malariapillen wel/niet?

03-01-2012 19:46 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik vertrek over een maand voor een halfjaar naar Zuid-Oost Azië. Nu heb ik alle vaccinaties al binnen, maar is het onderwerp malariapillen nog lastig...

Lariam of Malarone? Of juist helemaal niet?

Ik ben op zoek naar ervaringen!
Als je in de nabije toekomst een kinderwens hebt zou ik je aanraden je erg goed te laten adviseren!
Absoluut wel doen en het middel af laten hangen van het advies van het vaccinatiecentrum. In sommige gebieden werkt het ene middel wel en het andere niet. Malaria is echt een ontzettend nare ziekte waar je nooit meer vanaf komt als je het eenmaal hebt. Het kan elke keer opnieuw terug komen en dan ben je echt dood- en doodziek. Daar moet je geen risico's mee willen nemen.
Er is mij verteld dat er maar twee middelen zijn. Malarone mag je eigenlijk maar een maand achter elkaar gebruiken werd mij verteld. Aan de andere kant, ik heb ook horrorverhalen over Lariam gehoord (waanbeelden, heftige nachtmerries etc).

Vandaar dat ik benieuwd ben naar de ervaringen:)
Ik weet niet meer precies welk middel ik wanneer heb gebruikt, maar ik heb er zeker geen waanideeen of heftige nachtmerries door gekregen.
Overigens heb ik dat wel gehad met morfine en dat was behoorlijk vervelend. Maar ik zou dat echt elke dag verkiezen boven malaria!
Welke landen ga je naar toe? Daar hangt het ook heel erg vanaf.

Zo heb ik ze wel geslikt in Gambia, maar niet in Thailand en Indonesië.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Oh ja, van Lariam kun je je de hele dag stoned voelen.

De combi Paludrine/Chloroquine wordt ook wel voorgeschreven.
Inderdaad, je hoeft niet overal in Azie pillen te slikken. Je kunt het gebruik dus afstemmen op wanneer je waar bent en gedoseerd gebruiken als het nodig is. Maar nogmaals, zoek echt eerst goed uit welke middelen werken in de gebieden waar je heen gaat, want als de mug resistent is voor een bepaald middel, dan werkt echt alleen het andere middel.
Een familielid van mij heeft onlangs malaria gehad en ik kan je zeggen: dat is echt niet grappig (=understatement).

Dus ik zou je aanraden 't wel te doen. Ik heb ook Lariam gebruikt en niet veel last gehad. Het zijn altijd de horrorverhalen die je hoort, de mensen die er praktisch geen last van hebben (gehad), hoor je niet.

Net zoals nummerzoveel zegt: zoek eerst uit of het wel nodig is.
Ik ga naar Thailand, Laos, Cambodja, Laos, Maleisië, Vietnam, Filipijnen en Indonesië,

@Tickel, waar schrijven ze die combinatie voor? Bij GGD heb ik ze er niet over gehoord..
http://www.vaccinatiesopreis.nl/malaria ... -per-land/

Stap eens binnen bij de KLMtravelclinic.

Even het andere adres opzoeken
klikkerdeklik
Kan het andere adres niet vinden, maar stap toch eens binnen bij een travelclinic. KLM, havenziekenhuis.
P/C schijnt trouwens echt heel goedkoop te zijn.
Verder even googelen, super veel info te vinden hoor.
Ik had malarone voor Borneo. Voor Thailand had ik niks.

Een vriendin van me had Lariam (voor Loas geloof ik) en kreeg ontzettend haaruitval. En heb ook van de nachtmerries gehoord.

Is Malarone niet voor een kortere periode omdat het duurder is? Ik heb er geloof ik heel licht diarree van gehad maar niks ernstigs.
Ik heb vijf maanden Lariam geslikt (in Kenia) en nergens last van gehad.

Geloof dat je ook erg goed moet kijken hoe zwaar je bent. Vriendin van mij was net zwaar genoeg voor een hele pil, maar werd daar dus doodziek van.

Fijne reis alvast!
Oh, Lariam kun je beter niet gebruiken als je gaat duiken volgens i-net.
Ga naar een travelclinic met je reisplan. Je hebt nl niet voor alle gebieden malariapillen nodig.
Laat je goed voorlichten bij GGD of tropenvaccinatie-afdeling van een groot ziekenhuis (die van 't AMC is erg goed). Daar kunnen ze je meer vertellen over wat je in welk gebied moet slikken en ook voor hoe lang (ivm incubatietijd moet je niet meteen stoppen zodra je een malariagebied verlaat bijvoorbeeld).

Ik heb zelf ooit 4 maanden Lariam geslikt en nergens last van gehad. Ze laten je dat middel vaak ook van tevoren in NL al slikken zodat er naar een alternatief gekeken kan worden mocht je er slecht op reageren.
In Noord Luzon (Filippijnen) heb ik pillen geslikt, zou het ook zeker aanraden. Nergens last van gehad, had paludrine.
Paludrine/chloroquine wordt voor ZO Azië niet meer voorgeschreven omdat de muggen daar imuun voor zijn geworden.

Ik ben een paar jaar geleden - op aanraden van de travelclinic met een berg malarone naar ZO Azië gegaan (Thailand, Maleisië, Indonesië, Filippijnen) en heb uiteindelijk maar 1 week geslikt (binnenland Borneo) omdat het voor de rest nergens nodig was. De rest van mijn pillen voorraad heb ik daar weggegeven. op sommige plekken in Laos en Cambodja komt malaria voor, maar lang niet overal. En je komt met lange mouwen, lange pijpen, deet en een klamboe ook al een heel eind, zonder de hele tijd te slikken.

Mocht je malariapillen kopen, neem dan doxycycline, das veel goedkoper en net zo goed als malarone.
Altijd onzin gevonden totdat mijn moeder bijna dood ging aan de malaria. Nu altijd het zekere voor het onzekere!
Ik heb op Borneo Malarone gebruikt, geen problemen ondervonden. Fijne reis alvast!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven