Werk & Studie alle pijlers

loopbaancoach nuttig?

04-01-2012 16:18 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren baal ik ervan dat ik qua werk niet echt weet wat ik wil. Na een jaar of drie zoek ik weer wat anders omdat ik inmiddels het trucje wel ken. Dit gevoel heb ik overigens vaak al na een jaar maar kan het meestal redden tot een jaar of drie.

Momenteel zit ik weer op dat punt dat ik het niet meer weet. Het werk is niet meer uitdagend en in deze baan vind ik de sfeer ook nog eens niet prettig.

Het probleem bij mij ligt denk ik in het niveau van mijn werk. Ik heb door omstandigheden mijn academische opleiding niet afgerond en werk daardoor onder mijn denkniveau. Daarom ben ik ook vrij snel verveeld. De logische gedachte is het afronden van mijn opleiding, maar dat zit er op dit moment van mijn leven (drie kinderen, drukke baan en mijn man die momenteel naast een fulltime baan ook bezig is met een opleiding) even niet in. Wie weet over een aantal jaar, maar tot die tijd wil ik graag een baan die ik nu eens voor langere tijd leuk kan vinden.

Probleem is ook dat ik voornamelijk weet wat ik niet wil en niet zo zeer wat ik wel wil.

Wat wil ik niet:

- anderen die voor mij bepalen op welk moment ik welk werk moet doen

- veel (telefonisch) klantencontact

- geen enkele eigen inbreng hebben

Nu denk ik erover om eens naar een loopbaancoach te gaan om uit te vinden wat ik echt wil. Heeft iemand hier ervaring mee? Heb je er wat aan gehad en hoe werkt zo'n traject?

Tips voor de perfecte baan nav bovenstaande zijn ook welkom
ik heb jaren geleden via mijn toenmalige werkgever deelgenomen aan een herorienteringscursus.

Ik vond het heel nuttig. Je wordt aan het denken gezet over je kwaliteiten en hoe en waar je die in zou kunnen zetten.

Bij mij zat er ook meteen een sollicitatietraining aan vast, en die is ook erg nuttig gebleken.

Geen idee wat zoiets kost trouwens. Ik kreeg het gratis als onderdeel van het sociale plan, maar als je er geld voor over hebt, zou ik het zeker doen.
De perfecte baan bestaat niet. Iedere baan is toch inderdaad een trucje?

Ik zou wel ander werk zoeken wanneer de sfeer niet prettig is. Jammer dat je opleiding er nu niet in zit hoor.
Ik heb een maand geleden mijn loopbaancoachingstraject afgesloten (6 sessies van 1,5 uur) en ik vond het heel nuttig. Ik heb inderdaad vooral leren kijken naar wat mijn sterke en zwakke punten zijn, hoe ik die kan toepassen in mijn eigen of een andere baan, hoe ik valkuilen kan leren herkennen en omzeilen... Ik heb niet te horen gekregen welke baan ik moest gaan zoeken, maar wel welke elementen ik er zeker in moest hebben, wat de dingen zijn waar ik wél gelukkig van word, mijn doelstellingen zeg maar. Van daaruit kan ik verder zoeken. Er worden ook onderzoekjes gedaan naar wat je interesse heeft enzo. Ik dacht bijvoorbeeld dat ik iets anders wilde doen, echt switchen naar een andere beroepsgroep, maar bij de coachingsessies kwam ik erachter dat ik juist wel in de branche zit waar ik wil werken, maar de functie me gewoon niet ligt om verschillende redenen.

Het is dus geen wondermiddel, maar het heeft mijn ogen wel geopend!
Of het nuttig is of niet, daar kan ik niet over oordelen, maar volgens mij is het behoorlijk prijzig. Misschien zou je het met je leidinggevende kunnen bespreken? Of is daar de ruimte niet voor? Als je het gaat bespreken, zou ik met een zo concreet mogelijk voorstel komen, waarbij je ook het voordeel voor de werkgever benadrukt.

Succes!
.
Sorry er ging iets mis...
verkeerde topic leeuwenwelp? :-)

Dank jullie voor de informatie.

Het is geen optie om dit op mijn werk te bespreken ben ik bang. Het is ook echt iets dat ik voor mezelf wil doen.

Ik heb geen idee wat het kost maar vind het niet erg om in mezelf te investeren, als dit me iets meer duidelijkheid geeft over wat ik wil.
Maar het probleem is toch dat je onder je niveau werkt? Ik denk eerlijk gezegd dat een loopbaancoach dát niet gaat oplossen; als je op een hoger niveau wilt werken is een opleiding toch de enige mogelijkheid lijkt mij.
Ik was 700 kwijt. Veel geld, maar een prima investering. Voor mij was het ook geen optie het via mijn baas te doen. Uiteindelijk spaar je érgens voor en in dit geval dus voor mezelf.
700 vind ik reuze meevallen. Het is ook iets voor mezelf en ik stel mijn baas liever niet op de hoogte van mijn twijfels.

Aureel ik hoop dat een loopbaancoach mij kan helpen te ontdekken wat ik leuk vind binnen de mogelijkheden die ik op dit moment heb.
quote:Aureel schreef op 04 januari 2012 @ 17:51:

Maar het probleem is toch dat je onder je niveau werkt? Ik denk eerlijk gezegd dat een loopbaancoach dát niet gaat oplossen; als je op een hoger niveau wilt werken is een opleiding toch de enige mogelijkheid lijkt mij.

Uiteindelijk lost een loopbaancoach helemaal niks op, je moet het zelf doen. Hij (of zij) kan je wel helpen conclusies te trekken en te beoordelen of dat werken onder je niveau wel écht het probleem is. Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat ik het heel erg mis dat er geen plek is om te lunchen. Aangezien we sinds de crisis een erg klein kantoor zijn geworden, eten we achter de computer en als het slecht weer is (zoals afgelopen tijd) ga ik mijn pauze niet buiten doorbrengen. Ik zit hier dus maar de hele dag. Dat geeft mij dus een ontevreden gevoel en maakt mijn dag langer dan noodzakelijk.

Het kan in zulke simpele dingen zitten! Ik kan er nu niks mee. De crisis maakt dat de banen niet voor het oprapen liggen en bovendien zit mijn vriend al zonder werk. Maar dat ik de pijnpunten kan benoemen is al een vooruitgang. Als ik de mogelijkheid straks heb, weet ik wat mijn stappen zullen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven