Gezondheid alle pijlers

Kiespijn, Aarggh

24-12-2011 10:18 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 22 jaar geen gaatjes. Vorige week naar de periodieke controle geweest. Geen gaatjes, geen last. Nog foto's moeten laten maken, want ze wilden natuurlijk echt heel zeker weten dat ik geen gaatjes zou hebben. Niets loos dus.

Nou, de volgende dag begon dus de vage zeurende pijn. Dan weer wel, dan weer niet. Dus ik denk nog, dat komt door dat geprik enzo met dat haakje! Afgelopen donderdag nog naar de mondhygieniste (of preventie-assistent zoals die dame zich noemde die m'n tandsteen af ging schrapen. Het zal wel.) Dus ik geef aan dat ik na m'n controle kiespijn heb gekregen. Zij ook kijken, niets te zien. Foto's nog een keer bekeken, ook niets te zien.

Je voelt het al, sinds gistermiddag zit ik flink aan de pijnstillers, ben strontchagerijnig en had al zo'n zin in kerst.

Iemand een idee? Veel drinken dan maar?

(Mja, op zich goed plan, maar ik moet nog aankleden en de kerstboodschappen gaan doen! Gaat lekker hiero!)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Kun je niet meer naar de tandarts? Anders zit je er de hele kerst mee. Misschien is één van je wortels ontstoken?
Zijn er niet van de nood tandarts(en) te bereiken?
Kan die pijn een reactie zijn op het gewrot in je mond?

Zelf ga ik trouwens altijd eerst naar de mondhygieniste en binnen een maand erna naar de tandarts. Net andersom dus. Dit was dus oa. vorige maand. Ook foto's (standaard één keer in de drie jaar)

Men zei dat ik verder ook niets had.

Afgelopen week voelde ik dat er een stuk van een achterste kies van het bovengebit af is. Geen last ervan, maar ik twijfel of ik zal bellen, omdat het volgend jaar allemaal wat anders zal worden met die tarieven.
Een preventie assistente is absoluut niet het zelfde als een mondhygiëniste. Een mondhygiëniste heeft een hbo opleiding gevolgd. Een preventie assistene is iemand met een opleiding voor tandarts assistente mbo die een cursusje heeft gevolgd.

Het zou kunnen dat het nog door gewroet in je mond komt maar dan moet het wel snel minder worden. Blijft het pijn doen dan zou ik toch even de noodtandarts bellen.
Ja, wat is dat voor oplichting met die preventie-assistentes!

Zometeen maar even wat pijnstillers inslaan. Zo'n noodtandarts ziet me aankomen. Ja, hoi, ik ben van de week naar de tandarts en ander mens geweest en ik heb een prima gebit, maar zo'n kiespijn! Hopen maar dat het door het gewroet komt en dat het snel over gaat. Maar het doet allemachtig zeer.
Bizar hè, dat zulke dingen altijd in het weekend lijken te gebeuren!

Lekker kerst vieren met ibuprofen!! Sterkte!!
Ja ja ja. Komt goed. En zo niet dan toch!
Het kan je tandvlees zijn.

Of een blootliggende tandhals.

Is een bekend fenomeen, na het verwijderen van tandsteen.
quote:Lotte35 schreef op 24 december 2011 @ 10:47:

Het kan je tandvlees zijn.

Of een blootliggende tandhals.

Is een bekend fenomeen, na het verwijderen van tandsteen.

En, is er ook een oplossing? Ergens mee insmeren ofzo?

Oma;s trucjes?
quote:Fame schreef op 24 december 2011 @ 10:52:

[...]

Oma;s trucjes?

Drank!

Nee zonder dollen, trekt meestal na een paar dagen weer gewoon weg

OP het plekje waar eerst tandsteen zat liggen nu je tandhalzen bloot, en die zijn gevoelig....
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Misschien is het een beetje ontstoken.

Spoelen met waterstofperoxide is dan een goede oplossing (doen wij in onze praktijk ook).

Je kunt dit kopen bij de drogist (2 of 3 %).

Eén op één verdunnen met lauw water, en dan een paar keer per dag spoelen rond de kies waar je pijn aan hebt.

Een gaasje in het mengsel drenken en zachtjes op kauwen, kan ook verlichting geven.
Heeeee, Summer!

Ik dacht al, waar blijft ze....
kruidnagel of kruidnagelolie op je kies doen schijnt volgens oma's tips tijdelijk de pijn te verlichten bij een gaatje tot je naar de tandarts gaat. Geen idee of dit echt zo is.

Je zou ook kunnen poetsen met tandpasta voor gevoelige tanden dat zou ook helpen bij blootliggende tandhalzen.

Hele koude of hele warme dranken tijdelijk vermijden want die kunnen ook voor pijnscheuten door je hele kies zorgen bij blootliggende tandhalzen of bij nieuwe vullingen.
@Fame; het waterstofperoxideverhaal is dus alleen van toepassing als je tandvlees ontstoken is hè. Dat kun je testen door te kijken of het bloedt na het poetsen.

Als het blootliggende tandhalzen zijn, kun je gaan poetsen met een tandpasta voor gevoelige tanden (bv. Sensodyne). De tandpasta puur op de gevoelige plek smeren, wil ook nog weleens helpen.
Drogist Check. Drank Check!
Gaat nu eerst tandpasta voor gevoelige boel smeren. Goor!
quote:Fame schreef op 24 december 2011 @ 10:52:

[...]

Oma;s trucjes? 's Avonds voor je gaat slapen die plek insmeren met tandpasta. Liefst één die geschikt is voor gevoelige tanden. Mosterd

Meestal voel je dat niet continu, alleen als je koud eet/drinkt. ik heb er zelf ook last van bij het poetsen. Als je continu pijn hebt is het denk ik toch iets anders.
Met jenever spoelen. Kruidnagel erop doen.

Verder gewoon de tandarts bellen.

Dat is het beste.
Ach wat sneu. Ik voel met je mee; heb er ook vaak last van. Meestal is het een gevoelige zenuw, in een kies.

Toch zou ik nu in de aanval gaan, anders zit je er met de kerst mee.
it's a big club and you ain't in it
quote:ss999 schreef op 24 december 2011 @ 11:46:

Met jenever spoelen. Kruidnagel erop doen.

Verder gewoon de tandarts bellen.

Dat is het beste.

Zomaar een wilde gok, als Fame de tandarts belt dat krijgt ze het advies te doen wat Lotte en ik zeggen.

Ik vrees namelijk dat de pijn net niet erg genoeg is om in het weekend een tandarts voor naar de praktijk te laten komen, zeker gezien de voorgeschiedenis van de klachten, net tandsteen weggehaald en zo

Fame, je hebt geen dik gezicht toch of zo?
quote:Lotte35 schreef op 24 december 2011 @ 11:02:

Als het blootliggende tandhalzen zijn, kun je gaan poetsen met een tandpasta voor gevoelige tanden (bv. Sensodyne). De tandpasta puur op de gevoelige plek smeren, wil ook nog weleens helpen.

Die van Elmex is lekker!

(groene tube)
Een noodtandarts heeft mij altijd geaccepteerd. Die mensen willen graag verdienen.
it's a big club and you ain't in it
quote:Summerdance schreef op 24 december 2011 @ 11:51:

Die van Elmex is lekker!

(groene tube)Deze?

Vervelend, probeer je tanden te poetsen met tandpasta en warm water misschien dat de pijn dan een beetje afneemt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven