Goede maar langzame eter
woensdag 11 januari 2012 om 20:05
Het is voor veel mensen waarschijnlijk een luxeprobleem, maar toch hoop ik op wat tips. Mijn jongste zoon van bijna 3 is een hele goede eter, hij lust bijna alles, durft ook nieuwe dingen te proeven en heeft een ontzettend goed smaak en reukvermogen, dus hij geniet echt van eten. Het enige probleem is dat hij ontzettend langzaam eet. Hij kiest elke hap met zorg, geniet ervan, zit ondertussen vrolijk te kletsen en grapjes te maken. En het duurt maar en duurt maar. Wij zitten meestal 's avonds drie kwartier aan tafel, ook voor de gezelligheid, maar zelfs dan heeft hij zijn bordje nog niet leeg. We helpen hem dan wel met de laatste hapjes (voeren), maar een uur later in bed ligt hij dan te brullen dat hij nog honger heeft. Terwijl hij aan tafel dus bepaald niet de indruk wekt dat hij omkomt van de honger.
Ik hoop op wat tips, ook om hem sneller te laten eten, zodat hij meer kan opeten in de tijd dat we aan tafel zitten. Want wie weet lust hij echt ngo wel een tweede portie, maar dan zitten we straks elke avond 1,5 uur aan tafel, dat is ook nauwelijks een optie.
Ik heb hier weinig ervaring mee, oudste is nl, een superslechte eter, daar halen we na de maaltijd gewoon zijn bord halfvol nog weg (maar die piept dan weer nooit dat hij nog honger heeft).
Ik hoop op wat tips, ook om hem sneller te laten eten, zodat hij meer kan opeten in de tijd dat we aan tafel zitten. Want wie weet lust hij echt ngo wel een tweede portie, maar dan zitten we straks elke avond 1,5 uur aan tafel, dat is ook nauwelijks een optie.
Ik heb hier weinig ervaring mee, oudste is nl, een superslechte eter, daar halen we na de maaltijd gewoon zijn bord halfvol nog weg (maar die piept dan weer nooit dat hij nog honger heeft).
..
woensdag 11 januari 2012 om 20:09
Je wilt dus niet langer aan tafel zitten? (ik zou er na drie kwartier ook wel klaar mee zijn hoor, maar ik schep dus altijd in twee delen op zodat zoon de kans heeft in zijn tempo te eten).
Een idee om met een eierwekker te werken? En dat hij zo leert dat hij een bepaalde tijd heeft om te eten, bv maximaal drie kwartier? Zou zelf dan wel consequent zijn, in die drie kwartier staat het eten op tafel, daarna gaat het weg.
Ik roep maar wat hoor, mijn zoon is eerder als je oudste, eet niet veel, maar zeurt ook niet dat hij honger heeft.
Een idee om met een eierwekker te werken? En dat hij zo leert dat hij een bepaalde tijd heeft om te eten, bv maximaal drie kwartier? Zou zelf dan wel consequent zijn, in die drie kwartier staat het eten op tafel, daarna gaat het weg.
Ik roep maar wat hoor, mijn zoon is eerder als je oudste, eet niet veel, maar zeurt ook niet dat hij honger heeft.
woensdag 11 januari 2012 om 20:12
quote:Ruza schreef op 11 januari 2012 @ 20:09:
Moet je per se samen aan tafel blijven zitten dan omdat hij zo lang over zijn eten doet?Weet niet hoe TO dat doet, maar hier is de regel dat we aan tafel blijven als er nog mensen aan het eten zijn. Zou het zelf dan niet zo'n goed voorbeeld vinden door zelf weg te lopen terwijl zoon nog niet klaar is.
Moet je per se samen aan tafel blijven zitten dan omdat hij zo lang over zijn eten doet?Weet niet hoe TO dat doet, maar hier is de regel dat we aan tafel blijven als er nog mensen aan het eten zijn. Zou het zelf dan niet zo'n goed voorbeeld vinden door zelf weg te lopen terwijl zoon nog niet klaar is.
woensdag 11 januari 2012 om 20:12
Als wij van tafel gaan, blijft hij echt niet alleen zitten om verder te eten. En als oudste bijv. wel van tafel zou mogen omdat hij toch allang niet meer aan het eten is, dan wil jongste ook gelijk mee gaan spelen, dus dan eet hij niet eens meer zijn bord leeg.
Misschien dat die eierwekker een idee is, ik weet alleen niet of hij dat al begrijpt en kan overzien. Hij is nog maar 2 (+9 maanden), he.
Misschien dat die eierwekker een idee is, ik weet alleen niet of hij dat al begrijpt en kan overzien. Hij is nog maar 2 (+9 maanden), he.
..
woensdag 11 januari 2012 om 20:13
quote:reizigster2004 schreef op 11 januari 2012 @ 20:12:
Als wij van tafel gaan, blijft hij echt niet alleen zitten om verder te eten. En als oudste bijv. wel van tafel zou mogen omdat hij toch allang niet meer aan het eten is, dan wil jongste ook gelijk mee gaan spelen, dus dan eet hij niet eens meer zijn bord leeg.
Misschien dat die eierwekker een idee is, ik weet alleen niet of hij dat al begrijpt en kan overzien. Hij is nog maar 2 (+9 maanden), he.Eet hij toch later nog wat als hij nog honger heeft? Of ben ik nu ontaard endezo?
Misschien dat die eierwekker een idee is, ik weet alleen niet of hij dat al begrijpt en kan overzien. Hij is nog maar 2 (+9 maanden), he.Eet hij toch later nog wat als hij nog honger heeft? Of ben ik nu ontaard endezo?
woensdag 11 januari 2012 om 20:14
quote:reizigster2004 schreef op 11 januari 2012 @ 20:12:
Of misschien die eierwekker eerst op een andere manier inzetten, zodat hij leert begrijpen wat de bedoeling is? Bv spelenderwijs, dat jullie een puzzeltje doen, en als de wekker gaat, gaan jullie een ander spelletje doen.
En als je denkt dat hij het begrijpt, dan pas inzetten bij het eten.
Of misschien die eierwekker eerst op een andere manier inzetten, zodat hij leert begrijpen wat de bedoeling is? Bv spelenderwijs, dat jullie een puzzeltje doen, en als de wekker gaat, gaan jullie een ander spelletje doen.
En als je denkt dat hij het begrijpt, dan pas inzetten bij het eten.
woensdag 11 januari 2012 om 20:17
woensdag 11 januari 2012 om 20:29
Ik zag bij Supernanny dat ze de kinderen een wekker gaven. Ze hadden 40 minuten de tijd om te eten. Waren de 40 minuten om, dan moest het eten op zijn, anders ging het bord naar de keuken.
Het idee van de eierwekker zou dus goed kunnen werken. Misschien moet je je zoon ook aanleren om minder te kletsen tijdens het eten . Dat hij mag kletsen als zijn eten op is.
Het idee van de eierwekker zou dus goed kunnen werken. Misschien moet je je zoon ook aanleren om minder te kletsen tijdens het eten . Dat hij mag kletsen als zijn eten op is.
woensdag 11 januari 2012 om 20:33
Ja, dat zou ik ook eens kunnen doen. Het is lastig, wij hebben juist enorm veel moeite gedaan om het eten weer gezellig te maken, nadat we met onze oudste in de peutertijd veel ellende aan tafel hebben gehad. En dan is het nu gezellig en dan moet je daar weer paal en perk aan stellen, zodat de ander weer aan eten toekomt. Maar er zit zeker wat in, vrees ik.
..
woensdag 11 januari 2012 om 20:39
quote:reizigster2004 schreef op 11 januari 2012 @ 20:33:
Ja, dat zou ik ook eens kunnen doen. Het is lastig, wij hebben juist enorm veel moeite gedaan om het eten weer gezellig te maken, nadat we met onze oudste in de peutertijd veel ellende aan tafel hebben gehad. En dan is het nu gezellig en dan moet je daar weer paal en perk aan stellen, zodat de ander weer aan eten toekomt. Maar er zit zeker wat in, vrees ik.
Het hoeft ook niet óf het een óf het ander te zijn toch?
Ik wil hier geen strijd voeren om eten, maar er zijn wel een paar basisregels.
Aan tafel zitten als er nog mensen aan het eten zijn.
Niet 'klooien' met je eten, dan haal ik het weg.
En als zoon ouder is en zou gaan treuzelen, dan komt er dus een restrictie op de tijd.
In de tijd dat we aan tafel zitten is het gezellig, en zoon weet inmiddels wat de regels zijn. Hij word er echt nog wel eens boos om, maar dat is van korte duur omdat hij weet dat we niet afwijken van die regels.
Het hoeft ook niet óf het een óf het ander te zijn toch?
Ik wil hier geen strijd voeren om eten, maar er zijn wel een paar basisregels.
Aan tafel zitten als er nog mensen aan het eten zijn.
Niet 'klooien' met je eten, dan haal ik het weg.
En als zoon ouder is en zou gaan treuzelen, dan komt er dus een restrictie op de tijd.
In de tijd dat we aan tafel zitten is het gezellig, en zoon weet inmiddels wat de regels zijn. Hij word er echt nog wel eens boos om, maar dat is van korte duur omdat hij weet dat we niet afwijken van die regels.
woensdag 11 januari 2012 om 20:40
woensdag 11 januari 2012 om 20:42
Kleinere portjes, zodat hij een beetje bij kan blijven? Overigens mogen ze er best een beetje langer overdoen, maar zeker niet eindeloos. Misschien als iedereen het eten op heeft, dat hij nog het aantal hapjes mag doen overeenkomstig zijn leeftijd. Hierna beginnen jullie samen met het toetje.
Verhongeren doen kinderen echt niet. Tenzij hij echt heel mager is, zou ik me niet ongerust maken over de hoeveelheid. Ik zou eerder ongerust zijn over overgewicht bij 'goede eters'.
Ik zie nu pas dat hij 2 jaar is, ik zou dan wat meer spelletjes doen. 3 kwartier zitten is m.i. veel te lang.
Verhongeren doen kinderen echt niet. Tenzij hij echt heel mager is, zou ik me niet ongerust maken over de hoeveelheid. Ik zou eerder ongerust zijn over overgewicht bij 'goede eters'.
Ik zie nu pas dat hij 2 jaar is, ik zou dan wat meer spelletjes doen. 3 kwartier zitten is m.i. veel te lang.
woensdag 11 januari 2012 om 20:48
woensdag 11 januari 2012 om 20:50
Bedankt voor de tips, ik zal het allemaal eens uit gaan proberen om te kijken wat het beste werkt bij hem. Verhongeren zal hij zeker niet en te dik is hij gelukkig ook niet. Het is een apart jong, gek op allerlei gezonde dingen en als hij mag kiezen, kiest hij nog het snelst voor iets gezonds. Hij eet ook helemaal niet zo vreselijk veel, met goed eten bedoelde ik meer dat hij bijna alles lust en nooit zit te mieren met zijn eten. De voorgeschreven hoeveelheden uit de schijf van 5 gaan er probleemloos in. Dit alles volledig in tegenstelling tot de oudste.
..
woensdag 11 januari 2012 om 20:57
quote:elninjoo schreef op 11 januari 2012 @ 20:52:
[...]
Haha, ik eet zelf ook meestal met bord op schoot voor de tv
Ik ook, totdat ik kinderen kreeg. Bekend is dat veel kinderen overgewicht hebben, mede veroorzaakt door het wegvallen van vaste eetmomenten, het niet meer met zijn allen aan tafel zitten, en het soort eten dat tegenwoordig te krijgen is.
Reden voor ons om te kiezen voor het stellen van een goed voorbeeld, en met zijn allen aan tafel te eten. Daar kan best eens een uitzondering op zijn, maar het principe is; aan tafel eten.
[...]
Haha, ik eet zelf ook meestal met bord op schoot voor de tv
Ik ook, totdat ik kinderen kreeg. Bekend is dat veel kinderen overgewicht hebben, mede veroorzaakt door het wegvallen van vaste eetmomenten, het niet meer met zijn allen aan tafel zitten, en het soort eten dat tegenwoordig te krijgen is.
Reden voor ons om te kiezen voor het stellen van een goed voorbeeld, en met zijn allen aan tafel te eten. Daar kan best eens een uitzondering op zijn, maar het principe is; aan tafel eten.
woensdag 11 januari 2012 om 21:08
Voor de tv eten is in elk geval geen oplossing, dan eet hij nl. helemaal niet. Veel te afgeleid door de tv. Dat doen we alleen af en toe op zaterdagavond als we patat eten en naar Lachen om homevideo's of mr. Bean kijken.
Bovendien vind ik aan tafel eten veel leuker, iedereen kan vertellen over wat hij gedaan heeft die dag en naderhand lezen we nog een verhaaltje.
Maar als ik alleen zou wonen, zoals EN waarschijnlijk doet (?), zou ik denk ik ook voor de tv eten of met een boek of zo, hoor.
Bovendien vind ik aan tafel eten veel leuker, iedereen kan vertellen over wat hij gedaan heeft die dag en naderhand lezen we nog een verhaaltje.
Maar als ik alleen zou wonen, zoals EN waarschijnlijk doet (?), zou ik denk ik ook voor de tv eten of met een boek of zo, hoor.
..
donderdag 12 januari 2012 om 09:40
donderdag 12 januari 2012 om 09:58
Ik zou hem voeren (en ondertussen ook zelf laten eten) of regelmatig aansporen een hap te nemen om het tempo er een beetje in te houden. Tijdsdruk op het eten zetten lijkt me niet echt ideaal om een gezond eetpatroon aan te leren. Bij mijn eigen kletskous probeer ik hem te leren gewoon regelmatig een hap te nemen, door hem erop te wijzen dat zijn mond al even leeg is, en er dus best een nieuwe hap in kan , want dát is uiteindelijk wat je wilt, niet dat eten een soort race tegen de klok wordt, of, als hij zich niet laat opjagen door een kookwekker, dat hij structureel met honger in bed eindigt.
Mijn zoon eet wel beter als hij niet al te veel honger heeft als we gaan eten (duurde even voor we dat door hadden!) Hem in de loop van de middag nog iets te eten geven helpt wel.
Mijn zoon eet wel beter als hij niet al te veel honger heeft als we gaan eten (duurde even voor we dat door hadden!) Hem in de loop van de middag nog iets te eten geven helpt wel.