Hond en vuurwerk
woensdag 28 december 2011 om 20:41
Elk jaar is deze tijd weer verschrikkelijk voor mijn hond (Golden Retriever). Ze is zo ontzettend bang voor de (keiharde) knallen.
Ik geef haar op 31 december altijd een paar tabletjes Calmivet, dat krijg ik van de dierenarts. Gaat heel goed, hoewel ik vind dat ze er te heftig op reageert. Ze ligt urenlang half in coma!
Ik hoor ook wel negatieve verhalen over dit middel (dat ze uiterlijk heel rustig zijn, maar innerlijk ontzettend angstig) maar ik weet niet wat ik daarvan moet geloven.
Nu is mijn hond al bijna 12 jaar oud en ik vind het best eng om haar weer Calmivet te geven. Vorig jaar gaf ik haar 1 tabletje (terwijl ze er zeker 3,5 mag hebben) en daar was ze al zo suf van, ze kon amper op haar poten staan.
Weten jullie nog een ander kalmerend middel waar honden niet zo heftig op reageren? Bach Bloesem heb ik vorig jaar ook geprobeerd, maar daar reageert ze niet op.
Ze heeft echt wel iets kalmerends nodig.
Ps. ik heb haar altijd genegeerd als ze bang is of afgeleid. Nooit aangehaald.
Ik geef haar op 31 december altijd een paar tabletjes Calmivet, dat krijg ik van de dierenarts. Gaat heel goed, hoewel ik vind dat ze er te heftig op reageert. Ze ligt urenlang half in coma!
Ik hoor ook wel negatieve verhalen over dit middel (dat ze uiterlijk heel rustig zijn, maar innerlijk ontzettend angstig) maar ik weet niet wat ik daarvan moet geloven.
Nu is mijn hond al bijna 12 jaar oud en ik vind het best eng om haar weer Calmivet te geven. Vorig jaar gaf ik haar 1 tabletje (terwijl ze er zeker 3,5 mag hebben) en daar was ze al zo suf van, ze kon amper op haar poten staan.
Weten jullie nog een ander kalmerend middel waar honden niet zo heftig op reageren? Bach Bloesem heb ik vorig jaar ook geprobeerd, maar daar reageert ze niet op.
Ze heeft echt wel iets kalmerends nodig.
Ps. ik heb haar altijd genegeerd als ze bang is of afgeleid. Nooit aangehaald.
woensdag 28 december 2011 om 20:45
Onze dierenarts schrijft om die redenen geen kalmeringstabletten meer voor. Het schijnt dat ze er echt psychisch last van kunnen krijgen dat ze wel horen wat er gebeurt maar niet kunnen reageren. Hier zijn de katten panisch voor vuurwerk. Het enige wat we doen is zorgen voor voldoende plekken om te verstoppen (badkamer deur open, kast deur open) en de tv wat harder. Dat gaat redelijk.
woensdag 28 december 2011 om 20:49
calmivet is een heel serieus middel en zeker voor oudere honden ook gevaarlijk!.
het geeft een bloeddrukdaling, kan hartporblemen of nierproblemen verergeren en bij gevoelige honden epileptische aanvallen.
Daarbij is het middel niet angstonderdukkend, maar vooral slaapmiddel en spierverslapper. Zeker geen goed middel bij vuurwerkangst ( vroeger wel veel gebruikt, oudere dierenarts?).
Als je hond zo angstig is gaan niet veel middelen werken. Dus weinig tot geen effect te verwachten van:
- homeopathie
- bach bloesem
- voedingssupplementen zoals zylkene en telizin
- dap/ adaptil
Wel goed te gebruiken:
- diazepam
- alprazolam
Diazepam heeft wat meer spierverslappende werking, waardoor honden snel een wat dronken loop hebben. Alprazolam heeft dit minder, waardoor je hond meer zichzelf blijft.
Je hond is misschien wat rustiger, maar gaat NIET knock out. wel onderdrukt het behoorlijk effectief de angst.
Dierenartsen de up to date zijn hebben vaak beide middelen.
succes met je hond
het geeft een bloeddrukdaling, kan hartporblemen of nierproblemen verergeren en bij gevoelige honden epileptische aanvallen.
Daarbij is het middel niet angstonderdukkend, maar vooral slaapmiddel en spierverslapper. Zeker geen goed middel bij vuurwerkangst ( vroeger wel veel gebruikt, oudere dierenarts?).
Als je hond zo angstig is gaan niet veel middelen werken. Dus weinig tot geen effect te verwachten van:
- homeopathie
- bach bloesem
- voedingssupplementen zoals zylkene en telizin
- dap/ adaptil
Wel goed te gebruiken:
- diazepam
- alprazolam
Diazepam heeft wat meer spierverslappende werking, waardoor honden snel een wat dronken loop hebben. Alprazolam heeft dit minder, waardoor je hond meer zichzelf blijft.
Je hond is misschien wat rustiger, maar gaat NIET knock out. wel onderdrukt het behoorlijk effectief de angst.
Dierenartsen de up to date zijn hebben vaak beide middelen.
succes met je hond
woensdag 28 december 2011 om 20:51
woensdag 28 december 2011 om 20:54
lekker zinnig advies zinks, honden zijn veel gevoeliger voor de effecten van alcohol, deze hond is ook nog 12!
Niet doen hoor!
En ja training maanden van tevoren is beter, maar heeft ze nu niet veel aan he?
En gezien de tabletjes die ze eerder meekreeg zal haar dierenarts ook wel niet hebben geholpen om dit te adviseren.
Niet doen hoor!
En ja training maanden van tevoren is beter, maar heeft ze nu niet veel aan he?
En gezien de tabletjes die ze eerder meekreeg zal haar dierenarts ook wel niet hebben geholpen om dit te adviseren.
woensdag 28 december 2011 om 20:56
Ah die alcohol zal minder slecht voor de hond zijn dan de medicijnen hoor. En je geeft natuurlijk niet de hele fles! Om half elf een glaasje en even kijken hoe de hond reageert. Eventueel nog een beetje een uurtje later. Hoeft echt niet stomdronken te zijn maar aangeschoten komt alles een stuk minder heftig binnen.
Dan gordijnen dicht en radio aan, dan krijgen ze er niet te veel van mee.
Dat kan echt weinig kwaad.
Dan gordijnen dicht en radio aan, dan krijgen ze er niet te veel van mee.
Dat kan echt weinig kwaad.
woensdag 28 december 2011 om 21:00
quote:kittepit schreef op 28 december 2011 @ 20:49:
Wel goed te gebruiken:
- diazepam
- alprazolam
Ik ben ondertussen ook op internet aan het lezen en las ook over diazepam. Klinkt een stuk vriendelijker dan die Calmivet. Daar ga ik morgen naar vragen bij de dierenarts.
Trouwens, ik vind niet dat ik hiermee te laat ben. Ik wil echt alleen op 31 december een tabletje geven en niet verschillende tabletten uitproberen. Dan is de kans toch veel groter dat ze ergens niet goed op reageert.
Ik ben echt serieus bang dat die Calmivet echt veel te zwaar is en dat ze eraan overlijdt (nu ze al erg op leeftijd is).
Alcohol ga ik echt niet geven.
Wel goed te gebruiken:
- diazepam
- alprazolam
Ik ben ondertussen ook op internet aan het lezen en las ook over diazepam. Klinkt een stuk vriendelijker dan die Calmivet. Daar ga ik morgen naar vragen bij de dierenarts.
Trouwens, ik vind niet dat ik hiermee te laat ben. Ik wil echt alleen op 31 december een tabletje geven en niet verschillende tabletten uitproberen. Dan is de kans toch veel groter dat ze ergens niet goed op reageert.
Ik ben echt serieus bang dat die Calmivet echt veel te zwaar is en dat ze eraan overlijdt (nu ze al erg op leeftijd is).
Alcohol ga ik echt niet geven.
woensdag 28 december 2011 om 21:01
jahoor, en die keren dat ik de hele nacht naast een hond heb moeten waken die van de ene epileptiforme aanval in de andere vloog omdat een eigenaar zo snugger was om de hond alcohol te voeren?
Nooit van een alcoholvergiftiging gehoord? Heeft een hond zo te pakken.
alprazolam en diazepam zijn heel veilig en kan je zo een aantal keren overdoseren zonder er iets aan over te houden. Medicatie is inderdaad veiliger dan huismiddeltjes. Mits juist gebruikt natuurlijk
Nooit van een alcoholvergiftiging gehoord? Heeft een hond zo te pakken.
alprazolam en diazepam zijn heel veilig en kan je zo een aantal keren overdoseren zonder er iets aan over te houden. Medicatie is inderdaad veiliger dan huismiddeltjes. Mits juist gebruikt natuurlijk
woensdag 28 december 2011 om 21:01
Ik geloof persoonlijk niet zo in het niet troosten. Als je hond al jaren zo bang is, dan kun je zelf ook constateren dat die aanpak weinig effect heeft gehad, toch?
Die van mij is ook bang. Het ging prima, totdat er vuurwerk vlak naast hem belandde vorig jaar. Het arme ding! Ik vind zijn angst dan ook heel reeel. Ze schieten hier met carbit en na elke klap staat hij te trillen als een rietje. Wat ik dus doe, is hem wel geruststellen. Ik ben zelf niet bang en bevestig zijn angst niet, maar ik help hem wel te kalmeren. Als ik hem dan even vastpak en hem aai op de manier waarop hij normaal ook rustiger wordt, dan werkt dat kalmeert hij meteen weer.
Die van mij is ook bang. Het ging prima, totdat er vuurwerk vlak naast hem belandde vorig jaar. Het arme ding! Ik vind zijn angst dan ook heel reeel. Ze schieten hier met carbit en na elke klap staat hij te trillen als een rietje. Wat ik dus doe, is hem wel geruststellen. Ik ben zelf niet bang en bevestig zijn angst niet, maar ik help hem wel te kalmeren. Als ik hem dan even vastpak en hem aai op de manier waarop hij normaal ook rustiger wordt, dan werkt dat kalmeert hij meteen weer.
woensdag 28 december 2011 om 21:06
@nummerzoveel. wat jij doet is precies hoe de nieuwe inzichten ook zijn.
Niet de hond negeren, maar de angst negeren. Niet troosten, maar wel steunen, er zijn voor je hond. Maar geen onzekerheid/angst overbrengen.
Subtiel verschil, voor veel mensen wel moeilijk uitvoerbaar. Knap dat je je hond zo goed kent dat je dit automatisch al doet
Niet de hond negeren, maar de angst negeren. Niet troosten, maar wel steunen, er zijn voor je hond. Maar geen onzekerheid/angst overbrengen.
Subtiel verschil, voor veel mensen wel moeilijk uitvoerbaar. Knap dat je je hond zo goed kent dat je dit automatisch al doet
woensdag 28 december 2011 om 21:08
Ik heb altijd geleerd dat je dan niet moet troosten (ook al heb je die neiging wel). Dan bevestig je alleen dat het eng is.
Maar ja... dat negeren heeft ook niet geholpen inderdaad.
Afleiden lijkt me dan het beste.
Ik heb een paar jaar geleden een vuurwerk-cd gekocht. Heel hard aangezet, maar ze reageerde er niet op. Mijn moeder wel, ze was boven en dacht dat er in de buurt een vuurwerkramp was ontstaan
Maar ja... dat negeren heeft ook niet geholpen inderdaad.
Afleiden lijkt me dan het beste.
Ik heb een paar jaar geleden een vuurwerk-cd gekocht. Heel hard aangezet, maar ze reageerde er niet op. Mijn moeder wel, ze was boven en dacht dat er in de buurt een vuurwerkramp was ontstaan
woensdag 28 december 2011 om 21:09
Negeren is inderdaad een slecht plan.
Met dat je rijkelijk laat bent bedoel ik niet dat je pillen had moeten uitproberen, maar dat er met training een hoop te bereiken is. Als je de tijd neemt.
(en ja, ook bij een hond van 12 jaar)
Ik heb dan weer goede ervaring met een pietsje alcohol. En nee natuurlijk ga je je hond geen alcoholvergiftiging laten comazuipen, dat lijkt me nogal wiedes.
Met dat je rijkelijk laat bent bedoel ik niet dat je pillen had moeten uitproberen, maar dat er met training een hoop te bereiken is. Als je de tijd neemt.
(en ja, ook bij een hond van 12 jaar)
Ik heb dan weer goede ervaring met een pietsje alcohol. En nee natuurlijk ga je je hond geen alcoholvergiftiging laten comazuipen, dat lijkt me nogal wiedes.
woensdag 28 december 2011 om 21:09
Mijn hondje is 9 en ik gebruik nu voor het eerst iets tegen de angst maar hij heeft nu ook al sinds vorige week last van het vuurwerk. Ik hoor al ruim een week behoorlijk zware knallen in de avond en m'n hondje werd behoorlijk gespannen en zat aan m'n kuit vastgeplakt in de avond. Ik geef hem sinds vrijdag xanax (van de dierenarts gekregen, is antidepressiva voor mensen) en moet hem op oudejaars avond de dubbele dosis geven. Hij is een stuk ontspannender en vrolijker dus de angst pieken zijn duidelijk minder geworden al is het avondrondje buiten lopen kort (15min) als hij knalletjes hoort. Ook is hij wel iets slomer in de avond maar de kachel staat hier op 24 graden dus daar kan het ook aan liggen. Het mocht maar 5 dagen maar het zal dus 9 dagen worden en dan bouw ik het ook af. Ik ben benieuwd hoe het gaat maar tot nu toe is het positief.
Zie QR
woensdag 28 december 2011 om 21:13
Mijn DA raadt bachbloesemtherapie aan, bel met de Dierenkliniek Dordrecht, makkelijk te vinden via google, je hoeft er niet naartoe maar ze kunnen je wel vertellen welk middel je nodig hebt, door die zogenaamde "knalpillen" schieten ze nog meer in de stress, ze zijn dan hulpeloos maar de angst blijft en die wordt versterkt.
verba volant, scripta manent.
woensdag 28 december 2011 om 21:15