onzeker...

12-01-2012 15:42 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben onzeker!! altijd al geweest... en het erge is, mensen denken dat ik super zelfzeker ben!

Blijkbaar heb ik volgens iedereen altijd mijn uiterlijk en model meegehad, terwijl ik op elk gebied wel iets negatief kon vinden...

de lange relatie's die ik had, waren de mannen volgens mijn vriendinnen altijd "wauw", wat mij nog onzekerder maakte, zij waren te mooi voor mij...

nu heb ik enkele maanden een nieuwe relatie, ik vind hem lief en knap, maar ik ben niet de enige blijkbaar... hij heeft een horecazaak, hij geeft geen aanleiding van bedriegen of flirten of dergelijke, maar ik zie vrouwen naar hem kijken, en dat maakt me zooooo onzeker!!

vroeger kon ik het onderdrukken, mijn ex-vriend werkte op een "mannenbedrijf", mijn andere ex als zelfstandige alleen op zijn bureau...

mijn huidige vriend kan me zeggen wat hij wil, mijn onzekerheid is zo erg dat ik overal iets negatief achter zoek, het lachende meisje, de grappenmaker wordt stillaan heel stil en teruggetrokken...

hij denkt dat het jaloezie is soms, maar dat is niet! ik denk dat alles en iedereen wel meer kwaliteiten heeft dan mij...

iemand die me goede raad kan geven of tips om je zelfvertrouwen terug te krijgen...
In therapie gaan? Je onzekerheid komt volgens mij niet zomaar. En met therapie kunnen ze heel goed helpen. Bijv. asertiviteitscursussen enz.
Kijk eens in de spiegel en benoem wat er allemaal leuk is aan jezelf. :-) En hoezo zelfvertrouwen weer terug krijgen, had je die eerst wel? Is er iets gebeurd waardoor je zelfvertrouwen een deuk heeft op gelopen?
Als het zo erg is dat onzekerheid jouw leven gaat beïnvloeden in betrekking tot je relatie, zou ik zeker hulp gaan zoeken. Want geen enkele man vindt een achterdochtige, onzekere vrouw op den duur aantrekkelijk...en dan gaat er juist gebeuren,waar je je nú zorgen over maakt. Dus zoek hulp, een ander advies heb ik niet.

Ik werk samen met een vrijwilliger en zij is ook extreem onzeker. Hoe ze thuis is, weet ik niet, maar op het werk is het al reuze lastig. Ik ben heel voorzichtig met iets zeggen als ze haar werk niet goed doet. Ze laat over zich heen lopen, maakt juist door die onzekerheid fouten. Terwijl ze eigenlijk haar werk goed doet...
Ik vind het onzin om iemand nav de OP door te verwijzen naar de professionele hulpverlening. Kom op zeg... ze is onzeker over zichzelf, dat is heel normaal.
Dat andere vrouwen naar hem kijken, is toch juist mooi. Het is blijkbaar een aantrekkelijke en begerenswaardige man. Maar jij bent bijzonder genoeg dat hij er voor kiest om met jou samen te zijn.

Dat kijken van die andere vrouwen is dus geen reden om onzeker te zijn, integendeel.
Ik heb al veel nagedacht over de oorzaak...

ik ben altijd wel wat onzeker geweest maar niet zo extreem, mijn 1e ex heeft me wel verschillende malen bedrogen, hier kwam ik achteraf pas achter, en mijn laatste ex heeft is na 5j naar een hoer geweest omdat we niet meer zo'n actief sexleven hadden, ik merk wel dat dit laatste me een serieuze deuk in mijn zelfvertrouwen heeft bijgegeven... het was zo beschamend!!

mijn huidige vriend is heel sociaal, een grappenmaker, en ik lijk ondertussen een saai mens naast hem...

ik ben 1m67 en 51kg, iedereen noemt me altijd mager. maar ik zie m'n brede heupen waardoor ik vind dat ik écht dikke billen en bovenbenen heb, te kleine borsten, te wit,...

ik denk echt dat ik met de jaren mss een verkeerd beeld van mezelf heb gekregen??

een therapeut lijkt me zo drastisch, ik weet ook niet wat ik hiervan zou moeten verwachten... erover spreken lijkt me moeilijk...
+ omdat ik zelfzeker lijk, lijkt het wel alsof ik altijd heel zelfzekere mannen aantrek, wat me nog een onzekerder maakt natuurlijk, grrrr... ik voel me rondraaien in een cirkel...
quote:ailien schreef op 12 januari 2012 @ 16:36:

Ik vind het onzin om iemand nav de OP door te verwijzen naar de professionele hulpverlening. Kom op zeg... ze is onzeker over zichzelf, dat is heel normaal.Nee, dat is niet normaal. Als anderen haar een mooie vrouw vinden en zij blijft maar denken dat anderen beter, mooier en leuker zijn, is dat niet normaal!
quote:kathrien schreef op 12 januari 2012 @ 16:44:

Ik heb al veel nagedacht over de oorzaak...

ik ben altijd wel wat onzeker geweest maar niet zo extreem, mijn 1e ex heeft me wel verschillende malen bedrogen, hier kwam ik achteraf pas achter, en mijn laatste ex heeft is na 5j naar een hoer geweest omdat we niet meer zo'n actief sexleven hadden, ik merk wel dat dit laatste me een serieuze deuk in mijn zelfvertrouwen heeft bijgegeven... het was zo beschamend!!

mijn huidige vriend is heel sociaal, een grappenmaker, en ik lijk ondertussen een saai mens naast hem...

ik ben 1m67 en 51kg, iedereen noemt me altijd mager. maar ik zie m'n brede heupen waardoor ik vind dat ik écht dikke billen en bovenbenen heb, te kleine borsten, te wit,...

ik denk echt dat ik met de jaren mss een verkeerd beeld van mezelf heb gekregen??

een therapeut lijkt me zo drastisch, ik weet ook niet wat ik hiervan zou moeten verwachten... erover spreken lijkt me moeilijk...Hier noem je al een aantal zaken op, waardoor het zou kúnnen zijn gekomen. Jij noemt een therapeut drastisch? Welnee, zij kunnen helpen dingen in juist perspectief te zien. Vanzelf gaat het niet over hoor...
Het lijkt soms wel alsof therapie de oplossing is voor alles. Er zijn echt meerdere wegen die naar Rome leiden. En onzekerheid en een vertekend zelfbeeld is iets wat ik echt véél zie bij vooral jonge meiden... Het is een kwestie van jezelf ontwikkelen, jezelf leren accepteren, jezelf leren kennen en jezelf leren te waarderen. Dit kunnen de meesten écht wel zelfstandig, al is het vaak een proces van jaren. Er is ook heel normale term voor: volwassen worden.
dit als eerste... Pffff topic had van mijzelf kunnen zijn een jaar of 10 geleden.

Eeuwig en altijd twijfelen aan jezelf. Ik kan je niet veel adviezen geven, ik kon altijd terugvallen op familie en vrienden. Niet dat die altijd aardig waren

Gaf wel een reeel beeld van de situatie.

Het enige wat ik kan zeggen is praten, praten en praten mensen die je vertrouwd. En daarnaast ook ECHT LUISTEREN naar wat die mensen te zeggen hebben.

Ook mijn ex ging vreemd GRRRRRRR . Heb er lang over gedaan maar vind nu dat ik wel ok ben.

Je vriend kiest voor jou, innerlijk en uiterlijk, geloof hem ook.
De zon gaat op en de zon gaat onder - Japans gezegde
alvast bedankt voor jullie lieve reacties, ik moet er even vandoor dus ik kan misschien niet dadelijk meer antwoorden, maar zodra ik kan kom ik weer piepen :-)
Je vriend vind je toch mooi en lief, i.i.g. de moeite waard om met jou samen te zijn i.p.v. met een van die andere vrouwen die naar hem kijken.

Twijfel je aan zijn beoordelingsvermogen?

Denk je dat hij liegt als hij aangeeft graag met jou een relatie te willen?

Zo nee, dan is het toch raar om zo te denken.

Zo ja, waarom denk je zulke onaardige dingen over je vriend.

Echt, probeer je gedachten eens om te draaien.
Ik vind het wel erg hard om over jezelf te zeggen: "ik ben onzeker". Dat is zo over-generaliserend. Waarschijnlijk bedoel je, dat je op het gebied van relaties onzeker bent.

Maar ik neem aan dat je leuke vrienden hebt, prettig met je familie omgaat en een aardige baan hebt.

Ik heb geen tips, maar wel een algemeen advies: je bent op vele gebieden van het leven heel zeker over jezelf. Probeer die zekerheid te "exporteren" naar de relatie toe.
De aandacht die TO krijgt van haar vriend en de beoordeling van anderen lijkt me geen gezonde basis voor iemands eigenwaarde. Wat als iemand je dan verlaat, vreemdgaat, of als je ineens niet meer zo begerenswaardig bent door een ongeluk, of ouderdom?

Het is juist belangrijk om te beseffen dat jouw waarde als mens niet afhangt van je gewicht, je huid, je uitstraling of je stralende blonde haar, maar van heel andere dingen. Jij bent sowieso waardevol, daar hoef je verder niks voor te doen en je hoeft er ook niet uit te zien als een model.
Ik vraag me af hoe oud je bent Katrien...
Ailien, je hebt helemaal gelijk met je punt dat je je gevoel voor eigenwaarde niet moet laten afhangen van anderen, maar uit jezelf moet halen.

Ik vind het alleen altijd zo'n rare gedachtekronkel als iemand zegt, andere meiden kijken naar mijn vriend en dat maakt mij onzeker.

Hoezo maakt je dat onzeker? Dat zegt alleen maar dat je een aantrekkelijke vriend hebt, niet meer en niet minder. Mooi toch. Begrijp echt niet waarom je daar onzeker van wordt.

(Het lijkt mij logischer dat een onzeker type, die afhankelijk is van hoe anderen over haar denken, daar juist meer zelfvertrouwen uit haalt)
Het is toch heel logisch, een man die de hele dag onder de vrouwen is die hem ook nog eens aandacht geven, heeft meer kans om iemand tegen te komen waarmee hij ook een klik heeft. Iemand die hij mooier vindt, leuker, spannender, gezelliger. Die vrouwen kun je dus zien als bedreiging van je relatie en dat maakt je onzeker.
Onzekerheid is niet erg! Ik ben ook vaak genoeg onzeker, terwijl ik zelfverzekerheid, misschien zelfs arrogantie uitstraal. Bij mij is het mn pestverleden en onzekere mannen die mij de grond in trapten! Toch met de tijd heb ik mn uiterlijk en innerlijk leren waarderen, ik doe niet voor niets modellenwerk en heb een sociaal leven, dus objectief is daar niets mis!

TO je vriend heeft voor jou gekozen, omdat hij jou leuk vindt en jij leuk bent!
Net als Namma vraag ik me af hoe oud je bent...

Verder denk ik dat een beperkte mate van onzekerheid (of liever gezegd: een beperkte kritische houding ten opzichte van jezelf) best gezond kan zijn. Het houdt je scherp en realistisch. Stel je voor: een wereld waarin iedereen zichzelf geweldig vindt!

Maar het moet niet ondermijnend werken natuurlijk. Zijn er dingen die je heel graag wil, maar niet doet vanwege je onzekerheid? Belemmert het je dagelijks leven? Zo ja, dan kan het heus geen kwaad om daar hulp voor te zoeken. Zo nee, dan lijkt het me gewoon 'normaal' en horend bij het leven...
Winter is coming...
Hey Kathrien, iedereen is wel eens onzeker, hoor... Maar als het je dagelijks leven te veel gaat beinvloeden, wordt het tijd voor stappen ondernemen.... Vergeet je vriend even, en de manier waarop je overkomt op anderen, en probeer dit eens: Draai alles om! Dus: in plaats van: ik heb te brede heupen, denk je: Wow, brede heupen zijn vrouwelijk!! In plaats van: ik heb een dikke kont, denk je: Zooo, die kont van mij is mooi stevig! Overtuig jezelf dus van het positieve tegendeel.... als een soort mantra... En verder: Vind het niet zo belangrijk wat anderen van je vinden, echt... het is echt niet belangrijk, echt niet!! Wat jij vindt... daar gaat het om! Je moet het met jezelf doen in het leven, en wat misstijgertje al schreef: Je vriend koos voor jou, omdat jij leuk bent!
quote:ailien schreef op 12 januari 2012 @ 17:34:

Het is toch heel logisch, een man die de hele dag onder de vrouwen is die hem ook nog eens aandacht geven, heeft meer kans om iemand tegen te komen waarmee hij ook een klik heeft. Iemand die hij mooier vindt, leuker, spannender, gezelliger. Die vrouwen kun je dus zien als bedreiging van je relatie en dat maakt je onzeker.

Maar tot nog toe vindt hij niemand leuker, spannender, gezelliger, want hij is nog steeds met TO en verkiest haar blijkbaar boven die andere vrouwen. Is het dan niet een probleem wat veel meer te maken heeft met het niet vertrouwen van je partner?

Als je zo gaat denken , maak je jezelf namelijk gek. Het lijkt me een stuk prettiger en constructiever om andersom te denken. Dus, wauw, ondanks al die leuke vrouwen, kiest hij wel voor mij. Dat doet hij niet voor niets. Want blijkbaar ben ik, met al mijn goede, slechte, en rare kanten, voor hem het meeste waard.

Maar goed, misschien steek ik heel anders in elkaar om het zo te bekijken.
Mirabile: tuurlijk is dat constructiever, maar als je onzeker bent kun je niet altijd zo redeneren.
Ailien,

Dat begrijp ik ergens ook wel. Het is misschien ook kort door de bocht en zo simpel werkt het waarschijnlijk niet.

Maar het leek mij een tip voor T.O. om elke keer als ze zo denkt, het even helemaal andersom te bekijken. Te proberen de negatieve gedachtespinsels om te zetten positieve.

En het is niet dat ik me het gevoel van onzekerheid niet kan voorstellen. Ik ben over heel veel dingen onzeker. Gek genoeg dan weer nooit over mijn uiterlijk. En ook nooit of ik "leuk genoeg" ben voor de ander in een relatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven