Gezondheid alle pijlers

B12 tekort

14-12-2011 22:34 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer al 2jr heb ik een b12 tekort.

Op dokters advies moet ik me elke week (laten) injecteren met rode drap uit een capsule.

Bij mij ontstaan door zeer laag weerstand nav pfeiffer.

Iemand hier ook ervaring mee?!

Zo ja voel jij je beter?!

Als ik naar de dokter ga voor een check up geeft hij aan dat ik het zelf moet aanvoelen of ik me er beter door voel. En daarbij met injecteren heb ik een overdose dus aan mijn bloed is het niet te zien, tenzij ik veel weken niet spuit. En dat durf ik niet aan.

Ben benieuwd
Hier ook een b12 tekort. Ik krijg elke 3/4 weken een injectie met de oranje limonade. Bij mij is het veroorzaakt door het niet aanmaken van intrinsieke factor in mijn maag. Sinds de injecties voel ik me echt een stuk beter.

Voel jij je beter door de injecties of maakt het geen verschil? Hoe hangt het hebben van een lage weerstand trouwens samen met b12? Die link ben ik nog niet eerder tegengekomen.
Ik voelde me pas na 2 jaar beter. Ik heb het eerste jaar 2 keer per week geinjecteerd, daarna 1 keer per week en nu iedere maand. Nu gaat het goed. Spuit nu zo`n 5 jaar.

Oorzaak bij mij onbekend, maar ook weinig zinvol om uit te zoeken, je moet toch spuiten.

Tevens een foliumzuurtekort(b11). Dat gaat vaak hand en hand met b12 tekort.
Afgelopen zomer ben ik geprikt op b12: 101

Na tien weken en tien shots was het volgens de huisarts wel genoeg. Ik kikkerde enorm op, voelde me eindelijk weer normaal. Ben nu anderhalve maand verder en alle klachten zijn weer terug. Dokter wil geen nieuwe injecties geven, er zou nog genoeg b12 moeten zijn en het is vast psychologisch.

Morgen heb ik weer een afspraak en ik ga daar niet weg voor er onderzoek komt naar de intrensieke factor of andere oorzaken. Of überhaupt het hervatten van de injecties.
Wat een hark van een huisarts Banaanaap

101 is echt super laag. Dan is het op z'n minst aan te raden uit te zoeken waar het vandaan komt. Begrijp niet hoe hij dat niet kan doen. (mijn huisarts "zag" het probleem trouwens ook niet. De internist gelukkig wel)
Het voelt net of ik na tijden slecht zien, een bril heb gekregen. Die vervolgens na 2 maanden afvalt. En dat de dokter vervolgens zegt dat die verbetering/verslechtering tussen mijn oren zit, dat ie geen nieuwe gaat voorschrijven.

Hopelijk komt er morgen wat beters uit.
Ik heb chronisch b12 tekort, ik krijg sinds 2 jaar elke 2 maanden een injectie van die rode drap. Ik merkte verbetering na enkele injecties (ik kreeg ze in het begin vaker). Neurologische klachten horen ook weg te gaan maar als ze langer aanhouden moet je toch even langs de neuroloog. In sommige gevallen blijven ze (wat bij mij het geval is)

@ banaanaap: Die bloedtesten zijn enorm onbetrouwbaar. B12 in het bloed is niet gelijk aan b12 in de andere cellen en wanneer er geen oorzaak voor tekort kan worden aangegeven (of kan opgelost worden) dan moet je die injecties blijven nemen. Laat je doorverwijzen naar een internist die er iets van weet. Er is ook een forum voor b12: http://stichtingb12tekort.nl/ met informatie, tips en lotgenoten. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben
Gelukkig doet mijn huisarts ook totaal niet moeilijk. Als ik me maar goed voel.

Maar hou er rekening mee dat de oorzaak ook gewoon vaak niet wordt gevonden. En wat dan? Dan heb je nog steeds dat tekort, maar heeft je huisarts helemaal geen reden meer om je die injecties te geven.

Het is ook een typische vrouwenkwaal, heel veel jonge vrouwen hebben dit tekort, terwijl ze eerst dachten dat het alleen bij oude mensen voorkwam.

Ik zou gewoon vertellen hoe je bent opgeknapt van die injecties en dat je ze levenslang nodig hebt, want dat is een feit bij mensen met een tekort. Als hij ze niet geeft, zou ik op zoek naar een andere huisarts. Maar dat achterhalen van de oorzaak kan je weleens van een koude kermis doen thuiskomen. Omdat die bij jonge vrouwen, gewoon vaak niet is te achterhalen.

Succes. Mijn waarde was trouwens 65. Maar mijn dagen bestonden toen uit rusten, eten, rusten, douchen, rusten enz. Werkte toen 2 dagen en dan uit mijn werk gelijk slapen en ook de rest van de week moest ik slapen. Als ik daar weer aan terug denk, en ook foto`s zie van die tijd...wat voelde ik me slecht en zag ik er slecht uit. Maar heeft dan ook 2 jaar geduurd voor ik me echt beter voelde.
En misschien heb je er wat aan: In Duitsland kun je de ampullen zo kopen, zonder recept. Noodoplossing.
Ik voel me eerlijk gezegd niet vaak beter.

Ik heb lange tijd mijn sociaal leven op een laag pitje gezet hierdoor.

Altijd moe of bang dat ik niet genoeg uitgerust zou zijn voor werk.

De arts gooide het dus op de nasleep van pfeiffer. Maar volgens heb is de oorzaak vaak b12 tekort als ze niets anders kunnen ontdekken. Vaag maar ja..

Ik had ook ijzer en D tekort. Daar heb ik lange tijd kauwtabletten voor gekregen.

En van mezelf een weekje zon

Ik ben zooo vaak moe, zwarte randen en soms zwarte vlekken voor mn ogen.

Sporten staat nu op een laag pitje.

De dokter wil dat ik blijf spuiten.

Ik geloof er niet meer zo in.

Hoop alleen niet dat dit voor altijd zal zijn :(

Ik ben net thuis van werk, ben verrot, heb niks in huis want boodschappen doen stel ik al dagen uit.

Uurtje op de bank en dan toch maar gaan *zucht
Girl waarom stuurt hij je niet naar de internist om verder te zoeken naar wat er aan de hand is? Als je een b12 tekort hebt, en dat is de enige oorzaak van je moeheid, dan moet je echt na 2 jaar lang!!! elke week een spuit (wow wat veel) echt wel verbetering voelen.
Voor wie geen injecties krijgt, maar wel iets wil innemen zijn er ook smelttabletten van Bloem.

Dat helpt niet Yvonne. Mensen met een B12 tekort nemen simpelweg de B12 niet op, ook niet met smelttabletten in hoge doseringen. De enige oplossing is injecteren.
quote:TheEmpress schreef op 16 december 2011 @ 14:46:

Dat helpt niet Yvonne. Mensen met een B12 tekort nemen simpelweg de B12 niet op, ook niet met smelttabletten in hoge doseringen. De enige oplossing is injecteren.

Mensen met PA hebben echt injecties nodig maar als je een tekort hebt kan het ook goed aangevuld worden met smelttabletten hoor!

neem wel een goed merk en goede vorm!

Ik ben op die manier van 200 naar 650 gegaan.
Mijn B12 is ook gemeten en kwam op 289..is niet te laag maar volgens mij in het grijze gebied..ik heb ook foliumzuur te kort en moet dit nu wel wekelijks slikken.
TheEmpress, of je injecties nodig hebt hangt heel erg af van de oorzaak van je tekort. Eet je vegetarisch en heb je daardoor een tekort, dan kun je het met pillen. Evenals met sommige darmaandoeningen waardoor je minder opneemt en allerlei vormen van operaties tegen overgewicht (gbp/maagband/etc). Je gaat veel te kort door de bocht in ieder geval.
ik had ook een waarde van 110 van mijn b12 ,ik heb 8 spuiten in totaal gehad en werd er ineens gestopt ,ik zeg hoe weet je nu of mijn b12 weer goed is .het is zo belachelijk die dokters soms ,nu moet ik bloed prikken kijken hoe mijn waarde is ,maar ik heb ook al gehoord dat je bijna heel je leven aan de injecties zit om de 3mnd ,ik wacht ook maar af .ik moet zeggen dat ik nu wel wat fitter voel daar voor sliep ik gemiddeld 20uur op een dag .is toch niet normaal
quote:TheEmpress schreef op 16 december 2011 @ 14:46:

Dat helpt niet Yvonne. Mensen met een B12 tekort nemen simpelweg de B12 niet op, ook niet met smelttabletten in hoge doseringen. De enige oplossing is injecteren.Nou, dit moet ik echt even ontkrachten hoor, want dit helpt wel degelijk en zonder bijwerking in tegenstelling tot die injecties bij mij. Dit zijn SMELTtabletten, dat wil zeggen dat je ze onder de tong legt en laat smelten. Dus komt het direct in je bloedbaan en iet in je maag. Daardoor wordt het wel opgenomen, aangezien het ook nog zeer hooggedoseerde tabletten zijn met een biologische vorm van b12 (methylcobalamine geloof ik) werkt dit zeer goed. Ik zelf gebruik al jaren die van NOW (brainformula heet het) en voel me topfit. Mijn H.A. wilde ook geen injecties meer geven en ik kreeg er nare bijwerkingen van toen ben ik gaan zoeken en kwam uit op deze tabletten. In Scandinavie is het heel normaal om dit voor te schrijven bij b12 tekort, alleen in Nederland niet. Dus doe er je voordeel mee. Ik koop de via internet, kosten per 100 pillen 18 euro. Ik bestel altijd 4 potjes zodat ik lang vooruit kan.
quote:luna400 schreef op 18 december 2011 @ 16:42:

ik had ook een waarde van 110 van mijn b12 ,ik heb 8 spuiten in totaal gehad en werd er ineens gestopt ,ik zeg hoe weet je nu of mijn b12 weer goed is .het is zo belachelijk die dokters soms ,nu moet ik bloed prikken kijken hoe mijn waarde is ,maar ik heb ook al gehoord dat je bijna heel je leven aan de injecties zit om de 3mnd ,ik wacht ook maar af .ik moet zeggen dat ik nu wel wat fitter voel daar voor sliep ik gemiddeld 20uur op een dag .is toch niet normaalLuna, ze moeten uitzoeken waar het tekort vandaan komt. Pas dan kun je zeggen wat de behandeling moet zijn. Dat kan inderdaad de rest van je leven injecties zijn, maar het kan ook zomaar iets heel anders zijn.
quote:limonina schreef op 18 december 2011 @ 20:57:

[...]

Nou, dit moet ik echt even ontkrachten hoor, want dit helpt wel degelijk en zonder bijwerking in tegenstelling tot die injecties bij mij. Dit zijn SMELTtabletten, dat wil zeggen dat je ze onder de tong legt en laat smelten. Dus komt het direct in je bloedbaan en iet in je maag. Daardoor wordt het wel opgenomen, aangezien het ook nog zeer hooggedoseerde tabletten zijn met een biologische vorm van b12 (methylcobalamine geloof ik) werkt dit zeer goed. Ik zelf gebruik al jaren die van NOW (brainformula heet het) en voel me topfit. Mijn H.A. wilde ook geen injecties meer geven en ik kreeg er nare bijwerkingen van toen ben ik gaan zoeken en kwam uit op deze tabletten. In Scandinavie is het heel normaal om dit voor te schrijven bij b12 tekort, alleen in Nederland niet. Dus doe er je voordeel mee. Ik koop de via internet, kosten per 100 pillen 18 euro. Ik bestel altijd 4 potjes zodat ik lang vooruit kan.Oh, ok. Weer wat geleerd. Welke bijwerkingen had jij van de injecties?
Ik ook!

en achteraf al te weinig toen ik 16 jaar was (officele richtlijn). Dus ben blij dat ik het nu gevonden heb. Mijn waarde was nu 240, dus nog niet officeel te laag, maar ik heb er genoeg over gelezen om het serieus te nemen.

Et voila! ik kan de koude douchevloer weer voelen, en hoe heet de pannen en tomaten zijn die ik uit kokend water haal om te pellen!

Ik heb net mij 10 limo-prikken gehad :-). Oh wat was ik blij!

Gril_I van vitamine D tekort kun je ook heeeel moe worden. Heb je daar geen tabletten/druppels voor? Mijn waarde was 26, maar de referentie waarde van het lab was 20, hoewel dit volgens experts eerder is om botontkalking te meten.

De waarde moet het hele jaar minimaal 50 zijn, en liever vanaf 80 of 75. in zonnige landen hebben mensen gemiddeld 225.

Dus als je onder de 80 zit en je bent moe, vraag dan bij de HA D tabletten. http://www.vitaminedtekort.com/referentiewaarden.html

Je waarden mag je altijd opvragen, copietje werkt prima.

Let er ook op dat wanneer je D laag is, je magnesium ook laag zal zijn. Dit kan je niet zo makkelijk meten, maar ik heb er wel goede info links over. Ze versterken iig elkaars werking.

Op het b12 forum staat ook regelmatig dat mensen ook lage D hebben. Een heel fijn en behulpzame website idd, van de stichting :-)

Voor smelttabletten zoek je methylcobalamine of dibencozide (actiefb12)
anoniem_129963 wijzigde dit bericht op 17-02-2012 20:03
Reden: wat vergeten
% gewijzigd
tekort kan veroorzaakt worden door de pil...
Ik heb geen gebrek. Wel slechte nagels.

Heel toevallig zag ik een stukje over vegetarisch eten en dat B12 een van de vitamines is waaraan een gebrek kan ontstaan als je onvoldoende voedingsstoffen binnen krijgt.

Bij het Kruidvat heb je voor 2 euro een potje met tabletjes.

Maar het helpt helemaal niet als je verkeerd blijft eten.

Ik at vegetarisch en ik sloeg soms per ongeluk een maaltijd over.

Ik ben dus ook meer gaan eten. Het was maar 2 sneetjes volkoren met beleg en 1 stuks fruit. Daar kan je knap beroerd van zijn. Ik eet nu dus ook wat vaker een stukje verse vis.

Met vitaminetabletten moet je erg oppassen. Verder is het ook een complex geheel om dat te begrijpen. Ik heb het opgegeven, maar slik nu wel tijdelijk even die tabletjes om te voorkomen dat ik een blijvend tekort oploop.

Mijn nagels zijn nu al een stuk beter, maar het zal nog wel een tijdje duren voordat die weer goed zijn.

EDIT: Had niet alles gelezen, maar als er door een verkeerd eetpatroon is ontstaan samen bij een maaltijd dan helpt het wel. Lees nu dat daarover opmerkingen zijn gemaakt.

Ik zou wel de huisarts volgen, want heb er wel een aantal stukken over gelezen. Zonder deskundigheid van een huisarts zou ik ze niet durven nemen.

Ergens heb ik gelezen dat door inname van foliumzuur ook niet getest kan worden op een tekort aan B12.
quote:flowerbombje schreef op 16 december 2011 @ 23:57:

TheEmpress, of je injecties nodig hebt hangt heel erg af van de oorzaak van je tekort. Eet je vegetarisch en heb je daardoor een tekort, dan kun je het met pillen. Evenals met sommige darmaandoeningen waardoor je minder opneemt en allerlei vormen van operaties tegen overgewicht (gbp/maagband/etc). Je gaat veel te kort door de bocht in ieder geval.

Zoiets inderdaad. Op wikipedia staat per vitamine een beschrijving. Bij B12 heb ik dat wel gelezen.

Ken een geval waarbij een sporter langdurig vitaminepillen had geslikt en testen gaven geen resultaat. Totdat hij bij een voedingsdeskundige langs ging en een aangepast dieet met veel vers fruit en speciaal op zijn leefpatroon afgestemd eetpatroon ging volgen. Pas toen begon hij zich beter te voelen. In zijn geval was het gewoon heel simpel te herleiden doordat hij gewoon zijn reserves aan het opgebruiken was. Door die vitaminepillen voelde hij zich wel goed in het begin, maar na verloop van tijd niet meer. Bij hem duurde het langere tijd dat er een link werd gelegd met te weinig eten vergeleken met zijn lichamelijke prestaties en dat was veel sporten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven