Druk om perfectie?

13-12-2011 08:34 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de laatste jaren periode's waarin ik mij opgejaagd voel en de druk voel om alles goed/perfect te doen.

Nu zit ik er momenteel ook weer in helaas!

Huis is/moet altijd schoon, ik doe ook elke dag stofzuigen ed.

Dochtertje moet bijna elke dag in bad en schone kleren aan.

Ook schaam ik me als ze gekwijlt heeft of vies is (van de opvang krijg ik ze vies terug)

Op mijn werk heb ik dit gevoel wel minder maar wordt wel snel geirriteerd als men/patienten niet mee werken, of men iets doet wat ik niet wil (werk in zorg)Of als collegas steekjes laten vallen.

We zijn momenteel bezig voor nummer 2 wat uiteraard niet lukt omdat ik zo gespannen ben/blijf

Ik verander ook veel van mening wat betreft mijn kinderwens

Als dochtertje een mindere dag heeft gehad wil ik namelijk geen kinderen erbij meer

Ik merk dat ik snel geirriteerd raak als ze "niet doet wat ik wil"

Kan ook slecht tegen haar huilen en wordt boos om de kleinste dingen

Ik heb ook wel eens nare gedachten om haar pijn te doen, dan leg ik ze in bed tot ik zelf gekalmeerd ben

Toch zo ik graag nog eens baby in mijn handen houden die van mij is.

Ook voor mijn dochtertje is het met de oog op de toekomst fijner om een broertje of zusje te hebben

Maar of het verstandig is??

Ik heb geen echte vraag, wil gewoon jullie mening over wat jullie hier lezen en wat jullie hiermee zouden doen?
Wat is er nu anders dan in je rustige periodes?
Ga in therapie!
Sneller geirriteerd,mening veranderd sneller(soms zelfs per uur)

Moe.
Niet in jouw gedrag maar in je leven.
Ga in therapie!
Je kunt je neiging tot perfectie richten op je spelling en taalgebruik!
queen wat naar om te lezen dat je je zo voelt!

Ik zou zeggen, ga naar een psycholoog om te praten en zorg dat je genoeg vrije tijd/ of een hobby voor jezelf hebt zodat je even echt een moment voor jezelf hebt!

In elk geval niet mee door blijven lopen, sterkte!
2 miskramen gehad in een half jaar en zwanger worden lukt niet wegens spanning?
ik heb zelden tijd voor mijn zelf , atijd bezig met huis/werk of dochtertje
hm klinkt alsof je idd heel perfectionistisch bent en daardoor een control freak wordt en dus boos/geirriteerd/gefrustreerd wordt als het niet zo gaat als jij wil/had bedacht..

Ik heb daar hulp voor gezocht (faalangsttraining en assertiviteitstraining) en het blijft een zwak punt en gaat soms echt wel mis, maar met een burn out thuis zitten gebeurd mij voorlopig echt niet. ik werk ook in de zorg en herken je probleem van collega's/patienten.
quote:blinkiebill schreef op 13 december 2011 @ 08:46:

Je kunt je neiging tot perfectie richten op je spelling en taalgebruik!Sjonge jonge....
quote:eline317 schreef op 13 december 2011 @ 08:48:

hm klinkt alsof je idd heel perfectionistisch bent en daardoor een control freak wordt en dus boos/geirriteerd/gefrustreerd wordt als het niet zo gaat als jij wil/had bedacht..

Ik heb daar hulp voor gezocht (faalangsttraining en assertiviteitstraining) en het blijft een zwak punt en gaat soms echt wel mis, maar met een burn out thuis zitten gebeurd mij voorlopig echt niet. ik werk ook in de zorg en herken je probleem van collega's/patienten.

Heel herkenbaar. Ik denk dat je het jezelf ook moet gunnen om een keer een baaldag te hebben.

Af en toe een keer een baaldag is fijner dan straks overspannen zijn, dan ben je verder van huis.

Gun jezelf ook wat tijd. De patronen die je nu hebt zijn niet binnen drie tellen opgelost. Gun jezelf wat meer tijd voor jezelf en probeer meer te genieten van je dochtertje. Als je beter in je vel zit komt een zwangerschap eerder.

En over wel of niet nog een baby willen, wat ik zelf erg heb is op momenten dat het me niet lukt of ik een baaldag heb dat ik dan alles negatief zie, en ook zo reageer terwijl diep in mijn hart ik dat helemaal niet zo voel. Als jij nog een grote kinderwens hebt, en je kan dat aan en financieel zit het goed zou ik er lekker voor gaan!
Je hebt er altijd flauwe opmerkingen bij :(

Ik heb 2 x faalangsttraining gehad, heeft weinig geholpen ben alleen wat opener geworden, maar het heeft verder weinig resultaat gehad

Er wordt mij ook wel eens gezegt dat ik autistische trekken heb.

Orderen van spullen, irritatie bij verandering, geslotenheid en moeite met gevoelens uiten
quote:blinkiebill schreef op 13 december 2011 @ 08:46:

Je kunt je neiging tot perfectie richten op je spelling en taalgebruik!

Da's Limburgs

TO, laat alles wat niet voor je werkt los. Ik herken het, vooral het ongeduld voor kindlief, voor mij HET teken dat ik te moe ben en beter voor mezelf moet zorgen... Neem wat extra tijd voor jezelf, laat je kinderwens even los en leef even gewoon je leven. Voor mij werkt dat het beste. Ik ga zaterdag winkelen, onze zoon is dan lekker een dagje met papa. En praat erover. Dat doe ik ook. Toegeven dat het allemaal even niet lekker loopt en lukt is wel lastig, maar je krijgt vaak uit onverwachte hoek wat hulp en steun.

Ik weet verder even niet wat te zeggen, dus ook vooral een van mij.
Misschien zeg ik nu iets heel doms, maar als je twee keer in korte tijd een miskraam hebt gehad, zijn je hormonen dan ook niet totaal van slag?
mijn faalangsttraining was vooral gericht op minder moeten, jezelf leren waarderen om wie je bent en niet om wat je doet en het aanleren van ontspanningsoefeningen, weet niet of je dat ook gehad hebt?

Op de momenten dat ik een heel gestressed gevoel heb, doe ik een ontspanningsoefening (heel suf naar een mevrouw op cd luisteren) maar het helpt dan wel. Waardoor ik beter slaap en de volgende dag ook beter gemutst mijn bed uit kom.
"Ik heb ook wel eens nare gedachten om haar pijn te doen, dan leg ik ze in bed tot ik zelf gekalmeerd ben "

Dit vind ik heel heftig klinken. Heb je al eens met je huisarts gepraat hierover?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Niet aan een tweede beginnen, voordat je jezelf weer onder controle hebt.

En een cursus yoga gaan volgen.

Verder een werkster nemen, om de druk voor het huishouden te verminderen.

Een baaldag inplannen een dag dat je niets hoeft en alles mag, en dat geldt ook voor je gezin, dus als iedereen de hele dag op bijvoorbeeld zondag in pyama wilt zitten met de gordijnen dicht of de hele dag dvd tjes wilt kijken lekker doen.

En verder opschrijven Waarom je je zo irriteert,Wat eraan vooraf ging, Wat je eigen aandeel hierin was.

Hoe je het anders zou willen zien.

En wat er gebeurt als je het op z'n beloop laat.

En dit vaak teruglezen op een rustiger moment.
Eens met Nouschi.

Zoek hulp buiten de deur, want je komt er zelf niet uit.

Nu kan je je agressie nog onder controle houden, maar wat als je kindje een vreselijke moeilijke dag heeft?
Nope
Dan heb ik een assertiviteits training gehad 2 x het was meer op weerbaarheid en openheid gericht

Waar kan je als volwassen een faalangsttraining volgen?
En hoe kan ik die agressie ontladen? ik ben snel boos en geirriteerd dit heb ik sinds mijn 10e
quote:queenfan25 schreef op 13 december 2011 @ 09:22:

En hoe kan ik die agressie ontladen? ik ben snel boos en geirriteerd dit heb ik sinds mijn 10eHier zou ik een anger - management cursus voor zoeken. Daar zoek je oplossingen voor je agressie en de dingen die dat triggeren.
Trouwens, even een dikke voor jou. Je moet echt tijd gaan inplannen voor jezelf, ieder mens heeft dit nodig.
Ik zou hier zeker hulp bij zoeken. Het is niet goed als je agressieve gevoelens tegenover je dochtertje krijgt. Ik zou niet aan een volgende zwangerschap beginnen zolang je daar niet mee om leert gaan. Een tweede kind is echt een heel ingrijpende verandering en is veel meer dan "twee keer zo veel werk". Je moet je aandacht constant verdelen en het geeft veel stress.

Je hebt bovendien twee miskramen gehad, dat geeft nog meer spanning als je opnieuw zwanger zou raken. Daarbovenop geef je jezelf ook nog de schuld dat je nog niet zwanger bent. Ik zou de zwangerschapswens dus even in de koelkast zetten. Misschien werkt het voor jou ook wel veel beter om een tweede te krijgen als je oudste naar school gaat.

Je hebt hier last van sinds je tiende, maar het komt en gaat? Wanneer heb je er dan weinig of geen last van? Misschien spelen externe factoren een rol?
Ga in therapie!
"Ik heb ook wel eens nare gedachten om haar pijn te doen, dan leg ik ze in bed tot ik zelf gekalmeerd ben "

Dit is ook heftig en abnormaal,

Maar dit heb ik bij mij zelf ook wel eens dat ik denk als ik oversteek en ik wordt aangereden "tjah wie zou er om malen"
ik heb het via de GGZ gevolgd, verwezen door de huisarts. En je moet iets zoeken waar je je frustratie en boosheid in kwijt kan, sport? Training. Ik zou echt eens naar je huisarts gaan en om meer hulp vragen.

En heel knap dat je je realiseert dat het zo niet gaat! Dat is al een eerste stap!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven