
te weinig betaalde porto door afzender
zaterdag 7 januari 2012 om 14:50
Ik heb voor de kerst een kaart van iemand ontvangen (zakelijke sfeer). Verder nooit contact met deze persoon. Hij was vergeten om een postzegel op de kaart te doen. Nu wordt ik door de post gemaand om deze kosten te betalen. Dit verzoek heb ik in eerste instantie genegeerd maar nu heb ik een tweede verzoek. Ik heb hier eigenlijk niet zoveel trek in. Ben ik, de ontvanger, verplicht om deze porto te betalen of gaat dit op vrijwillige basis.
Op internet lees ik ergens dat je het poststuk dan had kunnen weigeren. Het lag echter op mijn deurmat.....
Op internet lees ik ergens dat je het poststuk dan had kunnen weigeren. Het lag echter op mijn deurmat.....
zaterdag 7 januari 2012 om 15:08
Ik snap dat je er niet zo'n zin in hebt, maar het kan gebeuren; afzender heeft he vast niet met opzet vergeten
Moet zeggen dat ik het ook een keer hebt gehad, heb toen niet betaald en heb verder ook geen aanmaningen gehad. Denk dat ze er dan uiteindelijk meer kosten aan uitgeven, dan ze er op verdienen. Maar als je geen verder gezeur wilt zou ik gewoon betalen. Bedenk dan maar dat het leuk is dat je nog een kerstkaart van die persoon krijgt!
Moet zeggen dat ik het ook een keer hebt gehad, heb toen niet betaald en heb verder ook geen aanmaningen gehad. Denk dat ze er dan uiteindelijk meer kosten aan uitgeven, dan ze er op verdienen. Maar als je geen verder gezeur wilt zou ik gewoon betalen. Bedenk dan maar dat het leuk is dat je nog een kerstkaart van die persoon krijgt!
zaterdag 7 januari 2012 om 15:26

zaterdag 7 januari 2012 om 15:29
quote:Bergje65 schreef op 07 januari 2012 @ 15:26:
[...]
Daar gaat het niet om. Het gaat om het principe omdat ik van mening ben dat de TNT redelijk vaak misbruik maakt van haar monopolie positie.Dit slaat nergens op. Het principe is namelijk heel simpel: dat er moet worden betaald voor de dienst waarvan je gebruik maakt.
[...]
Daar gaat het niet om. Het gaat om het principe omdat ik van mening ben dat de TNT redelijk vaak misbruik maakt van haar monopolie positie.Dit slaat nergens op. Het principe is namelijk heel simpel: dat er moet worden betaald voor de dienst waarvan je gebruik maakt.
zaterdag 7 januari 2012 om 15:41
TNT staat gewoon in haar recht. Iemand die post verstuurt moet daarvoor betalen. Als diegene dat niet doet brengen ze de kosten in rekening bij de ontvanger. Dit omdat niet altijd te achterhalen is wie de afzender was, maar ook om de post geen vertraging op te laten lopen.
Je kunt er voor kiezen om niet te betalen, maar dan bestaat wel de kans dat je de rekening later alsnog een keer krijgt, bijvoorbeeld als je een keer iets bij het postkantoor moet ophalen (zoals ook in dat andere topic te lezen was). In ernstige gevallen kunnen ze er zelfs toe overgaan om helemaal geen post meer op jouw adres te bezorgen zolang de kosten niet voldaan zijn.
Je kunt er voor kiezen om niet te betalen, maar dan bestaat wel de kans dat je de rekening later alsnog een keer krijgt, bijvoorbeeld als je een keer iets bij het postkantoor moet ophalen (zoals ook in dat andere topic te lezen was). In ernstige gevallen kunnen ze er zelfs toe overgaan om helemaal geen post meer op jouw adres te bezorgen zolang de kosten niet voldaan zijn.

zaterdag 7 januari 2012 om 16:17
Bijna niemand zet een afzender op de kerstkaart-envelop.
Hier ook wel eens gehad. Envelop zonder afzender, ook niet iets waar ik om had gevraagd. Ik heb het dan ook niet betaald, vind niet dat ik voor iets ongevraagds hoef betalen.
2x een aanmaning gehad, allebei weggegooid, nooit meer wat van gehoord. Wel ontvang ik nog steeds post en heb ik ook geen enkel probleem met het versturen van dingen.
Ik krijg ook geen tegoedbon als iemand tevéél postzegels heeft geplakt.
Hier ook wel eens gehad. Envelop zonder afzender, ook niet iets waar ik om had gevraagd. Ik heb het dan ook niet betaald, vind niet dat ik voor iets ongevraagds hoef betalen.
2x een aanmaning gehad, allebei weggegooid, nooit meer wat van gehoord. Wel ontvang ik nog steeds post en heb ik ook geen enkel probleem met het versturen van dingen.
Ik krijg ook geen tegoedbon als iemand tevéél postzegels heeft geplakt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 7 januari 2012 om 16:52
quote:yvonjaspers schreef op 07 januari 2012 @ 16:51:
Wat een non-argument zeg, "ik heb er niet om gevraagd". Je vraagt nooit om post, die krijg je gewoon in de bus. Of het nu een kerstkaart is, een bankafschrift of wat anders.Ja en daar betaalt normaliter de afzender voor of iig van je bankafschrift jij, want daar heb je nl. wel om gevraagd.
Wat een non-argument zeg, "ik heb er niet om gevraagd". Je vraagt nooit om post, die krijg je gewoon in de bus. Of het nu een kerstkaart is, een bankafschrift of wat anders.Ja en daar betaalt normaliter de afzender voor of iig van je bankafschrift jij, want daar heb je nl. wel om gevraagd.
zaterdag 7 januari 2012 om 16:56
Dat klopt, normaal gesproken betaalt de afzender. Als die dat niet doet moet je als ontvanger betalen. Kun je zeiken wat je wil, zo zijn de regels nu eenmaal. Of de post gewoon weigeren. Zoals ik al eerder schreef: TNT gaat bewust geen moeite doen om de afzender te achterhalen omdat die ten eerste niet altijd te achterhalen is, en ten tweede om te voorkomen dat de post vertraging oploopt. Service voor de klant dus! En als je die 45 cent niet wilt ophoesten dat zul je die bij de afzender terug moeten halen, TNT heeft gewoon een dienst geleverd waarvoor ze - helemaal terecht - betaald willen worden.
zaterdag 7 januari 2012 om 17:03
quote:yvonjaspers schreef op 07 januari 2012 @ 16:56:
Dat klopt, normaal gesproken betaalt de afzender. Als die dat niet doet moet je als ontvanger betalen. Kun je zeiken wat je wil, zo zijn de regels nu eenmaal. Of de post gewoon weigeren. Zoals ik al eerder schreef: TNT gaat bewust geen moeite doen om de afzender te achterhalen omdat die ten eerste niet altijd te achterhalen is, en ten tweede om te voorkomen dat de post vertraging oploopt. Service voor de klant dus! En als je die 45 cent niet wilt ophoesten dat zul je die bij de afzender terug moeten halen, TNT heeft gewoon een dienst geleverd waarvoor ze - helemaal terecht - betaald willen worden.Weet niet waar jij op baseert dat "dit de regles zijn" die bestaan vlg mij niet. Dit zijn non-argumenten. Post valt over het algemeen gewoon op je deurmat en dus valt er niet zoveel te weigeren. Jij bent als ontvanger niet de opdrachtgever, maar de verzender is dat en die is dus verantwoordelijk voor de porto. De keuze van TNT om dan toch te bezorgen is dus niet jouw zaak of verantwoordelijkheid als ontvanger. Het is allemaal niet zo vreselijk van levensbelang, maar ik vind het zelf gewoon irritant want het is onzin om de porto van de ontvanger te vragen.
Dat klopt, normaal gesproken betaalt de afzender. Als die dat niet doet moet je als ontvanger betalen. Kun je zeiken wat je wil, zo zijn de regels nu eenmaal. Of de post gewoon weigeren. Zoals ik al eerder schreef: TNT gaat bewust geen moeite doen om de afzender te achterhalen omdat die ten eerste niet altijd te achterhalen is, en ten tweede om te voorkomen dat de post vertraging oploopt. Service voor de klant dus! En als je die 45 cent niet wilt ophoesten dat zul je die bij de afzender terug moeten halen, TNT heeft gewoon een dienst geleverd waarvoor ze - helemaal terecht - betaald willen worden.Weet niet waar jij op baseert dat "dit de regles zijn" die bestaan vlg mij niet. Dit zijn non-argumenten. Post valt over het algemeen gewoon op je deurmat en dus valt er niet zoveel te weigeren. Jij bent als ontvanger niet de opdrachtgever, maar de verzender is dat en die is dus verantwoordelijk voor de porto. De keuze van TNT om dan toch te bezorgen is dus niet jouw zaak of verantwoordelijkheid als ontvanger. Het is allemaal niet zo vreselijk van levensbelang, maar ik vind het zelf gewoon irritant want het is onzin om de porto van de ontvanger te vragen.
zaterdag 7 januari 2012 om 17:08
Van de site van post.nl:quote:Wanneer moet ik portokosten betalen?
Het komt voor dat u post ontvangt of verstuurt waarop geen of onvoldoende postzegels zijn geplakt. In dat geval stuurt PostNL u een verzoek om het ontbrekende bedrag aan postzegels plus administratiekosten te betalen.
Binnenland
De portokosten voor zowel verzonden als ontvangen onderfrankering bestaan uit het ontbrekende frankeerbedrag afgerond naar ¤ 0,46 of een veelvoud daarvan (afronding naar ¤ 0,92, ¤ 1,38, ¤ 1,84, etc). Daarbij berekenen wij ¤ 0,46 administratiekosten.
Het betalingsverzoek wordt naar de ontvanger verzonden, dit om vertraging van de post te voorkomen. De ontvanger kan de zending weigeren en hoeft het verschuldigde bedrag aan portokosten dan niet te betalen.
Buitenland
Voor het buitenland wordt het ontbrekende bedrag ook afgerond naar ¤ 0,46 of een veelvoud daarvan. Daarnaast wordt ¤ 1,38 administratiekosten berekend.
De verzender ontvangt het betalingsverzoek en het poststuk wordt zonder vertraging doorgestuurd.
Het komt voor dat u post ontvangt of verstuurt waarop geen of onvoldoende postzegels zijn geplakt. In dat geval stuurt PostNL u een verzoek om het ontbrekende bedrag aan postzegels plus administratiekosten te betalen.
Binnenland
De portokosten voor zowel verzonden als ontvangen onderfrankering bestaan uit het ontbrekende frankeerbedrag afgerond naar ¤ 0,46 of een veelvoud daarvan (afronding naar ¤ 0,92, ¤ 1,38, ¤ 1,84, etc). Daarbij berekenen wij ¤ 0,46 administratiekosten.
Het betalingsverzoek wordt naar de ontvanger verzonden, dit om vertraging van de post te voorkomen. De ontvanger kan de zending weigeren en hoeft het verschuldigde bedrag aan portokosten dan niet te betalen.
Buitenland
Voor het buitenland wordt het ontbrekende bedrag ook afgerond naar ¤ 0,46 of een veelvoud daarvan. Daarnaast wordt ¤ 1,38 administratiekosten berekend.
De verzender ontvangt het betalingsverzoek en het poststuk wordt zonder vertraging doorgestuurd.
zaterdag 7 januari 2012 om 17:12