ouderwetse witlof
donderdag 15 december 2011 om 17:24
donderdag 15 december 2011 om 17:40
Hoi,
@beetje gek, mijn moeder is al lang geleden overleden,dus dat gaat niet helemaal lukken.
@kopje koffie, wat jij bedoelt is een bechamelsausje denk ik, en dat was het niet. Als die trouwens bij jou mislukken omdat er klontjes in de saus zitten, is de truc niet te veel melk tegelijk er bij gooien, dus boter smelten, klein beetje melk, als dat warm wordt gaan roeren, daarna weer een beetje melk, wachten totdat warm wordt etc.
@beetje gek, mijn moeder is al lang geleden overleden,dus dat gaat niet helemaal lukken.
@kopje koffie, wat jij bedoelt is een bechamelsausje denk ik, en dat was het niet. Als die trouwens bij jou mislukken omdat er klontjes in de saus zitten, is de truc niet te veel melk tegelijk er bij gooien, dus boter smelten, klein beetje melk, als dat warm wordt gaan roeren, daarna weer een beetje melk, wachten totdat warm wordt etc.
donderdag 15 december 2011 om 17:56
Inderdaad maïzena om het kookvocht te binden. Dit kan eigenlijk niet mislukken.
Maïzena in kommetje mengen met koud water. Vervolgens aan kookvocht toevoegen. Niet teveel teglijk, zodat je de dikte kunt bepalen.
Wat hier geschreven wordt met maizena, melk en boter is een bloemkoolsausje. Dat is weer anders dan gebruikt wordt bij witlof en bladgroente.
Maïzena in kommetje mengen met koud water. Vervolgens aan kookvocht toevoegen. Niet teveel teglijk, zodat je de dikte kunt bepalen.
Wat hier geschreven wordt met maizena, melk en boter is een bloemkoolsausje. Dat is weer anders dan gebruikt wordt bij witlof en bladgroente.
donderdag 15 december 2011 om 18:06
donderdag 15 december 2011 om 18:06
quote:zammm schreef op 15 december 2011 @ 18:02:
Gadverdamme, wat lees ik hier een hoop gorigheid.
Maak een gratin ovenschotel met witlof en aardappeltjes bijvoorbeeld. Je kunt er ook nog vlees bij doen naar smaak.
Voor het recept kijk je even hierNee hoor, die ouderwetse sausjes zijn heerlijk op de witlof en bloemkool.
Gadverdamme, wat lees ik hier een hoop gorigheid.
Maak een gratin ovenschotel met witlof en aardappeltjes bijvoorbeeld. Je kunt er ook nog vlees bij doen naar smaak.
Voor het recept kijk je even hierNee hoor, die ouderwetse sausjes zijn heerlijk op de witlof en bloemkool.
donderdag 15 december 2011 om 20:37
Binden met maizena, zo ken ik het van vroeger, brrr, bord vol grijze snot. Ik ben dol op witlof op de manieren waarop ik het zelf klaarmaak maar helaas is het bittertje eruit gekweekt, volgende week krijg ik een paar kilo uit Frankrijk, daar heeft de witlof nog wel de smaak van de vorige eeuw.
verba volant, scripta manent.
vrijdag 16 december 2011 om 17:00
quote:Blackdress schreef op 15 december 2011 @ 17:25:
Oh brr, zo'n wit melkpapje als saus? Dat kregen wij vroeger bij de bloemkool etc.
TO, je kunt beter een kerriesaus maken bij witlof! Dat is pas lekker! En dan met cashewnoten...
Noten door mijn eten is pas een gruwel ..
Één noot in mijn eten en ik ben meteen uitgegeten!
Oh brr, zo'n wit melkpapje als saus? Dat kregen wij vroeger bij de bloemkool etc.
TO, je kunt beter een kerriesaus maken bij witlof! Dat is pas lekker! En dan met cashewnoten...
Noten door mijn eten is pas een gruwel ..
Één noot in mijn eten en ik ben meteen uitgegeten!
vrijdag 16 december 2011 om 17:12
Dit is een van mijn witlof recepten
Witlof snijden, roerbakken met een beetje boter en kruiden die jij lekker vind.
Gehakt kruiden met zakje mix voor gehakt en rul bakken.
Aardappels schillen en voorkoken, dan in plakjes snijden
witlof en gehakt in de gehakt-braadpan door elkaar roeren.
Ovenschaal invetten en gehakt-lofmengsel in verdelen.
De hele schaal bedekken met plakjes aardappel.
Geraspte kaas royaal over de aardappels strooien.
Deksel op de schaal en 40 minuten op 180 graden in een voorverwarmde oven zetten.
Deksel van de schaal halen en nog 10 minuutjes laten nagaren op 120 graden.
Witlof snijden, roerbakken met een beetje boter en kruiden die jij lekker vind.
Gehakt kruiden met zakje mix voor gehakt en rul bakken.
Aardappels schillen en voorkoken, dan in plakjes snijden
witlof en gehakt in de gehakt-braadpan door elkaar roeren.
Ovenschaal invetten en gehakt-lofmengsel in verdelen.
De hele schaal bedekken met plakjes aardappel.
Geraspte kaas royaal over de aardappels strooien.
Deksel op de schaal en 40 minuten op 180 graden in een voorverwarmde oven zetten.
Deksel van de schaal halen en nog 10 minuutjes laten nagaren op 120 graden.