Geld & Recht alle pijlers

Afdingen of accepteren

09-01-2012 18:46 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik en mijn patner hebben op de bank een discussie over het volgende.

Vorige week bij de fietsenmaker geweest en een super fiets gezien voor 700 euro. Nog wat bedenktijd genomen en gegoogled en wat blijkt bij online fietsenwinkels wordt dezelfde fiets, inclusief rijklaar afleveren, garantie en leverkosten verkocht voor 150 euro minder (of 100 euro minder inclusief meer versnellingen). Ik vind dat veel verschil voor dezelfde fiets en wil dit ook bij de fietsenmaker aankaarten. Ik wil geen 150 euro korting of zo maar wil wel kijken of er iets vanaf kan of dat ik er een verzekering bij krijg. Mijn partner vind dit belachelijk en is van mening dat je de middenstand in stand moet houden door hetzelfde te betalen, deze man heeft toch kosten in personeel en een gebouw (alsdus mijn partner). Maar ja, 150 euro is in deze tijden echt veel geld. Als ik de fiets bij de fietsenmaker ga kopen met gewone prijs betaal ik inclusief verzekering 800 euro, online 650 (minder als de verkoopprijs in de winkel dus). Wat denken jullie deze bevindingen voorleggen aan de fietsenmaker of niets zeggen en de keuze maken online of in de winkel.
Ik zou de fiets online kopen.
O, ik dacht dat de fiets online voor maar 150 euro werd verkocht. Tja, je vriend heeft gelijk, maar het is je goed recht om het wel even bij de lokale in de groep te gooien. Er zit nog een flinke marge op. En dan kan je altijd nog online kopen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Overigens hebben de online fietsenwinkels goede recensies zover ik kan zien (op de website en op google).

@ fame: adviesprijs is zelfde als in de winkel dus heb geen idee wat de marge is op fietsen (zoals bijvoorbeeld bij keukens de marge tussen 15-30% is).
Alleen schijnt je wel gedonder te krijgen op het moment dat zo'n online fiets gebreken vertoont. Jullie fietsenboer zal hem niet willen fiksen en zal je verwijzen naar de online verkoper en dat schijnt dan wel weer heel vaak problemen op te leveren. Zoek maar eens bij Kassa en Radar.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik zou hem gewoon online kopen. Prima ervaring mee.
@mars.74, toevallig ook een fiets online gekocht dan? En zoja, waar.
Heb je hem bij die fietsenmaker alleen zien staan, of is hij je geadviseerd, kon je even proefrijden etc?
Wat Fame zegt. Bij online fietsboer kun je niet even snel binnenlopen voor reparaties.

Bovendien is het niet echt slim om eerst te informeren bij de fietsboer. Denk jij dat hij de tijdsinvestering voor het advies is vergeten wanneer jij met een fiets van de concurrent komt?

Je kunt altijd proberen af te dingen, maar laat het losstaan van de online verkoper.
Ik heb hem bij de fietsenmaker zien staan en heb ook met de beste man gesproken over mogelijkheden en heb hem mogen testen. Zelf had hij aangegeven er nog even over te slapen en indien wenselijk is alsnog voor een vrijblijvend advies mag terug komen. Kortom uiterst vriendelijk en wil deze man ook echt helemaal niet een oor aan naaien, dat is een beetje het gevoel wat dus nu speelt. Aan de ene kant is de man vriendelijk, behulpzaam en wil hij natuurlijk ook zijn gezin te eten geven, aan de andere kant wil ik graag een nieuwe fiets en indien mogelijk besparen wat toch mooi meegenomen is.
quote:Fame schreef op 09 januari 2012 @ 18:50:

Alleen schijnt je wel gedonder te krijgen op het moment dat zo'n online fiets gebreken vertoont. Jullie fietsenboer zal hem niet willen fiksen en zal je verwijzen naar de online verkoper en dat schijnt dan wel weer heel vaak problemen op te leveren. Zoek maar eens bij Kassa en Radar.Om die reden heb ik verleden jaar toch mijn fiets bij de fiestenmaker gekocht. Service is ook wat waard vind ik. Maar als je echt de goedkoopste wil, dan online kopen. (is je vriend toevallig handig?)
Een verklaring waarom hij duurder is, is juist omdat hij die mogelijkheid biedt om te testen en de fiets ook werkelijk te zien.
Eerder topic met ervaringen:

Nieuwe fiets kopen: via internet of fietsenwinkel
Ik zou gewoon tegen de beste man zeggen dat ik de fiets elders wel 150,- goedkoper had gezien. Dat doe ik veel vaker en moet je dan eens zien hoe hard winkels ineens met hun prijzen kunnen zakken.

Uiteindelijk gaat ie later toch wel weer aan je verdienen ja, omdat je reparaties aan je fiets ook bij hem laat uitvoeren.

Ik zou me niet schuldig voelen als ik jou was, je bent anders toch een dief van je eigen portomonee?
Als je gaat onderhandelen, kan je ook kijken of je bijvoorbeeld een onderhoudscontract kan losweken. Voor hem goedkoper en het verdient zichzelf waarschijnlijk dubbel en dwars terug (of je moet zelf erg handig zijn in sleutelen).
@yetiman, dat is inderdaad beetje het idee, dat hij me wat extras kan aanbieden. Ik hoef die 150 euro ook niet handje contantje terug maar het idee dat er zoveel verschil in zit vind ik gewoon echt vervelend. Een onderhoudscontract of pakketprijs vind ik zelf een goede optie en wilde ik hem ook voorstellen. Heb ook wel zoiets van, wie niet waagt wie niet wint. Bedoel, ken het zeggen met de kans dat hij me korting aanbied, of dat hij me niets geeft maar dat ik in ieder geval geprobeerd heb er iets van te maken.
Bedenk je wel dat een fijne winkel in de buurt ook wat waard is. Verder zal de fietsenboer ook je fiets in onderhoud nemen, dus na een x aantal kilometers wil hij de fiets weer even terug om na te lopen en dat een aantal keer. Dat onderhoud is gewoon gratis, althans bij de prijs inbegrepen. En nogmaals, als er wat is met je fiets, hij weet precies wie je bent en hou hij die fiets heeft verkocht aan je.
die hulp met gebreken aan je fiets is ook maar voor een bepaalde periode. Met een linker en een rechterhand kan je echt

(bijna) alles aan je eigen fiets repareren. Ik heb mijn fietsen ook altijd zo goedkoop mogelijk gekocht en al ver na de garantieperiode pas problemen mee gehad. Ik zou hem of online kopen, of proberen wat af te dingen bij de fietsenmaker. Je zou is moeten weten hoeveel bedrijven je wel niet proberen te naaien met van alles en nog wat. Hij zal de fiets voor ong. 400-475 inkopen, dus winstmarge zat hoor.
Ik ding overal af, over welk product het ook gaat. En krijg ik uiteindelijk geen korting, dan vraag ik net zolang door totdat ik er iets gratis bij krijg. Is voor mij echt een sport.

Ooit voor mijn toenmalige vriend kleren gekocht, meestal bij één winkel een hele hoop gekocht. Vraag dan altijd om een gratis riem of een paar sokken.

Een tas bij een hakkenbar: gratis poetsding voor suède schoenen.

Energieprijs bij mijn vaste leverancier: ik was niet tevreden over de gegeven informatie, waardoor ik een cadeaubon van 50 Euro was misgelopen. Kreeg het nu contant gestort.

En ga zo maar door. Als je niet afdingt, help je wellicht de middenstand/winkelier. Maar als je toch zonodig iets wilt doen voor de maatschappij, kun je beter vrijwilligerswerk gaan doen en bij het aanschaffen van bvb. een fiets aan je eigen portemonnee denken.
quote:YetiMan schreef op 09 januari 2012 @ 19:03:

Een verklaring waarom hij duurder is, is juist omdat hij die mogelijkheid biedt om te testen en de fiets ook werkelijk te zien.

Ja kan me voorstellen maar de winkels dien ik nu op het oog heb brengen de fiets thuis, zetten hem in elkaar, en kun je dus ook testen voor je hem officieel betaald. Voor mij dus geen verschil met de fietsenmaker

Overigens hebben we hier in de omgeving 3 fietsenmakers zitten en ben maar bij één geweest dus voor reparaties kan ik ook naar een andere fietsenmaker (met 1 heb ik sowieso goede ervaringen). En ja, ik vraag me wel af hoeveel onderhoud heeft een fiets nodig. Ketting smeren, bandje wisselen, remmen vastzetten kan ik allemaal zelf (of met hulp van partner/vader)
Heb ik met mijn fiets ook gehad, ik had hem on line afgedrukt,

daar mee naar de fietsenmaker, en hij zei zelf, zullen we het verschil delen, en dus ja gezegd en nog een onderhoudscontract erbij gehad.

Dus gewoon proberen meisje.
quote:m10000 schreef op 09 januari 2012 @ 19:21:

die hulp met gebreken aan je fiets is ook maar voor een bepaalde periode. Met een linker en een rechterhand kan je echt

(bijna) alles aan je eigen fiets repareren.Ik heb wel een linker en een rechterhand, maar geen spakenspanner, bankschroef, smeer en bergen tijd. Ik ga altijd graag naar de fietsenmaker. Aardige mannen, goede service. Ik vind het het geld altijd waard.
Afdingen natuurlijk. Of extra accessoires bedingen ofzo. Bij fietsen is het als bij auto's: wat ze vragen betalen is dom.
Ik zou me er zelf niet zo goed bij voelen om een product in een 'gewone' winkel te passen en te proberen en dan online te bestellen.

Je hebt wel gebruik gemaakt van de fietsenmaker door bij hem in de winkel de fiets te testen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
@ moonlight, ja dat is ook zo en vind mijn partner dus ook maar moet wel zeggen zoals Suze al gezegd heeft met een auto doe je niet veel anders. WIj hebben ook 3 proefritten gemaakt met dezelfde auto bij 3 verschillende bedrijven en uiteindelijk de auto gekocht die het beste eruit zag, beste voordelen erbij inbegrepen had en waar we meeste inruil op kregen. Is dat dan niet hetzelfde?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven