Geld & Recht alle pijlers

Veel spaargeld?

04-01-2012 20:02 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 16 was hoorde ik vaak van vriendinnen dat ze van hun ouders al duizenden, honderden euro's op hun spaarrekening hadden gekregen. Ik zelf heb zoiets nooit gehad. Wij hadden het niet heel makkelijk thuis en soms maakten mijn ouders wel wat geld over op mijn spaarrekening maar jammer genoeg moesten ze dat er weer afhalen na een tijd omdat ze anders niet rond konden komen. Mijn bijbaan kreeg ik op mijn 13e dus tot mijn 18e had ik ongeveer rond de 1350 op mijn spaarrekening. Ongeveer 800 daarvan was van mijn ouders. Gelukkig hoefde ik niet heel veel zelf te betalen, uitgaan, cadeautjes voor vrienden en soms kleren betaalden mijn ouders. Verder ben ik nooit zo druk geweest tot die tijd om te sparen omdat het nu wel op gang komt nu ik een vaste baan heb Hoe deden jullie dat met geld tot je 18e? En spaarde je toen al veel? Zelf wil ik later goed gaan sparen voor mij kinderen als daar de mogelijkheid voor is.
Ik heb altijd gespaard, al toen ik een mini-chantal was van 7 jaar en mijn eerste zakgeld kreeg ( 1 gulden in de week).

Dit hebben mijn ouders me al vroeg geleerd. Geld was geen probleem bij ons thuis, ook ik had een leuk bedrag op mijn spaarrekening staan dat mijn ouders hadden gedoneerd. Hier heb ik een goede auto van kunnen kopen. Daarnaast had ik vanaf mijn 15e bijbaantjes, dus alle 'leuke' dingen heb ik zelf betaald, uitgaan, vakanties etc. Studie en boeken betaalden mijn ouders, waar ik erg blij mee ben.

Nu spaar ik ook iedere maand zo'n 65% van mijn inkomen. Een eigen huisje kost nu eenmaal veel geld, zeker met de bijbehorende spullen-:).
quote:Chantilly21 schreef op 04 januari 2012 @ 20:05:

Ik heb altijd gespaard, al toen ik een mini-chantal was van 7 jaar en mijn eerste zakgeld kreeg ( 1 gulden in de week).

Dit hebben mijn ouders me al vroeg geleerd. Geld was geen probleem bij ons thuis, ook ik had een leuk bedrag op mijn spaarrekening staan dat mijn ouders hadden gedoneerd. Hier heb ik een goede auto van kunnen kopen. Daarnaast had ik vanaf mijn 15e bijbaantjes, dus alle 'leuke' dingen heb ik zelf betaald, uitgaan, vakanties etc. Studie en boeken betaalden mijn ouders, waar ik erg blij mee ben.

Nu spaar ik ook iedere maand zo'n 65% van mijn inkomen. Een eigen huisje kost nu eenmaal veel geld, zeker met de bijbehorende spullen-:).Wow, 65%, dat is heel erg veel. Ik spaar 40%.
Ik had als kind nooit echt spaargeld. Ja, ik spaarde wel eens ergens voor en kocht het dan, of ging er van op vakantie.

Toen ik ging werken kon ik wel sparen en heb dat dan ook gedaan. Lijkt me geen enkel probleem.

Ik spaar nu wel voor mijn kinderen. Maar dat is dan om een eventuele studie iod te kunnen betalen en dus niet om zomaar aan ze te geven.
Ouders hadden het niet breed vroeger. Geen spaargeld, geen scooter, geen rijbewijs, geen opleiding. Niks dikke spaarrekening voor auto's of inboedels. Helemaal niks toen ik uit huis ging.

Een paar tweedehands meubeltjes en ze hebben me geholpen een kamer te zoeken. Toen was ik 17.

Ik wil het voor mijn dochter wel anders doen, alhoewel. Ik weet niet of ik echt iets heb gemist. Ze heeft NU, nu ik leef en er ben en kan genieten van haar geluk eigenlijk alles wat haar hartje begeerd.

Opa en Oma sparen wel ontzettend veel voor haar, ik hoop dat ze het later wijs uitgeeft.
quote:sito1970 schreef op 04 januari 2012 @ 20:06:

[...]

Wow, 65%, dat is heel erg veel. Ik spaar 40%.Volgens mij woont ze nog thuis, dus dat is dan wel makkelijker.
quote:sito1970 schreef op 04 januari 2012 @ 20:06:

[...]

Wow, 65%, dat is heel erg veel. Ik spaar 40%.Ik woon nog thuis, dat scheelt heel erg aan kosten natuurlijk. Op dit moment een 'luxepositie', in ieder geval qua sparen.
Ik heb veel gekregen van mijn ouders en ook veel zelf gespaard.

Mijn vader heeft een goed lopend zelfstandig beroep gehad, en daar heb ik ook een deeltje van meegekregen. Ben ik ze best dankbaar voor hoor.
Ik had geen spaargeld want al vanaf jong alles zelf moeten betalen en vanaf mijn 18e ook mijn opleiding en alles daarnaast.

Nu helaas ook geen spaargeld meer vanwege toestanden met ex en huidige financiële tegenslagen.

Hopelijk keert het tij gauw en kan ik weer sparen.
Sorry, daar had ik overheen gelezen. Maar toch vind ik het een aardig percentage :-)
Wij hadden het thuis verre van breed, ik was ongelofelijk dankbaar dat ik 2000 euro kreeg toen ik 18 werd. Dit was voor een rijbewijs, maar dat heb ik tot op de dag van vandaag nooit gehaald
quote:sito1970 schreef op 04 januari 2012 @ 20:12:

Sorry, daar had ik overheen gelezen. Maar toch vind ik het een aardig percentage :-)

Haha, ik weet nu waar ik voor spaar Dat zorgt al voor een betere motivatie qua sparen!

Dit is ook mijn eerste echte baan, dus het kan nu ook wat makkelijker dan van mijn bijbaantjes
Dat scheelt dat je een stok achter de deur hebt.
Ik spaarde vroeger nauwelijks, tenzij ik iets graag wilde hebben wat veel geld kostte.

Ben nog steeds geen mega-spaarder, vind ik ook niet nodig. Ik wil voldoende hebben om onvoorziene zaken op te vangen, maar, ik noem maar wat, 20.000 euro op de spaarrekening vind ik gewoon zonde.
Ik spaarde als kind nooit. Ik had mijn geld sneller op dan ik het binnen kreeg. . Inmiddels spaar ik wel. Ik heb zelfs 2 spaarrekeningen nu.

Op vakantie ging ik nooit, uit wilde ik niet. Ik kocht er liever prulletjes voor. Maar daar hoefde ik niet voor te sparen dus.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
quote:Jorina schreef op 04 januari 2012 @ 20:17:

Ik spaarde vroeger nauwelijks, tenzij ik iets graag wilde hebben wat veel geld kostte.

Ben nog steeds geen mega-spaarder, vind ik ook niet nodig. Ik wil voldoende hebben om onvoorziene zaken op te vangen, maar, ik noem maar wat, 20.000 euro op de spaarrekening vind ik gewoon zonde.20.000 euro achter de hand geeft toch een lekker gevoel?
Mijn rijbewijs heb ik nooit zelf hoeven te betalen gelukkig! Maar is 1350 veel op je 18e, of juist niet?
quote:sito1970 schreef op 04 januari 2012 @ 20:18:

[...]

20.000 euro achter de hand geeft toch een lekker gevoel?Dat heb ik niet zo, dat me dat een lekker gevoel geeft. Als ik het zou krijgen wel ja, maar als ik zuinig moet leven om 20.000 euro te sparen, geef ik het liever gewoon maandelijks uit om mijn leven nú een beetje leuker te maken
quote:bloem55 schreef op 04 januari 2012 @ 20:20:

Mijn rijbewijs heb ik nooit zelf hoeven te betalen gelukkig! Maar is 1350 veel op je 18e, of juist niet?

Dat ligt helemaal aan je inkomsten en uitgaven.

Voor een van mijn vriendinnen zou het heel weinig zijn, maar dat is dan ook een echte spaarder, die alles direct naar haar spaarrekening overboekt en nauwelijks wat uitgeeft.

Ik spaarde iedere maand zo'n 200,- vanaf mijn 16e. Maar dat kwam doordat ik een zeer goed betaald bijbaantje had.
quote:bloem55 schreef op 04 januari 2012 @ 20:02:

Zelf wil ik later goed gaan sparen voor mij kinderen als daar de mogelijkheid voor is.

En vergeet je niet om zelf te genieten?

Jij bent toch ook goed terecht gekomen, zonder dat je ouders je bankrekening veel hebben gespekt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik spaarde altijd wel, maar dat ging niet zo heel hard. Ik kan me nog herinneren dat ik als jong kind 25 gulden moest sparen om een goocheldoos te kunnen kopen, dat heeft maanden geduurd, haha. Als tiener had ik altijd wel bijbaantjes en toen spaarde ik ongeveer 200 gulden per maand of zo, de rest gaf ik uit aan kleding, uitjes en treinkaartjes om bij mijn vriendje te kunnen komen. Vanaf m'n 18e of zo ging ik echt flink sparen om het huis uit te kunnen, wat ik op mijn 20e heb gedaan. En nu sparen we ook veel, maar nu verdienen we ook echt goed, dus dan is er geen kunst meer aan.
..
Ik vind sparen heel belangrijk. Toen ik nog thuis woonde stimuleerde me ouders het ook heel erg als ik dan geld spaarde kreeg ik van hun er ook nog eens 50 euro bij. Nu ik samen woon probeer ik nog steeds iedere maand te sparen het is minder dan voorheen maar ieder beetje helpt. Je kan meer ineens een grote uitgave moeten down.
Mijn ouders hebben ook nooit een spaarrekening geopend voor mij,omdat mijn vader genoeg verdient om het zo te betalen..

Sparen vind ik echt heel moeilijk! Ik krijg een bedrag per maand van mijn vader (alimentatie) maar het lukt me nooit om te sparen.
Ik spaarde vanaf mijn 16e mn hele maandsalaris hoefde geen kostgeld te betalen en met 18 ging ik samen wonen

En kon zo mn hele flat inrichten

En mijn kinderen nu,,die maken alles op snap er niets van
Er is ooit wel een spaarrekening geweest, waar ik als klein meisje een zakje muntjes op ging storten (alhoewel ik toen dacht dat ze een hele grote kast met allemaal vakjes hadden waar ze al die zakjes in bewaarden ). Mijn ouders hebben het financieel een tijd heel moeilijk gehad, niet door te grote uitgaven, maar omdat dingen even heel erg tegenzaten. Blijkbaar hebben ze toen ook mijn spaarrekening gebruikt, want die is nergens meer te vinden. Inmiddels gaat het gelukkig heel goed met ze, en ik gun het ze ook van harte. Ik heb ook helemaal niks te klagen gehad, ben niks tekort gekomen. En toch...ergens steekt het een beetje dat ze nu net doen alsof ze niks van die rekening afweten. Ik weet echt zeker dat het er is geweest, heb zelfs in mijn babyboek afschriften van mensen die 5 gulden hebben gestort (echt :-)). Ik snap helemaal dat als je tegen een faillissement aanhangt, je alles moet gebruiken, en ze hebben zo veel voor me gedaan (en betaald), maar ik zou het toch fijner gevonden hebben als ze dat gewoon eerlijk zouden zeggen. Ik kan me echt niet voorstellen dat mijn moeder, die nog steeds ieder uitgegeven dubbeltje bijhoudt (en dat altijd gedaan heeft), vergeten zou zijn dat ik een rekening had waar mensen geld op hebben gestort, ik zelf geld voor naar de bank heb gebracht en de erfenis van mijn peetmoeder op gestort is.

Stom, maar ik merk dat het me nog steeds dwars zit. Misschien toch nog eens over hebben en duidelijk maken dat ik niet achter het geld aanzit (we hebben het misschien over 500 euro of zo, en ik red mezelf uitstekend), maar het gewoon graag wil weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven