Goed boek over rouwverwerking

03-01-2012 19:27 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
x
Boeken van mevrouw Kubler-Ross. Hierin fasen van filmbewerking, ookal is het al oud.

Sterkte.
Wat naar voor je nichtje

Als ze pas vorige week iemand is verloren is het heel vroeg om al een plekje voor het verdriet te hebben gevonden. Geef haar ook de ruimte om haar eigen manier te vinden... Er is geen 'manier' om 'goed' te rouwen... Behalve tijd.
Volgens mij moet hier ergens een literatuurlijst staan. (ik kan hem alleen nu even niet vinden) anders kunnen ze je vast informatie geven:

http://www.verliesverwerken.nl/links/links.php

Zelf niet echt tips, ik heb wel veel aan een boek gehad, maar dat was over een specifiek onderwerp, wat hier niet aan de orde is. Het kan wel helpen dus, een boek.
quote:lionlily schreef op 03 januari 2012 @ 19:36:

Wat naar voor je nichtje

Als ze pas vorige week iemand is verloren is het heel vroeg om al een plekje voor het verdriet te hebben gevonden. Geef haar ook de ruimte om haar eigen manier te vinden... Er is geen 'manier' om 'goed' te rouwen... Behalve tijd.

Ja, dat is waar. Een week, dan ben je gewoon nog overhoop.

Wat overigens niet wil zeggen dat ze (later) wat aan een boek kan hebben. Maar misschien heeft ze nu vooral een sterke schouder nodig?
als je een informeel makkelijk te lezen boekje wilt

lieverd ik mis je zo van annemarie vermaat". de toon van het boekje is dat rouwen uit fases bestaat en het beschrijft deze ook en dat ieder op zijn manier rouwt en dat dat ook goed is.er staan ook veel ervaringen in.

Als je een medisch boek wilt die toch helder is voor niet medici dan weet ik nog een titel maar die moet ik even opzoeken

xxxxx
Dit is volgens mij het soort boek wat je bedoelt:

Ik heb zelf veel gehad aan dit boek:

Maar dat gaat wel specifiek over het verlies van een broer of zus.

Verder vond ik het boek van Jos Brink fijn om te lezen. Is niet zo dik en behandelt allerlei verlies.

Het is pas een week, joh!! Het is heel normaal hoe ze zich nu voelt!

Zou haar eerder aanbieden dat als ze wil praten ze kan bellen, maar ook zelf bellen, vragen hoe het gaat enz. Goed naar haar luisteren.

Een boek voegt nu niet zoveel toe. Misschien later voor haar.
x
quote:famkej schreef op 03 januari 2012 @ 20:56:

Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik ga dit zeker doorsturen naar haar.

Vosje, lionlily en leergierig, ik snap wat jullie zeggen hoor en het is niet omdat ik vind dat ze het niet goed verwerkt o.i.d. Ze vraagt er zelf om, omdat ze niet weet hoe ze het emotioneel 'moet voelen' zeg maar. Ze dreigt te vervallen in ontkenning (haar woorden) en dat weet ze omdat ze dat ook heeft gedaan toen haar vader stierf toen ze een tiener was. Jaren later kwam dat eruit en daar heeft ze heel veel last van gehad. We hebben vanmiddag uitgebreid gepraat over het huidige verlies (overigens ook een verlies voor mij, maar iets verder weg zeg maar) en toen hadden we het dus over lezen hierover, vandaar mijn vraag.Oh. Dan is dit dan toch iets voor haar: 'verlaat verdriet' van Mieke Ankersmid.

http://www.verlaatverdriet.nl/prfmieke.html (of kent ze die al?)
x
Ik heb veel gehad aan het boek: Rouw van jou, van Margreet Eriks. Het zijn ervaringsverhalen van allerlei mensen (waaronder ook een aantal BN-ers, maar dat vind ik zelf niet relevant.)

Elke fase wordt genoemd, met verhalen en voorbeelden erbij.

Sterkte, ook voor jou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven