Geld & Recht alle pijlers

Ziekteverzuim na auto ongeval

05-01-2012 19:09 113 berichten
*De OP is aangepast ivm privacy*

Hallo,

Ruim 2 weken geleden heb ik door de plotselinge gladheid een auto ongeval gehad, Nu zit ik in de ziektewet, ik heb nog veel pijn.

Ook heb ik behoorlijk de schrik te pakken en ervaar ik nu de pijn minder is de psychische gevolgen.

Mijn teamleider neemt mij niet serieus in mijn klachten..

Ik voel de druk van mijn teamleider, het gaat veel te snel allemaal.

Ik doe mijn best om er bovenop te komen, ben langzaamaan weer aan het wandelen, fietsen en probeer de draad op te pakken, heb zelfs al een stukje autogereden en ben al meerde malen langs de plek van het ongeval (mee)gereden.

Maar het valt echt heel zwaar en door de druk sta ik nu te wankelen.

Morgen moet ik mijn teamleider terugbellen maar ik weet niet hoe ik het aan moet pakken, hij wil dat ik uit de ziektewet ga en zo snel mogelijk aan de slag ga, neemt mij niet serieus.

Ik heb nog geen oproep van de bedrijfsarts gehad.

Mijn vraag: heeft iemand tips of advies hoe ik dit aan moet pakken? en wat zijn mijn rechten/plichten?

Alvast bedankt.

(p.s. niet qouten graag, ik wil ivm herkenning mijn op aanpassen/verwijderen)
Als het goed is heb jij of anders je huisarts een brief gehad van de arts van de spoedeisende hulp. Wellicht kan je daarin lezen wat het letsel was en de evt therapie (rust oid)

Als er geen brief is gestuurd, zou je het zkh kunnen bellen om te vragen alsnog dit op te sturen.

Kopietje naar je teamleider.

Maar buiten dat, een ongeval heeft grote impact, de 1 is sneller aan het werk dan de ander. Zeker als het zoals bij jou het geval was, een frontale botsing was. Weet je met hoeveel snelheid je reed, en die andere auto??

Een auto die met 30 km op een andere auto is gereden noemt men al een "high energie trauma", een trauma met mogelijke grote letsels.
*
anoniem_139195 wijzigde dit bericht op 05-01-2012 22:02
Reden: Privay
% gewijzigd
Muzze: ongeveer 40 km tegen 40 km, beide auto's total loss, we hebben ontzettend geluk gehad
Alle reacties Link kopieren
quote:muzze schreef op 05 januari 2012 @ 20:12:

Als het goed is heb jij of anders je huisarts een brief gehad van de arts van de spoedeisende hulp. Wellicht kan je daarin lezen wat het letsel was en de evt therapie (rust oid)

Als er geen brief is gestuurd, zou je het zkh kunnen bellen om te vragen alsnog dit op te sturen.

Kopietje naar je teamleider.

Dat gaat hem niets aan. De BA zal in een overleg met de teamleider melden wat zijn bevindingen zijn en wat de prognose is w.b.t. het ziekteverzuim, en waar TO evt voor ingezet kan worden.

Bovendien duren die brieven uit het ziekenhuis vaak lang, ze zitten niet te wachten op extra werk omdat de teamleider van TO niet vindt dat ze ziek is.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:poppeding schreef op 05 januari 2012 @ 20:14:

Okkervil: ik ben WA verzekerd en aansprakelijk maar niet schuldig, en ik hou mij er zeker mee bezig, volgens de politieagent die (later) ter plaatse was zou ik de wegbeheerder aansprakelijk kunnen stellen maar dit schijnt een vrij lastig proces te zijn, iets waar ik nu mijzelf niet toe kan brengen.

.

Ik denk ook niet dat je dat gaat lukken. Of zijn er op die weg al veel meer ongelukken gebeurt door plotselinge gladheid?

Of kwam het door regen, en was er aquaplaning? Bijzondere klimatologische omstandigheden, ijzel?

Als je er al werk van zou maken, heb je kans dat het heel lang, soms wel jaren, gaat duren.
quote:poppeding schreef op 05 januari 2012 @ 19:41:

Bedankt Yavanna.

Eigen huisarts ben ik niet geweest, zou dit meerwaarde hebben?

Op zich zou ik met eventuele klachten terug gaan naar het ziekenhuis. Voorhet geval ze iets over het hoofd hebben gezien.

Heb je niet méér pijn dan de eerste week en gaat het wel, dan zou je bijv telefonisch overleg kunnen hebben met je huisarts. Vraag wat deze vindt om weer volop aan de bak te moeten in een lichamelijk zware baan.

Kan je de bedrijfs arts telefonisch spreken?
quote:himalaya schreef op 05 januari 2012 @ 20:15:

[...]

Dat gaat hem niets aan. De BA zal in een overleg met de teamleider melden wat zijn bevindingen zijn en wat de prognose is w.b.t. het ziekteverzuim, en waar TO evt voor ingezet kan worden.

.je hebt helemaal gelijk!!
quote:himalaya schreef op 05 januari 2012 @ 20:18:

[...]

Ik denk ook niet dat je dat gaat lukken. Of zijn er op die weg al veel meer ongelukken gebeurt door plotselinge gladheid?

Of kwam het door regen, en was er aquaplaning? Bijzondere klimatologische omstandigheden, ijzel?

Als je er al werk van zou maken, heb je kans dat het heel lang, soms wel jaren, gaat duren.Weg is kort daarna afgesloten omdat het onbegaanbaar was, het had die nacht geregend, tegen de ochtend werd het helder en vroor het natte wegdek op, zodoende was het een spiegel zo glad.
Ik ga morgen bellen met de BA, zal hem gelijk uitleggen dat vervoer een probleem is nu, ze hebben ook een vestiging in mijn woonplaats maar daar zit de arts die bij mijn werkgever aangesloten is niet, misschien valt er wel iets te regelen
Lastig verhaal met zo'n gladde weg. Bij mij lag er iets op de weg wat ik nog net kon ontwijken en daarna tegen een vrachtwagen geknalt. Het heeft lang geduurd voordat ik weer relaxed kon rijden, maar ik heb me er echt overheen gezet.

Het valt me trouwens wel op dat er vaak managers, teamleiders ed zijn die denken dat ze de regels maken. Laat je niet opjagen door hem, je weet zelf het beste hoe je je voelt
Waarom laat je je zo koeioneren door die teamleider? Ziek is ziek. Sowieso, ziek gemeld staan en dan toch aanwezig moeten zijn??? Wat is dat voor iets raars?

Dus morgen bellen, zeggen dat je je ziek meldt, dat je voorlopig niet zult komen werken en dat je een gesprek met de bedrijfsarts wilt. Er zijn genoeg mensen die jouw verhaal kunnen ondersteunen als dat nodig mocht zijn. Je zit tenslotte niet thuis met een ingegroeide teennagel.

Serieus: laat je niet gek maken. Lijkt me dat je dat er nu niet bij kunt hebben.
Leentjedb: Ik zou echt willen dat ik mij niet zo zou laten koeioneren, en dat ziekgemeld staan en aanwezig zijn heeft met de wet Poortwachter te maken, al weet ik daar ook het fijne niet van.

Ik hoop dat ik morgen stevig in mijn schoenen sta als ik hem bel, misschien even vriendin bellen of ze erbij wil zijn, al is het maar zodat ik na het telefoontje lekker kan spuien.
Ziek gemeld staan en aanwezig zijn kan arbeidstherapeutisch zijn. Maar ook dat lijkt me iets voor de bedrijfsarts om te bepalen. Niet door die lamstraal van een leidinggevende van je. En dat hij verpleegkundige is? Boeit totaal niet. Niet relevant. Hij had net zo goed loodgieter kunnen zijn, dan had hij er net zoveel over te zeggen gehad.

Jij hoeft overigens jouw leidinggevende niet te vertellen wat je hebt en hoe het met je gaat. Mag wel, moet niet. Je hebt het RECHT dat alleen met de bedrijfsarts te bespreken. Plichten heb je natuurlijk ook maar in jouw geval zou het niet slecht zijn eens goed te kijken naar wat je rechten zijn.

Ik persoonlijk zou morgen bellen, zeggen dat ik voorlopig niet kan komen werken, dat ik een afspraak bij de bedrijfsarts heb gemaakt (moet je dan vooraf zelf even doen) en dat ik voortaan alleen nog met de bedrijfsarts over mijn ziekte wil praten. Punt. Vooral niet in discussie gaan en je al helemaal niet laten gek maken door welk dreigement dan ook.

En lees je een beetje in zoals hier: http://www.arboportaal.nl ... jkheden/bedrijfsarts.html

Daar staat o.a. dit:

Beoordeling ziekte

Alleen een bedrijfsarts kan bepalen of een werknemer zich terecht heeft ziek gemeld. Een werkgever kan en mag dat niet beoordelen. Bij twijfel moet hij dus de bedrijfsarts inschakelen. Die oordeelt dan of de werknemer ziek is of niet. Bij ziekte van de werknemer moet de werkgever het loon doorbetalen.
Leentje: Bedankt voor je hulp, ik ga idd morgen eerst de BA bellen, de leidinggevende moest ik volgens afspraak sowieso morgen bellen.

Ik ga opschrijven wat ik wil zeggen o.a. dat ik mij niet serieus genomen voel en dat ik mijn klachten liever bespreek met de BA, ik wil het gespek kort maar krachtig houden zodat mijn emoties niet de overhand nemen
Bedankt allemaal voor jullie goede adviezen, ik ben blij dat ik mijn ei even kwijt kon en een beetje inzicht heb gekregen in mijn situatie, dat had ik echt even nodig.

Als ik er aan denk zal ik morgen even een update plaatsen.

Jullie zijn schatten!
Misschien een mantra instuderen voor het gesprek? Ik zou denk ik niet zeggen dat je je niet serieus genomen voelt. Ik heb eerder het idee dat het hem totaal niet kan schelen hoe het met je gaat.

Je zou kunnen herhalen dat jij je nog niet in staat voelt om te werken en dat je de bedrijfsarts wilt raadplegen over je werkhervatting.
Ga in therapie!
quote:poppeding schreef op 05 januari 2012 @ 22:27:

Ik ga opschrijven wat ik wil zeggen o.a. dat ik mij niet serieus genomen voel en dat ik mijn klachten lieverbespreek met de BA, ik wil het gespek kort maar krachtig houden zodat mijn emoties niet de overhand nemen

Ik zou in dit gesprek niet gaan zeggen tegen je teamleider dat je je niet serieus genomen voelt. Dat zou ik later, als je de BA hebt gesproken en weet waar je staat en wat je moet en mag, in een persoonlijk gesprek doen.

En ook niet zeggen dat je het 'liever' met de bedrijfsarts bespreekt. Je bespreekt je ziekte en het verloop daarvan met de bedrijfsarts. Punt. Met 'liever' geef je toe dat je hem eigenlijk wel van alles op de hoogte moet houden, dat hij mag zeggen wat jij moet. Maar dat je de bedrijfsarts aardiger vindt, en daarom 'liever' met hem/haar spreekt.

Hou het zakelijk!

E.e.a. opschrijven wat je wilt zeggen is helemaal geen verkeerd idee. Succes!
Help?

Ik heb net het kantoor van de bedijfsarts gebeld, ik kan niet met hem in contact komen, dit moet mijn werkgever bepalen...

Dit is toch krom? wat is dat nou voor iets achterlijks!

Lekker is dat, ben nu echt boos, wat moet ik nu?
Wat raar, je zou toch ook zelf een gesprek met een bedrijfsarts aan moeten kunnen vragen als je met iets zit?

Ik zou zeggen 'thuis blijven totdat je bij de bedrijfsarts bent geweest' (die moet je ivm de wet Poortwachter oproepen voor een gesprek), maar ik denk dat Leentjedb en Nummerzoveel bijvoorbeeld, daar vanuit hun werk meer over kunnen zeggen.
Mijn enigste aanspreekpunt is nu mijn teamleider, ik moet aan hem vragen of ik naar de bedrijfsarts mag.

Wat als ik er nu met hem niet uit kom? zo sta je als zieke wel erg zwak, dat moet toch anders kunnen?
Een bedrijfsarts hoort, conform wetgeving, vrij toegankelijk te zijn voor werknemers! Dat is dus larie en ik zou opnieuw bellen met deze info en op een afspraak hameren.

Verder mag een werkgever een ziekmelding weigeren. Kom je dan niet werken, dan mag de werkgever de loondoorbetaling stoppen. Echter, wordt de medewerker achteraf in het gelijk gesteld door het UWV, dan moet de werkgever alsnog betalen.

Punt is dat bij het UWV een second opinion aangevraagd kan worden bij onvrede over het advies van de bedrijfsarts. Deze moet dus eerst geraadpleegd worden.
Bedankt door de snelle reacties!

Volgens de telefoniste hebben hun een contract met mijn werkgever waarin staat dat de werknemer doorgestuurd moet worden door de teamleider, ik heb gelijk mijn onvrede daarover geuit maar ze was er echt ontzettend stellig in

Je zou je bijna beter melden zodat je deze ellende niet hebt.
Misschien komt het omdat je het OT hebt aangepast, maar ik heb het idee dat ik wat informatie mis. Iedereen reageert direct zo fel, terwijl ik niet direct reden zie om zo fel te reageren op leidinggevende.

- je hebt het gevoel dat je leidinggevende je onder druk zet (is de vraag of dat daadwerkelijk zo is, of dat jij het zo voelt)

- morgen moet je je teamleider terugbellen (dat is al gebeurd begrijp ik?)

- je bent nog niet aan het werk

- In de rest van het verhaal lees ik iets over dat je aanwezig moet zijn van je teamleider, aanwezig op het werk? Aanwezig bij het gesprek?

Zoals ik het lees is er nog heel veel ruimte over voor een gesprek, waarom wil hij anders dat je hem terugbelt?
Ik heb net gebeld met de teamleider.

Missprincesa: Het is zeer zeker zo dat hij mij onder druk zet, dit geeft hij ook toe.

Ik ben op therapeutische basis aanwezig nu, op mijn werk.

Hij wil dat ik hem regelmatig bel om het lijntje kort te houden.

Hij zet mij onder druk omdat hij denkt dat ik anders niet vanzelf aan het werk ga, het ongeval is gebeurd onderweg naar mijn werk en hij is bang dat ik het ga ontwijken vanwege het trauma.

Ik heb aan hem uitgelegd dat het zeer zeker moeilijk is om over die weg te rijden maar dat ik het niet ontwijk, mede doordat ik weet dat door uitstel het alleen maar moeilijker wordt.

Hij wil alleen maar de bedrijfsarts inschakelen zodat de bedrijfsarts tegen mij gaat zeggen dat ik toch aan het werk moet, hij wil daar dan wel bij zijn bij dat gesprek en dan de druk nog verder opvoeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven