Geld & Recht alle pijlers

recht op allimentatie en studiebijdragen en eigeninkomen

03-01-2012 09:17 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

ik heb even een vraag over het kind van mijn vriend

Zij gaat 1 dag in de week naar school ,werkt 30 u p week [20jaar\

Woont samen met haar vriend en krijgt van pa 350 eu kindallimentatie

Ze heeft dus inkomen. uit werk en allimentatie maar is nu komen vragen om studie bijdrage aan mijn vriend

Klopt dit en hoe word dat nberekent aangezien ze zelf inkomen heeft met haar vriend

Mijn vriend trekt het net allemaal finacieel en baalt eigenlijk een beetje

maar ja als het een recht is????
Kinderalimentatie? Zijn dochter is 20 dus alles wat pa geeft geeft pa omdat hij dat wil geven neem ik aan?
ze kan een aanvulling vragen aan haar vader, maar dan vervalt volgens mij weer het recht op de kinderalimentatie, maar dat weet ik niet zeker.
Is afgesproken in het convenant tot haar 21 ruza
Studiebijdrage zijn ouders niet verplicht te betalen. Ik vind dat ze met 350 pm al heel blij mag zijn!
De allimentatie betaler is verplicht tenzij het anders is beschreven dat een allimatie betalende ouder betaald tot 21 jaar als het kind nog op studeerd. Stopt het kind voor 21 jaar met school dan heeft het geen recht meer op allimentatie.

Tenminste zo was het bij mij. Mijn vader heeft tot mijn 21e verjaardag allimentatie betaald.

En als zij een opleiding doet waarbij ze 1 dag per week naar school gaat dan heeft zij toch veel minder studiekosten dan iemand die fulltime naar school gaat?

Dan hoeft ze maar de helft aan schoolgeld te betalen, dat was bij mij wel zo.

Of je vriend haar wilt steunen bij een studie bijdrage dat moet hij zelf weten dat is niet verplicht.
Lijkt me prettig zo'n kind, 350 euro krijgen en nog niet tevreden zijn. Die komt nog van een koude kermis thuis als ze 21 wordt.
Tja zij krijgt 350 eu en dan nog haar loon voor 30 u p week werk en het inkomen van haar vriend want ze wonen samen dus das wel erg dubbelop maar als het een recht is ??
Het recht vervalt op de dag dat zij 21 wordt.
Dat de allimentatie vervalt als ze 21 word weet ik maar ze komt nu om een bijdrage voor haar studie ]1 dag in de week school]??
quote:Ruza schreef op 03 januari 2012 @ 09:22:

Studiebijdrage zijn ouders niet verplicht te betalen. Ik vind dat ze met 350 pm al heel blij mag zijn!

Ligt er natuurlijk aan. Alimentatie is inkomensgerelateerd. Misschien is vader chirurg?

Tenzij langer afgesproken is, wordt alimentatie betaald tot het kind 21 jaar is. Dat is wettelijk vastgelegd. En heb jij er moeite mee of heeft je ex er moeite mee?
Doe mij zo'n leuke vader
Eh niet ex maar mijn vriend draait momenteel heel veel overuren om maar een beetje de boel op de rit te hebben het gaat om het dubbelop

en inkomen en allimenatie en studiebijdrage ...mag dat kan dat klopt dat?? verhoudings gewijs hheeft diochter nu meer inkomen als vriend want die betaalt voor zn ex en nog een ander kind nog allimetatie

vriend verdient 2300 eu netto maar ja er gaat giga veel naar kinderen en ex
Het ligt er wel een beetje aan wat er afgesproken is. Bij mij was het destijds zo dat ik tot mijn 21e kinderalimentatie kreeg en daarna ontving ik zolang ik nog studeerde een tegemoetkoming in mijn studiekosten. Maar dat was dan in plaats van en na de kinderalimentatie en die tegemoetkoming was wel een stukje lager ook. En alimentatie én tegemoetkoming studiekosten lijkt mij een beetje dubbelop en volgens mij is jouw vriend dat dan niet verplicht allebei te betalen.

Plus, zijn dochter woont samen en verdient zelf ook, ik denk niet dat haar wens reëel is hoor. Laat je vriend zich niet voor een karretje spannen!
Bij een vriendin van mij was het volgens mij zo dat toen ze stufi had en inkomen uit eigen werk, de alimentatie die haar pa aan haar betaalde minder werd omdat dat meegenomen werd in de berekening. Denk dus dat zijn dochter al heel blij moet zijn met die 350 per maand!
Oh ja en die tegemoetkoming in de studiekosten had ik volgens het convenant recht op tot en met mijn 23e, het jaar waarin ik officieel zou afstuderen. Ik heb er langer over gedaan en mijn vader is mij tot mijn afstuderen blijven sponsoren (bedrag werd wel steeds lager naarmate ik zelf meer bijverdiende of stagevergoeding kreeg)
Misschien heb je hier iets aan?

"Vanaf de leeftijd van 18 jaar, dient de kinderalimentatie overigens met het kind zelf overeen te zijn gekomen en aan hem/haar betaald te worden.

De onderhoudsplicht van de ouders naar van hun kinderen van 18 tot en met 20 jaar blijft bestaan, of het kind studeert, werkt of uitwonend is.

De hoogte van de bijdrage in het onderhoud naar de kinderen toe hangt ook af van de eigen inkomsten van het kind.

Ouders zijn niet aansprakelijk voor schulden van een kind van 18 jaar of ouder.

Van kinderen die gaan huwen of een geregistreerd partnerschap aangaan, wordt de partner in eerste instantie onderhoudsplichtig. De onderhoudsplicht van de ouders duurt echter onverminderd voort.

Wanneer een kind 18, 19 of 20 jaar is, dan moeten ouders bijdragen in de kosten van levensonderhoud en studiekosten. In feite is het dezelfde plicht als die voor kinderen onder de 18 jaar geldt, en die in dat geval de onderhoudsplicht betreffende opvoeding en verzorging wordt genoemd. Vanaf de leeftijd van 18 jaar tot en met 20 jaar kan het alimentatiebedrag, lager worden als het kind eigen inkomsten heeft of een studiefinanciering ontvangt."

"Studiefinanciering en kinderalimentatie?

De Informatie Beheer Groep bepaalt de ouderlijke bijdrage die het bedrag vormt dat de ouders kunnen bijdragen in de school- of studiekosten en levensonderhoud van hun kind. Deze ouderlijke bijdrage wordt gebaseerd op het inkomen van de ouders. De ouders zijn echter niet verplicht om dit bedrag ook daadwerkelijk bij te dragen en er staan geen sancties op het niet betalen, dit is echter een zeer zwaarwegend advies. Het kind kan proberen meer studiefinanciering te krijgen door een beroep te doen op de regeling inzake weigerachtige ouders. Men hoeft overigens niet bovenop de kinderalimentatie nog eens de ouderlijke bijdrage te betalen. In de praktijk zal men moeten kijken naar het eventuele verschil tussen ouderlijke bijdrage en de kinderalimentatie. Dat wat de ouderlijke bijdrage hoger is dan de kinderalimentatie kan men dan extra gaan betalen."
[quote]Rainbow01 schreef op 03 januari 2012 @ 09:54:

verhoudings gewijs hheeft diochter nu meer inkomen als vriend want die betaalt voor zn ex en nog een ander kind nog allimetatie

/quote]

dat dochter verhoudingsgewijs meer inkomen zou hebben dan haar vader (jouw vriend dus) staat los van elkaar. Jouw vriend moet betalen (al dan niet overeenkomen of volgens de wet) voor dochter(s) en ex, dat is de consequentie van scheiden.

Daarnaast kan dus zijn dochter meer verdienen omdat zij werkt! Tel dit op bij de alimentatie.

Wel een dik compliment voor jouw vriend, dat hij zo goed voor zijn kinderen (en ex kennelijk) zorgt!!!!!
Ten eerste zou ik het beantwoorden van die vraag aan je vriend overlaten. Wat zegt hij erover? Als ik in zijn schoenen stond, zou ik van dochter willen weten waarom zij een studiebijdrage nodig heeft. Laat haar maar voorrekenen wat haar inkomen en uitgaven zijn en beargumenteren waarom ze een studiebijdragen nodig heeft en dan kan hij besluiten of een studiebijdrage redelijk is. Ik zou daarbij wel rekening houden met het feit dat ze over een jaar financieel op eigen benen moet staan.
Ga in therapie!
Rainbow, wij hebben in dezelfde situatie gezeten. Studiebijdrage van ouders is vrijwillig. Ik heb zelfs eens gebeld met IBG (toen nog) en zij gaven toe dat de info wat onduidelijk is, maar nog steeds niets aan gedaan zie ik.

Dochter krijgt alimentatie, dus nee, je vriend zou gek zijn om ook nog eens vrijwillige studiebijdrage te betalen.
Wel een dik compliment voor jouw vriend, dat hij zo goed voor zijn kinderen (en ex kennelijk) zorgt!!!!![/quote]

Hoezo? Rainbows vriend zal wel moeten, anders heeft hij in no time een deurwaarder op zijn dak. Rainbow, misschien zit ik ernaast, maar ik wil wedden dat het voor jouw vriend moeilijk is om zelf rond te komen. Het wordt echt tijd dat de rechten van de alimentatiebetaler eens wat beter beschermd worden.
Wat een verwend nest is die dochter. Ze kan toch zelf ook verzinnen dat ze van die 350 euro die ze al krijgt de kosten van haar studie kan betalen? Of denkt ze dat dat zakgeld is wat ze puur kan verbrassen aan leuke dingen?

Tijd om volwassen te worden voor dochter.
Als dochter al 20 is, dan loont het niet meer ombij de rechter een verzoek te doen tot nihilstelling van de alimentatie, aangezien ze nu zelf een inkomen heeft. De kosten voor een advocaat zijn te hoog. Bovendien is dochter bijna 21 en volwassen, dan stopt het sowieso. Ik zou, als ik jouw vriend was, dochter laten weten dat hij al alimentatie betaalt en daarom niet ook nog studiebijdrage gaat betalen, want dan is het dubbel. Ik vind het trouwens vreemd dat dochter en uberhaupt om vraagt. Heeft hij verder een goed contact met haar?
quote:zusenzoo schreef op 03 januari 2012 @ 09:20:

ze kan een aanvulling vragen aan haar vader, maar dan vervalt volgens mij weer het recht op de kinderalimentatie, maar dat weet ik niet zeker.Nee hoor, het 1 staat los van het ander.
Ach verwend, verwend. Weten wij veel, voor hetzelfde geldt dat de vriend van TO amper een vader is geweest en denkt dochter fuck you pa, als je er niet echt kunt zijn kun je iig centen geven.

Ik zeg niet dat TO's vriend zo is, maar als mijn vader meer geld zou hebben had ik elke cent eruit gehaald die er voor me inzat. Ter compensatie van zijn slechte vaderschap dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven