2,5 jaar dubbelleven

04-03-2026 09:16 77 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Ik zit in een zeer moeilijke situatie, waarover ik mijn verhaal kwijt wil. Ik vind het zelfs lastig om met mijn psycholoog te bespreken, omdat ik toch schaamte ervaar. Vandaar dat ik het nu van me af ga schrijven. Hopelijk hebben jullie tips voor mij hoe om te gaan met deze situatie.

Ik heb een relatie van 18 jaar met mijn vriend. Huisje, boompje, beestje. Ergens was ik altijd wel gelukkig met zo'n stabiele relatie waarin ik hem helemaal vertrouwde en al die jaren gewoon nog kriebels voelde. We hebben dezelfde vrienden, hobby's etc. Natuurlijk hadden we onze down-momenten. We zijn in de afgelopen jaren veel familieleden verloren. Verder is het zo dat hij een vorm van autisme heeft (pdd-nos). Een man met een gebruiksaanwijzing, maar altijd vond ik hier wel mijn weg in. Recent ben ik erachter gekomen dat hij ook de diagnose zwakbegaafdheid heeft. Iets wat ik niet zozeer achter hem zocht, maar alle vreemde gewoontes toeschreef aan zijn autisme.

Lang verhaal kort, in april 2024 ben ik erachter gekomen dat hij contact had met andere vrouwen via een seksdating-site. Volgens hem was dit alleen erotische chat en zo nu en dan een belletje. Hoe moeilijk ik het ook vond, ik heb dit door mijn vingers gekeken. Ik wou onze relatie niet meteen opgeven omdat we zo lang samen zijn en er toch liefde is en wij veel hebben meegemaakt. In april 2025 heb ik een van zijn telefoonnummers uit zijn telefoon nagetrokken. Ik ben er toen achter gekomen dat het toch niet alleen chatcontact en bellen was. Het komt erop neer dat hij 2,5 jaar een dubbelleven had. Hij kwam in parenclubs waar hij met meerdere vrouwen seks heeft gehad. Ook heeft hij daar een vrouw leren kennen waar hij 1 jaar lang een soort van relatie mee had. Op de momenten waarvan ik dacht dat hij gezellig met een collega naar de sauna was, zat hij dus bij andere vrouwen. Mijn vertrouwen in hem is zo ernstig beschadigd momenteel. Ja, we zijn nog samen. Dit omdat hij mij beloofde dat hij hier echt mee zou stoppen, hulp zou gaan zoeken en hij zich besefte dat hij echt fout bezig was en mij niet kwijt wilt. Nu is zijn hulp bij de praktijkondersteuner GGZ bijna afgelopen, omdat dit maar een traject is van 8-9 sessies. Verdere hulp wilt hij wellicht niet omdat hij in de overtuiging is dat hij het wel goed vind gaan en hij echt niet meer vreemd zou gaan. Ik ben zo hopeloos momenteel. Hulp van een professional vind ik essentieel. We hebben vanalles besproken, zelfs een open relatie. Dit ziet hij echter niet zitten omdat hij zelf erg jaloers is. Momenteel zit ik ook zonder werk. Zelfs al zou ik met hem uit elkaar gaan, het huis zou ik graag willen behouden vanwege emotionele waarde. Het lijkt erop dat hij me helemaal heeft leeggezogen van alle energie en ik gewoonweg niet meer weet hoe ik alles moet aanpakken. Ik ben gewoon op. Vooral omdat ik ook denk dat we niet in alle vrede uit elkaar kunnen gaan en ik de steun van mijn overleden moeder mis en al mijn familieleden die vrij recent zijn gestorven allemaal. Wat moet ik nu?😢
Rennen meid. Dat moet je doen. Ik lees geen reden om bij deze man te blijven, die dubbel en dwars bewezen heeft niet voor deze relatie te gaan.

Maak een plan, pak je biezen en laat deze waardeloze periode achter je.
Ik wens je heel veel sterkte.
Wat je nu kunt doen? Werk zoeken zodat je je eigen woonplek kunt gaan vinden.
Je hoeft niet in vrede uit elkaar te gaan. Dat kan een overtuiging zijn om maar niet in actie te hoeven komen.
Gecondoleerd met het overlijden van je moeder en je familieleden. Heb je vrienden of vriendinnen waar je mee kunt praten?
Waarom schaam je je zo?
Wat pijnlijk, Verootje. Dit is echt geen leuke man. Hij denkt vooral aan zichzelf. En weet je: dat mag jij ook doen! Dus kies voor gelukkiger zijn en ga weg bij hem. Of zet hem eruit. Net wat van toepassing is op jullie woonsituatie.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Zoek steun bij maatschappelijk werk of POH huisarts. En kies voor jezelf. Ik lees niet dat er kinderen in het spel zijn, dan is de reden ook minder groot om in vrede uit elkaar te gaan.

De woning heeft emotionele waarde zeg je, kan jij de woning betalen?

Gemis komt in zo'n periode extra hard aan, heb je mensen in je netwerk waaraan je bovenstaande kunt vertellen en hulp kunt vragen?
Zijn er kinderen in het spel ?
Maar sowieso zorgen dat je weg komt of zorgen dat hij vertrekt . Op wiens naam staat het huis ?
Gelukkig zijn er geen kinderen in het spel. Waarom ik mij schaam? Omdat ik hem altijd een hand boven het hoofd heb gehouden. Ik gedacht had dat we de wereld aan konden en je het voor de buitenwereld natuurlijk ook wilt laten lijken dat alles koek en ei is. Ik nog steeds niet de kracht heb gevonden om deze relatie te beëindigen. Ik te loyaal en te zorgzaam ben en teveel rekening wil houden met anderen. En dat is mijn valkuil waar ik nu zelf aan onder door lijk te gaan. Ik voel mij op veel momenten alleen. Ik rekening probeer te houden met zijn autisme en zwakbegaafdheid. Ik het ene nog niet verwerkt heb en het volgende weer aan mijn hoofd heb. Ik merk gewoon dat ik zoveel behoefte heb aan rust. Van binnen ga ik echt kapot. Het is een huurhuis die op ons beide staat.
Ach meid, wat een ellende.
Hoeveel meer moet een man verkeerd doen voordat hij jouw vertrouwen verloren is?
Ik snap niet waarom jij je schaamt. Hij heeft fouten gemaakt, niet jij! Ga een exitplan maken voor jezelf. Daar kun je de hulp van je psycholoog heel goed bij gebruiken. En bespreek dit alsjeblieft met iemand die je nabij is. Heb je niemand meer in je omgeving die je vertrouwt nu zoveel familieleden zijn gestorven?
Je hoeft de schone schijn niet meer op te houden, dat houd je niet vol. Dat zie jezelf ook wel in. Als praten met een vriendin nog te heftig is kan je wellicht eerst naar POH of maatschappelijk werk?

Je mag echt voor jezelf kiezen en je eigen leven (opnieuw) opbouwen. Ga eens bij de woningbouw informeren wat de opties zijn bij een scheiding. Denk ook goed na wat nu precies de emotionele waarde van de woning is. Zeker als dat relatie gerelateerd is kan ook het beter zijn om juist een andere woning te zoeken.

Laat los dat je in vrede uit elkaar wilt.
Hoe kon je via een telefoonnummer al die zaken achterhalen?
Open relatie wil hij niet omdat hij jaloers is aangelegd maar andersom is het dan wel prima dat hij vreemdgaat? O_o
Ushuaia schreef:
04-03-2026 12:21
Open relatie wil hij niet omdat hij jaloers is aangelegd maar andersom is het dan wel prima dat hij vreemdgaat? O_o

Ik denk dat een heleboel mannen er zo over denken hoor. Ik lees dat vaak genoeg in online discussies over het wel of niet openen van een relatie. Ze gunnen het zichzelf om met andere vrouwen naar bed te gaan, maar hun eigen vrouw mag dat niet, of hun eigen vrouw mag alleen met andere vrouwen naar bed, maar niet met mannen.
Mannen hebben ook veel vaker moeite met jaloezie lijkt het wel. Zal ook wel te maken hebben met de genetische opmaak denk ik.
Het telefoonnummer kon ik achterhalen omdat hij zijn telefoon een keer vergeten is te vergrendelen. Uiteindelijk ook weer een profiel van hem tegen gekomen op die seksdating-site waarop hij heel duidelijk aangaf dat hij een ervaren swinger is. Ja ik ben vooral van de gelijke waarden, daarom had ik een open relatie voorgesteld. Het is vooral meten met twee maten bij hem. Dank voor jullie reacties. Ik ga in ieder geval eens langs maatschappelijk werk.
Precies zoals je het zegt choco-fan. Dit beschrijft precies onze situatie.
Zo snel mogelijk werk zoeken en zorgen dat je financieel onafhankelijk bent.
Ik snap nog steeds niet waarom jij je schaamt. Je hebt niets verkeerds gedaan, hij heeft misbruik gemaakt van jouw vertrouwen.
Als iemand zich moet schamen, is hij het.
Cum non tum age
verootje90 schreef:
04-03-2026 12:35
Het telefoonnummer kon ik achterhalen omdat hij zijn telefoon een keer vergeten is te vergrendelen. Uiteindelijk ook weer een profiel van hem tegen gekomen op die seksdating-site waarop hij heel duidelijk aangaf dat hij een ervaren swinger is. Ja ik ben vooral van de gelijke waarden, daarom had ik een open relatie voorgesteld. Het is vooral meten met twee maten bij hem. Dank voor jullie reacties. Ik ga in ieder geval eens langs maatschappelijk werk.
Wat gaat jouw voordeel zijn van een open relatie ipv uit elkaar?
Want die mis ik...
Zo snel mogelijk werk zoeken en inderdaad onafhankelijk worden. Financieel ook alles goed regelen qua bankzaken als dat nog niet geregeld is.

En qua huis: weegt emotionele waarde van een huis op tegen het verbeteren van je eigenwaarde?
De reden dat ik hier zou willen wonen is omdat ik deze straat goed ken. Ik ben in deze straat opgegroeid bij mijn moeder, tussendoor nog bij mijn vriend gewoond om vervolgens samen een woning te krijgen in deze straat. Mijn enige familie die ik nog heb, woont ook in deze straat. Vandaar dat ik het prettig zou vinden om hun ook nog kort in mijn buurt te hebben.
Wie is de hoofdhuurder?
Hij is hoofdhuurder, ik medehuurder. In principe gelijke rechten, toch?
Je bent veel te lief voor hem. Jij verdient beter. Bespreek het toch maar met je psycholoog, die kan je misschien wel helpen om hieruit te komen.
Groetjes!
De enige die zich dood moet schamen is hij.
Hij is degene die al jaren een dubbelleven heeft.
Hij is degene die de monogame relatie - zoals jullie stilzwijgend overeengekomen waren - heeft opgeblazen.
Hij is degene die na 8 sessies bij de huisarts beweert "dat hij nooit meer vreemd zal gaan". Nadat ie jaren in je gezicht heeft staan liegen.
Hij is degene die de tweede kans die hij van je kreeg in 2024 niet greep.

Ik zou niet persé vandaag nog wegrennen. (Al zou ik het wel willen. Maar praktisch is het niet.)
Maar wel stappen gaan zetten op zoek naar een ander huis, inkomen, ...
En ik zou zelf nog liever in de bijstand in een flatje 3 hoog zitten dan nog te lang met deze loser te moeten samenleven.

En zorg dat als er toch nog seks zou zijn dat je altijd een condoom gebruikt want die kerel is een zak hooi en je zit niet ook nog op een SOA te wachten.
Laat je sowieso even checken bij de huisarts want je weet sowieso niet heel zeker wat ie de afgelopen jaren allemaal gedaan heeft.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
verootje90 schreef:
04-03-2026 14:19
Hij is hoofdhuurder, ik medehuurder. In principe gelijke rechten, toch?
Ja.

Ik snap jouw overwegingen om te willen blijven wonen. Maar gaat hij vertrekken? Jullie zullen hierover samen in gesprek moeten.
als jij medehuurder bent, hebben jullie dezelfde rechten (en plichten! ik weet niet of die plichten ophouden als jij vertrekt).

Als "medehuurder" moet je wel geregistreerd zijn bij de verhuurder.
Of je meebetaalt aan de huur, is niet van belang.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven