er wel aan kan liggen dat ik inderdaad niet verder doorvraag, houvanjezelf, jouw tip vind ik daarom wel een goede. Ik vind het op de een of andere manier eng om door te vragen, juist omdat de band er niet helemaal vanzelf is, en doe het daarom ook bijna nooit. Zou dat wel eens kunnen doen. Of in ieder geval oprecht zeggen "ik hoorde van *naam vriend* dat het niet zo goed ging met *onderwerp*, hoe is het daar nu mee?" of zoiets. Soms wil ik dat ook echt, wil ik graag van diegene zelf weten hoe het er mee gaat, maar ik durf er niet rechtstreeks naar te vragen. Ga ik maar eens gewoon doen, kijken wat er dan gebeurt.
quote:Moonlight82 schreef op 12 december 2011 @ 15:30:

Ik weet natuurlijk niet wat die persoon precies van je is. Maar is het anders mogelijk om te proberen niet naast haar te komen zitten?

Ik heb meestal ook geen zin om over pannenlappen te praten dus ik begrijp het wel, op zich

En helaas, niet naast haar zitten is geen optie (....).
anoniem_128397 wijzigde dit bericht op 12-12-2011 20:04
Reden: mogelijk herkenbare zaken verwijderd
% gewijzigd
quote:new_in_town schreef op 12 december 2011 @ 15:28:

[...]

Het hoeven ook geen hele diepe gesprekken te worden hoor.

Maar iets meer dan smalltalk: ik ben benieuwd of zoiets mogelijk is?

Dus zeg maar semi-diep.

Ik moet er zelf ook niet aan denken om iemands projectje te worden btw.Je kunt tegen die persoon zeggen dat je oprecht geïnteresseerd bent. Dat kan een verschil maken ipv dat die ander denkt dat je een nieuwsgierig aagje bent. Waar overigens niets mis mee is.
Nouja, new_in_town, echt elke post die ik van je lees herken ik 100%!

Behalve dan dat ik zelf al wel de optie had bedacht dat er mensen zijn die niet veel dieper dan small-talk gaan. Ik weet (van vriend) dat de persoon waar ik het over heb inderdaad niet zo diep gaat in gesprekken als ik zelf soms ga, maar dat hoeft ook niet. Ik wil het op z'n minst wel over "echte" onderwerpen kunnen hebben, dingen die er toe doen in iemands leven. En dat hoeft dan niet heel zwaar op de hand te worden, maar het zou wel fijn zijn als er op z'n minst over gepraat kan worden.
quote:houvanjezelf schreef op 12 december 2011 @ 15:13:

Door verder door te vragen.

Als er "goed" gezegd wordt, kun je vragen:

"Goed dus. En wat is goed voor jou?".

Of als je zeker weet dat het minder gaat:

"Goh, ik begreep juist dat het minder met je ging, vanwege ....". (op geinterresseerde toon).

Wees nieuwsgierig en neem niet zomaar alles aan.daar zou ik dus echt jeuk van krijgen hè, als iemand zo antwoorden uit mij ging trekken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven