Groot gezin, wie?

12-12-2011 21:22 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier forummers met een groot gezin? Mijn man en ik hebben eigenlijk altijd de wens al gehad om een groot gezin te hebben later. Nou ja, geen 6 kinderen want financieel is dat natuurlijk nooit te doen. Maar 4 kinderen zouden wij helemaal geweldig vinden. Mijn man komt uit een gezin van 6 en ik kom uit een gezin van 4 en ik merk nog elke keer hoe geweldig wij dit vinden en hoe gezellig het is. Op dit moment ben ik zwanger van de 2e.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar verhalen over grote gezinnen. Wat vind je voordelen, wat nadelen? Is het financieel te bolwerken met de bezuinigingen van tegenwoordig? Hoe is jullie ''taakverdeling'', werken jullie allebei of heeft er 1 gekozen om thuis te blijven of parttime te werken? Enzovoort...
Alleen als je het op eigen kosten kan financieren. Niet op voorhand rekening houden met zaken die toch zijn wegbezuinigd voor ze 18 zijn.

En pleegkinderen?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Wat is een "groot" gezin? Ik heb 3 kinderen en dat vinden de meeste mensen al veel.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Ik zag vandaag twee gezinnen op tv met 12 kinderen...

Het was wel hectisch....
Natuurlijk moet je een gezin op eigen kosten kunnen financieren. Dat lijkt me nogal wiedes ;). En wie heeft het over pleegkinderen, dat is niet mijn vraag.
Enig kind en zelf geen kinderen....aan mij heb je niet zoveel ben ik bang
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:Kuzu schreef op 12 december 2011 @ 21:25:

Het was wel hectisch....Ja, vreselijk. Op een flat 3 hoog.
ik vind zelf 2 genoeg, ben nu zelf zwanger van de 2e.

Heeft oa ook te maken met de financiën, het wordt er allemaal niet goedkoper op.

Maar ik vind het wel leuk, een groot gezin dus als je het kan financieren, moet je het vooral doen
quote:mali30 schreef op 12 december 2011 @ 21:25:

Wat is een "groot" gezin? Ik heb 3 kinderen en dat vinden de meeste mensen al veel.

Ik vind een gezin groot tegenwoordig zo rond de 4 kinderen. Kan natuurlijk altijd groter, maar ik denk dat je tegenwoordig vanaf 4 koters toch wel van een groot gezin kan spreken.

Hoe bevalt jou het? Voor, nadelen?
Ik ken een gezin met 7 kinderen. Echt niet zaligmakend. Hebben nooit geld voor vakantie, hebben het niet breed en kunnen nooit ergens naar toe omdat ze geen vervoer hebben voor 9 personen. Die kinderen vinden het zelf ook niet zo leuk. Pa en ma kunnen nooit alle kinderen veel aandacht geven omdat het er veel zijn en omdat ze druk zijn met het huishouden draaiende te houden.
Ik(wij) hebben 4 kinderen in de leeftijd van 7 tot 17 jaar. Zelf ben ik 33 jaar. En wij vangen pleegkinderen op. Dus driekwart per jaar hebben we er vijf kinderen. Ik ben er heel blij mee zou ze voor geen goud willen missen . En de ene dag is de andere niet.

Af en toe is het zwaar en dan heb je weer tijden dat je denkt hier kunnen er nog wel tien bij.

Ze eten je de oren van je hoofd af is niet aan te slepen. En financieel is voor iedereen persoonlijk vindt ik.
quote:Kuzu schreef op 12 december 2011 @ 21:25:

Het was wel hectisch....

welk programma?

Ik ben zelf oudste van vier en vond het soms wel een nadeel dat mijn ouders nog met hun hoofd bij kleuterdingen zaten terwijl ik al op de middelbare school zat. De jongste vroeg nogal veel aandacht altijd.
Wij hebben er 3.. een tweeling van 6 (meiden) en een zoontje die vandaag 3 is geworden. Ik vind het heel gezellig en ben dol op ze, maar vind het soms ook pittig en druk! als ze leuk met elkaar spelen geniet ik er echt van, maar het gebeurd ook regelmatig dat ze elkaar constant in de weg zitten en dat vind ik erg vervelend! het gaat vaak in fases!
TO: groot gezin kan leuk zijn, maar qua leeftijd zouden de kinderen dan wel een beetje dicht bij elkaar moeten zitten. Voor mij (persoonlijke redenen en ervaring) is dat een voorwaarde.
Wacht eerst even af hoe het met de tweede erbij is. Mijn 3 kinderen gaan geweldig met elkaar om, in deze situatie zou ik zo een vierde willen. Maar niet als het kat en muis is en ze allemaal elkaar de hersens inslaan...

Je weet op voorhand nooit of het echt gezellig wordt. Hangt natuurlijk van jullie eigen houding af, maar ook van de karakters van je kinderen... En de aandacht moet je wel heel erg verdelen (plus: je partner wil ook aandacht en je moet ook niet jezelf vergeten)...
Natuurlijk wacht ik eerst af hoe het met een tweede erbij is, maar vragen staat vrij toch?

Molly, dat zou ik ook het 'leukste' vinden. Maar je weet natuurlijk nooit hoe dat loopt.

Angel, hoe ervaar jij die leeftijdverschillen bij de kinderen?
Mijn ouders dachten na drie redelijk rustige kinderen ook: We willen er nog wel één.

Maar toen bleek dat de vierde een heel druk mannetje was, werd het toch drukker dan verwacht.

Begrijp me niet verkeerd, mijn broertje is super. Maar toen hij klein was, viel het niet altijd mee.

Een vierde (of vijfde, of zesde) kind kan natuurlijk heel druk zijn, of gehandicapt, of ziek..... Ook als alle andere kinderen hele voorbeeldige rustige kinderen waren.
Ik ben opgegroeid tussen 6 broers en zussen, het heeft voor- en nadelen. Ik vond het meestal wel erg gezellig en een 'beschermd' gevoel om zoveel mensen om me heen te hebben. Maar het betekende ook vaak 'vechten' om aandacht, weinig geld voor extraatjes, weinig privacy.

Ik ben niks tekort gekomen en ben er alleen maar beter van geworden, jong zelfstandig, goedgebekt, hecht niet veel waarde aan materie, maar dat werkt natuurlijk niet bij iedereen zo.
Moonlight, dat is zeker schrikken. Dat is hier ook aan de orde geweest, mijn broertje is geestelijk genandicapt. Ondanks dat dit behoorlijk pittig was (niet alleen voor mijn ouders, maar ook voor ons) heeft dat absoluut geen verkeerd beeld gegeven bij mij. Maar goed, dat zijn situaties die je gewoon niet kan voorzien. Je 2e kan ook gehandicapt zijn. Om als moeder van 3 dan maar niet voor een 4e te gaan om het 'stel dat..' vind ik ook weer zoiets.

LieverLustdanLiefde, hoe is de band met je broers en zussen nu? Ervaar je het als een pré om zoveel broers en zussen te hebben? Voor ons is het wel een voorwaarde dat elk kind zijn eigen kamer heeft en ook dat onze kinderen niks tekort komen. Zodra dat aan de orde zou zijn, gaat het hele plan niet door. Financieel verwachten we in de toekomst wel redelijk uit te komen. Mijn man doet op dit moment een hbo opleiding en ik een universitaire studie. We willen allebei 4 dagen blijven werken als dat even kan.
Hey,

Nog 0 kids, maar hopelijk komt daar snel verandering in. Vier kinderen lijkt mij geweldig! M'n vriend vindt drie al meer dan genoeg, maar dus meer dan de standaard 2. Maar zoals ik al zei, nu nog 0 en ik kan pas echt meepraten (over financiën, vermoeidheid, aandacht etc) als er kinderen in het spel zijn.

Leuk dat jullie beiden een groot gezin willen en positieve ervaringen hebben over het opgroeien in een groot gezin.

ps. gefeliciteerd met je zwangerschap!
Jaa ik hier! Wij zijn bezig voor een vierde :Imao:
quote:angel78 schreef op 12 december 2011 @ 21:31:

Ik(wij) hebben 4 kinderen in de leeftijd van 7 tot 17 jaar. Zelf ben ik 33 jaar.

Was je zestien bij de eerste?

(Of heeft je partner kinderen uit een eerdere relatie?)
@TO: natuurlijk mag je dat vragen. Mijn reactie is bedoeld hoe Moonlight het beschrijft... het type kinderen in het gezin bepaalt waarschijnlijk ook de maximale grootte ervan (even er vanuit gaande dat het zwanger worden geen problemen oplevert).

Maar als het goed voelt, zou ik het doen. Materieel is het waarschijnlijk wat inschikken, maar immaterieel krijg je er onbetaalbare dingen voor terug.
'We willen allebei 4 dagen blijven werken als dat even kan.'

Dit komt op mij dan toch raar over, beiden flink blijven werken... en dan de kinderen bij een ander onderbrengen? Financieel vast hard nodig, maar wat minder kinderen en er zelf meer zijn spreekt mij persoonlijk meer aan.
Kroki: waarom komt dat raar over? Dat is 3 dagen opvang. Dat is vrij normaal tegenwoordig, hoor. ;)

Aquagirl: oké, ik snap je reactie. Het hangt zeker af van het type kind wat je krijgt. Je weet gewoon niet hoe de toekomst gaat lopen. Wie weet word ik na 3 kinderen knettergek :D.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven