Geld & Recht alle pijlers

Afdingen of accepteren

09-01-2012 18:46 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik en mijn patner hebben op de bank een discussie over het volgende.

Vorige week bij de fietsenmaker geweest en een super fiets gezien voor 700 euro. Nog wat bedenktijd genomen en gegoogled en wat blijkt bij online fietsenwinkels wordt dezelfde fiets, inclusief rijklaar afleveren, garantie en leverkosten verkocht voor 150 euro minder (of 100 euro minder inclusief meer versnellingen). Ik vind dat veel verschil voor dezelfde fiets en wil dit ook bij de fietsenmaker aankaarten. Ik wil geen 150 euro korting of zo maar wil wel kijken of er iets vanaf kan of dat ik er een verzekering bij krijg. Mijn partner vind dit belachelijk en is van mening dat je de middenstand in stand moet houden door hetzelfde te betalen, deze man heeft toch kosten in personeel en een gebouw (alsdus mijn partner). Maar ja, 150 euro is in deze tijden echt veel geld. Als ik de fiets bij de fietsenmaker ga kopen met gewone prijs betaal ik inclusief verzekering 800 euro, online 650 (minder als de verkoopprijs in de winkel dus). Wat denken jullie deze bevindingen voorleggen aan de fietsenmaker of niets zeggen en de keuze maken online of in de winkel.
quote:klara114 schreef op 09 januari 2012 @ 19:28:

Heb ik met mijn fiets ook gehad, ik had hem on line afgedrukt,

daar mee naar de fietsenmaker, en hij zei zelf, zullen we het verschil delen, en dus ja gezegd en nog een onderhoudscontract erbij gehad.

Dus gewoon proberen meisje.Dat zou ik ook doen.
Drie keer onderhoud "afdingen".

Ik koop altijd bij een lokale dealer mijn fietsen, je wilt toch dat je een fietsenrepareermeneer/mevrouw in je buurt hebt ?

Een kennis van me heeft een elektrische internetfiets cadeau gekregen. Leuk cadeau, kleine storing (binnen twee weken) en geen fietsenmaker die er naar wilde kijken. Ze kon ermee van Groningen naar Apeldoorn, het dichtstbijzijnde filiaal.......
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik had 2 jaar geleden ook een fiets op het oog, ben bij de fietsenmaker wezen kijken en een proefritje gemaakt. Daarna op internet dezelfde fiets 170 euro goedkoper gevonden. De fietsenwinkel opgebeld en gezegd dat ik het een erg groot verschil vond en gevraagd of ze eventueel iets aan de prijs konden doen. Dat wilden ze niet dus ik heb mijn fiets online gekocht. Een half jaartje geleden waren 4 spaken gebroken en ik ermee naar de fietsenwinkel. Die heeft mijn wiel gewoon gerepareerd ook al zat er een sticker op van de online winkel. Vroeg ook trouwens nergens naar. Dus dat is niet waar dat ze je fiets niet willen maken als je hem niet bij hun hebt gekocht. Mijn oude fiets op marktplaats verkocht en zo had ik voor een prikkie een nieuwe fiets waar verder nog steeds niets aan mankeert.
Met fietsen is het een beetje raar geregeld; er is daar namelijk sprake van een vorm van kruissubsidieering. (heeft niets te maken met de sekspijler).

De marge op fietsen is hoog, maar het reparatietarief ligt laag. Als je een band kunt laten plakken voor 5 euro (bij ons in de straat op dit moment voor 3,50) denk ik niet dat je een andere professional vindt die evenveel tijd besteedt aan jou voor een dergelijk laag bedrag.

Het is dus een beetje krom. Die fiets zou ook best 450 euro mogen kosten, maar dan kost bandenplakken 15 euro. En zo is het niet.

Die fietsenmaker zal jouw fiets best onderhouden als je hem online koopt . Maar de vraag is of je het waardeert als winkels op de hoek met vakkennis en service blijven bestaan, ook als je daar linksom of rechtsom meer betaalt dan via internet.

Als je toch wilt onderhandelen, zou ik waarschijnlijk kijken of er iets is te regelen met een (paar) servicebeurten. Verder zou ik niet gaan, want ik weet dat kleine winkels het echt niet makkelijk verdienen en ik vind het jammer als ze verdwijnen.
ach joh, de autogarages rekenen zichzelf rijk met de kleine onderdelen. Wel is wat kleine, losse onderdeeltjes gehaald voor een fiets? een tussenschakel voor je ketting durven ze al bijna de prijs te rekenen voor een nieuwe ketting.

Ik kan zelf persoonlijk ook moeilijk nee zeggen als ik gebruik heb gemaakt van iemands * service*, maar dat bekent toch niet dat ik aan me eigen geld moet denken?

Jullie doen het allemaal in de kledingwinkels, allemaal. Je gaat toch niet een G-star shirtje die je in de ene winkel heb gepast, zonder 30% korting kopen terwijl die winkel een straat verder hem wel heeft met die 30% korting?

Het ligt trouwens aan de eigenaren van een fietsenwinkel of ze je fiets willen repareren of niet. Hier zitten 2 fietsen winkels welke beide totaal niet moeilijk doen over een reparatie. Waaaaaar, ik vroeger met mijn schakelbrommer gewoon geweigerd werd bij bepaalde brommer zaken omdat die niet ' van hun' was.

Moraal van het verhaal: Zolang ze je nog kunnen afwijzen, hebben ze je geld dus niet hard nodig. Ding af, ding niet af, koop hem online of koop hem in de winkel.
quote:Moonlight82 schreef op 09 januari 2012 @ 19:40:

Ik zou me er zelf niet zo goed bij voelen om een product in een 'gewone' winkel te passen en te proberen en dan online te bestellen.

Je hebt wel gebruik gemaakt van de fietsenmaker door bij hem in de winkel de fiets te testen.

Ik voel mij een gewetenloze doos als ik dit soort berichten leef. Ik heb mij omdat soort zaken nog nooit bekommerd. Sterker, wij zijn de laatste twee keer bewust in een winkel gaan kijken, een proefritje om hem vervolgens goedkoper online te kopen.

Daarbij ben ik verantwoordelijk voor brood op de plak voor mijn gezin, niet voor de detailhandel.
Ik ben nog van de ouderwetse stempel en koop een fiets gewoon bij de fietsenmaker. Ik koop auto's ook bij een dealer en nooit bij een handelaar.
quote:molly74 schreef op 09 januari 2012 @ 19:26:

Ik ding overal af, over welk product het ook gaat. En krijg ik uiteindelijk geen korting, dan vraag ik net zolang door totdat ik er iets gratis bij krijg. Is voor mij echt een sport.

Ooit voor mijn toenmalige vriend kleren gekocht, meestal bij één winkel een hele hoop gekocht. Vraag dan altijd om een gratis riem of een paar sokken.

Een tas bij een hakkenbar: gratis poetsding voor suède schoenen.

Energieprijs bij mijn vaste leverancier: ik was niet tevreden over de gegeven informatie, waardoor ik een cadeaubon van 50 Euro was misgelopen. Kreeg het nu contant gestort.

En ga zo maar door. Als je niet afdingt, help je wellicht de middenstand/winkelier. Maar als je toch zonodig iets wilt doen voor de maatschappij, kun je beter vrijwilligerswerk gaan doen en bij het aanschaffen van bvb. een fiets aan je eigen portemonnee denken.

Wil je met mij gaan shoppen / boodschappen doen ?

Ik zou héél graag willen afdingen, maar ik kan het gewoon niet.

Zelfs op de Thaise markt waar het bijna een belediging is als je niet afdingt sta ik nog "euh, okay" te stamelen als ze een prijs zeggen.
quote:molly74 schreef op 09 januari 2012 @ 19:26:

Ik ding overal af, over welk product het ook gaat. En krijg ik uiteindelijk geen korting, dan vraag ik net zolang door totdat ik er iets gratis bij krijg. Is voor mij echt een sport.

Ooit voor mijn toenmalige vriend kleren gekocht, meestal bij één winkel een hele hoop gekocht. Vraag dan altijd om een gratis riem of een paar sokken.

Een tas bij een hakkenbar: gratis poetsding voor suède schoenen.

Energieprijs bij mijn vaste leverancier: ik was niet tevreden over de gegeven informatie, waardoor ik een cadeaubon van 50 Euro was misgelopen. Kreeg het nu contant gestort.

En ga zo maar door. Als je niet afdingt, help je wellicht de middenstand/winkelier. Maar als je toch zonodig iets wilt doen voor de maatschappij, kun je beter vrijwilligerswerk gaan doen en bij het aanschaffen van bvb. een fiets aan je eigen portemonnee denken. Ook op pakken zeeppoeder en vaatwastabletten?
Vroeguh.... Zag ik bij 2 winkels dezelfde fiets voor dezelfde prijs, dus ik zei bij het best aangeschreven bedrijf ' Bij Pietje kost hij evenveel. Noem me een reden waarom ik hem toch bij jou moet kopen' . Ik kreeg er zo een verzekering bij
En als iedereen zijn fiets online koopt, is er binnekort geen fietsenmaker meer die hem kan repareren als er iets mee is.

Dus wel bij de fietsenmaker halen, en vragen om onderhoud of een verzekering erbij.

Ik zag laatst een vrouw die een stuk kaas op de markt had gekocht, helemaal uit haar plaat gaan omdat de kaasboer van een andere winkel hem niet even in wou sealen. Ik stond me echt plaatsvervangend te schamen voor dat mens...

Ik verkoop zelf een product wat elders goedkoper te krijgen is. Maar de eindhandeling die het top maakt kan alleen ik. En ik heb ook wel eens van die onbeschofterikken in mijn zaak gehad die dan denken dat ik dat even bij hun produkt wil doen wat ze niet bij mij hebben gekocht...
Hier gewoon de fietsen gekocht bij de fietsenmaker.

Kreeg daarbij gratis fietstassen ed.

De beste man heeft me een jaar later voor een spotprijsje een kinderstoeltje voor zowel voor als achterop en dan gemonteerd met van die blokken voor nog geen 60 euro.

Dan is het het mij echt wel waar geweest om de fiets daar te kopen.
Als heel Nederland zuiver op prijs gaat kopen, verliezen we het grootste deel van de middenstand. Trandwatchers en MKB voorspellen al een grootscheepse leegstand van de winkelpanden, juist omdat veel mensen online gaan kopen. Ik denk dat er een nieuwe structuur gevormd gaat worden. Het zuiver voor de goedkoopste aanbieder op internet gaan heeft veel nadelen. Op termijn zullen mensen die verschillen gaan opmerken, en vervolgenshun keuze maken. Aanbiedersmet vakken is en expertise kunnen dan verkozen worden boven de dozen schuivers zonder enige kennis van zaken.
Molly, doe je dat ook in de supermarkt?

Bij ons in de winkel komen vaak donkere mensen die inderdaad vragen of ik ze geen korting kan geven. Nou helaas, nee. Vind dat ergens altijd heel gek en ook wel vervelend. Ken ook verder helemaal niemand die dat doet.. wel bij auto's etc maar niet bij basale dingen als tandpasta of shampoo.
Tomatensoep, dat doe ik niet standaard bij supermarkten. Maar ik probeer het wel vaak door bvb. speciaal te zoeken naar een verpakking die niet helemaal meer heel is. Of naar iets wat op/over de datum is. En als er een spaaractie is van het een of ander, en ik kom zegels tekort, dan zal ik ook altijd proberen of ik niet tóch het betreffende artikel kan krijgen.

Ik geloof dat ik niet echt aardig gevonden word in onze lokale supermarkt, maar da's dan jammer.
Ik heb mijn fiets bij de fietsenmaker gekocht. Voordeel is dat ik na een paar maanden terug kon komen voor een controlebeurt en werden mankementen en schroefjes aandraaien ed gratis verholpen. Zo kwam er ook aan het licht dat mijn achterlicht het niet goed deed en mijn zadelpen verbogen was dus werden er weer een nieuwe besteld. Dit was de service. Verder kreeg ik wat extraatjes erbij. Mijn man overigens hetzelfde. Het mooie is dat je bekend bent bij de verkoper/fietsenmaker en kan je vaak "even snel tussendoor" met je mankement.

Je betaald dus ook voor service bij je fietsenmaker.

Ik zou proberen of je wat van de prijs af kan halen door aan te geven dat je online veel goedkoper uit bent. Misschien wat extraatjes erbij kan praten. Op zo`n bedrag zou ik voor bv 75 euro de fiets bij de fietsenmaker halen en niet online bestellen.
Ik heb mijn fiets bij de fietsenmaker om de hoek gekocht. Lekker dichtbij. Als er iets mee is word ik direct geholpen. Laatst kwam ik om kwart voor zes met een lekkeband. Hij had het druk met reparaties maar plakte hem toch ff voor me omdat ik mijn fietsje elke dag nodig heb ivm kinderen naar school brengen. Ik kan je vertellen als ik mijn fiets daar niet had gekocht kom je gewoon achteraan de lijst om geholpen te worden. En onze fietsenmaker heeft het altijd heel druk. Dus online kopen prima maar dan straks niet zeuren als je niet snel geholpen word
Ik heb mijn fiets met servicebeurt online gekocht. Werkte prima en die fiets kun je ook alleen maar oline kopen.

Nog nooit ook problemen gehad met een fietsenmaker die een kapotte fiets weigerde. Je betaalt er toch gewoon voor? Anders mag je mooi na een verhuizing 100 km terug, of kun je nooit een tweedehands fiets op marktplaats kopen!
Ik heb mijn fiets ook online gekocht. Het scheelde ongeveer zoveel als bij jou (TO). Leuk dat je een fietstas etc erbij kunt onderhandelen, maar dat soort dingen heb ik al. In deze crisistijd gaat het mij om euro's die ik in mijn zak kan houden

Overigens fiets ik al tientallen jaren en zoveel onderhoud heeft een fiets ook weer niet nodig. Af en toe een band plakken en dat is het dan wel. En daar heb ik nog geen problemen mee ondervonden. Ik ken geen fietsenmaker die dat weigert!
De rechtbank van Den Bosch heeft beslist dat de Axsys Group, eigenaar van een webwinkel in drank, van een bedrijventerrein in de gemeente Schijndel moet verdwijnen. Webwinkels zouden volgens de rechtbank de definitie detaillist hebben en detailhandels mogen zich niet vestigen op bedrijventerreinen. Volgens Thuiswinkel.org, belangenorganisatie voor webwinkels in Nederland, brengt dit besluit alle Nederlandse webwinkels in een lastige situatie.
Veel webwinkels worden geëxploiteerd vanuit een woonhuis, in een woonwijk. Een gewone, fysieke winkel mag meestal alleen ergens gevestigd worden indien het bestemmingsplan voorziet in de bestemming ‘detailhandel’. Hoe zit dat met webwinkels in een woonhuis? Een woonwijk heeft doorgaans niet de bestemming ‘detailhandel’, maar valt een webwinkel onder detailhandel? De Raad van State heeft daar vandaag uitspraak over gedaan.

In dit geval ging het om de verkoop van fietsen via internet. Door de exploitant werd bij huis een voorraad aangehouden, terwijl het publiek daar ook de fietsen kon bezichtigen, proberen, afhalen en betalen. Volgens de Raad van State kan dan niet worden gesteld dat uitsluitend via internet wordt gehandeld. Er is sprake van ‘ruimtelijk uitstraling’ van de handelsactiviteiten op het perceel en dus van een detailhandel, die zich niet verdraagt met de aldaar geldende bestemming.
Ik zou hem bij de fietsenmaker kopen maar aangeven dat je het prijsverschil te groot vindt. Ik vind 150 euro verschil op een fiets van 700 euro wel veel nl. Verwachten dat je hem voor de internetprijs krijgt is ook niet reeel want de fietsezaak heeft gewoonweg meer kosten, het zal er ergens tussenin zitten.

En wat vind je belangrijk? Service is mij bv ook wat waard. Als er met je online gekochte fiets wat is, moet je vaak toch echt zelf naar een fietsenmaker toe (die dan natuurlijk ook de volle prijs zal rekenen voor de reparatie). Wanneer je de fiets bij de fietsenmaker gekocht hebt, heb je over het algemeen wel meer service en zal hij gebreken die binnen korte tijd ontstaan vaak kostenloos of tegen lagere kosten herstellen.
Onderhandelen is echt niet hetzelfde als iemand een oor aannaaien hoor, als hij er niet genoeg op verdient, dan zal hij hem niet voor die prijs verkopen.
Mijn ervaring: ik heb een paar jaar terug met mijn lief twee dure nieuwe fietsen gekocht. Ik heb niet eens een prijsvergelijking op internet gemaakt, ik gun deze man zijn werk.

Maar ik heb wel flink afgedongen. Ik heb een fietsslot, een tweedehands "stads"-fiets en een regenpak erbij geritseld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven