Te oud voor een 3e?

06-01-2012 20:13 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag jullie mening.

We hebben al 2 kindjes en zijn daar hartstikke blij mee. Nu praten we steeds vaker over een 3e. Het enige wat me af en toe aan het twijfelen zet, is onze leeftijd. Ik ben 37 en mij vriend is 8 jaar ouder. Wat vinden jullie, te oud om nog aan een 3e te beginnen?
Natuurlijk kan het wel. De moeder van mijn vriend was 42 toen hij geboren werd. Hij was wel haar 9de kind maar dat doet er niet toe. Zelf ben ik op mijn 25ste zwanger geworden van de eerste. Toen kreeg ik te horen dat ik veel te jong was. Wanneer is dan HET moment???
Ik zou wel een aantal zaken meenemen in de beslissing: hoe is de relatie met mijn partner, kunnen wij het eventueel krijgen van een gehandicapt kind wel aan en wat betekent dit voor het gezin, hoe staan we er financieel voor, hebben we genoeg ruimte?
Tja, wat is oud? Sommige mensen zijn al 'oud' als ze 35 zijn, anderen pas als ze 70 zijn......

Als het je gegeven is zou ik er voor gaan! En je ziet het zelf best wel zitten want anders vraag je het niet. Toch?

Zelf ben ik 33 en was ik graag jonger aan kinderen 'begonnen' maar door verschillende factoren is dat niet gebeurd. We weten dat we afhankelijk zijn van behandelingen in het zh. En dat de artsen goedkeuring moeten geven omtrent mijn gezondheid.... Móchten we groen licht krijgen dan ben ik bijna 34 als we kunnen starten met de behandelingen. En mocht het dus lukken... dan schiet ik al aardig op de 35 jaar aan. Ik ken leeftijdsgenoten met kinderen die al in al op de middelbare school zitten... tja, zo kan het ook gaan.

In het zh ligt de grens (wat vruchtbaarheidsbehandelingen betreft) boven de 40... Zegt genoeg toch? Dus nee, ik vind 37 niet te oud!
Ik vind je niet te oud. Zelf heb ik op mijn 41e mijn eerste kind gekregen. We worden geacht tegenwoordig tot ons 67e door te werken. Als je fit genoeg geacht wordt om te kunnen werken tot je 67e moet je toch ook in staat zijn om een kind op te voeden tot je 57e. Tegen die tijd is je kind dan wel volwassen.

Voor mensen die nu nog dik onder de 30 zijn is het heel makkelijk roepen dat je te oud bent. Voor mensen die op hun 35e een compleet gezin hebben ook. Maar soms loopt het leven anders en komt het pas op oudere leeftijd op je pad.

Ja je bent op die leeftijd minder vruchtbaar dan toen je jonger was. Dus als je jonger de gelegenheid hebt om aan kinderen te beginnen dan is het verstandiger om niet zo lang te wachten en eerder te beginnen omdat het wel eens te laat kon zijn om zwanger te worden. Maar als het wel lukt dan ben je toch niet te oud om een kind op te voeden.
quote:katjabb schreef op 07 januari 2012 @ 01:01:

Natuurlijk kan het wel. De moeder van mijn vriend was 42 toen hij geboren werd. Hij was wel haar 9de kind maar dat doet er niet toe. Zelf ben ik op mijn 25ste zwanger geworden van de eerste. Toen kreeg ik te horen dat ik veel te jong was. Wanneer is dan HET moment???

Daar zit wat in,of je bent te jong of je bent te oud.Het is ook nooit goed.Ik vind het heel persoonlijk op wat voor leeftijd je kinderen krijgt.

De een vind zich op zijn 30e al te oud ervoor en een ander op zijn 40e

nog niet.
2kids,volg je hart!Als jullie het beiden willen dan zou ik zeggen ''go

for it!''In ieder geval veel sterkte en succes met je besluit!
Ik ben ook net 37 geworden en wil om deze reden geen 3e kindje meer.

Ik was 29 bij de 1e,en 33 bij de 2e.

Wij hebben ook even getwijfeld over een 3e ,maar toch besloten om het bij onze 2 jongens te houden.

Mijn man is 40, en ik vind het ook heerlijk om nu op mijn 37e mijn handen weer 'vrij'te hebben met 2 kindjes op school.
quote:sandy1974 schreef op 07 januari 2012 @ 13:32:

ik vind het ook heerlijk om nu op mijn 37e mijn handen weer 'vrij'te hebben met 2 kindjes op school.

Is dit dan niet de hoofdreden in plaats van je leeftijd?

Je kreeg je 2e kind op je 33e, is er in die 4 jaar tijd dan zoveel veranderd waardoor je denkt dat je nu geen kind meer kan opvoeden en toen nog wel?
Ik vind dat hier wel wat 'luchtig' gedaan wordt over het krijgen van kinderen op latere leeftijd.

Feit is dat hoe ouder je bent, hoe moeilijker het wordt met ook nog een verhoogd risico op het krijgen van een kindje met een handicap.

Dit moet men zich goed realiseren, zeker als je al een paar kinderen hebt. Dit kan alles overhoop gooien.
quote:louisavuitton schreef op 07 januari 2012 @ 13:43:

Feit is dat hoe ouder je bent, hoe moeilijker het wordt met ook nog een verhoogd risico op het krijgen van een kindje met een handicap.

.

Omdat je de kans loopt dat het niet meer lukt om zwanger te worden omdat je te oud bent hoeft toch geen reden te zijn om het dan ook maar niet meer te proberen? Waarom bij voorbaat al opgeven?

Ja de kans op een gehandicapt kindje is groter maar ook weer niet zo heel erg groot bovendien kan je toch ook een vlokkentest of vruchtwaterpunctie laten doen.
Vraag is of je dit allemaal wel wil doorstaan, als je zelf al kinderen hebt en is een reden voor mij om niet voor meer kinderen te kiezen.

Mijn man en ik hebben 2 kinderen en hebben over het algemeen een goed leven en zijn tevreden. Het niet lukken van het krijgen van een 3e kindje en eventueel het krijgen van een gehandicapt kindje, zou niet alleen mijn leven overhoop halen maar ook dat van mijn kinderen en dat wil ik ze niet aandoen.

Maar dat is voor iedereen anders, ik heb ook geen kinderwens meer en dan kijk je er, denk ik, heel anders tegenaan.
Ik vind boven de 35 te oud. Maar he, als jij vindt dat het nog kan, wie zijn wij dan om je te vertellen dat het niet kan?
TO,

Als jij en je man der zich goed bij voelen om nog een derde kind te krijgen dan moet je het vooral doen. Oud is ook maar relatief. Verder ken ik vrouwen die zelfs ouder zijn dan jij die ook aan een derde kind zijn begonnen (en vrouwen die hun eerste kindje kregen..)
quote:sugarmiss schreef op 07 januari 2012 @ 13:37:

[...]

Is dit dan niet de hoofdreden in plaats van je leeftijd?

Je kreeg je 2e kind op je 33e, is er in die 4 jaar tijd dan zoveel veranderd waardoor je denkt dat je nu geen kind meer kan opvoeden en toen nog wel?

Niet de hoofdreden,wel een heel belangrijke.

Ik heb 2 gezonde kinderen,waarom dan nog risico nemen op mijn 37e?
Iedereen moet voor zichzelf bepalen wat "te oud" is om kinderen te krijgen.

Maar ik vind wel dat er ook wel eens vanuit het oogpunt van het kind mag worden gekeken. Ik had ook relatief oude ouders, en toen ik begin 30 was, midden in het leven stond en echt sturing aan mijn leven begon te geven, werd ik wel "opgezadeld" met de ernstige ouderdomsklachten en ziektes van mijn ouders. En als jongste, dichtstbij wonende dochter, was ik wel het haasje met alle zorg en beslommeringen daaromtrent. Gelukkig had ik zelf geen kinderen, maar had ik ze wel gehad dan was het wel een héle zware kluif geworden.

Ik vond het hebben van oude ouders helemaal niet leuk, ze stonden zó ver van de jeugd af.......Voor veel zaken hadden ze gewoon geen energie.

Ik zou me dus ook bedenken of het wel zo leuk voor het kind is allemaal.
Nee hoor, ik ben 37 en wil voor een tweede gaan...
Ik vind het te oud, mijn moeder kreeg nog een kind op haar 40e en heeft de puf nu niet eens om hem op te voeden, buiten het feit dat zijn pa al dood is. ( Die was dan weer een stuk ouder dan moeder)

Hij is nu 12 trouwens.
Mijn ouders waren 33 en 35 toen ze mij en mijn broertje kregen (in die tijd, begin jaren 80, was dat stokoud ) Toen ze 37 waren, twijfelden ze net als jij over een 3e. Uiteindelijk hadden ze het niet gedaan, omdat mijn moeder zich te oud voelde. En guess what, nu (mijn moeder is 62) vindt ze dat ze het best zou hebben aangekund. Dus je weet het nooit. Ik vind het persoonlijk niet te oud, ik heb een hele leuke en actieve kindertijd gehad, ondanks dat mijn ouders ouder waren als gemiddeld.

Mijn schoonmoeder was trouwens 42 toen ze haar 3e kreeg, maar haar 2 andere kinderen waren toen al 14 en 10, dus dan zit er toch wel een "gat" tussen.

(Mijn ouders vonden mij trouwens weer jong toen ik op mijn 27ste zwanger raakte haha)

Dus, ik zou voor een 3e gaan als jullie het beide willen, zo oud ben je nou ook weer niet, en je hebt al 2 kinderen, dus je bent al gewend aan de babytijd, gebroken nachten, luiers enz.
quote:Mopsie41 schreef op 07 januari 2012 @ 14:20:

Maar ik vind wel dat er ook wel eens vanuit het oogpunt van het kind mag worden gekeken. Ik had ook relatief oude ouders, en toen ik begin 30 was, midden in het leven stond en echt sturing aan mijn leven begon te geven, werd ik wel "opgezadeld" met de ernstige ouderdomsklachten en ziektes van mijn ouders. En als jongste, dichtstbij wonende dochter, was ik wel het haasje met alle zorg en beslommeringen daaromtrent. Gelukkig had ik zelf geen kinderen, maar had ik ze wel gehad dan was het wel een héle zware kluif geworden.

Ik vond het hebben van oude ouders helemaal niet leuk, ze stonden zó ver van de jeugd af.......Voor veel zaken hadden ze gewoon geen energie.

Hangt er vanaf hoe je bent, hoeft niet per se leeftijdsgebonden zijn denk ik. Er zijn vast ook wel jongere mensen die ook weinig energie hebben voor allerlei dingen.

Zelf heb ik ouders gehad die zich altijd te oud voelden om met mij te spelen (dit zeiden ze letterlijk). Als ze iets wilden spelen was het een denkspelletje oid. Vond ik toentertijd ook niet altijd leuk en ben er wel eens kwaad om geworden omdat ik ergens vond dat ze dan maar geen kind hadden moeten krijgen.. maar wie ben ik nou om dat te zeggen?

Als je zelf nog veel energie hebt en je gaat er 100% voor dan zie ik geen probleem.

Hoe oud waren jouw ouders dan Mopsie? Ik heb ook rond mijn 30e mijn vader verloren, die daarvoor heel ziek is geweest. Heel heftig en dat is zeker iets waar je op geen enkele leeftijd op zit te wachten. Maar ik heb nooit het idee gehad dat dit iets te maken had met het feit dat mijn ouders oud waren (voor die tijd). Sinds het overlijden van mijn vader is er bij mijn moeder ook veel veranderd en is ze in hoog tempo 'ouder' geworden. Heel jammer, vooral voor haarzelf. Ik zie dat andere oma's veel oppassen, mijn moeder trekt dat niet.

Inmiddels heb ik zelf op dezelfde leefftijd als mijn ouders destijds kinderen gekregen en volgens de heersende normen ben ik helemaal niet oud. Mijn vriend die meer dan 10 jaar ouder is wel. Alleen weet bijna niemand dat hij zo oud is, 't is 'm niet aan te zien. :-)
Nee, ik vind het niet te oud en al vond ik het wel te oud...boeien. Iedereen maakt andere keuzes.

Ik vind het wel fijn om te lezen trouwens, want ik ben 33,5 en mijn man is ook 33 en wij gaan misschien eind van dit jaar voor een derde en dan ben ik 34 en ik twijfelde ook over mijn leeftijd maar ik lees hier dus dat 35+ vaak als te oud wordt gezien, met een een beetje mazzel red ik het voor die tijd.

Het ligt er ook wel aan waar je woont, ik woon in een dorp en was gemiddeld 29,4 bij de eerste, echt exact! En ben nu al een oudere moeder haha, de gemiddelde leeftijd voor huisje, boompje, baby ligt hier wel wat lager dan in de Randstad maar mensen worden ook sneller oud, heb ik het idee.
quote:beetjegek schreef op 07 januari 2012 @ 14:20:

Ik vind het te oud, mijn moeder kreeg nog een kind op haar 40e en heeft de puf nu niet eens om hem op te voeden, buiten het feit dat zijn pa al dood is. ( Die was dan weer een stuk ouder dan moeder)

Hij is nu 12 trouwens.

De puf niet? Zou er dan niet wat anders aan de hand zijn? Mijn schoonmoeder is tegen de 60, werkt, past op haar vijf kleinkinderen en haar huis is nog altijd spic en span.

Vraag aan TO, heb je een beetje een netwerk? Dat is ook wel belangrijk vind ik.

Ik heb mijn eerste (en enige) kind gekregen toen ik 26 was. Toen zorgde ik toch al een jaar of 10 voor mijn zieke ouders. En ja, dat is zwaar. Maar toch vind ik dit een slechte reden om geen derde te krijgen. Je weet niet wat er gaat gebeuren. Ik kan ook morgen ernstig ziek worden, ook al ben ik nog jong.

Ik vind 37 helemaal niet zo oud, zeker niet voor een derde. Mijn oma kreeg op die leeftijd haar eerste.
Ik was 37 toen ik beviel van mijn oudste en 39 toen ik beviel van mijn jongste dus ik vind je zeker niet te oud.
Ik vind het niet te oud hoor. Als jullie ervoor willen gaan, vooral doen! Risico's zijn er altijd.

Alsook naar mijn eigen familie kijk, Mijn ene oma was 30 bij de eerste en 43 bij de 7e. Allemaal kerngezonde mensen. Mijn andere oma was 23 toen de jongste, zwaar gehandicapt werd geboren, die is 14 geworden, de 2e heeft zwaar epilepsie en zit al jaren in een instelling. Daarna zijn nog 6 kinderen geboren, allemaal kerngezond.

Mijn moeder was 21 toen mijn broer werd geboren en ik kwam 2,5 jaar later. Mijn moeder kon geen actieve spelletjes met ons doen ivm chronische bekkenontsteking en daardoor veel pijn, heb ik nooit moeite mee gehad.

Luister naar je eigen gevoel. Als jullie het graag willen en denken dit kindje, als het jullie gegeven is, nog alles te kunnen bieden wat jullie willen. Dan ga ervoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven