Wie solliciteert momenteel ook? deel 2
zondag 6 maart 2011 om 19:54
Dit is deel 2 van het algemene sollicitatietopic
"Wie solliciteert momenteel ook?" ooit opgestart door Akkies:
quote:Akkies schreef op 08 juli 2009 @ 17:35:
Ik ben op zoek naar mensen die momenteel ook druk bezig zijn met solliciteren en die hierover ervaringen willen delen. Over alles wat erbij komt kijken! Denk aan openingszin brief, voorbereiden op gesprekken, afwijzingen, frustraties Misschien brengen we elkaar op ideeën!Ik heb de vrijheid genomen om het tweede deel hiervan te openen omdat het de bedoeling is dat topics na 3000 posts worden gesloten.
"Wie solliciteert momenteel ook?" ooit opgestart door Akkies:
quote:Akkies schreef op 08 juli 2009 @ 17:35:
Ik ben op zoek naar mensen die momenteel ook druk bezig zijn met solliciteren en die hierover ervaringen willen delen. Over alles wat erbij komt kijken! Denk aan openingszin brief, voorbereiden op gesprekken, afwijzingen, frustraties Misschien brengen we elkaar op ideeën!Ik heb de vrijheid genomen om het tweede deel hiervan te openen omdat het de bedoeling is dat topics na 3000 posts worden gesloten.
dinsdag 20 december 2011 om 14:40
Elianora, ik had ook een spelfout in mn brief. En die werd natuurlijk opgemerkt. (en dat voor een secretaresse auw) Heb maar een opmerking gemaakt dat vergissen menselijk is en dat ik 999 x geen enkele fout maak en dat er dan 1x een foutje doorglipt. Vonden ze een goed antwoord en aangenomen. Ik denk dat men vooral wil zien hoe je er dan op reageert. Ga je excuses bedenken, of laat je zien dat je menselijk bent en dat ondanks een goede controle er een klein foutje door kan glippen
dinsdag 20 december 2011 om 15:21
@Ditjedatje: wat k*t zeg dat er niks meer aan te doen was. Fijn dat het kdv nog een beetje mee wil werken. Probeer alles toch positief te blijven zien en heb er vertrouwen in dat je eruit komt. Ja ik klink als Dr. Phil, maar zo sleep ik mezelf er ook doorheen. Heel veel succes met solliciteren morgen!
@Slowdance: spannend hoor zo snel al! Net voor de Kerst werkt misschien wel in je voordeel, dan is iedereen in een goede bui.
Kreeg net bericht van het uwv dat mijn ww-uitkering een maand opschuift ivm opzegtermijn (en ik kan helemaal niks doen aan die opzegtermijn). Moet januari dus door zonder geld...
@Slowdance: spannend hoor zo snel al! Net voor de Kerst werkt misschien wel in je voordeel, dan is iedereen in een goede bui.
Kreeg net bericht van het uwv dat mijn ww-uitkering een maand opschuift ivm opzegtermijn (en ik kan helemaal niks doen aan die opzegtermijn). Moet januari dus door zonder geld...
dinsdag 20 december 2011 om 16:18
Ook ik ben aan het solliciteren. Heb een dubbele master gedaan, en zou heel graag aan de bak willen als advocaat stagiaire. Die banen liggen niet voor het oprapen. Heb nu 2 deeltijd banen: meer commerciele functies, maar mis de juridische uitdaging.
Heb bij 9 kantoren gesolliciteerd en mocht bij een op gesprek komen. Hoewel ze er misschien nog op terug komen heb ik te horen gekregen dat de andere kandidaat zal worden voorgedragen. Ik baal ontzettend. It is what it is maar frustrerend is het wel.
Ik overweeg voor de time being als paralegal aan de slag te gaan. Iemand daar ervaring mee?
Heb bij 9 kantoren gesolliciteerd en mocht bij een op gesprek komen. Hoewel ze er misschien nog op terug komen heb ik te horen gekregen dat de andere kandidaat zal worden voorgedragen. Ik baal ontzettend. It is what it is maar frustrerend is het wel.
Ik overweeg voor de time being als paralegal aan de slag te gaan. Iemand daar ervaring mee?
dinsdag 20 december 2011 om 17:08
Snoepie, neeee wat irritant!! Hoe ga je dat doen dan? Heb je nog wat reserves? Lief je dr. Phill advies Uiteindelijk is positief blijven toch een waarheid als een koe!
Shoegall, geen ervaring met paralegal. Deze functie bestaat toch vnl bij de grotere advocatenkantoren in het westen?
Deze dag eindigt toch enigszins ok! Randstad belde dat ze misschien een functie hebben. (vm ingesproken, was net weer ff ergens anders grr) Direct teruggebeld en ook weer vm ingesproken. Ik wacht nu maar even af. Het is ongeveer de 4e x dat ze iets aanbieden, echt superactief, blij met ze! Maar goed, 1e keer koos de opdrachtgever voor een ander uzb, 2e keer ging opdrachtgever toch verder met eerdere kandidaat voordat ik überhaupt maar was voorgesteld en 3e keer was het 2,5 uur reistijd: eeh... nee haha! Hopelijk is 4x scheepsrecht!
Shoegall, geen ervaring met paralegal. Deze functie bestaat toch vnl bij de grotere advocatenkantoren in het westen?
Deze dag eindigt toch enigszins ok! Randstad belde dat ze misschien een functie hebben. (vm ingesproken, was net weer ff ergens anders grr) Direct teruggebeld en ook weer vm ingesproken. Ik wacht nu maar even af. Het is ongeveer de 4e x dat ze iets aanbieden, echt superactief, blij met ze! Maar goed, 1e keer koos de opdrachtgever voor een ander uzb, 2e keer ging opdrachtgever toch verder met eerdere kandidaat voordat ik überhaupt maar was voorgesteld en 3e keer was het 2,5 uur reistijd: eeh... nee haha! Hopelijk is 4x scheepsrecht!
woensdag 21 december 2011 om 09:39
@Ditjedatje: hopelijk heeft het uzb een leuke job voor je! 2,5 uur reizen is idd wel erg veel...
Die ene maand red ik me wel gelukkig. Even de spaarrekening aanspreken en mijn vriend kan veel opvangen. Het is vervelend, maar niks aan te doen. Ik baal gewoon van die suffe regels waar je zelf helemaal niks aan kan doen. Je wordt gewoon extra 'gestraft' terwijl je al werkloos bent. Maar daar weet je alles van.
@Dapperedoda: succes vandaag met je gesprek!
Die ene maand red ik me wel gelukkig. Even de spaarrekening aanspreken en mijn vriend kan veel opvangen. Het is vervelend, maar niks aan te doen. Ik baal gewoon van die suffe regels waar je zelf helemaal niks aan kan doen. Je wordt gewoon extra 'gestraft' terwijl je al werkloos bent. Maar daar weet je alles van.
@Dapperedoda: succes vandaag met je gesprek!
woensdag 21 december 2011 om 10:21
Ik had net zoiets raars, maak me een klein beetje zorgen nu...
Ik werd gebeld door een medewerker van een andere vestiging van het uitzendbureau als waar ik morgen op gesprek ga voor die klantenservice functie. Alleen belde deze medewerker om me mee te delen dat ik overgekwalificeerd was voor de functie. Dus ik zei: "Oké, dat is raar, want ik ben al voorgesteld voor die functie en ik ga morgen op gesprek bij jullie vestiging daar-en-daar."
"Oh," zei ze. "Dat is heel raar, want ik heb doorgekregen dat ze alleen mensen willen met HBO werk- en denkniveau en ik twijfel er niet aan dat jij het kunt maar blablabla..."
Ik heb volgehouden dat ik deze vacature al uitgebreid heb doorgesproken met haar collega en dat ik dus ook al een afspraak heb bij het uzb in kwestie, toen zei ze dat ik me daar dan maar gewoon aan moest houden. Maar ik heb niet veel hoop meer voor morgen
En om het nog een stukje vreemder te maken, vijf minuten later werd ik gebeld door nóg een andere medewerker, die precies hetzelfde verhaal wilde gaan houden. Die heb ik tijdig onderbroken
Ik weet niet zo goed wat ik hier nu van moet denken... Ik moet het maar gewoon aankijken en mijn beste beentje voor zetten morgen, maar het tempert de vreugde wel een beetje...
Ik werd gebeld door een medewerker van een andere vestiging van het uitzendbureau als waar ik morgen op gesprek ga voor die klantenservice functie. Alleen belde deze medewerker om me mee te delen dat ik overgekwalificeerd was voor de functie. Dus ik zei: "Oké, dat is raar, want ik ben al voorgesteld voor die functie en ik ga morgen op gesprek bij jullie vestiging daar-en-daar."
"Oh," zei ze. "Dat is heel raar, want ik heb doorgekregen dat ze alleen mensen willen met HBO werk- en denkniveau en ik twijfel er niet aan dat jij het kunt maar blablabla..."
Ik heb volgehouden dat ik deze vacature al uitgebreid heb doorgesproken met haar collega en dat ik dus ook al een afspraak heb bij het uzb in kwestie, toen zei ze dat ik me daar dan maar gewoon aan moest houden. Maar ik heb niet veel hoop meer voor morgen
En om het nog een stukje vreemder te maken, vijf minuten later werd ik gebeld door nóg een andere medewerker, die precies hetzelfde verhaal wilde gaan houden. Die heb ik tijdig onderbroken
Ik weet niet zo goed wat ik hier nu van moet denken... Ik moet het maar gewoon aankijken en mijn beste beentje voor zetten morgen, maar het tempert de vreugde wel een beetje...
woensdag 21 december 2011 om 10:36
Dat is een wel heel vreemd verhaal, Typette. Misschien kun je even bellen met het uzb waarmee je de afspraak hebt gemaakt? Wellicht kunnen zij je duidelijkheid verschaffen. Belde die medewerker van de andere vestiging om af te bellen?
Probeer om je er niet te druk om te maken. Ze hebben je niet voor niets uitgenodigd. Ga er niet vanuit dat jij niet gekozen zal worden omdat je overgekwalificeerd bent. Laat ze gewoon zien dat jij wél geschikt bent voor deze functie!
Probeer om je er niet te druk om te maken. Ze hebben je niet voor niets uitgenodigd. Ga er niet vanuit dat jij niet gekozen zal worden omdat je overgekwalificeerd bent. Laat ze gewoon zien dat jij wél geschikt bent voor deze functie!
woensdag 21 december 2011 om 11:33
@ Snoepie: ik heb inderdaad even gebeld, het bleek gelukkig inderdaad een misverstand. Hun backoffice, dat de sollicitaties via de website afhandelt, loopt blijkbaar een beetje achter de feiten aan. Pfew Mijn afspraak gaat morgen gewoon door, dus dan maar verder zien...
@ Dapperedoda: handig lijstje, bedankt! Heb 'm gebookmarked
@ Shoegall: en dat met een dubbele master! Je zou zeggen dat ze toch moeten staan trappelen om jou aan te nemen Hoop dat je snel iets vindt, en in de tussentijd: welkom hier!
@ Dapperedoda: handig lijstje, bedankt! Heb 'm gebookmarked
@ Shoegall: en dat met een dubbele master! Je zou zeggen dat ze toch moeten staan trappelen om jou aan te nemen Hoop dat je snel iets vindt, en in de tussentijd: welkom hier!
woensdag 21 december 2011 om 11:51
@Kaaatje: tja dat heeft dus te maken met een opzegtermijn. De uitspraak van mijn ontslag was halverwege november, ik ben per 1 december werkloos. Maar uwv kijkt dus naar de datum van de uitspraak en rekent daar een maand opzegtermijn bij en schuift dat door naar de eerstvolgende nieuwe maand, 1 januari dus. Dat is wat ik ervan begreep aan de telefoon, ik krijg er nog post over met een duidelijkere uitleg.
@Typette: fijn dat het een misverstand was (nou ja, niet voor de stress die je ervan kreeg). Succes morgen!
@Typette: fijn dat het een misverstand was (nou ja, niet voor de stress die je ervan kreeg). Succes morgen!
woensdag 21 december 2011 om 12:20
quote:shoegall66 schreef op 21 december 2011 @ 12:12:
@gizz: Dank je!!! R'dam, Amsterdam of Den Haag. Woon zelf in Zuid Holland dus een van die grotere plaatsen zou prima zijn.Hoelang solliciteer je al? Ik ben ook bijna afgestudeerd, ook een dubbele master en een aardige CV opgebouwd. Als ik kijk naar ex studenten die 1 jr of 2 jr eerder zijn afgestudeerd, deden ze er al gemiddeld 3/4 mnd over om een baan als advocaat stagiaire te vinden. Ben benieuwd hoelang dat inmiddels is.... Ik moet nog een half jaar studeren maar kijk er best tegen op om straks te gaan solliciteren. Heb je ook een netwerk opgebouwd? Ik niet echt.
@gizz: Dank je!!! R'dam, Amsterdam of Den Haag. Woon zelf in Zuid Holland dus een van die grotere plaatsen zou prima zijn.Hoelang solliciteer je al? Ik ben ook bijna afgestudeerd, ook een dubbele master en een aardige CV opgebouwd. Als ik kijk naar ex studenten die 1 jr of 2 jr eerder zijn afgestudeerd, deden ze er al gemiddeld 3/4 mnd over om een baan als advocaat stagiaire te vinden. Ben benieuwd hoelang dat inmiddels is.... Ik moet nog een half jaar studeren maar kijk er best tegen op om straks te gaan solliciteren. Heb je ook een netwerk opgebouwd? Ik niet echt.
woensdag 21 december 2011 om 12:27
@felicia: Ik ben afgestudeerd in augustus en ben pas in oktober begonnen met solliciteren. Dacht dat het makkelijker zou gaan. Ben een keer op gesprek geweest en mocht ook naar het 2e gesprek. Uiteindelijk is de keuze niet op mij gevallen. Verder heb ik ook een aantal afwijzingsbrieven moeten incasseren. Nu heb ik nog een sollicitatie lopen in R'dam, tenminste de brief is weg en ben nog in afwachting van een antwoord. Verder gaat er een dezer dagen nog een brief uit voor een functie als paralegal. Hoewel dit een HBO functie is, is het wel een goed kantoor en zijn er mogelijkheden om uit te groeien tot adv-stagiaire. Ik heb op dit moment werk, maar ik merk dat ik de juridische uitdaging mis: is meer commercieel. Heb wel een aardig CV, buitenland ervaring en 3 stages gelopen. Merk wel dat er op dit moment gewoon veel concurrentie is...en...wil eigenlijk gewoon zo snel mogelijk aan de bak (zei miss ongeduld). Ik heb wel een netwerk opgebouwd in de zin van YER contacten en studieverenigingen. Lang leve LinkedIn. Maar ja, ik ben een van de juridisch geschoolde 1000 baanzoekenden...We houden moed!
woensdag 21 december 2011 om 12:44
@shoegall: dan ben je nog niet zolang bezig. Ik hoop dat het je snel lukt om iets te vinden. Je zit iig in de goede regio. Ik ben bezig met mijn 2e stage nu, heb nog een jaar rechtswinkel gedaan, een bestuursfunctie (maar dat stond helemaal los van de faculteit) en een bijbaan in mijn studierichting (alleen niet op niveau). Ik ga ook gewoon voor de HBO functies straks, je leert daar natuurlijk ook van en het is ervaring in je studierichting. Heb ook alleen een LinkedIn netwerk. Ben niet het type voor studie- en studentenverenigingen en ik denk dat dat in zo'n tijd als nu misschien wel een nadeel is. Via die verenigingen heb je vaak de mogelijkheid om goed te netwerken.
Als je straks bent aangenomen dan netwerk ik jou wel over een half jaar haha. Welke masters heb je gedaan?
Als je straks bent aangenomen dan netwerk ik jou wel over een half jaar haha. Welke masters heb je gedaan?
woensdag 21 december 2011 om 16:00
Pfff, stuur ik net een sollicitatiebrief, krijg ik direct een mail terug (alsof autoreply aanstaat) met de mededeling dat ze na zorgvuldige overweging(!) hebben besloten dat ik niet in aanmerking kom voor de baan (terwijl ik qua ervaring wel aansluit, alleen was het iets beneden mijn niveau). Vervolgens staat erachter dat de functie al vergeven was. Een duidelijk copy/paste-mailtje dus.
Nou ja, heb ik weer wat in te vullen in mijn werkmap, haha!
Nou ja, heb ik weer wat in te vullen in mijn werkmap, haha!
woensdag 21 december 2011 om 16:25
Ik heb net mijn gesprek gehad, en het viel me niet tegen! Er zijn in totaal 7 mensen voo de functie uitgenodigd en volgende week vrijdag hoor ik of ik ben aangenomen. Het lijkt erop dat er dan maar 1 solli-ronde voor nodig is, want ik moest meteen al mijn salarisindicatie geven. Zonder blikken of blozen noemde ik mijn bedrag! (het was de eerste keer dat ik hiernaar gevraagd werd...) een van de heren aan de andere kant van de tafel merkte op dat ik daar al over na had gedacht...? Ja, inderdaad! Maar het voelde wel goed, hihi! Nu dus ruim een week afwachten................
woensdag 21 december 2011 om 16:45
Super doda, ik ga weer duimen voor je, maar ik moet er wel even bij zeggen, dat ik eigenlijk bij de 1e gesprekken die ik heb gehad zij ook naar mijn salarisindicatie vroegen terwijl ik later weer uitgenodigd werd voor het 2e gesprek.
Snoepie, daar kan ik me altijd over druk maken, haal dan de vacature van de sites
Typette, irritant van UZB, het liefst wil ik zover mogelijk vandaan blijven maar ja je moet toch wat.
Verder hier niets te melden,deze week heb ik nog niets kunnen vinden waar ik op zou kunnen solliciteren
Snoepie, daar kan ik me altijd over druk maken, haal dan de vacature van de sites
Typette, irritant van UZB, het liefst wil ik zover mogelijk vandaan blijven maar ja je moet toch wat.
Verder hier niets te melden,deze week heb ik nog niets kunnen vinden waar ik op zou kunnen solliciteren
woensdag 21 december 2011 om 20:03
Hartstikke goed doda! Echt heel hard duimen dat het positief uitpakt!
Vandaag niets meer gehoord vh uitzendbureau, zo irritant! Bel dan niet ofzo? Heb het al eerder met ze meegemaakt.. Heb gebeld en gemaild, meer kan ik niet doen, ga ook niet 2 voicemails inspreken ofzo, vind ik zo - weet niet - stalkerachtig...
Verder vandaag vooral gemijmerd over mijn open sollicitaties.. Geen spijkers met koppen geslagen.. Vind het even moeilijk om weer te beginnen met een enthousiaste brief, na alle afwijzingen van de laatste tijd. Moet even m'n hoofd leegmaken ofzo.. Jullie ook wel eens last van?
Vandaag niets meer gehoord vh uitzendbureau, zo irritant! Bel dan niet ofzo? Heb het al eerder met ze meegemaakt.. Heb gebeld en gemaild, meer kan ik niet doen, ga ook niet 2 voicemails inspreken ofzo, vind ik zo - weet niet - stalkerachtig...
Verder vandaag vooral gemijmerd over mijn open sollicitaties.. Geen spijkers met koppen geslagen.. Vind het even moeilijk om weer te beginnen met een enthousiaste brief, na alle afwijzingen van de laatste tijd. Moet even m'n hoofd leegmaken ofzo.. Jullie ook wel eens last van?
woensdag 21 december 2011 om 20:18
Hoi Ditjedatje, heel herkenbaar hoor. Zeker als je steeds hele enthousiaste brieven schrijft, specifiek op het bedrijf en dan zo'n standaard afwijzing krijgt. Dan moet je je maar indenken dat jij één van de zovelen bent en het dus niet persoonlijk is. Maar wel vreselijk frustrerend natuurlijk.
Doda, spannend hoor! En dan zo lang wachten. Maar hopelijk is dat het allemaal waard en krijg je die baan! Is het een baan die je heel graag wilt of één van een iets mindere categorie om maar werk te hebben? (in beide gevallen duim ik voor je hoor!)
Doda, spannend hoor! En dan zo lang wachten. Maar hopelijk is dat het allemaal waard en krijg je die baan! Is het een baan die je heel graag wilt of één van een iets mindere categorie om maar werk te hebben? (in beide gevallen duim ik voor je hoor!)
woensdag 21 december 2011 om 20:27
Bijna elke jaar verander ik weleens van baan. Elke keer bij een eerste gesprek al wordt ik aangenomen terwijl ik heel weinig eevaringen heb. Mijn laatste werkgever zei we hebben 276 sollicitatie brieven gehad maar mijn keuze ligt aan jou, leuk om te horen weetje wat het ook is ben nooit serieus op een sollicitatie gesprek ik lach te veel.
donderdag 22 december 2011 om 11:30
quote:snoepie123 schreef op 21 december 2011 @ 20:18:
Hoi Ditjedatje, heel herkenbaar hoor. Zeker als je steeds hele enthousiaste brieven schrijft, specifiek op het bedrijf en dan zo'n standaard afwijzing krijgt. Dan moet je je maar indenken dat jij één van de zovelen bent en het dus niet persoonlijk is. Maar wel vreselijk frustrerend natuurlijk!)
Hebben jullie niet ook dat je je na iedere afwijzing dom - stom - en niet leuk gevonden voelt? Ik schrijf - lees - herlees - verander - en schrijf steeds opnieuw. Gaat veel tijd inzitten. Denk vervolgens heel hard na welke aanbevelingsbrieven en overige bescheiden ik wel of niet meestuur. En haat het dan om een simpel afwijzingsbriefje te krijgen van nog geen 5 zinnen. I know, it's all in the game, maar ik merk ook dat ik het mij soms persoonlijk aantrek...
Tevens, aan daar probeer ik maar aan vast te houden, weet ik dat ik een van de velen ben. Het stikt van de afgestudeerde juristen. En heus ik kan wel wat, maar er zijn natuurlijk ook anderen die wat kunnen...Nou ja, dapper vooruit dan maar...
Hoi Ditjedatje, heel herkenbaar hoor. Zeker als je steeds hele enthousiaste brieven schrijft, specifiek op het bedrijf en dan zo'n standaard afwijzing krijgt. Dan moet je je maar indenken dat jij één van de zovelen bent en het dus niet persoonlijk is. Maar wel vreselijk frustrerend natuurlijk!)
Hebben jullie niet ook dat je je na iedere afwijzing dom - stom - en niet leuk gevonden voelt? Ik schrijf - lees - herlees - verander - en schrijf steeds opnieuw. Gaat veel tijd inzitten. Denk vervolgens heel hard na welke aanbevelingsbrieven en overige bescheiden ik wel of niet meestuur. En haat het dan om een simpel afwijzingsbriefje te krijgen van nog geen 5 zinnen. I know, it's all in the game, maar ik merk ook dat ik het mij soms persoonlijk aantrek...
Tevens, aan daar probeer ik maar aan vast te houden, weet ik dat ik een van de velen ben. Het stikt van de afgestudeerde juristen. En heus ik kan wel wat, maar er zijn natuurlijk ook anderen die wat kunnen...Nou ja, dapper vooruit dan maar...
donderdag 22 december 2011 om 11:34
@felicia: Ik heb de Master Privaat recht gedaan met 5 extra vakken buiten het reguliere programma en na een korte periode waarin ik werkervarin in de UK heb opgedaan heb ik de master Straf en Strafprocesrecht gedaan. Tijdens de studie jarenlang onderwijs gegeven en als student-assistent gewerkt. Ervaring genoeg zou je denken, maar toch...
Heb net mijn brief de deur uit gedaan voor de paralegal job...Welke masters heb jij gedaan?
Heb net mijn brief de deur uit gedaan voor de paralegal job...Welke masters heb jij gedaan?