Schimmel in huis

06-01-2012 10:30 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op het moment echt last van een ware schimmelplaag in huis!

Niet alleen in de badkamer, maar ook woonkamer, keuken en slaapkamer. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik woon in Italië, op nog geen 30 meter van de Middellandse Zee en ik vraag me af of dat er iets mee te maken kan hebben?

Volgens mijn vriend is het te vochtig en daarom hebben we nu de waterbakjes van de verwarming gehaald in de hoop dat de lucht wat droger wordt. Ik woon hier nog maar net, ben pas bij hem ingetrokken, maar volgens mijn vriend had hij hier vorig jaar ook last van en hij had bijna nooit de verwarming aan. Dus het schimmelt met en zonder verwarming aan.

Misschien is het ook wel gewoon inferieure bouw hoor, want als ik zie hoe snel de verf hier van de muren bladdert...of toch invloed van de zee...?

Maar weet iemand wat ik hieraan kan doen? Want echt gezond lijkt het me dit ook niet...
Luchten en stoken zou moeten helpen. Heb je een raam open als je baddert en kookt? Lekt er een leiding?
We hebben er ook last van. Ik heb overal vochtvangers en om de zo veel tijd doe ik schimmelvreter. De ramen van boven staan overdag open. Als ik kook, is de keuken deur (naar de tuin toe) ook open.
Hier groeit het weelderig in de badkamer - daar zit geen raam in een de ontluching is niet voldoende voor 6 bewoners en een wasdroger. Eigenlijk wil ik een nieuwe badkamer, maar die schimmelt dan binnen de kortste keren vast ook weg - ik blijf hier meelezen voor tips.
toen ik in zuid spanje woonde, had ik er ook last van...denk dat het gewoon heeele slechte bouw is die niet bestand is tegen regen/vocht...

Wat ik veel deel was goed luchten, ook met waaiers aan....en wel stoken!! anders is t wel heel erg vies...en ongezond idd
Yuk, ik heb net een badkamerkastje van de muur geschoven, daar staat de schimmel centimetersdik op de tegels. Echt vies.

Gisteren viel het me ook op dat de ramen helemaal beslagen waren en soms hangen er gewoon condensdruppels aan de stortbak van de toilet. Ik lucht inderdaad in de winter wel wat minder, onze woonkamer heeft alleen een grote schuipui over de breedte van de woning, verder geen ramen. Die blijft dus vaak dicht, maar ik kan die natuurlijk wel vaker een stukje openzetten. Maar stoken en de deur open is zo tegenstrijdig.

Die tip van de waaiers ga ik wel proberen, daar bedoelde je denk ik plafondventilators mee, Gelukkigmeisje?
quote:-yazz- schreef op 06 januari 2012 @ 10:56:

Yuk, ik heb net een badkamerkastje van de muur geschoven, daar staat de schimmel centimetersdik op de tegels. Echt vies.

Geen nieuwe tips verder, wel veel succes gewenst.
quote:-yazz- schreef op 06 januari 2012 @ 10:56:

Die blijft dus vaak dicht, maar ik kan die natuurlijk wel vaker een stukje openzetten. Maar stoken en de deur open is zo tegenstrijdig.

Is niet tegenstrijdig: droge lucht verwarmt veel beter dan vochtige lucht! Dus als je eerst goed lucht en zorgt dat het vocht wat weg kan, hoef je veel minder te stoken.

Goede ventilatie is altijd heel belangrijk en je moet ook zeker in de winter je huis niet potdicht houden. Lekker even alles tegen elkaar open zetten eens per dag.
Wat erg. Het is hardnekkig en vreselijk ongezond. Schimmelvorming kan diverse oorzaken hebben. Een bouwkundige kan je precies vertellen waardoor het veroorzaakt wordt.
it's a big club and you ain't in it
Als je er niet in wil investeren misschien periodiek schrobben met

it's a big club and you ain't in it
Wat Pinks dus al zegt, vooral luchten! Wij hebben een goed geisoleerde woning, bij oplevering het advies: zomer en winter alle luchtroosters in de bovenramen altijd open.

Vocht verwarmen is kost veel meer energie dan een droog huis met een venilatierooster open (of een deurkiertje in dit geval)

Gister was er een programma op tv over ramphuizen. In dat rampappartement groeide ook dikke schimmels, ik geloof 16 soorten. Er bleken ook zeer giftige schimmels tussen te zitten, die alleen met (ik geloof) perioxide te doden waren.
Ik heb inderdaad een middeltje om het mee te reinigen, maar het gaat zo snel, is bijna dweilen met de kraan open.

Ik zal inderdaad alles eens per dag tegen elkaar openzetten. Zo koud is het hier nou ook weer niet :-)

Het klinkt ook heel logisch Pinks dat droge lucht beter verwarmt dan vochtige. Was daar zelf echter nog niet opgekomen.

Rionriony, een bouwkundige inschakelen is op dit moment net iets te veel van het goede, we zitten hier gehuurd en wonen hier alleen nog maar dit jaar, daarna volgt een ander land :-)
Kan je je verhuurder er dan niet op aanspreken? Het is namelijk behoorlijk ongezond.
@waaiers..nee ik had geen plafondwaaiers...ik had die gewone die ik dan lukraak ergens neerzette :D
quote:pinks schreef op 06 januari 2012 @ 11:29:

Is niet tegenstrijdig: droge lucht verwarmt veel beter dan vochtige lucht! Dus als je eerst goed lucht en zorgt dat het vocht wat weg kan, hoef je veel minder te stoken.

Goede ventilatie is altijd heel belangrijk en je moet ook zeker in de winter je huis niet potdicht houden. Lekker even alles tegen elkaar open zetten eens per dag.

klopt.

Dus even de verwarming uit, half uurtje de ramen/schuifdeur open en daarna de verwarming weer aan.
quote:pinks schreef op 06 januari 2012 @ 15:25:

Kan je je verhuurder er dan niet op aanspreken? Het is namelijk behoorlijk ongezond.

Mijn vriend heeft vorig jaar de verhuurder aangesproken, maar die haalt alleen zijn schouders op. De verhuurder woont in de villa naast ons, hij zal vast zelf ook dit probleem hebben. Wij wonen in de villa op de onderste etage, zijn eigen zoon op de bovenste dus ik neem aan dat die met hetzelfde probleem zit.

En ongezond...weet je, dit is Zuid Italië, hier gaat alles anders. Hier liggen de Italianen In augustus van 's morgens tot 's avonds in de brandende zon. Het begrip huidkanker is hier nog niet doorgedrongen. Ik woon in Napels, waar vaak geen huisvuil wordt opgehaald en bewoners het zelf maar verbranden, hoe ongezond is dat? Je wil soms niet weten wat voor stoffen/gassen in die zwarte wolken zitten. Ik heb wel eens gehoord dat deze regio de 'driehoek des doods' wordt genoemd omdat er relatief veel kanker voorkomt vanwege al die illegale huisvuilverbrandingen.

Je kunt bijna begrijpen dat ze hun schouders ophalen voor schimmel in huis...
Om werkelijk te weten hoe vochtig het is kun je een hygrometer kopen , dan kun je in ieder geval zien hoe vochtig het is , en of de maatregelen die je gaat nemen ook daadwerkelijk helpen.

Om zorgen dat het droger wordt is stoken een oplossing , maar dan wel langdurig.

Je kunt ook de deur van de badkamer open laten staan voor betere luchtcirculatie zodat de badkamer eerder droog is ,of het raampje boven de deur er uithalen als deze er in zit.

Goede luchtcirculatie is belangrijk dus kun je binnen deuren open laten staan

Mijn ervaring is als ik in de winter het douche raam open zet , reageert de warme binnenlucht met de koude buitenlucht wat condens veroorzaakt dus mistig ziet.

Als ik het raam dicht laat is het warmer dus droogt het sneller.

Warme lucht kan meer vocht opnemen ,dan koude lucht dus vormt zich geen condens
Noem mij maar BOOM
Hallo,

In het verleden hadden wij ook problemen met schimmel in onze woning. Schimmel kan je inderdaad verwijderen met antischimmel producten, maar meestal komt de schimmel dan gewoon terug. De boodschap is om de ruimte dagelijks te ventileren (raam open zetten) en wat ook kan helpen is het aanschaffen van luchtontvochtigers. Dit zijn bakjes die je kan kopen in doe-het-zelf zaken. In de bakjes zitten korrels die vocht opnemen.

Sindsdien hebben wij geen problemen met schimmel meer. Sowieso vermijd je ook schimmel als je de ruimte verwarmt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven