Geld & Recht alle pijlers

Cadeaubon maar half jaar geldig, mag dit?

14-12-2011 15:40 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,geen idee of dit onderwerp al vaker aan bod is gekomen, maar was even benieuwd naar het volgende; Ik heb afgelopen april een cadeaubon gekregen van een plaatselijk woonwinkeltje. Het was een verjaardagscadeautje, ik heb hem toen niet uitgepakt want hij was mooi verpakt en wist om welke winkel het ging. Nu heb ik dus net (ja....schaam, schaam ) de bon uit de enveloppe gehaald en nu zie ik dat hij maar 6 maanden geldig is????? dit heb ik nog nooit gezien, maar mag dit uberhaupt wel zo kort geldig zijn?? hij is dus nu al verlopen....volgens mij moet hij minimaal een jaar geldig zijn namelijk?
Ik zou dat plaatselijke woonwinkeltje even binnen stappen en daar vertellen wat je hier schrijft. Het lijkt me sterk dat ze je in de kou laten staan.
Staat er op de cadeaubon geen datum? Dan is de bon voor altijd geldig. Staat er alleen een uitgiftedatum op de cadeaubon? Dan is de bon vijf jaar geldig. De uitgiftedatum is de datum waarop de cadeaubon gekocht is. Er bestaan ook cadeaubonnen die korter geldig zijn. Dan staat er vaak een uitgiftedatum op, en hoe lang de bon geldig is. Is een cadeaubon korter dan een jaar geldig? Dan kan dat niet redelijk zijn. De verkoper moet dan aantonen dat dit toch redelijk is. Bijvoorbeeld bij consumptiebonnen of muntjes voor een bepaald feest of festival. Is uw cadeaubon niet meer geldig? Dan kunt u de verkoper niet dwingen om toch nog iets uit te mogen zoeken. Soms mag u toch nog iets uitzoeken. Dat hangt af van de verkoper.
Bovenstaande haal ik van een site af.

Maar ik vind 6 maanden rijkelijk kort en ook niet redelijk,

En als het vriendelijke eigenaars zijn, zullen ze je bon echt wel accepteren als je je verhaal uitlegt.
bedankt voor de snelle reacties! er staat op; deze bon is geldig tot 6 maanden na uitgifte van de volgende datum; 14-04-2011
Volgens mij is een bon gewoon geld en mag er wettelijk gezien geen verjaringstermijn op zitten.

Oh wacht, ik lees net vijf jaar, zonder einddatum. En anders moet het een redelijke termijn zijn. Korter dan een jaar is dat niet.

http://www.trosradar.nl/c ... aarheid-van-cadeaubonnen/
Vaak zijn bonnen een jaar geldig (schijnt te maken te hebben met de boekhouding) een half jaar is erg kort, helemaal voor en woonwinkel.
Mij is ooit tijdens mijn detailhandel opleiding verteld dat een kadobon waar geld voor is betaald geen vervaldatum mag hebben!
quote:Siepel schreef op 14 december 2011 @ 15:55:

Mij is ooit tijdens mijn detailhandel opleiding verteld dat een kadobon waar geld voor is betaald geen vervaldatum mag hebben!

Dat dacht ik ook (heeft vriend mij eens verteld, hij had recht op het hbo). Maar Tros Radar zegt wat anders...

Dat maakt het dus lastig, er is niet een eenduidig antwoord op. Misschien wel als je het heel hoog zou opspelen, maar dat doet vermoedelijk bijna niemand!
Consuwijzer geeft aan "Is een cadeaubon korter dan een jaar geldig? Dan kan dat niet redelijk zijn. De verkoper moet dan aantonen dat dit toch redelijk is. Bijvoorbeeld bij consumptiebonnen of muntjes voor een bepaald feest of festival. Is uw cadeaubon niet meer geldig? Dan kunt u de verkoper niet dwingen om toch nog iets uit te mogen zoeken. Soms mag u toch nog iets uitzoeken. Dat hangt af van de verkoper."

Kortom: een half jaar lijkt mij niet redelijk. Je kan er alvast heel moeilijk over doen, of binnenkort de woonwinkel binnenstappen en de situatie uitleggen. Wie weet is het geen probleem en mag je alsnog iets uitzoeken. Als ze er moeilijk over doen, kan je aangeven dat een half jaar normaalgesproken niet als een redelijke termijn wordt gezien. Maar daar zou ik niet mee starten.

Succes en ik hoop dat je wat leuks kan vinden!
Er is wel een eenduidig antwoord op en dat is et antwoord van bambino, dat komt van consuwijzer.
Oh wat balen, maar hier al eerder gezegd, ga naar de winkel, en vraag om coulance, ze zullen je toch niet teleurstellen.

(zou ik zelf niet over mijn hart kunnen krijgen)

Succes!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Wilde je niet weten hoeveel de bon waard was dan? Omdat je hem niet open hebt gemaakt? Of wist je hoeveel hij waard was?
@ kerstklok... dat heeft er toch helemaal niks mee te maken?

Ik kijk ook nooit hoor! vind het gebaar belangrijker dan het bedrag..
@kerstklok ik wist het bedrag hoor, maar daarnaast voelt het voor mezelf altijd een

beetje hebberig om een bon open te maken.Dus die bleef na de verjaardag ook nog een 8 mnd ongeopend in de la liggen,haha. Nee,maar heb de winkel gebeld en was geen probleem,ik kan de bon nog gewoon inleveren :-) ...opgelost!
Gelukkig maar! Het bedrag maakt ook niet uit maar bij een bon van een tientje denk ik vaak: komt wel een keertje en bij 1 van E100 ben ik wel wat alerter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven