Geld & Recht alle pijlers

Geld gekregen

20-12-2011 10:24 348 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hooi!

Ik hoop dat ik hier goed zit met mijn vraag.

Het gaat over een tegemoetkoming die ik dit jaar kreeg.

Ik sta onder bewindvoering, en mag dus niet aan mijn eigen geld komen.

Nou is de samenwerking nooit lekker verlopen. Ik loop ze ontzettend vaak achter hun kont aan om de dingen te doen die moeten gebeuren. Verschillende keren zonder geld gezeten, laatst 2 weken lang zelfs, op ducktape schoenen gelopen, geen jas hebben, ga zo maar door. Het geld is er wel voor, maar ze durven het niet ''uit te geven'' omdat het allemaal nog onduidelijk is? Ik zou niet weten wat, wel gevraagd, konden ze me niet uitleggen.

Nou heb ik een bril die 7 jaar oud is, wil al 3 jaar een nieuwe, hij is ontzettend bekrast, sterkte is niet goed meer, en het pootje viel er steeds uit, en nadat ik het schroefje kwijtraakte heb ik hem maar vastgenaait.... Maanden lang, als het geen jaarlang is gevraagd of er ook maar iets weggelegd kon worden voor een bril. Niks nada noppes. Dus dan ga je zelf maar sparen. Maar dat gaat bijna niet met 30 euro per week. Het schoot ook niks op.

Nu kreeg ik een tijdje terug een brief binnen dat ik een tegemoetkoming kreeg van 306 euro. Ze hadden mijn bankgegevens niet meer, of ik zelf die even op kon sturen.

Ik zag direct een kans, een bril!

Heb het goed uit zitten zoeken, en de brief opgestuurd met het rekeningnummer van mijn vriend erop.

Nou zou ik dat geld eigenlijk pas deze week krijgen ong. Maar heb het al vorige maand gehad.

Opticien ingelopen, en bril gehaald, ook betaald.

Ik mag hem vandaag of morgen ophalen, en ben er echt ontzettend blij mee!

Maar er knaagt iets aan me, er is een paar dagen terug tegen mij gezegd, pas op, straks stoppen ze de samenwerking. Wat als ze erachter komen? Je hebt zomaar geld ''gepakt''

Idd, wat als ze er achterkomen, ik heb vanaf het begin dat ik het geld kreeg gedacht, ik vertel het ze(wel nadat ik ofcourse mn geld had, ik was me er dus half van bewust dat ik iets fouts deed). Maar dat durf ik nu niet meer, nadat ik dat hoorde.

Moet ik dit nu aan ze vertellen?

Of het laten rusten? Of wachten tot hun er mee komen?

dank je wel alvast!
Ik zou het niet vertellen, volgens mij is er maar een kleine kans dat ze er achter komen.

Maar ik durf je het niet te zeggen, heb hier gelukkig geen ervaring mee.

Succes! je zal wel erg in spanning zitten!
Of je het wel of niet moet vertellen, kan ik niet inschatten. Je hebt sowieso een stomme fout gemaakt door geld weg te sluizen en als ze daar achter komen -of je het nu zelf vertelt of niet - heb je waarschijnlijk een groot probleem.
ik zou eerder een goed gesprek met de bewindvoerder willen hebben over waar je geld voor nodig hebt. Het is niet normaal dat je met een kapotte bril rondloopt waarvan de sterkte ook al niet goed is. Daar moet gewoon geld voor vrijkomen. Voor een standaard bril betaal je ook helemaal niet veel, dus ik snap niet dat er zo moeilijk wordt gedaan.

Dus ik begrijp je wanhoop wel....maar als je dit gaart opbiechten ben ik bang dat het een vervelend staartje krijgt.

Ik zou dit incident dus verzwijgen, als ze vragen stellen over je nieuwe bril heb je die cadeau gekregen van je vriend en daarna vraag je een gesprek aan over wat wel en wat niet betaald kan worden.
Oei.. dat was geen slimme zet!

Maar goed het is gebeurd dus nu ook eerlijk zijn tegen over je bewindvoerder(s) en vertellen wat je gedaan hebt met dat bedrag van cak.
Waar was die tegemoetkoming dan van? En hun zien jouw afschriften toch? Dus ze komen er zowiezo achter.

Schuldsanering duurt toch maar 3 jaar? Hoe lang moet je nog?
Een bril op juiste sterkte is een must, hoop dat je bewindvoering zich daarvan bewust is . . . . . .
oh was dat van het CAK? Daar krijgt mijn zoon ook geld van, maar dat is nog niet gestort. Jammer, want het is een extraatje waar we helemaal niet op gerekend hadden en ik wilde het besteden aan een mooi cadeau voor hem.

ontopic: waarom heb je bewindvoering? Is het vanwege schulden of is het omdat je zelf niet goed met je geld kan omgaan?

Gevoelsmatig zit daar voor mij nogal een verschil tussen (en misschien juridisch ook, dat weet ik niet).

Dit vond ik op internet:

Wat is bewindvoering?

Bewindvoering of onderbewindstelling heeft betrekking op het vermogen van een persoon. Als iemand door zijn lichamelijke of geestelijke toestand niet meer zijn financiële zaken kan regelen, dan kan hij zijn goederen en geld onder bewind laten stellen. De rechter stelt een bewindvoerder aan, die het vermogen van de onder bewind gestelde beheert. Het gevolg is dat de onder bewind gestelde niet meer zelfstandig mag beslissen over zijn vermogen. Met andere woorden, er mag niets meer verkocht worden zonder toestemming van de bewindvoerder. Goederen die je al hebt, kun je niet kopen. Wel verkopen, daarom staat in de wet dat de onderbewindgestelde geen goederen kan verkopen.

Omdat de bankrekening meestal ook onder het bewind valt, kan de onderbewindgestelde niet over zijn geld beschikken en dus geen aankopen doen. Maar de bewindvoerder heeft ook als taak dat de onderbewindgestelde verzorgd wordt. De onderbewindgestelde krijgt dan wel geld om bijvoorbeeld de dagelijke boodschappen te doen.

Het is ook mogelijk een beperkt bewind in te stellen. Dan wordt over een bepaald deel van het vermogen bewind gevoerd, bijvoorbeeld het spaargeld of het onroerend goed.

Bewindvoering wordt niet in een register bijgehouden.

Wat doet een bewindvoerder precies?

Een bewindvoerder beheert het vermogen van degene die onder bewind staat. Dit kan het hele vermogen zijn, maar ook een gedeelte daarvan.

Het beheren houdt in dat de bewindvoerder de verantwoordelijkheid heeft over de financiële en de praktische kant van het vermogen. De bewindvoerder kan bijvoorbeeld een belastingaangifte doen, maar ook (bijzondere) bijstand, huurtoeslag of een persoonsgebonden budget (PGB) aanvragen.

Eén keer per jaar en aan het einde van het bewind moet de bewindvoerder verantwoording afleggen. Hij moet dan dus precies kunnen aantonen wat er allemaal door hem is geregeld en uitgegeven en met de bewijsstukken daarvan komen. Dit gebeurt in het bijzijn van de kantonrechter. Is de betrokkene niet in staat hierbij te zijn, dan legt de bewindvoerder verantwoording af aan de kantonrechter.

Degene die het bewind aanvraagt mag zelf aangeven wie als bewindvoerder op moet treden. Dit kan een persoon zijn maar ook een instelling.
en:

http://www.rijksoverheid. ... van-de-bewindvoerder.html

als je klachten hebt over je bewindvoerder, met je deze indienen bij de kantonrechter
quote:Troeta schreef op 20 december 2011 @ 10:47:

Waar was die tegemoetkoming dan van? En hun zien jouw afschriften toch? Dus ze komen er zowiezo achter.

Schuldsanering duurt toch maar 3 jaar? Hoe lang moet je nog?ze heeft het op de rekening van haar vriend laten storten
Ik zou idd ook een klacht indienen over je bewindvoerder. Zijn ze bij een organisatie aangesloten?
quote:Starshine schreef op 20 december 2011 @ 10:51:

oh was dat van het CAK? Daar krijgt mijn zoon ook geld van, maar dat is nog niet gestort. Jammer, want het is een extraatje waar we helemaal niet op gerekend hadden en ik wilde het besteden aan een mooi cadeau voor hem.

ontopic: waarom heb je bewindvoering? Is het vanwege schulden of is het omdat je zelf niet goed met je geld kan omgaan?

Gevoelsmatig zit daar voor mij nogal een verschil tussen (en misschien juridisch ook, dat weet ik niet).

Dit vond ik op internet:

Wat is bewindvoering?

Bewindvoering of onderbewindstelling heeft betrekking op het vermogen van een persoon. Als iemand door zijn lichamelijke of geestelijke toestand niet meer zijn financiële zaken kan regelen, dan kan hij zijn goederen en geld onder bewind laten stellen. De rechter stelt een bewindvoerder aan, die het vermogen van de onder bewind gestelde beheert. Het gevolg is dat de onder bewind gestelde niet meer zelfstandig mag beslissen over zijn vermogen. Met andere woorden, er mag niets meer verkocht worden zonder toestemming van de bewindvoerder. Goederen die je al hebt, kun je niet kopen. Wel verkopen, daarom staat in de wet dat de onderbewindgestelde geen goederen kan verkopen.

Omdat de bankrekening meestal ook onder het bewind valt, kan de onderbewindgestelde niet over zijn geld beschikken en dus geen aankopen doen. Maar de bewindvoerder heeft ook als taak dat de onderbewindgestelde verzorgd wordt. De onderbewindgestelde krijgt dan wel geld om bijvoorbeeld de dagelijke boodschappen te doen.

Het is ook mogelijk een beperkt bewind in te stellen. Dan wordt over een bepaald deel van het vermogen bewind gevoerd, bijvoorbeeld het spaargeld of het onroerend goed.

Bewindvoering wordt niet in een register bijgehouden.

Wat doet een bewindvoerder precies?

Een bewindvoerder beheert het vermogen van degene die onder bewind staat. Dit kan het hele vermogen zijn, maar ook een gedeelte daarvan.

Het beheren houdt in dat de bewindvoerder de verantwoordelijkheid heeft over de financiële en de praktische kant van het vermogen. De bewindvoerder kan bijvoorbeeld een belastingaangifte doen, maar ook (bijzondere) bijstand, huurtoeslag of een persoonsgebonden budget (PGB) aanvragen.

Eén keer per jaar en aan het einde van het bewind moet de bewindvoerder verantwoording afleggen. Hij moet dan dus precies kunnen aantonen wat er allemaal door hem is geregeld en uitgegeven en met de bewijsstukken daarvan komen. Dit gebeurt in het bijzijn van de kantonrechter. Is de betrokkene niet in staat hierbij te zijn, dan legt de bewindvoerder verantwoording af aan de kantonrechter.

Degene die het bewind aanvraagt mag zelf aangeven wie als bewindvoerder op moet treden. Dit kan een persoon zijn maar ook een instelling.

Dat geld was idd van het CAK, we vonden het echt heel raar dat ik het 27 november al had, in mijn omgeving had ook niemand het gekregen.

Ik ben in de schulden gekomen omdat ik mijn ex in huis nam, die Helemaal niks kon meebetalen, het begon met rekeningen terugstorten, zodat we ''normaal'' konden leven. Maar nadat ik 2 x de huur had teruggestort, en hij mijn laatste 120 euro opzoop heb ik het roer omgegooid, maar toen was het al te laat. Ik had een schuld opgebouwd van 6500 euro, die is nadat de bewindvoering was gestart opgelopen tot 7500 euro. Inmiddels daalt dat bedrag wel. Was ook volledig mn eigen schuld, ik wist dat ik iemand in huis nam die niet kon meebetalen, en ik kon zelf al bijna niet rondkomen.

Ik sta nu bijna anderhalf jaar onder bewindvoering, en ong een half jaar in de schuldsanering.

Ik moet dus nog eventjes.
maar is het vrijwillige bewindvoering?

Hoe dan ook, als jullie overeengekomen zijn dat zij je rekeningen betalen en jij leefgeld krijgt en verder een aanvraag moet indienen voor zaken als winterjassen en brillen, moeten ze dat gewoon doen.

Hoe zit het met je zorgverzekering? In de aanvullende polis wordt er vaak een vergoeding voor een bril gegeven.
Misschien is het voor nu verstandiger om niks te zeggen. Mijn vriend denkt dat ze niet heel moeilijk doen als ze erachter komen.

Ze hebben al mijn vragen die ik stelde niet in behandeling genomen, dingen achter mijn rug gedaan, dingen opgezegd die niet opgezegd mochten worden,(aanvullend pakket van tandarts, ik loop al 3 maanden met halve wortelkanaalbehandelingen rond) verzekering van mn kat, beestje is al 4 maanden te laat met zn inentingen. Terwijl ze beloofd hadden dat te behouden.

Maar uiteindelijk vonden hun het toch onnodig, en hebben ze mij er ook niet over ingelicht of besproken.

Na mijn klacht kreeg ik opeens iemand anders die mij ging helpen, en de man met wie ik altijd contact had verdween zonder doei te zeggen.

Hun weten zelf ook wel dat ze er een potje van maken. Dus als ze er achter komen, hoop ik maar dat ze wat schappelijker zijn.
quote:Starshine schreef op 20 december 2011 @ 11:10:

maar is het vrijwillige bewindvoering?

Hoe dan ook, als jullie overeengekomen zijn dat zij je rekeningen betalen en jij leefgeld krijgt en verder een aanvraag moet indienen voor zaken als winterjassen en brillen, moeten ze dat gewoon doen.

Hoe zit het met je zorgverzekering? In de aanvullende polis wordt er vaak een vergoeding voor een bril gegeven.

Mijn aanvullend pakket is stop gezet, en ik heb bij mijn zorgverzekeraar sinds ik onder bewindvoering sta een achterstand van 4 maanden. Dus kan ook geen aanvullend pakket nemen zolang die achterstand er nog steeds is.

Maar ik mag mijn bril gelukkig vandaag of morgen halen, dus voor nu zit ik weer een paar jaar goed.
Als je onder bewindvoering staat omdat je schulden hebt, en je buiten de schuldsanering om geld wegsluist, dan houdt je dus eigenlijk geld achter van je schuldeisers. Je bent je ervan bewust dat deze mensen al een deel van hun geld verliezen doordat jij niet zulke slimme financiële beslissingen hebt gemaakt? En dat jij nu zomaar 300 euro ook nog eens achterover hebt gedrukt? Dat heb je dus eigenlijk gewoon gestolen van de mensen die toch nog geld van jou kregen. Geen wonder dat je hiervan wakker ligt.

Als ze hier achter komen word je zonder pardon uit de WSNP gezet en kun je de kwijtschelding van je restschulden wel vergeten. En terecht ook mijns inziens.
anoniem_75463 wijzigde dit bericht op 20-12-2011 11:16
Reden: dt - t
% gewijzigd
Jij vindt het niet fijn dat je bewindvoering zo slecht met je omfgaat/ geen geld opzij legt voor een bril. Hoe denk jij dat je schuldeisers zich voelen, dat jij zo slecht betaald en afspraken niet nakomt?

Die kunnen zeker wel wachten op hun geld? En jij niet?

Dubbele moraal.
Nope
Een verzekering voor een kat? Sorry hoor, maar als je het geld er niet voor hebt, dan is dat wel een van de dingen waar het eerst op bezuinigd kan worden. Groot gelijk dat ze het hebben opgezegd. (en als je gewoon een binnenkat hebt, dan kan het helemaal geen kwaad om de inentingen een keer niet te geven). Het is allemaal een beetje kijk eens hoe zielig ik ben, hoe slecht ik het heb, maar je bent zelf blijkbaar niet in staat om het op te lossen.
tja, ik kan vanaf hier niet beoordelen welke afspraken jullie hebben gemaakt.

Zover ik weet krijg je bij schuldsanering gewoon leefgeld en daar moet je het van doen (en dus zelf geld opzij zetten voor een jas of bril). Bij vrijwillige bewindvoering krijg je leefgeld en kun je aanvragen doen voor grotere uitgaves (of dat heet mentorschap, er zijn zoveel constructies).

Geen idee ook of een bewindvoerder op eigen houtje mag beslissen of bepaalde abonnementen en verzekeringen kunnen worden stopgezet, echt geen idee.

Heb je nog iemand anders die je helpt en/of begeleidt? Ik zou hoe dan ook een gesprek met die bewindvoerder willen om nu voor eens en voor altijd precies op een rijtje te krijgen wat ze wel en niet voor je regelen.
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 20 december 2011 @ 11:22:

Jij vindt het niet fijn dat je bewindvoering zo slecht met je omfgaat/ geen geld opzij legt voor een bril. Hoe denk jij dat je schuldeisers zich voelen, dat jij zo slecht betaald en afspraken niet nakomt?

Dubbele moraal.

Hier spreek ik je toch tegen

Hun krijgen iedere maand mijn geld. mijn zorg en huurtoeslag.

Daarnaast heb ik een uitkering omdat ik niet mag werken, en heb daarvan 2 x de afgelopen 5 maanden extra geld van gekregen, wat ong bijna 600 euro was dacht ik.

Dat geld staat samen met nog 1.100 euro op mijn rekening...

Hun hoeven nergens op te wachten, en er is genoeg geld om zeker een deel van mijn schuldeisers te betalen. teminste, ik vind 1.700 euro aardig wat....
TO: Zit je in de wsnp en is dit dus je controle-bewindvoerder én heb je daarnaast ook te maken met een budgetbegeleider vanuit het GKB in jouw gemeente?

%0
TO: Zit je in de wsnp en is dit dus je controle-bewindvoerder én heb je daarnaast ook te maken met een budgetbegeleider vanuit het GKB in jouw gemeente?

Of is dit je beschermingsbewindervoerder welke voor jouw financiele belangen op hoort te komen, maar d'r ook voor zorgt dat jouw traject richting minnelijk/wsnp correct verloopt???

Dit maakte wel even een heel erg belangrijk verschil uit.

Hoogwaarschijnlijk heb je in ieder geval wél schulden en heb je daar dus hulp bij nodig om daar in ieder geval uit te komen, want anders heb je geen bewindvoerder nodig.

Als je nóg niet in het traject minnelijk of wsnp zit heb jij géén geld gestolen of wat dan ook zoals gember hier beweerd, het is ook niet gezegd dat dit probleem volledig jou eigen schuld is. Wij weten niet wat de reden is voor jouw financiele problemen. Dit kan zoveel zijn. Hoeft niet eens gelijk verwijtbaar naar jou toe te zijn.

Slim is het niet geweest om het geld van het cak op de rekening van jouw vriend te laten storten. Want om een schuldhulpverleningtraject in goede banen te laten komen is het belangrijk om eerlijk te zijn. Men had in deze situatie jou indien mogelijk gewoon gebruik moeten laten maken van deze bijdrage. Een bril was een goede reden geweest.

Als jij bent toegelaten in het traject wsnp dan is de kans groot dat jou deze actie problemen oplevert. Immers je hebt nu inkomsten verzwegen. Deze compensatie is níet vatbaar voor beslag, maar desondanks kan het wel zijn dat je deze naargelang hoe lang jij al bent toegelaten in de wsnp tóch in moet leveren. Dit bepaald de bewindvoerder.

Het kan en mag overigens niet zo zijn dat er totaal niet met jou gecommuniceerd over de besteding van jouw eigen geld. En dan heb ik het over jouw Vrij te laten bedrag zoals deze in de wsnp wordt toegewezen of het bedrag wat het GKB van jouw inkomen vrijhoudt voor jouw eigen uitgaven waaronder de vaste lasten/leefgeld voor zolang jij nog niet bent toegelaten in een traject.

Als jij duidelijk bent in je vragen horen zij jou een duidelijk antwoord terug te geven.

Soms zijn de inkomsten er helaas niet naar om te sparen voor onvoorziene uitgaven dit omdat sparen voor de schuldeisers en daarna in de eerste instantie jouw vaste lasten zoals huur, g/l/w en ziektenkostenverzekering voor gaan. Hier moet het GKB wél duidelijk over zijn zodat jij weet waar je aan toe bent.

Ik wil je uitnodigen om eens mee te lezen op dit forum. Hier schrijven veel ervaringdeskundigen:

http://www.hotforum.nl/forum/schulden

En gember; klets aub niet zo uit je nek; deze reactie van jou slaat nergens op en is nergens op gebasseerd; mijn nekharen gaan rechtovereind staan bij het lezen van jouw reactie. Verdiep je eerst eens in de materie.
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 20 december 2011 @ 11:22:

Dubbele moraal.

Dat zal allemaal wel, maar als je een bril draagt weet je dat iemand daar niet zonder kan. Je hoort zoveel verhalen over slecht functionerende bewindvoerders.

Voor die bril zou toch gewoon toestemming moeten worden gegeven? Als je goed rondkijkt heb je er voor 100 euro al een.

Is die hele driehonderd euro aan je nieuwe bril opgegaan?

Anders kun je misschien het restant alsnog inleveren.

En haal je verder alles uit de mogelijkheden die er zijn? Kringloopwinkel voor schoenen, gratis af te halen op marktplaats, misschien zelfs voedselbank om die dertig euro zo ver mogelijk te laten strekken?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

kijk, wat Lydia schrijft wilde ik ook zeggen, alleen heb ik er niet zoveel verstand van

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven