van smalltalk naar verdieping - hoe?

12-12-2011 14:57 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd of iemand tips heeft hoe je verdieping kunt brengen in een relatie waarin tot nu (....) smalltalk gebruikelijk is.

Het betreft een familierelatie die ik hoe dan ook in stand wil houden, maar nu na jaren staat de oppervlakkigheid me steeds meer tegen. Het hoeven geen gesprekken over de wereldpolitiek te worden en het hoeft ook geen therapeutische sessie te worden, maar het mag wel wat dieper gaan dan "Ga je nog met vakantie?" (....). Inmiddels kan ik bijna de gesprekken van de komende drie jaar uittekenen.

Met anderen in mijn omgeving heb ik altijd een diepgaander contact, alleen met deze persoon niet. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd (onderwerpen in interessegebied van de ander aansnijden, doorvragen, elkaar vaker zien). Verder laat ik veel van mezelf zien (dingen waar ik mee zit bijv.).

Als ik kijk naar de communicatie tussen deze persoon en anderen dan is het ook altijd smalltalk. Dus ik vraag me wel af of er mensen zijn bij wie meer dan smalltalk niet mogelijk is? Maar ik ben dus vooral benieuwd naar ervaringen van anderen hiermee. Wat heb jij gedaan om de communicatie op een (iets hoger) plan te tillen?
anoniem_128397 wijzigde dit bericht op 12-12-2011 20:09
Reden: mogelijk herkenbare zaken verwijderd
% gewijzigd
quote:Aubrey schreef op 12 december 2011 @ 15:35:

[...]

Je kunt tegen die persoon zeggen dat je oprecht geïnteresseerd bent. Dat kan een verschil maken ipv dat die ander denkt dat je een nieuwsgierig aagje bent. Waar overigens niets mis mee is.

Aubrey, goed dat je dit zo zegt. Mijn 1e reactie is: tuurlijk ben ik oprecht geïnteresseerd, maar bij nader inzien weet ik het niet zo.

Ik geloof dan weer niet dat zij oprecht geïnteresseerd is in mij, misschien wringt daar de schoen wel. Dan is het in mijn ogen nog steeds geen egoding, maar een 'klik' is er ook niet.

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als ik me meer geïnteresseerd opstel.
quote:buaya schreef op 12 december 2011 @ 15:37:

Nouja, new_in_town, echt elke post die ik van je lees herken ik 100%!

Ook die pannenlappen?

Zo ja, dan zijn we familie volgens mij.
quote:houvanjezelf schreef op 12 december 2011 @ 15:13:

Door verder door te vragen.

Als er "goed" gezegd wordt, kun je vragen:

"Goed dus. En wat is goed voor jou?".

Of als je zeker weet dat het minder gaat:

"Goh, ik begreep juist dat het minder met je ging, vanwege ....". (op geinterresseerde toon).

Wees nieuwsgierig en neem niet zomaar alles aan.

Er is vaak een reden waarom iemand kort van stof is en dus alleen "goed" zegt.

Ik zou het persoonlijk dus echt niet waarderen als iemand met van deze GGZ vragen op me af komt.
Ah know`t, tha shunt
quote:new_in_town schreef op 12 december 2011 @ 15:40:

[...]

Aubrey, goed dat je dit zo zegt. Mijn 1e reactie is: tuurlijk ben ik oprecht geïnteresseerd, maar bij nader inzien weet ik het niet zo.

Ik geloof dan weer niet dat zij oprecht geïnteresseerd is in mij, misschien wringt daar de schoen wel. Dan is het in mijn ogen nog steeds geen egoding, maar een 'klik' is er ook niet.

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als ik me meer geïnteresseerd opstel.Misschien is ze onzeker en voelt ze zich een grijze muis? Ik zeg maar wat. En dat ze daarom een beetje bang is voor diepe gesprekken.
quote:Starshine schreef op 12 december 2011 @ 15:38:

[...]

daar zou ik dus echt jeuk van krijgen hè, als iemand zo antwoorden uit mij ging trekken.

Ah, jeuk moet de tegenpartij niet krijgen natuurlijk.

Heb jij dit wel eens bij de hand gehad? En zo ja, hoe heb jij het toen aangepakt?
Wat je ook nog kunt proberen, is zelf met iets komen dat wat meer diepgang heeft. En kijken hoe ze dan reageert.

Dat is minder bedreigend dan dat je bij haar gaat zitten vissen.

Want ook ik zou de kriebels krijgen van iemand die tegen mij begint: Ik hoorde van Truusje dat het niet zo goed met je ging.

(En dan praat ik tegen Truusje volgende keer ook alleen nog maar over pannenlappen )
quote:KahlanAmnell schreef op 12 december 2011 @ 15:43:

[...]

Er is vaak een reden waarom iemand kort van stof is en dus alleen "goed" zegt.

Ik zou het persoonlijk dus echt niet waarderen als iemand met van deze GGZ vragen op me af komt.

GGZ vragen.

En wat Starshine zegt, er jeuk van krijgen. Inderdaad!
Ik vraag me vooral af: waarom? Waarom wil je perse een dieper gesprek met iemand die dat duidelijk niet wil? Ik zou zeggen, praat af en toe 5 minuten over pannelappen en praat met andere mensen over die dingen waar je het echt over wil hebben.
Het is zoals het is
quote:Aubrey schreef op 12 december 2011 @ 15:44:

[...]

Misschien is ze onzeker en voelt ze zich een grijze muis? Ik zeg maar wat. En dat ze daarom een beetje bang is voor diepe gesprekken.

Uiteraard heb ik ook gepsychologiseerd en ik denk dat dit wel waar kan zijn.

(alles wat niet aan mij ligt is mooi meegenomen. )
quote:Youk79 schreef op 12 december 2011 @ 15:45:

Ik vraag me vooral af: waarom? Waarom wil je perse een dieper gesprek met iemand die dat duidelijk niet wil? Ik zou zeggen, praat af en toe 5 minuten over pannelappen en praat met andere mensen over die dingen waar je het echt over wil hebben.

En dan jouw motto!
quote:new_in_town schreef op 12 december 2011 @ 15:41:

[...]

Ook die pannenlappen?

Zo ja, dan zijn we familie volgens mij.

Hahaha ok dan, 95%

@KahlanAmnell, voor mij is lange tijd de reden om kortaf "goed" te zeggen terwijl het eigenlijk niet goed ging dat ik zat was mijn verhaal te vertellen aan mensen die het eigenlijk aan hun reet kon roesten. Ik wachtte dus juist af tot er iemand was die doorvroeg voordat ik verder vertelde, zodat ik zeker wist dat ik het alleen nog aan geïnteresseerden vertelde. En als ik ook daar geen zin in had is het kleine moeite om "daar heb ik het liever niet over" of "zullen we het over iets anders hebben?" te zeggen, toch?

De formulering van de vragen kan misschien vriendelijker, maar het idee van doorvragen vind ik persoonlijk zeker geen slechte.
even nadenken hoor...

Als iemand mij zo gaat doorzagen (wat is 'goed' voor jou? Ik hoorde dat dit-en-dit helemaal niet goed ging) dan zal ik beleefdheidshalve en soort antwoord produceren en zsm weg proberen te komen. Ik krijg het idee dat zo iemand mij probeert te tackelen. Immers, het gaat niet allemaal goed met me, maar ik antwoord 'goed!' omdat ik geen zin heb om er diep op in te gaan tegen een bepaald persoon. Die gaat dan vervolgens mij met allerlei vragen proberen er toch achter te komen wat er allemaal niet goed gaat.

Brr, nee hoor, ik zou veinzen dat ik naar de wc moet en dan snel met iemand anders gaan praten. Misschien dat het niet voor iedereen zo werkt, maar ik hou niet zo van deze manier.
Je zou wel eventueel kunnen proberen af en toe iets grappigs te bespreken, dat je zegt: weet je wat ik laatst meemaakte? En dan een grappig verhaal. Wie weet komt de ander dan met een grappig verhaal terug en dan heb je misschien niet al te veel diepgang maar wel meer lol. Want volgens mij is het punt vooral dat je je verveelt in die gesprekken.
Het is zoals het is
quote:Starshine schreef op 12 december 2011 @ 15:38:

[...]

daar zou ik dus echt jeuk van krijgen hè, als iemand zo antwoorden uit mij ging trekken.

Same here. Kan ik ook echt niet tegen. Oprechte interesse kan inderdaad helpen.

Je schrijft dat je ook al geprobeerd hebt elkaar vaker te zien; is dat dat één op één of nog steeds in 'groepsverband'? Dat kan ook uitmaken. Ikzelf hou het in gesprekken met de hele schoonfamilie ook veel meer aan de oppervlakte dan één op één. Maar misschien heb je dat al geprobeerd en ben ik mosterd.
quote:Youk79 schreef op 12 december 2011 @ 15:45:

Jaaa, 5 minuten zeg je?

Ik zeg: tien jaar lang x 16 keer per jaar x 5 minuten over pannenlappen praten, das hastikke veul hoor!

En wat dan als het niet alleen over pannenlappen gaat, maar ook over Golden Retrievers, schoonmaakmiddel, haarverf enz.enz.?
quote:watgebeurter schreef op 12 december 2011 @ 15:47:

[...]

En dan jouw motto!

Begin ik het toch te leren!
Het is zoals het is
quote:lechatnoir schreef op 12 december 2011 @ 15:49:

[...]

Same here. Kan ik ook echt niet tegen. Oprechte interesse kan inderdaad helpen.

Je schrijft dat je ook al geprobeerd hebt elkaar vaker te zien; is dat dat één op één of nog steeds in 'groepsverband'? Dat kan ook uitmaken. Ikzelf hou het in gesprekken met de hele schoonfamilie ook veel meer aan de oppervlakte dan één op één. Maar misschien heb je dat al geprobeerd en ben ik mosterd.Hartstikke goed dat je dat zegt. Gesprekken zijn inderdaad altijd (min of meer) in groepsverband.
quote:new_in_town schreef op 12 december 2011 @ 15:50:

[...]

Hartstikke goed dat je dat zegt. Gesprekken zijn inderdaad altijd (min of meer) in groepsverband.

Dan zou je dat nog eens kunnen proberen. Maar dan inderdaad wel vanuit oprechte interesse, maar ik krijg uit je posts niet het idee dat je vindt dat het moet. Gewoon relaxed een theevisite oid. Doe ik ook met een schoonzus, omdat we beiden niet zo tot ons recht komen in gezelschappen en één op één - ja, moeilijk uit te leggen - echt contact hebben. Hebben allebei de neiging mooi weer te spelen en één op één voelen we ons wel veilig om wat dieper te gaan.

En als het geen succes is: lekker laten.
quote:new_in_town schreef op 12 december 2011 @ 15:23:

[...]

Nee, ik weet zeker dat het geen egoding is. Ik hoef ook echt niet meer uit die persoon te krijgen. Ik vind het alleen zo jammer dat onze gesprekken 'lucht' zijn en ben gewoon benieuwd of er meer in zit dan dat. Het is gewoon geen echt contact en dat vind ik toch jammer aangezien we elkaar best vaak zien.

Vind jij contact alleen echt als iemand zijn problemen op tafel legt?

Misschien moet je proberen je gesprekspartner in zijn waarde te laten. Als iemand dingen niet wil delen, dan is dat zo. Dat hoeft niets over jou te zeggen of misschien ook wel. Maar maakt het uit? Voor jullie zit er kennelijk niet meer in dan praten over kleine dingen. En soms moet je mensen gewoon heel lang 'Goed!' laten roepen en geven ze je na jaren en jaren opeens een ander antwoord.

Overigens heb ik zelf ook niet bij iedereen zin om over 'grote' dingen te praten. Dat betekent niet dat ons contact dan minder echt is, er komt alleen een 'lichter' aspect van mij meer aan bod.
quote:Moonlight82 schreef op 12 december 2011 @ 15:44:

Wat je ook nog kunt proberen, is zelf met iets komen dat wat meer diepgang heeft. En kijken hoe ze dan reageert.

Dat is minder bedreigend dan dat je bij haar gaat zitten vissen.

Want ook ik zou de kriebels krijgen van iemand die tegen mij begint: Ik hoorde van Truusje dat het niet zo goed met je ging.

(En dan praat ik tegen Truusje volgende keer ook alleen nog maar over pannenlappen )

haha, ik had het beter het pannenlappentopic kunnen noemen.

Eerlijk gezegd ben ik ook niet zo van het vissen. Ik wil wel (normaal geïnteresseerd) doorvragen, maar niet doorzagen.

Ik zal eens kijken of ik iets kan met je tip om zelf iets te zeggen met meer diepgang. Ik denk dat ik in de loop van de tijd zelf ook wat terughoudender ben geworden, omdat het contact gewoon niet zo wederzijds is. Het voelt onderhand een beetje lullig om één van de enigen te zijn die meer van zichzelf laat zien.
quote:lechatnoir schreef op 12 december 2011 @ 15:56:

[...]

Dan zou je dat nog eens kunnen proberen. Maar dan inderdaad wel vanuit oprechte interesse, maar ik krijg uit je posts niet het idee dat je vindt dat het moet. Gewoon relaxed een theevisite oid. Doe ik ook met een schoonzus, omdat we beiden niet zo tot ons recht komen in gezelschappen en één op één - ja, moeilijk uit te leggen - echt contact hebben. Hebben allebei de neiging mooi weer te spelen en één op één voelen we ons wel veilig om wat dieper te gaan.

En als het geen succes is: lekker laten.Goed om te lezen dat dit werkt bij jou/jullie!
quote:Starshine schreef op 12 december 2011 @ 15:49:

even nadenken hoor...

Als iemand mij zo gaat doorzagen (wat is 'goed' voor jou? Ik hoorde dat dit-en-dit helemaal niet goed ging) dan zal ik beleefdheidshalve en soort antwoord produceren en zsm weg proberen te komen. Ik krijg het idee dat zo iemand mij probeert te tackelen. Immers, het gaat niet allemaal goed met me, maar ik antwoord 'goed!' omdat ik geen zin heb om er diep op in te gaan tegen een bepaald persoon. Die gaat dan vervolgens mij met allerlei vragen proberen er toch achter te komen wat er allemaal niet goed gaat.

Brr, nee hoor, ik zou veinzen dat ik naar de wc moet en dan snel met iemand anders gaan praten. Misschien dat het niet voor iedereen zo werkt, maar ik hou niet zo van deze manier.

100% eens met alles wat je gezegd hebt, Starshine. Ga iemand anders lastigvallen met je interesse (....zou ik denken als iemand iets uit me wil trekken). Als ik het met je wil delen dan merk je het vanzelf wel.

Ik ken trouwens ook wel mensen die gewoon echt zo oppervlakkig zijn dat ze niets anders te bespreken hebben dan pannenlappen, honden en vakantie. Die bestaan, en daar verander je niks aan.
quote:new_in_town schreef op 12 december 2011 @ 15:57:

[...]

haha, ik had het beter het pannenlappentopic kunnen noemen.

Eerlijk gezegd ben ik ook niet zo van het vissen. Ik wil wel (normaal geïnteresseerd) doorvragen, maar niet doorzagen.

Ik zal eens kijken of ik iets kan met je tip om zelf iets te zeggen met meer diepgang. Ik denk dat ik in de loop van de tijd zelf ook wat terughoudender ben geworden, omdat het contact gewoon niet zo wederzijds is. Het voelt onderhand een beetje lullig om één van de enigen te zijn die meer van zichzelf laat zien.Ik krijg aan de hand van je laatste alinea het idee dat er in je schoonfamilie een 'Goed!'-cultuur heerst, klopt dat? En ben jij anders opgegroeid? In dat geval: je kunt las relatieve buitenstaander een familie niet veranderen, ze zijn er waarschijnlijk allemaal aan gewend en hoogstwaarschijnlijk heeft niemand er moeite mee.
quote:bibliotheek schreef op 12 december 2011 @ 15:56:

[...]

Vind jij contact alleen echt als iemand zijn problemen op tafel legt?

Nee hoor, maar jarenlang alleen maar smalltalk is wel lang.

quote:Misschien moet je proberen je gesprekspartner in zijn waarde te laten. Als iemand dingen niet wil delen, dan is dat zo. Dat hoeft niets over jou te zeggen of misschien ook wel. Maar maakt het uit? Voor jullie zit er kennelijk niet meer in dan praten over kleine dingen. En soms moet je mensen gewoon heel lang 'Goed!' laten roepen en geven ze je na jaren en jaren opeens een ander antwoord.

Ben het met je eens hoor. Ik ben gewoon benieuwd of ik iets kan doen om het contact wat te verbeteren. Vandaar mijn vraag naar ervaringen, wie weet heeft iemand anders dit wel eens bij de hand gehad en heeft dit positieve resultaten opgeleverd. (zoals lechatnoir bijvoorbeeld)

quote:Overigens heb ik zelf ook niet bij iedereen zin om over 'grote' dingen te praten. Dat betekent niet dat ons contact dan minder echt is, er komt alleen een 'lichter' aspect van mij meer aan bod.Ik kan ook leven met lichte gesprekken hoor (per slot van rekening doe ik dat al een x aantal jaar), maar veel lichter dan pannenlappen moet het ook niet worden.
quote:bibliotheek schreef op 12 december 2011 @ 16:02:

[...]

Ik krijg aan de hand van je laatste alinea het idee dat er in je schoonfamilie een 'Goed!'-cultuur heerst, klopt dat? En ben jij anders opgegroeid? In dat geval: je kunt las relatieve buitenstaander een familie niet veranderen, ze zijn er waarschijnlijk allemaal aan gewend en hoogstwaarschijnlijk heeft niemand er moeite mee.

Goed!-cultuur: check!

Anders opgegroeid: check!

Familie niet kunnen veranderen:

Ook niet een klein tikkie dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven