Logeren...een ramp

28-12-2011 10:16 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn tiener dochter van 11 jaar, heeft al vanaf kleins af aan problemen met logeren bij vriendinnen en familie.

Ze blijft het trouw proberen ,maar 9 van de 10 keer kunnen we `s nachts alsnog ons bed uit om dochterlief op te vangen.

We hebben alles al geprobeerd; knuffels mee(ja ook nu nog) eigen dekens, mp3 speler aan met het in slaap vallen....maar we hebben de goede oplossing nog niet gevonden.

Maar de tijd gaat dringen voor haar!!! Het nieuwe jaar heeft namelijk 2 uitdagingen voor haar die ze wel wil nemen!

Ze heeft dan kamp met school op de eilanden( kan ze dus niet midden in de nacht opgehaald worden) en ze heeft kamp vanuit haar sportclub naar UK( nog verder weg, dan slaapt ze met een teamgenootje bij een onbekend gastgezin).

Dochter lief WIL ZELF heel graag met deze logeerpartijtjes mee doen. We dwingen haar niet!

Maar wie kan ons helpen aan de gouden tip?
Tja, wat niet kan, kan niet.

Nog 2x proeflogeren en als dat niet goed gaat is het jammer lijkt me.
Waarom moet je haar 9 van de 10 keer alsnog ophalen? Kan ze niet slapen, heeft ze heimwee, is ze bang?

Verder eens met Suze, maak met haar de afspraak dat ze nog een paar keer gaat proeflogeren, als dat goed gaat kan ze mee, anders niet.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Gaat de vakantie wel goed? Slaapt ze dan wel door?

Misschien bij familie proberen dat ullie er 's avonds zijn en dan alleen weggaan?
Kun je zelf mee als begeleiding?

Hoe verloopt haar heimwee-reactie precies? Wat wil ze precies van jullie? Thuis slapen of een knuffel? Wat zou kunnen werken als vervanging van jullie bij heimwee? Even bellen, skypen, haar broer of zus mee?
Hier hetzelfde verhaal, dochter is 10.

Maar ze is wel meegeweest naar kamp van school. De eerste nacht heeft ze niet geslapen maar de 2e nacht was ze zó moe dat ze vanzelf in slaap gevallen is.

Een nachtje niet slapen is niet zo erg hoor.
ik slaap ook nooit de eerste nacht in een vreemd bed, echt geen ramp
Ik had dit vroeger ook.

Ik ging ook nergens logeren, durfde gewoon niet.

In groep 8 van de basisschool was er schoolkamp.

Ondanks dat ik het kamp vreselijk vond, viel de heimwee wel mee snachts.

Ik was te druk met alles, de volle slaapzaal, de nieuwe indrukken, dat het erg meeviel.

En het is later goedgekomen hoor!

Vuurdoop was 2 weken Curacao met een toenmalig vriendje.

Ik miste mijn ouders wel maar het viel mee.
Die regeling hebben we nu ook met haar afgesproken, maar zelf vind ik dat we er dan druk op leggen.

Waarom we haar moeten ophalen: heimwee, niet kunnen slapen !?!.haar eigen bed ligt lekkerder,mist ons enz..

Ze gaat om haar vertrouwen weer op te bouwen ,binnenkort logeren bij een vriendin waar het logeren altijd goed gaat.

Hier heeft ze veel vaker geslapen en hebben we haar ook nooit hoeven ophalen , waar het verschil dan in zit? Geen idee.

Ze wil zo graag een grote meid zijn, maar hoe ze dat nu moet doen weet ze niet meer!
Tja, ik zou haar gewoon op kamp laten gaan hoor. Dat ze heimwee heeft of niet kan slapen is jammer maar thuisblijven en alles missen is veel erger.
Ik vind 11 eigenlijk wel een leeftijd waarop je kan zeggen; Je mag daar heen, maar realiseer je goed dat ik je niet op kan komen halen. Je hóeft dus niet mee.

Haar keus, ze zal op een gegeven moment toch zelf iets moeten beslissen, zonder dat jij haar handje vast moet houden.
quote:Suze02 schreef op 28 december 2011 @ 10:19:

Tja, wat niet kan, kan niet.

Nog 2x proeflogeren en als dat niet goed gaat is het jammer lijkt me.Dit. En zeker niet naar de UK als het hier in NL al niet gaat.
Vertrouwen opbouwen bij een vriendin klinkt al een goede eerste stap. Als tweede stap wellicht ergens laten slapen waar het niet altijd goed gaat, maar haar 'handvaten' meegeven hoe ze met heimwee/niet slapen om kan gaan zonder dat jullie haar op halen (dat gaat immers bij haar twee geplande tripjes ook niet). Dus als ze belt ook niet meteen in de auto springen om haar op te halen, maar alleen even praten aan de telefoon o.i.d., dingen die je ook kunt doen als ze op een eiland is. Dit geeft haar het vertrouwen dat ze het ook alleen kan.

Je zult toch op een of andere manier dit vertrouwen op moeten bouwen zonder haar steeds te komen halen, voordat ze op de andere tripjes gaat. Anders leg te veel te veel druk op de andere reizen, met een grote kans dat ze de dag van tevoren alsnog afhaakt of met veel stress weggaat. Dus veel uit logeren gaan voor dochter, en haar niet meteen komen halen, maar proberen haar het zelf op te laten lossen voor jullie.
Gewoon niet meer ophalen dus. Je bevestigt zo haar gedrag ipv het af te leren. En minstens 1 keer per maand 'n weekend laten logeren, hoe vaker hoe sneller het went.
Is het een idee om haar gewoon niet op te halen als ze naar huis wil?

Nu leert ze wel heel erg dat niet slapen, je eenzaam voelen maar meteen opgelost wordt doordat ze opgehaald wordt.

Ze zal nog weleens meer in haar leven niet kunnen slapen voor een of ander.

Dat is misschien wel lastig maar mogelijk iets waar ze doorheen moet. De volgende dag is ze misschien blij dat ze toch gebleven is.
quote:elninjoo schreef op 28 december 2011 @ 10:40:

Gewoon niet meer ophalen dus. Je bevestigt zo haar gedrag ipv het af te leren. En minstens 1 keer per maand 'n weekend laten logeren, hoe vaker hoe sneller het went.Ik had iets meer woorden nodig, maar dit bedoel ik eigenlijk ook.
Ik moest als kind ook altijd worden opgehaald vanwege heimwee en het niet in slaap kunnen komen. De eerste keren hebben mijn ouders me 's nachts opgehaald, maar op een bepaald moment waren ze daar klaar mee. Ik mocht wel logeren, maar ze zouden me niet meer ophalen. Zo eigenwijs als ik was wilde ik toch weer logeren. Ik had weer heimwee, kon niet in slaap komen, maar wat ik ook probeerde: mijn ouders kwamen niet. Uiteindelijk ben ik toch in slaap gevallen en daarna is het altijd goed gegaan. Ik heb nooit meer last gehad van heimwee, o.i.d.

Wie weet helpt deze aanpak ook wel bij jouw dochter! Ik vind het achteraf gezien wel dapper van mijn ouders, ook voor hen was het niet leuk om een huilend kind aan de telefoon te hebben die je vervolgens niet op gaat halen... Maar het heeft dus wel geholpen!

En mijn ervaringen als leerkracht bij schoolkampen is dat kinderen bijna altijd te moe zijn om zich druk te maken over thuis en heimwee te hebben. Daarbij zijn kinderen makkelijk af te leiden op zo'n kamp. Ik heb nog nooit kinderen op hoeven laten halen!
Wat gebeurt er als je mee gaat logeren? Als jij er bij bent, wil ze dan ook naar huis?

Anders zou je het stapsgewijs op kunnen bouwen: eerste nachtje logeren met jou erbij en het 2e nachtje alleen o.i.d. Of 1e nachtje samen in één kamer, het 2e nachtje samen logeren maar in een aparte kamer en het 3e nachtje etc..
Is het heimwee of gewoon niet kunnen slapen in een vreemde omgeving/vreemd bed? Dat laatste zou je dan ook moeten merken als jullie zelf met vakantie gaan. Sommige mensen houden hun leven lang last van heimwee, zelfs als ze dertig kilometer verderop een vakantiehuisje huren en hun halve huishouding meenemen. Ik heb er gelukkig nooit last van gehad, de kinderen ook niet maar ik heb het één keer van nabij meegemaakt op een Franse camping, een ventje van een jaar of twaalf, die werd ook na twee dagen opgehaald door zijn ouders. Hij was mee met andere familieleden. Pure paniek. Ik denk niet dat je het kunt afdwingen, misschien een keer logeren bij een vriendinnetje dat bijvoorbeeld vlak om de hoek woont, dan weet ze dat je niet ver weg bent, dat kan een geruststelling zijn.
verba volant, scripta manent.
quote:elninjoo schreef op 28 december 2011 @ 10:40:

Gewoon niet meer ophalen dus. Je bevestigt zo haar gedrag ipv het af te leren. En minstens 1 keer per maand 'n weekend laten logeren, hoe vaker hoe sneller het went.

Dit. Ze is geen kleuter meer, dit kun je haar best uitleggen.

Of zelf een weekend weggaan en haar elders 'onderbrengen', zodat ze ook weet dat er niemand thuis is waar ze naartoe kan.
quote:pegster schreef op 28 december 2011 @ 10:46:

Wat gebeurt er als je mee gaat logeren? Als jij er bij bent, wil ze dan ook naar huis?

Anders zou je het stapsgewijs op kunnen bouwen: eerste nachtje logeren met jou erbij en het 2e nachtje alleen o.i.d. Of 1e nachtje samen in één kamer, het 2e nachtje samen logeren maar in een aparte kamer en het 3e nachtje etc..

Ik zal wel heel hard zijn, maar hier begon ik als ouder toch echt niet aan. Prima als je wilt logeren, maar ik ga niet mee, en ik ga je ook niet ophalen.

Als ze nou heel klein zijn is het wat anders, maar het kind is 11!
Dit dus.

Ik haal mijn oudste van 7 ook echt niet op 's nachts als ze heimwee heeft.
quote:elninjoo schreef op woensdag 28 december 2011 10:40 Gewoon niet meer ophalen dus. Je bevestigt zo haar gedrag ipv het af te leren. En minstens 1 keer per maand 'n weekend laten logeren, hoe vaker hoe sneller het went.Ik bedoelde dit met : " dit dus".
quote:pegster schreef op 28 december 2011 @ 10:46:

Zelf meegaan uit logeren?

Het moet toch niet gekker worden zeg.

Het meisje gaat bij een vriendinnetje logeren maar moeder/vader gaat mee?

Ik zou in lachen uitbarsten als er een vriendin van mijn dochter zou komen logeren en haar moeder zou met het voorstel komen om zelf ook mee te komen.
quote:Jorina schreef op 28 december 2011 @ 10:50:

[...]

Ik zal wel heel hard zijn, maar hier begon ik als ouder toch echt niet aan. Prima als je wilt logeren, maar ik ga niet mee, en ik ga je ook niet ophalen.

Als ze nou heel klein zijn is het wat anders, maar het kind is 11!Inderdaad. Daarbij kan je het dan ook vergelijken met op vakantie gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven