Geld & Recht alle pijlers

tweede hypotheek samen?

10-01-2012 13:16 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of iemand mij kan helpen met informatie...

Ik woon samen met mijn vriend in een koophuis, het huis staat (nu nog) op alleen zijn naam en hij kan de hypotheek goed alleen dragen. Is er dan een mogelijkheid om een tweede huis te kopen op twee namen/salarissen? Het hypotheekbedrag van het tweede huis zou dan ong hetzelfde zijn. Ik ben even nieuwsgierig of dit kan en wat dan dingen zijn om rekening mee te houden.. Dacht miss is hier iemand die er meer van weet?
Er is volgens mij geen hypotheekrenteaftrek mogelijk op een 2e huis.

En wat bedoel je met 'het hypotheekbedrag voor het tweede huis zou ongeveer het zelfde zijn'? Als je vriend een 2e hypotheek neemt, ook al betaalt hij die voor de helft, dan is dat toch een verhoging van zijn kosten?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Waarom zou je dat willen?

De hypotheekrente is dan voor de persoon met het tweede huis niet meer aftrekbaar. Je mag alleen hypotheekrente aftrekken voor je hoofdverblijf.
En voor het afsluiten van een hypotheek wordt naar het inkomen gekeken, plus dat het moeilijker is om een tweede huis volledig te financieren.
Je wilt een huis erbij kopen samen, het oude huis dus houden?

Dat ligt aan jullie financiele situatie. Hij moet veel verdienen wil hij een tweede hypotheek dragen, tenminste, als jullie het 50/50 willen doen..

Ga eens naar een adviseur (hypotheekshop heb ik zelf goede ervaring mee) die kan je dit denk ik een stuk duidelijker uitleggen, op basis van jullie persoonlijke situatie (loonstrookjes mee en de papieren van de huidige hypotheek)..
Als hij nou eerst zijn huidige huis verkoopt voor hij een nieuw huis met jou koopt?
Als je twee huizen op dezelfde na(a)m(en) hebt is na twee jaar de hypotheekrente van één van die huizen niet meer aftrekbaar, daar moet je wel rekening mee houden.
verba volant, scripta manent.
quote:bijenrompje schreef op dinsdag 10 januari 2012 13:22 Als hij nou eerst zijn huidige huis verkoopt voor hij een nieuw huis met jou koopt?Ik snap je reactie, maar het is een aparte situatie.. Er staat een (droom)huisje te koop, maar dit wordt verhuurd verkocht, omdat er een huurder inzit voor onbepaalde tijd en die is niet van plan op korte termijn weg te gaan. Hierdoor is het huis relatief goedkoop. En we zitten in ons huidige huis prima, maar het leek ons iets moois voor de toekomst.. De huur dekt overigens de hypotheeklasten, dus we komen wat dat betreft niet met dubbele lasten te zitten.. Maar vroeg me af hoe of wat... Maar geen hypotheekrenteaftrek dus.. Miss eens met een adviseur praten idd...
Zie een huurder er maar eens uit te krijgen, dat kan alleen als je kunt aantonen dat je de woning dringend nodig hebt voor eigen gebruik maar of je dat waar kunt maken nadat je het verhuurd hebt gekocht is nog maar de vraag.
verba volant, scripta manent.
Voor het krijgen van een hypotheek kan je het beste even naar een adviseur gaan.

Maar bedenk heel goed dat je een huurder er echt niet gemakkelijk uit krijgt. Dit zal van de huurder zelf moeten komen.
.
Hoe kun je nu weten dat de huur de hypotheeklasten dekt, als je niet wist dat je geen recht hebt op hypotheekrenteaftrek? Dat scheelt nogal hoor, tot zo'n 52%...

Maar op zich klinkt het inderdaad als een leuke kans, maar je moet je zeker even in alle voors en tegens verdiepen.
Ik zou het denk ik alleen doen als je het huisje grotendeels met eigen geld kunt kopen...
Gewone banken financieren geen panden met huurders er in, dat is een te groot risico! Als ze het al doen dan is het tot 100 of 85% van de executiewaarde.
als het huis verhuurd wordt, geldt er geen hypotheekrenteaftrek. Dus ook niet voor die 2 jaar die eerder genoemd werden (geldt als het huis te koop staat).

voor de belastingaangifte valt dat huis en de bijbehoredne hypotheek in box 3. Huurinkomsten hoef je dan niet apart op te geven.

Of je hiervoor een hypotheek kunt krijgen kan alleen een hypotheekadviseur je vertellen.

De huur dekt de hypotheeklast, maar er zijn ook andere kosten aan en huis verbonden (gemeentelijke belastingen, opstalverzekering, onderhoud en reparaties - een nieuwe ketel is al snel een paar duizend euro) en wat gebeurt er als de huurder er toch uit gaat, want dan loop je de inkomsten mis waarmee je de hypotheeklast betaald.

Trouwens niet alle verzekeringsmaastschappijen willen opstal verzekeren van een woonhuis dat verhuurd wordt (eigen ervaring met tweede woning die verhuurd wordt omdat verkoop niet echt opschiet).
Dat risico zou ik niet durven nemen. Je wordt dan dus ineens 'huisjesmelker' 'huizenbezitter' en volgens mij komt je huis dan ineens op een hele andere plek in je belastingaangifte. Daarnaast moet je je op een andere manier verzekeren, gewone brandverzekering mag volgens mij niet bij een verhuurd huis. Ook heb je een WA verzekering nodig, want wat als de ketel ontploft en je verhuurder ernstig gewond raakt? Enzovoort, enzovoort.

Ik weet de details verder ook niet hoor, maar heb ooit op het punt gestaan iets soortgelijks te gaan doen, en ben om bovenstaande redenen snel afgehaakt.

Edit: Wat Mugske dus al een stuk duidelijker zegt
quote:Maayke24 schreef op 10 januari 2012 @ 13:29:

[...]

Ik snap je reactie, maar het is een aparte situatie.. Er staat een (droom)huisje te koop, maar dit wordt verhuurd verkocht, omdat er een huurder inzit voor onbepaalde tijd en die is niet van plan op korte termijn weg te gaan. Hierdoor is het huis relatief goedkoop. En we zitten in ons huidige huis prima, maar het leek ons iets moois voor de toekomst.. De huur dekt overigens de hypotheeklasten, dus we komen wat dat betreft niet met dubbele lasten te zitten.. Maar vroeg me af hoe of wat... Maar geen hypotheekrenteaftrek dus.. Miss eens met een adviseur praten idd...

bezint alsjeblieft eer je begint... paar 'wat als'-voorbeeldjes:

1: huurder geen zin heeft om weg te gaan en zeg 7 jaar gaat rekken? 7 (!!!)

2: huurder geen zin meer heeft om te betalen en alsnóg neit uit je huis kan worden gezet? Kost je een hoop hartzeer, geld en moeite.

3: huisje blijkt niet zo 'droom' te zijn?

4: vriend of jij verliezen baan?

5: vriend of jij derven inkomens?

en relatief goedkoop klopt niet. Een huis in verhuurde staat moet een gigantische knaller onder de WOZ-waarde verkocht worden, anders wordt je bij voorbaat al bekocht.
life ain't a perfect story, write it while you live it
Kastanjez, de belastingaangifte is juist veel simpeler van een tweede huis: 1.2% over de netto waarde (waarde-hypotheekschuld) boven de vrijstelling.

En een WA verzekering hebben de meeste mensen sowieso wel. Ik zou me niet direct af laten schrikken omdat het iets anders is dan de gangbare route van huizen kopen. Er zijn genoeg mensen die een woning bezitten en deze verhuren (particuliere huur dus). En als jij denkt dat je het nu voor een goede prijs kunt krijgen en de huur de hypotheekrente, de aflossing, de belastingen en de onderhoudsvoorzieningen dekt, dan klinkt het inderdaad het overwegen waard.
Bedankt voor jullie reacties, het is ook alleen nog maar een gedachte en het wordt ook ws niks... Maar kan nooit kwaad om te dromen en informatie te zoeken natuurlijk
Heb je al met de huurder gesproken TO? Want met een premie kun je ze misschien overtuigen met wederzijdse instemming de huur op te zeggen. Als je dit al zou kunnen regelen voor je t huis koopt, dan zou je dat een hoop kopzorgen kunnen schelen.
@Gember, ik heb mezelf niet heel goed uitgelegd. Mijn WA verzekering dekte heel duidelijk níet de aansprakelijkheid van mijn verhuurde huis. Aangezien ik denk dat de meeste verzekeringen globaal hetzelfde zijn, neem ik aan dat voor TO ook zou gelden.

Natuurlijk verhuren meer mensen hun tweede huis. Maar ik vermoed dat TO (nog) geen idee heeft wat er allemaal bij komt kijken, daarom noemde ik dus mogelijke risico's op. MIsschien dat anderen daar niet over nadenken, ook prima. Als je maar wéét waar je aan begint.
Hou er rekening mee dat je geen woonhypotheek op het 2e huis kunt krijgen maar een beleggingshypptheek moet nemen.

Bij dat laatste moest je in de betere jaren zelf 25% eigen geld inbrengen. Nu in de huidige markt zal dit meer zijn of gewoon een weigering op een 2e hypotheek.
En banken zijn zeker nu, niet happig op het verstrekken van hypotheken waar een huurder in zit.
Driewieler, ben jij nou van avator veranderd of haal ik je door de war met iemand anders?
Huis verhuren lijkt leuk en makkelijk maar is het bij lange na niet.

Je dient zelf een aardige som geld achter de hand te hebben om allerlei onvoorziene uitgaven te bekostigen of te kunnen regelen bij situaties die designed voor je op heeft gesomt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven