voor jezelf opkomen

06-01-2012 21:16 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bovenstaande zegt het al. Ik vind het moeilijk voor mezelf op te komen. Met name op mijn werk heb ik hier last van, ik merk daar dat mensen snel lullig tegen me doen. Ik ben niet zo goed in staat om dan meteen te reageren en mensen op hun plaats te zetten. Ik heb al vaker assertivititeitstraining gehad, maar dat heeft dus niet voldoende geholpen. Wat zou ik nu nog kunnen doen. Want ik merk dat ik te veel accepteer en dat ik het later mee naar huis neem. Dat is niet goed.
Wat is het ergste wat kan gebeuren als je voor jezelf opkomt? Als je je dat bedenkt is het vaak minder erg.
ik ga mijn vak maar weer eens promoten:)

Heb heb je al eens psychosomatische therapie gevolgd? Dat is erop gericht om te voelen (bewust te ervaren) wat er in je lichaam gebeurt bij onzeker zijn ed en hoe je dmv bepaalde oefeningen kunt trainen je lijfelijk en dus geestelijk sterker te voelen. Daarmee kun je wat je in de sova cursus hebt geleerd nog beter toepassen.

liefs fener
@nova: ik denk niet dat er iets heel ergs zou gebeuren. Toch blokkeer ik elke keer. Ik sla helemaal dicht. Ik vind dat zelf heel vervelend.

@fener: ik heb er nog nooit van gehoord. Ik ga eens googelen
Misschien dat je daar eens aan zou kunnen denken als er een moment is dat je je inhoudt, maar eigenlijk wat zou willen zeggen?

Ik ben zelf van nature redelijk assertief en ik merk zelf dat je een heleboel dingen op een fatsoenlijke manier bespreekbaar kunt maken.
Mijn probleem zit em erin dat ik echt dichtklap. Vorige week nog kreeg ik de schuld van iets wat niet goed was gegaan. Dit kwam niet door mij, maar zo werd het wel gebracht. Ik weet dat het niet klopt, en dat probeer ik ook te zeggen. Toch lukt het niet goed om voor mezelf op te komen. Uiteindelijk word mij toch een en ander in de schoenen geschoven. Ik ben het daar niet mee eens maar ben niet goed in staat om voor mezelf op te komen. Verder nog een directe collega die vaak lullig tegen mij doet. Het lukt me niet om me daartegen te verweren. Weer omdat ik dicht klap. Ik vind dat heel erg, en ben er verdrietig om.

Vaak is het zo dat ik alles opkrop. Uiteindelijk is het genoeg en barst de bom. Dan pas word ik heel moeilijk voor mensen die lullig tegen mij doen. Maar dat komt niet zo vaak voor, dat het zo ver komt. Gewoon omdat ik dat meestal niet durf.

De enkele keer dat het wel zo ver is gekomen, is het ook niet meer goed gekomen met die mensen. Ik maak het ze dan ook echt heel lastig. Meestal hebben ze dan ook echt een hekel aan me, terwijl ik normaal gesproken heel zachtaardig ben naar mensen toe.

Ik moet een manier vinden om eerder te zeggen wat mij dwars zit. Ik vind dat ontzettend moeilijk.
Hey jazz,

rottig voor je dat je zulke collega's hebt, en ik herken me er wel in (in het niet opkomen voor mezelf, ik heb geen probleem met collega's). Wat fener zegt lijkt me misschien wel een oplossing. Als je precies kunt beschrijven wat je voelt (en dat leer je denk ik wel in zo'n cursus, de juiste terminologie en zo) dan kun je dat ook beter overbrengen op anderen. En wanneer voor jou dan een grens wordt overschreden, hetzij op je werk, hetzij eender waar, dan leer je mettertijd op een assertieve, maar kalme manier hoe je dit beter kunt oplossen. Veel succes!
Ik heb door de tijd heen geleerd dat als mensen over mijn grens heengaan ik dit vriendelijk doch duidelijk laat merken! Ik werk in een mannenwereld en daar moet je je vrouwtje wel staan, anders loopt iedereen over je heen! Mn advies aan jou is om je gevoelens uit te leren spreken, in de vorm van ik vibd het niet leuk als je dit zegt! Verder zou ik naar de persoon toestappen over de door jou gemaakte fout en je standpunt uiteen zetten! Succes!
-
als je niet voor jezelf opkomt stel je echter alleen jezelf teleur niet de ander,je neemt het weer met je mee,je piekert erover en jij blijft ermee rondlopen wat een ander niet weet..dat is heel vervelend..probeer moed te verzamelen,en inderdaad wat kan er gebeuren,ze vreten jou niet op,hoewel je dat natuurlijk wel denkt bij wijze van..Neem de tijd,ga niet gelijk in de verdediging,maar neem rustig de tijd en kies er een goed moment voor als je diegene iets duidelijk wilt vertellen,haal adem en denk niet van..wat zal die ander wel niet denken? Kijk als ik nu zeg denk niet..maar dat kan ik natuurlijk niet tegenhouden maar hopelijk vindt je de juiste weg om er hoe dan ook uit te komen en te leren van de momenten in je leven zodat deze je sterker maken,praat er met anderen over,of over het feit dat je het moeilijk vindt om voor jezelf op te komen,niet met de mensen die je niet vertrouwd maar met mensen die dicht bij jou staan..wellicht kunnen zij jou ook helpen om een oplossing te vinden! Succes en sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven