Tietze?
donderdag 15 december 2011 om 20:05
Hoi,
Ik heb verschillende klachten en mijn huisarts neemt me niet echt serieus helaas dus vraag ik het hier maar...
Mijn klachten bestaan uit:
- gespannen bovenrug/schouders/nek
- zeurende pijn ter hoogte van mijn 4e of 5e rib rechtsachter
-af en toe kramp in/boven mijn linkerborst (volgens HA tussenribspier)
- en sinds kort een druk/pijn links van mijn borstbeen, de aanhechting van rib aan borstbeen is pijnlijk als ik erop druk. Op deze plek is er ook al vaker kramp in geschoten als ik te lang gebukt stond bijv.
Mijn hart is helemaal onderzocht en daar kwam alleen uit dat ik tijdens inspanning en bij gebruik van alcohol en caffeine last heb van hartoverslagen/ritmestoornissen. Toch blijft het in mijn hoofd 'spoken' dat ik misschien toch niet iets aan mijn hart heb...
Ook zat ik te denken en te lezen over het syndroom van Tietze maar word niet echt wijzer op internet...
Ik heb verschillende klachten en mijn huisarts neemt me niet echt serieus helaas dus vraag ik het hier maar...
Mijn klachten bestaan uit:
- gespannen bovenrug/schouders/nek
- zeurende pijn ter hoogte van mijn 4e of 5e rib rechtsachter
-af en toe kramp in/boven mijn linkerborst (volgens HA tussenribspier)
- en sinds kort een druk/pijn links van mijn borstbeen, de aanhechting van rib aan borstbeen is pijnlijk als ik erop druk. Op deze plek is er ook al vaker kramp in geschoten als ik te lang gebukt stond bijv.
Mijn hart is helemaal onderzocht en daar kwam alleen uit dat ik tijdens inspanning en bij gebruik van alcohol en caffeine last heb van hartoverslagen/ritmestoornissen. Toch blijft het in mijn hoofd 'spoken' dat ik misschien toch niet iets aan mijn hart heb...
Ook zat ik te denken en te lezen over het syndroom van Tietze maar word niet echt wijzer op internet...
Let's have tea...
donderdag 15 december 2011 om 20:11
Hoi janini 82,
Het syndroom van Tietze is een ontsteking vh kraakbeen van een of meerdere ribben. Bij directe druk op de ribben en bij hoesten, niezen en bij bewegen is het pijnlijk. Het syndroom van Tietze gaat vanzelf weg. Als je er veel last van hebt kan je ook een PCM nemen en indien dit ook niet helpt een NSAID zoals ibuprofen.
Het syndroom van Tietze is een ontsteking vh kraakbeen van een of meerdere ribben. Bij directe druk op de ribben en bij hoesten, niezen en bij bewegen is het pijnlijk. Het syndroom van Tietze gaat vanzelf weg. Als je er veel last van hebt kan je ook een PCM nemen en indien dit ook niet helpt een NSAID zoals ibuprofen.
donderdag 15 december 2011 om 20:14
@newintown: ik heb 3 verschillende cardiologen gehad en 2 huisartsen...Zit wel te denken om de 3e huisarts te vragen die in de praktijk werkt maar kan dit zomaar? Ik bedoel, als ik bel voor een afspraak, dan vraagt de DA altijd wie mijn HA is...
@muurvlinder: dit vond ik ook op internet, maar IS het tietze en hoe wordt de diagnose gesteld?
@muurvlinder: dit vond ik ook op internet, maar IS het tietze en hoe wordt de diagnose gesteld?
Let's have tea...
donderdag 15 december 2011 om 20:18
Hoi, sorry dat ik je naam verkeerd had gespeld 
Syndroom van Tietze wordt gesteld op basis van de anamnese en het lichamelijk onderzoek. Indien je als arts de pijn kan opwekken door op de ribben te drukken, is het waarschijnlijk dat het Tietze is zodra:
- je andere diagnosen hebt uitgesloten die ook pijn op de borst kunnen veroorzaken (hartinfarct, maagzuur, slokdarmspasmen)
(immers tietze syndroom geeft ook pijn op de borst, maar dan alleen bij beweging van de ribben en zodra je erop drukt)
- het verder een gezond persoon is
- jong persoon (dwz < 65e jaar)
Syndroom van Tietze wordt gesteld op basis van de anamnese en het lichamelijk onderzoek. Indien je als arts de pijn kan opwekken door op de ribben te drukken, is het waarschijnlijk dat het Tietze is zodra:
- je andere diagnosen hebt uitgesloten die ook pijn op de borst kunnen veroorzaken (hartinfarct, maagzuur, slokdarmspasmen)
(immers tietze syndroom geeft ook pijn op de borst, maar dan alleen bij beweging van de ribben en zodra je erop drukt)
- het verder een gezond persoon is
- jong persoon (dwz < 65e jaar)
donderdag 15 december 2011 om 20:22
donderdag 15 december 2011 om 20:27
Had je al een pijnstillende creme of pijnstiller gebruikt? Ik neem aan dat je al een Holter onderzoek heb gehad? De kans dat je dan wat aan je hart heb is klein gezien:
- je jong bent
- vrouwelijk geslacht ben
- geen problemen met het hart in de familie <65e jaar
Dat je dan ook pijn hebt bij druk op de ribben= maakt Tietze heel waarschijnlijk
Zodra de pijn er ook wel een inschiet, kan het myalgeen zijn (= van een spier). Je kan heel goed zowel Tietze hebben (ontsteking vh kraakbeen) en daarnaast ook wat last van de spieren (=myalgene pijn) omdat je je wellicht anders beweegt door de pijn.
- je jong bent
- vrouwelijk geslacht ben
- geen problemen met het hart in de familie <65e jaar
Dat je dan ook pijn hebt bij druk op de ribben= maakt Tietze heel waarschijnlijk
Zodra de pijn er ook wel een inschiet, kan het myalgeen zijn (= van een spier). Je kan heel goed zowel Tietze hebben (ontsteking vh kraakbeen) en daarnaast ook wat last van de spieren (=myalgene pijn) omdat je je wellicht anders beweegt door de pijn.
donderdag 15 december 2011 om 20:28
Het zou heel goed Tietze kunnen zijn. Ik heb het zelf 2 jaar geleden gehad. Vastgesteld door cardioloog nadat ik ook dacht dat ik hartklachten had. (omdat de pijn zich in die buurt bevond)
Hij stuurde me door naar een manueel fysiotherapeut die dit nog eens bevestigde door middel van een aantal testjes.
Hij heeft me een keer of 9 behandeld met geluidsgolven en ontstekingsremmende gel. En toen ging het langzaam aan weer weg.
Misschien kun je eens een afspraak maken met een fysiotherapeut?
Hij stuurde me door naar een manueel fysiotherapeut die dit nog eens bevestigde door middel van een aantal testjes.
Hij heeft me een keer of 9 behandeld met geluidsgolven en ontstekingsremmende gel. En toen ging het langzaam aan weer weg.
Misschien kun je eens een afspraak maken met een fysiotherapeut?
donderdag 15 december 2011 om 20:31
Janine, heel herkenbaar, je pijn klachten. Bij mij komt het echter vanuit mijn rug: mijn wervels staan niet recht en mijn spieren willen dit 'opvangen', waardoor ik veel pijn heb in schouders, net, bh-bandjeshoogte aan de achterkant, pijn bij mijn borstbeen etc.
Ik vond het in het begin ook wel eng, pijn op de borst. Maar als mijn pijn erger wordt als ik precies op de aanhechting van mijn rib (spieren/pezen) druk, dan is het heel hevig, en dus niet mijn hart, maar mijn rug, met alle ellende van dien.
Ik ben bij een manueel fysiotherapeut geweest, en die heeft zoveel verlichting in de pijn gebracht! Ook heb ik oefeningen gekregen die het opnieuw verkrampen van mijn rugspieren moet voorkomen. Dat gaat redelijk lang goed, maar nu zit het weer zo vast, dat ik snel weer een bezoekje aan de fysio ga brengen.
Hebben de artsen niets geadviseerd om van de pijn af te komen?
Ik vond het in het begin ook wel eng, pijn op de borst. Maar als mijn pijn erger wordt als ik precies op de aanhechting van mijn rib (spieren/pezen) druk, dan is het heel hevig, en dus niet mijn hart, maar mijn rug, met alle ellende van dien.
Ik ben bij een manueel fysiotherapeut geweest, en die heeft zoveel verlichting in de pijn gebracht! Ook heb ik oefeningen gekregen die het opnieuw verkrampen van mijn rugspieren moet voorkomen. Dat gaat redelijk lang goed, maar nu zit het weer zo vast, dat ik snel weer een bezoekje aan de fysio ga brengen.
Hebben de artsen niets geadviseerd om van de pijn af te komen?
donderdag 15 december 2011 om 20:36
@muurvlinder: het zit wel in mijn familie helaas... daarom blijft het ook spoken, mijn vader heeft op 48 jarige leeftijd 5 bypasses gehad. De artsen die ik heb gesproken, zeiden dat de pijn inderdaad makkelijk een spierenkwestie zou kunnen zijn, en mij werd een manueel therapeut aangeraden, waar ik ook 3 keer heen ben geweest. Hij weet precies de plekken aan te wijzen die 'reageren' en kraakt mij dan ook. Het helpt tot nu toe nog vrij weinig helaas...
Let's have tea...
donderdag 15 december 2011 om 20:43
Dat het hart overslaat komt bij iedereen voor, dit kan uitgelokt worden door alcohol en caffeïne.
Indien je geen andere afwijkingen had op de holter (zoals ST dalingen waaraan je zuurstoftekort van het hart kan zien), dan zou ik me niet al te veel zorgen maken dat het iets van je hart is. Cardiologen kijken altijd naar zo'n holter en beoordelen dat samen met je klachten, je familie anamnese (klachten in je fam voorkomen) en het lichamelijk onderzoek. Dat de cardioloog afgezien van overslagen niets anders heeft gevonden is een positief teken.
Indien je geen andere afwijkingen had op de holter (zoals ST dalingen waaraan je zuurstoftekort van het hart kan zien), dan zou ik me niet al te veel zorgen maken dat het iets van je hart is. Cardiologen kijken altijd naar zo'n holter en beoordelen dat samen met je klachten, je familie anamnese (klachten in je fam voorkomen) en het lichamelijk onderzoek. Dat de cardioloog afgezien van overslagen niets anders heeft gevonden is een positief teken.
donderdag 15 december 2011 om 20:45
@muurvlinder, dat stelde me toen ook wel gerust, alleen kreeg ik het gevoel dat de cardioloog er wat lacherig over deed dat ik daar was. En kreeg ik meteen toen ik buiten de deur stond twijfels: heeft hij wel goed gekeken? Hij bladerde er zo makkelijk doorheen namelijk. Is dat wat jij noemt met dat zuurstoftekort duidelijk te zien op zo'n holter dan? Ik heb wel een holteronderzoek gehad begin september.
Let's have tea...
donderdag 15 december 2011 om 20:56
Hey janine, ik herken veel van mezelf in jou. Je klinkt zo angstig, de onderzoeken en artsen niet vertrouwen. Ik heb ook een aantal onderzoeken gehad omdat ik last heb van hartoverslagen en pijn op de borst. De testen waren goed, wel overslagen maar dat is normaal. Ben wel gerustgesteld maar blijf het een eng gevoel vinden. Accepteren dat het toch echt stress is, bij mij dan. Probeer niet te googlen daar word je alleen maar banger van er staan zoveel enge verhalen op. Vertrouw de artsen ze weten echt wel wat ze doen. Sterkte!
donderdag 15 december 2011 om 20:57
@ janine 82
Zo gebeurt dat in ziekenhuizen. De cardioloog Cardiologen, (met name als je er al meerdere hebt gezien), nam kort de tijd voor je aangezien hij bij voorhand wist dat de kans klein was dat je wat aan je hart hebt.
Het Tietze syndroom is voor cardiologen minder interessant dan een hartpatiënt. Klinkt waarschijnlijk vreemd in de oren, maar zo is het wel. Dat die arts er wat lacherig over deed, hoort natuurlijk niet. (Hij had waarschijnlijk al gelezen wat zijn voorgangers/collegae op hadden geschreven en vond het wrs tijdverspilling, aangezien je verhaal niet-cardiologisch klinkt).
Zo gebeurt dat in ziekenhuizen. De cardioloog Cardiologen, (met name als je er al meerdere hebt gezien), nam kort de tijd voor je aangezien hij bij voorhand wist dat de kans klein was dat je wat aan je hart hebt.
Het Tietze syndroom is voor cardiologen minder interessant dan een hartpatiënt. Klinkt waarschijnlijk vreemd in de oren, maar zo is het wel. Dat die arts er wat lacherig over deed, hoort natuurlijk niet. (Hij had waarschijnlijk al gelezen wat zijn voorgangers/collegae op hadden geschreven en vond het wrs tijdverspilling, aangezien je verhaal niet-cardiologisch klinkt).