Tip: Belastingmiddeling
maandag 30 november 2009 om 14:05
Ik kreeg vorige maand een tip doorgestuurd waarvan ik absoluut niet op de hoogte was en waarvan ik nu weet dat veel mensen in mijn omgeving ook niet op de hoogte waren.
Het gaat om een verzoek tot middeling.
Dit levert alleen wat op als je een grote verandering in inkomen heb gehad. In mijn geval: het verschil tussen studeren (en bijbaan) en werken (een paar jaar geleden). Maar het kan bv. ook gelden als je een nieuwe baan hebt gekregen, een eigen bedrijf bent begonnen of gestopt bent met werken. En je kunt het ook nog aanvragen voor een paar jaar geleden.
Het idee van "middeling" is dat je inkomen over 3 opeenvolgende jaren samen wordt genomen, waarnaar vervolgens gekeken wordt naar het gemiddelde van die 3 jaren.
Stel in 2004 studeer je en verdien je EUR 0.
In 2005 werk je voor en verdien je 15.000.
In 2006 ook.
Dan heb je in die periode 30.000 verdiend. Dat is over 3 jaar genomen gemiddeld 10.000 per jaar. Als je voor 2004-2006 elk jaar 10.000 zou hebben opgegeven zou je waarschijnlijk veel minder belasting hebben hoeven betalen dan wanneer je een keer 0 en twee keer 15.000 hebt opgegeven.
Deze berekeningen kun je doen m.b.v. diverse sites die hiervoor een rekentool hebben.
Bijvoorbeeld:www.berekenhet.nl
En uiteraard: Belastingdienst
Let op, er is een drempel van 545,- euro.
Deze berekening print je uit en voeg je toe als bijlage bij je brief waarin je om belastingmiddeling verzoekt.
Hieronder voor het gemak een voorbeeldbrief. Ik heb het verzoek vorige maand ingediend en heb afgelopen week bericht gekregen dat ik ruim 350,- euro terugkrijg! Kijk, dat is wat ik nou noem een financiële meevaller..
Veel succes!
Aan de Belastingdienst
t.a.v. Belastingkantoor (vul hier de naam van je regionale belastingkantoor in)
Postbus xx
Postcode, Plaats
Betreft: verzoek middeling belasting
Plaats, datum
Geachte heer/mevrouw,
Bij deze dien ik een verzoek in tot middeling van mijn inkomstenbelasting over de jaren XXX, XXX en XXX. Volgens mijn bijgevoegde berekening heb ik door deze middeling recht op teruggave van ¤ XXX.
Mijn gegevens treft u hieronder aan.
In afwachting van uw reactie verblijf ik,
met vriendelijke groet,
NAAM
ADRES
Burgerservicenummer: XXX
Bankrekeningnummer: XXX
Bijlage 1: overzicht berekening belastingmiddeling
Het gaat om een verzoek tot middeling.
Dit levert alleen wat op als je een grote verandering in inkomen heb gehad. In mijn geval: het verschil tussen studeren (en bijbaan) en werken (een paar jaar geleden). Maar het kan bv. ook gelden als je een nieuwe baan hebt gekregen, een eigen bedrijf bent begonnen of gestopt bent met werken. En je kunt het ook nog aanvragen voor een paar jaar geleden.
Het idee van "middeling" is dat je inkomen over 3 opeenvolgende jaren samen wordt genomen, waarnaar vervolgens gekeken wordt naar het gemiddelde van die 3 jaren.
Stel in 2004 studeer je en verdien je EUR 0.
In 2005 werk je voor en verdien je 15.000.
In 2006 ook.
Dan heb je in die periode 30.000 verdiend. Dat is over 3 jaar genomen gemiddeld 10.000 per jaar. Als je voor 2004-2006 elk jaar 10.000 zou hebben opgegeven zou je waarschijnlijk veel minder belasting hebben hoeven betalen dan wanneer je een keer 0 en twee keer 15.000 hebt opgegeven.
Deze berekeningen kun je doen m.b.v. diverse sites die hiervoor een rekentool hebben.
Bijvoorbeeld:www.berekenhet.nl
En uiteraard: Belastingdienst
Let op, er is een drempel van 545,- euro.
Deze berekening print je uit en voeg je toe als bijlage bij je brief waarin je om belastingmiddeling verzoekt.
Hieronder voor het gemak een voorbeeldbrief. Ik heb het verzoek vorige maand ingediend en heb afgelopen week bericht gekregen dat ik ruim 350,- euro terugkrijg! Kijk, dat is wat ik nou noem een financiële meevaller..
Veel succes!
Aan de Belastingdienst
t.a.v. Belastingkantoor (vul hier de naam van je regionale belastingkantoor in)
Postbus xx
Postcode, Plaats
Betreft: verzoek middeling belasting
Plaats, datum
Geachte heer/mevrouw,
Bij deze dien ik een verzoek in tot middeling van mijn inkomstenbelasting over de jaren XXX, XXX en XXX. Volgens mijn bijgevoegde berekening heb ik door deze middeling recht op teruggave van ¤ XXX.
Mijn gegevens treft u hieronder aan.
In afwachting van uw reactie verblijf ik,
met vriendelijke groet,
NAAM
ADRES
Burgerservicenummer: XXX
Bankrekeningnummer: XXX
Bijlage 1: overzicht berekening belastingmiddeling
anoniem_64707 wijzigde dit bericht op 30-11-2009 14:08
Reden: link belastingdienst toegevoegd
Reden: link belastingdienst toegevoegd
% gewijzigd