Een leuke boom?
donderdag 5 januari 2012 om 09:53
Mijn voortuintje is best wel kaal en ik zou het leuk vinden er een boom in te zetten, ik heb wel zo'n beetje een idee wat ik wil, maar ik heb totaal geen verstand van bomen en planten. Ik zoek een boom die niet zijn blad verliest, die geen kale stam onderaan heeft (dan zie ik vanuit het raam alleen die stam), die voor wat privacy kan zorgen, maar niet te massief. Ik vind het wel leuk als er wat licht doorheen kan.
Een boom die geen onderhoud behoeft.
Ik heb veel zitten googlen, maar ben bang dat zo'n boom gewoon niet bestaat.
Heeft iemand een idee?
En kan een boom nu geplant worden of moet dat in een bepaalde maand?
Een boom die geen onderhoud behoeft.
Ik heb veel zitten googlen, maar ben bang dat zo'n boom gewoon niet bestaat.
Heeft iemand een idee?
En kan een boom nu geplant worden of moet dat in een bepaalde maand?
donderdag 5 januari 2012 om 10:29
Wij hebben een hibiscus in de voortuin, op het noordoosten en die doet het prima. In de winter wel kaal, maar er komen al vroeg in het voorjaar de knoppen in, en hij bloeit dan juist weer vrij laat. Wel heel mooi als hij eenmaal bloeit, en dat duurt best een tijdje.Hij groeit vanuit de stam vrij snel de breedte in met zijn takken, dus in de winter kijk je wel tegen een kale boom aan, maar niet tegen 1 stam, wel tegen de takken. Een wat lagere struik ervoor of achter en dat probleem is ook opgelost.
We hebben ook een paar skimmia's staan van 1.40 hoog, kan ook.
We hebben ook een paar skimmia's staan van 1.40 hoog, kan ook.
donderdag 5 januari 2012 om 10:33
donderdag 5 januari 2012 om 11:03
quote:Suze02 schreef op 05 januari 2012 @ 10:20:
[...]
Lelijk in de winter..Hoe kom je daar nou bij? Is toch hartstikke mooi, zo'n tot bijna op de grond afgesnoeide kale struik
ik heb er 1 in de achtertuin. Leuk in de zomer, maar in de winter heb je er idd weinig aan. En je moetal die takken ook nog afvoeren elk jaar. Heb ook nog een dakplataan staan, da's ook zeker geen aanrader! Ik snoei hem tegenwoordig voordat hij zijn blad verliest. Anders heb je 2 keer zoo van dat ding. Maar heb dan echt een aanhanger nodig om alles af te voeren. Dat past niet ff in de container. Nadeel van snoeien met blad is dat er stof vanaf komt dat op je longen en ogen slaat. Je staat dus ook nog eens te snoeien met rode, tranende oogjes en hoestbuien om de paar minuten. Het liefst zou ik hem omhakken, maar de wortels zitten door de hele tuin dus ik last het nog ff zo. Als de tuin helemaal op de schop gaat, legt die plataan ook het loodje iig!
[...]
Lelijk in de winter..Hoe kom je daar nou bij? Is toch hartstikke mooi, zo'n tot bijna op de grond afgesnoeide kale struik
donderdag 5 januari 2012 om 15:39
TO , bomen hebben van nature een vorm , deze vorm heeft een naam.
De vorm die jij zoekt is "fastigiata" ,dat wil zeggen smal opgroeiend.
Deze vorm vind je in vele soorten bomen terug.
Ik denk dat jij een conifeer zoekt , want deze is s'winters groen.
Dit is een Pinus Sylvestrus Fastigiata.
De vorm die jij zoekt is "fastigiata" ,dat wil zeggen smal opgroeiend.
Deze vorm vind je in vele soorten bomen terug.
Ik denk dat jij een conifeer zoekt , want deze is s'winters groen.
Dit is een Pinus Sylvestrus Fastigiata.
Noem mij maar BOOM
donderdag 5 januari 2012 om 15:56
Ik heb de euonymus japonicus in mijn tuin (even googlen), zowel als heester als op stam. Als heester is het een grote struik. Die op stam is in bolvorm geknipt, en is in verschillende hoogtes verkrijgbaar. Omdat de takken op de onderstam geënt zijn groeit de stam niet, maar alleen de takken. Ze zijn er in verschillende kleuren, o.a. met geelbont blad, en ze houden hun blad in de winter.
donderdag 5 januari 2012 om 17:12
Die taxus is ook mooi, maar misschien te dun. Vind ik niet lelijk maar wat breder geeft wat meer privacy.
Deze pijnboom voldoet inderdaad aan alle eisen:
Dus ik overweeg deze zeker.
Maar intussen heb ik zoveel bomen gezien......
Lastig, lastig.
Ik moet er vannacht even over denken en hopelijk morgen de knoop doorhakken.
Ben erg blij met alle voorstellen.
Deze pijnboom voldoet inderdaad aan alle eisen:
Dus ik overweeg deze zeker.
Maar intussen heb ik zoveel bomen gezien......
Lastig, lastig.
Ik moet er vannacht even over denken en hopelijk morgen de knoop doorhakken.
Ben erg blij met alle voorstellen.