Groot gezin, wie?

12-12-2011 21:22 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier forummers met een groot gezin? Mijn man en ik hebben eigenlijk altijd de wens al gehad om een groot gezin te hebben later. Nou ja, geen 6 kinderen want financieel is dat natuurlijk nooit te doen. Maar 4 kinderen zouden wij helemaal geweldig vinden. Mijn man komt uit een gezin van 6 en ik kom uit een gezin van 4 en ik merk nog elke keer hoe geweldig wij dit vinden en hoe gezellig het is. Op dit moment ben ik zwanger van de 2e.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar verhalen over grote gezinnen. Wat vind je voordelen, wat nadelen? Is het financieel te bolwerken met de bezuinigingen van tegenwoordig? Hoe is jullie ''taakverdeling'', werken jullie allebei of heeft er 1 gekozen om thuis te blijven of parttime te werken? Enzovoort...
Ik kom zelf uit een gezin van 7 kinderen en vakanties ed heb ik niet gemist. Maar was natuurlijk een andere tijd niet zo materialistisch. Maar vond het wel gezellig al zou ik er zelf nooit voor kiezen
quote:pietjebello schreef op 12 december 2011 @ 21:56:

Jaa ik hier! Wij zijn bezig voor een vierde :Imao:Succes!
Lang bij familie gewoond en daar was ik nummer 9! Ik vond het heerlijk en de anderen ook. Het was ook echt de zoete inval

Maar ik zou als ik jullie was per kind kijken of het bevalt. Mijn oom en tante zijn op dezelfde manier begonnen
Ik kom zelf uit een gezin van 4 en mij lijkt het ook heerlijk om later 3 of 4 kinderen te hebben (mits de financieën dit toelaten natuurlijk) Natuurlijk mijn ouders moesten hun aandacht altijd verdelen maar ik heb niet het idee dat ik iets tekort gekomen ben. Ik vond het juist heel fijn dat er altijd iemand was bij wie ik terecht kon (ik ben de jongste met een verschil van 15 jaar) of mee kon spelen. inderdaad een heel beschermend gevoel maar ook gewoon heel erg gezellig.

overigens mijn moeder heeft al die tijd fulltime gewerkt mij vader in eerste instantie ook tot hij met pensioen was. (ik was 6 denk ik) Wij hadden een hulp in de huishouding die overdag oppaste. Dat is een beetje mijn tweede mama zegmaar. Maar met mijn moeder heb ik echt een supergoede band dus ik vind niet dat de moeder per definitie alle dagen thuis zou moeten zijn. en met allebei 4 dagen werken hoeft er maar voor 3 dagen iets geregeld te worden.

gefeliciteerd met de zwangerschap!
wat een gekke opmerking als je beiden wil blijven werken dat je je kinderen dan alleen maar wegbrengt en beter minder kinderen kan nemen en meer thuis kan zijn.

Wij hebben 3 kinderen en werken beiden ( meer dan)fulltime. Omdat we werken leuk vinden, onze kinderen iets mee willen geven ; goed voorbeeld, werken voor je geld, werken is leuk en normaal ook als je kinderen hebt, etc etc.

Maar goed, dat was de vaag van to niet.

Wij hebben een ietsjes groter gezin als gemiddeld, met kinderen die qua leeftijd best uit elkaar liggen, gaan 2 keer per jaar op vakantie en hebben een auto en koophuis en kunnen ook nog sparen.

Niks mis mee, en ik vind het heerlijk, zou er zo nog eentje bij willen en druk? Ach daar groei je in mee he....
quote:_Cherry_ schreef op 12 december 2011 @ 21:26:

Natuurlijk moet je een gezin op eigen kosten kunnen financieren. Dat lijkt me nogal wiedes ;). En wie heeft het over pleegkinderen, dat is niet mijn vraag.

Wat een ontspannen reactie

Not
Frankly my dear, I don"t give a damn
Hier een 'groot' gezin. Mijn man heeft twee kinderen uit zijn eerste relatie en samen hebben we nog zes kinderen erbij gekregen. In totaal acht dus. Maar de oudste twee wonen al jaren op zichzelf. De zes van ons samen zijn van zeven tot zestien jaar.

Heb zelf drie broers en drie zussen en we hadden thuis heel vaak pleegbroertjes of pleegzusjes. Heb het grotere gezin altijd als heel fijn ervaren. Hoewel het toen ik klein was in mijn omgeving meer regel dan uitzondering was.

Wat taakverdeling betreft hebben de afgelopen jaren allerlei vormen de revu gepasseerd. Aanvankelijk ben ik fulltime blijven werken en is mijn man tijdelijk thuis bij de kinderen geweest. We hebben beiden parttime gewerkt.

Ik ben een jaar thuisgeweest terwijl mijn man een fulltime baan had en momenteel werkt mijn man nog steeds fulltime en ik parttime. Financieel is het inderdaad een uitdaging. Maar vooral ook het stellen van prioriteiten.

De voordelen van een groot gezin is dat twee kinderen niet twee keer zo leuk zijn dan een kind maar het veelvoudige ervan door de interactie. Broers en zussen kunnen en enorme verreiking in je leven zijn is mijn ervaring. En ik zie dat nu ook wel bij mijn kinderen terug.

Het is hier altijd een gezellige boel. Want meerdere kinderen betekend ook meerdere vriendjes/vreindinnetje over de vloer.

De nadelen zijn zeker het financiele aspect. Alles kan niet zomaar. Maar of dat ook altijd per definitie slechter is.

En een kamer moeten delen is dat een nadeel? Vier van de kinderen hebben een eigen kamertje. Twee moeten hun kamer delen.

Heb zelf vroeger met mijn drie zusjes de kamer gedeeld. Er zal best een peirode in mijn leven geweest zijn dat ik een eigen stekje wilde. Maar ik heb er toch vooral leuker herinneringen aan.

En de nadelen voor mij zijn de nooit leeg te krijgen wasmanden en de niet aan te slepen wekelijkse boodschappen.
een groot gezin heeft voor- en nadelen. de kids krijgen weinig één op één aandacht, weinig geld voor extraatjes of vakanties, maar tis wel gezellig en er is altijd wel iemand thuis. Zelf zou ik niet zo snel aan een groot gezin beginnen vanwege t financiele plaatje.

2 kinderen lijkt me leuk, heb nu geen kinderen maar hoop er ooit wel 2 te hebben.
quote:calvijn1 schreef op 12 december 2011 @ 22:12:

[...]

Wat een ontspannen reactie

Not Valt wel mee, geloof ik?
quote:mariamena schreef op 12 december 2011 @ 22:12:

wat een gekke opmerking als je beiden wil blijven werken dat je je kinderen dan alleen maar wegbrengt en beter minder kinderen kan nemen en meer thuis kan zijn.

Wij hebben 3 kinderen en werken beiden ( meer dan)fulltime. Omdat we werken leuk vinden, onze kinderen iets mee willen geven ; goed voorbeeld, werken voor je geld, werken is leuk en normaal ook als je kinderen hebt, etc etc.

Maar goed, dat was de vaag van to niet.

Wij hebben een ietsjes groter gezin als gemiddeld, met kinderen die qua leeftijd best uit elkaar liggen, gaan 2 keer per jaar op vakantie en hebben een auto en koophuis en kunnen ook nog sparen.

Niks mis mee, en ik vind het heerlijk, zou er zo nog eentje bij willen en druk? Ach daar groei je in mee he....

Ben ik met je eens. Ik denk dat wij onze kinderen niks tekort doen met beiden 4 dagen werken. Wij vinden werken ook leuk. Ik heb respect voor vrouwen die thuis blijven bij hun kinderen, maar het zal nooit een optie voor mij zijn. Ik hou ontzettend veel van kinderen, maar ik hou er ook ontzettend van om mezelf te ontwikkelen. Beiden 4 dagen werken is voor ons de ideale oplossing.

Wat zijn de leeftijden van jouw kinderen en is dit een bewuste keuze?
ik heb er 2 maar het voelt als 6, telt dat ook?
quote:miss_marvellous schreef op 12 december 2011 @ 22:14:

een groot gezin heeft voor- en nadelen. de kids krijgen weinig één op één aandacht, weinig geld voor extraatjes of vakanties, maar tis wel gezellig en er is altijd wel iemand thuis. Zelf zou ik niet zo snel aan een groot gezin beginnen vanwege t financiele plaatje.

2 kinderen lijkt me leuk, heb nu geen kinderen maar hoop er ooit wel 2 te hebben.

Dat hoeft natuurlijk helemaal niet dat in een groter gezin de kinderen weinig een op een aandacht krijgen. Dat heeft meer te maken met hoe je je leven inricht en welke prioriteiten je daarin stelt.

Vakantie is voor mij samen genieten van je vrije tijd. Daar hoef je in princiepe het erf niet voor af zeg maar. Dus geld heb je daar in feite ook niet perse voor nodig.
Het lijkt me inderdaad een kwestie van prioriteiten stellen. Zelf zijn wij nooit geweest van de verre en dure vakanties. We konden het geld vast wel bij elkaar halen, maar vonden dat we daar nog tig leuke andere dingen van konden doen. Vakanties kan je heel creatief bij elkaar 'sprokkelen'. 2 weken op de camping in een tent in Italie kan net zoveel kosten als een week naar Spanje in een appartement of hotel. Mijn ouders hadden altijd geld zat, maar kozen ook voor deze vakanties. Vonden het onzin om ergens een week duur te gaan zitten, terwijl je voor het zelfde bedrag wellicht wat minder luxe zat maar wel langer kon blijven op een mooie plek.

Weinig 1 op 1 aandacht heb ik overigens ook nooit zo ervaren. Mijn man idem.
Ik kom uit een gezin van 8 kinderen die nu in de leeftijd van 25 tot 11 jaar zijn.

Met de financiën wil je ik niet lastigvallen, maar zoals al door een ander werd gezegd: houd er rekening mee dat er de komende jaren nog veel gaat veranderen. Helaas hebben mijn ouders de veranderingen van de afgelopen 10 jaar niet voorzien en ondervinden we daar nu de nadelen van.

En hoe is het nu om in zo'n groot gezin op te groeien? Over het algemeen leuk.

Uiteraard is er wel eens ruzie (waar niet?), is er wel eens onenigheid over dat de één iets krijgt en de ander niet. Maar er is bij ons eigenlijk altijd iemand thuis. De oudere kunnen de jongeren helpen, voorbereiden op de middelbare school, studie, vriendjes/vriendinnetjes en er is altijd iemand om je verhaal bij kwijt te kunnen.

Ik wil je wel nog een tip meegegeven: koop oordoppen! Veel kinderen + veel herrie = doof

Als je nog vragen hebt, stel ze maar
quote:_Cherry_ schreef op 12 december 2011 @ 21:46:

Natuurlijk wacht ik eerst af hoe het met een tweede erbij is, maar vragen staat vrij toch?

Molly, dat zou ik ook het 'leukste' vinden. Maar je weet natuurlijk nooit hoe dat loopt.

Angel, hoe ervaar jij die leeftijdverschillen bij de kinderen?Dat is te plannen. Niet exact natuurlijk, maar als er opeens een gat zit van 8 jaar tussen nummer 3 en 4, dan zou ik 4 niet meer doen. Zoiets bedoelde ik.
@Uiterwaarden: woon je daar ook? Toevallig in mijn regio?
quote:Hangmat schreef op 12 december 2011 @ 22:19:

ik heb er 2 maar het voelt als 6, telt dat ook?

Ik heb er 1 (jongetje van 3) en meid..... ik begrijp je

Frankly my dear, I don"t give a damn
Haha uiterwaarden, dat er veel herrie is met 8 kinderen geloof ik graag! 8 kinderen zou ik ook niet trekken geloof ik. Ik denk dat wij het braaf bij maximaal 4 houden :-)

Ik ben trouwens wel benieuwd in wat voor huis jullie woonden. Sliepen jullie bij elkaar op de kamer etc?
quote:molly74 schreef op 12 december 2011 @ 22:27:

[...]

Dat is te plannen. Niet exact natuurlijk, maar als er opeens een gat zit van 8 jaar tussen nummer 3 en 4, dan zou ik 4 niet meer doen. Zoiets bedoelde ik. Nee, snap ik :-).
quote:calvijn1 schreef op 12 december 2011 @ 22:28:

[...]

Ik heb er 1 (jongetje van 3) en meid..... ik begrijp je

Die van het 'achter het behang willen plakken' momenten? Mijn zoon zit ook in die fase. Ja, dan voelt het inderdaad af en toe alsof je er al 6 hebt rondlopen. Hou vol, het is een fase *mantra*
Wij hebben 5 kinderen van 6 maanden tot 14 jaar oud. Jongste was niet gepland. Heel soms kan ik ze wel achter het behang plakken. Vooral puber van 14. Maar meestal is het hier gewoon heel erg gezellig, lekker druk, sta ik te koken en gebeurt er van alles om me heen. Klein minpuntje, als er vriendjes of vriendinnetjes komen spelen heb je er gelijk meer dan 1. Afgelopen zaterdag had ik hier 2 pubers, 4 wilde jongens en 2 meisjes van 6 die niks van die wilde jongens moesten hebben. En een daar tussendoor krijsende baby. Dan voel ik me soms wel een beetje een scheidsrechter. Een groot gezin is hard werken, veel plannen en hulp van man en in mindere mate de kinderen is noodzakelijk. Vooral om naast de zorg van de kinderen, het huishouden en werken ook nog tijd voor jezelf, elkaar en vrienden over te houden. Maar het kan dus wel. En je groeit daarin mee met je gezin. Je wordt er vanzelf handig in.

Nadelen van een groot gezin vind ik vervoer en vakanties. Man en ik hebben allebei bij kind 4 onze auto's ingeruild voor 2 auto's waar bij hem 7 en bij mij 8 personen in kunnen. Dat zijn toch weer extra kosten die je tot (en met) 3 kinderen niet hebt. We hebben er 2 nodig omdat man ze 's ochtends wegbrengt en ik ze 's middags weer ophaal. En met vakanties ben je een vermogen kwijt omdat je grotere vakantiewoningen moet huren, 7 tickets nodig hebt, geen 5 kinderen bij je op de kamer kan laten slapen in een hotel dus 2 of 3 hotelkamers nodig hebt enz... Maar zolang we dat allemaal nog kunnen betalen hoor je mij niet klagen.

Geldgebrek hebben we niet maar daar werken we dan ook allebei fulltime voor. Ik weet overigens niet of ik heel erg gelukkig zou zijn met een groot gezin als ik daarvoor ieder dubbeltje zou moeten omdraaien. Maar dat is persoonlijk. Verder ben ik ondernemer en het werk gaat ook wel door als ik een keer niet op kantoor ben. Die flexibiliteit maakt het wel een stuk makkelijker als er bijvoorbeeld een keer eentje ziek is. En een betrouwbare oppas die op afroep beschikbaar is, die is goud waard! Wij hebben gelukkig zo'n oppas. Als ik een keer niet op tijd de kinderen kan ophalen komt zij naar mijn kantoor, ruilen we van auto en haalt zij ze op om ze mee naar ons huis te nemen.

En al is het nog zo druk af en toe, ik zou er niet eentje willen missen!
Nieuw programma op tv, worden 2 gezinnen met 12 kinderen gevolgd. ga daar eens kijken, begin van de avond,weet niet meer welke zender, denk dat t dagelijks komt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:molly74 schreef op 12 december 2011 @ 22:28:

@Uiterwaarden: woon je daar ook? Toevallig in mijn regio?

Ik woon wel bij uiterwaarden in de buurt

Maar die vind je wel op meer plekken in Nederland.

Ik weet niet wat jouw regio is...
Je moet er volgens mij echt de persoonlijkheid voor hebben: Flexibel, makkelijk, extravert, gastvrij, energiek. Dan is het hartstikke leuk.

Ik heb 2 kinderen en voor mij is dat precies goed. Met meer kinderen zou ik het niet redden.

Als je ouders hun hand niet omdraaiden voor een berg kinderen, maar jij hebt een andere persoonlijkheid dan zij, dan zou het zomaar kunnen dat je na een kind of 2 je wens bijstelt.
ik heb ook altijd geroepen er vier te willen.maar nu heb ik er

net n tweede bij en voel me compleet zo.ik heb twee gezonde boys

en daar blijft t bij je kan zoveel willen maar mn tweede zwangerschap

was veel zwaarderben heeft zn sporen achter gelaten dus t moet

je ook maar gegund zijn om er veel te kunnen krijgen.

verder ben ik zelf uit gezin van vier waar niet veel uit

te geven was.gingen ook nooit op vakantie maar dat zegt echt

niet dat ik geen gelukkige jeugd hebt gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven