Een Mexicaanse Kerst

13-12-2011 17:38 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al langer mee, maar schrijf eigenlijk nooit. Dus ja … voordat ik begin bedankt voor jullie heerlijke recepten en leuke ideeën.

Nu ga ik toch zelf jullie hulp eens inroepen. De gehele Kerst ben ik bij mijn ouders. Tweede Kerstdag komt broer en vriendin, maar Kerstavond en Eerste Kerstdag zijn wij met z`n drietjes. Om mijn vader wat werk uit handen te nemen stelde ik voor om voor Kerstavond eten mee te nemen. Uiteindelijk resultaat: de vraag of ik op Eerste Kerstdag burrito’s (gehakt) wil klaarmaken. Tsjah … niet helemaal wat ik dacht, maar wel lekker. Neemt niet weg dat het wel wat feestelijker mag dan gewoon 2 burrito’s met wat zure room en een salade.

Nu had ik het volgende in gedachte:

Vooraf: Tacochips met guacamole en tomatensalsa

Voorgerecht: Nog geen idee, ik heb nog geen leuke recepten kunnen vinden (geen gehakt want dat is al in het hoofdgerecht - de maissoep zoals eerder beschreven zal niet erg in de smaak vallen ben ik bang – dus: een simpel licht Mexicaans soepje, een salade met kip bijvoorbeeld, iets van gevulde paprika of champignons dacht ik aan)

Hoofdgerecht: simpele (gehakt) burrito’s uit de oven

Bijgerechten: Een mexicaanse rijst, misschien een lekkere bonen salade of refried beans en zure room met de guacamole en tomatensalsa van vooraf (heeft iemand lekkere, niet al te tijdrovende recepten hiervoor?)

Nagerecht: Iets lekkers met mango, maar wat weet ik nog niet (dat vind m`n mams lekker )

Koffie/thee: met iets lekkers erbij natuurlijk

Ohhh … en tussendoor een Mexicaanse spoom ofzo.

Kortom, hebben jullie nog lekkere recepten voor een Mexicaanse Kerst of andere goede ideeën? Ik maak alles het liefst vers, dus geen pakjes en zakjes. Verder sta ik de dag zelf het liefst niet uren in de keuken.

Alvast bedankt en ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.
137 voorgerecht mexicaanse keuken recepten

http://www.smulweb.nl/zoe ... ery=mexicaans+voorgerecht
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Tip voor de tacochips:

Doe de tacochips in een ovenschaal en strooi er versgesneden koriander, kleine ringetje zwarte olijven en kaas overheen. Even in de oven tot de kaas gesmolten is... Mmmmm, heel lekker met guacemole of tomatensalsa!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 13 december 2011 @ 18:32:

http://www.smulweb.nl/recepten/mexicaan ... d=kerstmis

8 mexicaanse

kerstdiner receptenBedankt hiervoor! Ik had wel op de site gekeken, maar wist inderdaad niet dat je de gebeurtenis ook in kan vullen. Probleem is dat het hoofdgerecht vast staat (burrito's met gehakt), dus hier omheen wil ik een menuutje maken. Maar ... in deze korte tijd komen er al geweldige tips langs !
Gamba`s met groene jalapenomayonnaise

Kan ook als borrelhapje

Bereidingstijd: 10-20 minuten Gang: Voorgerecht Keuken: Mexicaanse keuken Smaak: Pittig Techniek: Wokken Soort gerecht: Voorgerecht Uit eigen keuken: Nee (i)

Ingrediënten voor 4 personen

500 g rauwe ongepelde reuzengarnalen (diepvries), ontdooid

2 el jalapenopeperreepjes (pot 225 g Casa Fiesta)

1 zakje verse koriander

1 el limoensap

6 el mayonnaise

2 el olijfolie

2 teentjes knoflook, in plakjes

Hulpmiddelen

Staafmixer of keukenmachine

Bereidingswijze

Laat de garnalen op keukenpapier uitlekken

Pureer de peperreepjes met de koriander (incl. steeljes) en het limoensap tot een groene pasta

Meng de mayonnaise erdoor en breng het geheel op smaak met zout en peper

Verhit de olijfolie in een keukenpan en schep de gamba`s en knoflook erdoor

Bak de garnalen 2-3 minuten op matig hoog vuur

Schep de garnalen op borden en serveer de mayonnaise in kleine kommetjes erbij.
Recept

Gevulde Paprika'S

rom heeft dit recept op 2 juli 1999 toegevoegd. Dit recept is 539 keer bekeken, 1 x bewaard

Print recept

Boodschappenlijst

Vegetarisch voorgerecht

Bereidingstijd: 30-60 minuten Gang: Voorgerecht Keuken: Mexicaanse keuken Smaak: Neutraal Techniek: N.v.t. Soort gerecht: Voorgerecht Uit eigen keuken: Nee (i)

8 kleine groen paprika′s (ong 100 gr)

40 GR verse kaas

1 ei

4 pepers (b.v. bibers) niet scherp

30 gr verse koreander

zout,peper

1 ui

2 teentjes knoflook

1 el olijfolie

600 gr tomaten

1 laurierblad

Hulpmiddelen

Snijd de kapjes van de paprika en verwijder

zaadlijsten.

Roer de kaas met ei los.

Snijd 2 pepers open en verwijder de zaadjes.

Hak ze fijn.

Hak de koreander fijn

Voeg dit alles toe aan kaasmengsel met zout en peper.

Vul de paprika′s met een lepel van dit mengsel

Hak ui en fruit ze in de olie.

Pers knoflook er boven uit

Ontvel de tomaten en snijd ze klein

Doe ze in de pan en voeg peper,zout en laurierblad toe.

Laat dit ong. 5 min stoven.

Zet de paprika′s hier rechtop in en laat

afgedekt ong 20 min sudderen.

Snijd de laatste 2 pepers doormidden

verwijder zaadjes en snijd in ringetjes.

Plaats op ieder bord 2 paprika′s en garneer met peperringetjes
quote:pop1980 schreef op 13 december 2011 @ 18:39:

Tip voor de tacochips:

Doe de tacochips in een ovenschaal en strooi er versgesneden koriander, kleine ringetje zwarte olijven en kaas overheen. Even in de oven tot de kaas gesmolten is... Mmmmm, heel lekker met guacemole of tomatensalsa!Dit klinkt goed, bedankt voor de tip! Al gaat het helaas zonder koriander worden want daar praten ze beide nog steeds negatief over. Ik vind het zelf heerlijk, maar verpest bij m`n ouders de rest van de maaltijd als ik ze mag geloven. De kaas en olijfjes, misschien wat uiringetjes, is een goed idee.
mexicaanse witte uiensoep

soepterrien heeft dit recept op 30 september 2000 toegevoegd. Dit recept is 851 keer bekeken, 2 x bewaard

Print recept

Boodschappenlijst

Bereidingstijd: 30-60 minuten Gang: Voorgerecht Keuken: Mexicaanse keuken Smaak: Pittig Techniek: N.v.t. Soort gerecht: Voorgerecht Uit eigen keuken: Nee (i)

3 witte uien

2 rode pepers

4 tomaten

25 gram boter of margarine

1 theelepel gemalen koriander (ketoembar)

1 theelepel gemalen komijn (djinten)

1 theelepel tijm

2 kippenbouillontabletten.

125 gram cool american cornchips (zak a 200 gram doritos)

? zakje geraspte cheddarkaas (a 100 gram)

? zakje verse koriander (a 15 gram).

Wist je dat mosselen bijna het hele jaar door gegeten kunnen worden? Lees hier meer.

Bereidingswijze

Uien pellen en in ringen snijden. Pepers wassen in lengte halveren, zaadjes verwijderen en in dunne reepjes snijden. Tomaten wassen in vieren snijden, van pitjes ontdoen en vruchvlees in blokjes snijden. In soeppan boter verhitten en hierin uienringen , gemalen koriander komijn en tijm ca 5 minuten zachtjes fruiten tot ui lichtbruin kleurt. Bouillonblokjes oplossen in 1 liter heet water. Uienringen afblussen met bouillon en aan de kook brengen. Peperreepjes en tomatenblokjes aan bouillon toevoegen en soep ca 10 minuten afgedekt zachtjes laten koken. Gril voorverwarmen op hoogste stand. Soep over 4 borden verdelen en bestrooien met 1/3 van totillachips en cheddar. Borden soep kort onder gril plaatsen tot kaas gesmolten is. Garneren met verse koriander. Rest van tortillachips apart erbij serveren.

Bereidinstijd ca 40 minuten.
Ceviche

rob_riphagen heeft dit recept op 21 september 2000 toegevoegd. Dit recept is 740 keer bekeken, 2 x bewaard

Print recept

Boodschappenlijst

Voorgerecht van rauwe, in limoensap gemarineerde vis

Bereidingstijd: Langer dan 2 uur Gang: Voorgerecht Keuken: Mexicaanse keuken Smaak: Pittig Techniek: N.v.t. Soort gerecht: Voorgerecht Uit eigen keuken: Nee (i)

Ingrediënten

Verse witte en gekleurde vis, bijvoorbeeld kabeljauwfilet, tongfilet, zalmfilet

Weet je boodschappenlijstje dat je verassend anders kunt koken zonder vlees of vis?

Hulpmiddelen

Heel scherp mesje, kom, citruspers

Voorbereiding

Snijd de vis (ongeveer 80 gram pp) aan kleine blokjes en meng de blokjes met sap van limoenen / limes, ongeveer twee vruchten uitgeperst per persoon. Laat 8 uur in de koelkast marineren. De vis verliest zijn transparantie (witte vis) en wordt opaque

Bereidingswijze

Laat de vis uitlekken van het limoensap en meng met een klein beetje olijfolie, ragfijn gesneden rode uien (kwart ui per persoon), blokjes ontvelde en van pitjes ontdane tomaat, ragfijn gesneden jalape?o pepers en fijngesneden korianderblaadje. Peper en zout. Laat dat nog een uur in de koelkast staan alvorens op te dienen.

Serveertips

Dien op in glazen coupes al of niet op een bodempje van gewassen en gedroogde sla blaadjes. Garneer nog met wat ongesneden blaadjes koriander
mexico: garnalensalade

lekkerbek_op_reis heeft dit recept op 11 februari 2000 toegevoegd. Dit recept is 463 keer bekeken, 2 x bewaard en staat in 1 kookgroep.

Print recept

Boodschappenlijst

Bereidingstijd: Langer dan 2 uur Gang: Voorgerecht Keuken: Mexicaanse keuken Smaak: Anders Techniek: N.v.t. Soort gerecht: Voorgerecht Uit eigen keuken: Nee (i)

G 250 gr grote, gepelde roze garnalen,

2 a 3 eetlepels limoensap,

1 grote vleestomaat,

1 grote avocado,

1/2 fijngehakte ui,

1 a 2 fijngehakte jalapenopepers,

2 eetlepels fijngehakte koriander en/of peterselie,

1 eetlepel vocht van de peper uit het potje,

4 eetlepels olijfolie,

peper, zout,

1 limoen in partjes of plakjes,

enkele takjes koriander of peterselie

Wist je dat mosselen binnen 15 minuten op tafel kunnen staan? Kijk hier voor het recept.

Voorbereiding

Was de garnalen en dep ze met keukenpapier droog.

Marineer de garnalen 1 uur in het limoensap.

Bereidingswijze

Verwijder de zaadjes uit de tomaat en snij het vruchtvlees in stukjes.

Maak de avocado schoon en snijd het vruchtvlees in blokjes.

Meng de avocado, tomaat, ui, peper, koriander en/of peterselie, het

pepervocht en de olijfolie door elkaar en breng het op smaak met peper en

zout.

Leg de uitgelekte garnalen erop en garneer met partjes of plakjes limoen en

enkele takjes koriander of peterselie.

Serveertips

Serveer met cornchips.
quote:Scorpion schreef op 13 december 2011 @ 18:44:

[...]

Dit klinkt goed, bedankt voor de tip! Al gaat het helaas zonder koriander worden want daar praten ze beide nog steeds negatief over. Ik vind het zelf heerlijk, maar verpest bij m`n ouders de rest van de maaltijd als ik ze mag geloven. De kaas en olijfjes, misschien wat uiringetjes, is een goed idee.Jammer, dat ze het niet lusten, maar jouw idee klinkt ook lekker!
Pittig voorgerecht!

Gefrituurde Brie Met Pikante Abrikozensalsa

Bereidingstijd: 10-20 minuten Gang: Voorgerecht Keuken: Mexicaanse keuken Smaak: Pittig Techniek: Frituren Soort gerecht: Voorgerecht Uit eigen keuken: Nee (i)

225 gr Brie* 1 ei(nr3) geklopt* 100 gr vers witbroodkruim* olie om in te frituren*

Voor de Salsa:

1 el zonnebloemolie* 1 kleine ui, gesnipperd* 1 grote groene peper(ontdaan van zaadjes en zaadlijsten)en fijngehakt* 1 grote rode peper(ontdaan van zaadjes en zaadlijsten) en fijngehakt* 100 gr gedroogde abrikozen(die niet geweekt hoeven te worden), fijngehakt* 1,5 dl sinaasappelsap* verse slablaadjes, ter garnering*

Bereidingswijze

Snijd de Brie in 4 gelijke delen. Wentel de delen door het geklopte ei en dan door het broodkruim. Dek ze licht af en zet ze tijdens het maken van de saus in de koelkast.

Verhit de zonnebloemolie in een pan en fruit de ui en de pepers zachtjes gedurende 5 min. Voeg de abrikozen en het sinaasappelsap toe en laat het mengsel 15 min zachtjes koken tot het flink is ingedikt.

Verhit de frituurolie tot 170 graden C. en bak de Brie in 3-4 min goudbruin. Laat hem uitlekken op keukenpapier. Garneer de Brie met verse sla en geef er de abrikozensalsa bij.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 13 december 2011 @ 18:47:

Pittig voorgerecht!

Gefrituurde Brie Met Pikante Abrikozensalsa

Garneer de Brie met verse sla en geef er de abrikozensalsa bij.Die brie ziet er errug lekker uit! Helaas ga ik mn vader geen plezier doen met dit, die Ceviche lijkt me nog steeds een erg goed idee. Al is de kip-avocado-mango cocktail ook een goede optie. Dank voor de recepten blijfgewoonbianca!
Ik zou in plaats van burritos gevuld met gehakt, taquitos maken. Dat zijn mexicaanse tortillas gevuld met stoofvlees. Kun je makkelijk van te voren maken en het is net even ietsje specialer.

Je kunt ze dan in de oven bakken. Ik heb laatst dit recept gemaakt en het was heerlijk. Roep maar als ik het moet vertalen. taquitos

chevice zou ik ook doen, is heerlijk!
quote:pompedom schreef op 13 december 2011 @ 20:16:

Ik zou in plaats van burritos gevuld met gehakt, taquitos maken. Dat zijn mexicaanse tortillas gevuld met stoofvlees. Kun je makkelijk van te voren maken en het is net even ietsje specialer.

Je kunt ze dan in de oven bakken. Ik heb laatst dit recept gemaakt en het was heerlijk. Roep maar als ik het moet vertalen. taquitos

chevice zou ik ook doen, is heerlijk!

Ik heb hier inderdaad in het begin aan gedacht en daarna is het me helemaal ontschoten, maar wat een goed idee! Ik denk inderdaad dat ik dit ga doen. Dat kan ik dan lekker de dag ervoor klaarmaken. Wat voor vlees heb je daarvoor gebruikt? Dit wordt namelijk dan wel echt nieuw voor me. Al kan ik de gehakt natuurlijk altijd in huis halen voor als het zou mislukken ... En leuk ook wat ze met de sour creme doen (al moet ik wel iets anders voor de koriander gebruiken, perterselie ofzo). Dan daarbij de met rijst gevulde paprika en een salade en ik heb een leuk hoofdgerecht denk ik zo.

Wow, zo heb ik binnen een paar uurtjes toch al steeds meer een idee wat ik klaar kan maken!
hmm, ik woon niet in NL dus ik heb geen idee hoe het in het nederlands heet. Het is vlees aan een stuk, duurder dan soepvlees, goedkoper dan biefstuk. Het moet goed genoeg zijn om het aan te braden, maar omdat het 5 uur in de oven gaart smelt al het vet vanzelf.

Kun je hier iets mee? Anders vertel je dit aan de slager, heb ik ook gedaan, werkte prima. Wat ik had was zo"n 14 euro per kilo, maar ik weet niet of dat in NL ook zo is.
Ja, gewoon suddervlees dan waarschijnlijk (sukadelappen?). Dat weet de slager dan vast wel. Leuk! Ik heb zelf ook in het buitenland gewoon en ben blij dat ik in Nederland weer een beetje kan koken. Waar ik woonde was niet zo heel veel mogelijk .
Voor degene die ook geintresseerd zijn in Mexican Food, ik kom net de volgende site tegen: http://www.mexicanfoodrec ... pes/index.php#categories.

Staan erg leuke recepten op!
Wat heb je een moeilijke familie (wat betreft eten)

Geen avocado, geen maissoep, geen koriander.

Het klinkt mij allemaal heerlijk in de oren
quote:Missprincesa schreef op 13 december 2011 @ 23:19:

Wat heb je een moeilijke familie (wat betreft eten)

Geen avocado, geen maissoep, geen koriander.

Het klinkt mij allemaal heerlijk in de oren

Haha ... erg grappig dat je dit zegt! Ik denk dat ik ze een keer een overkil van koriander heb gegeven. Ben bang dat elk klein beetje nu te veel gaat worden.

Maar er zaten erg goede tips bij gister. Hier weet ik vast wel wat mee te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven