Taartbodem-vraag...SPOED!!!

14-01-2012 14:25 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Ik ben een monchou taart aan het maken voor vanavond. Nu moest ik volgens het recept 250 gram roomboter smelten en mengen met een fijngemaakte rol biscuitjes. Dit heb ik gedaan, alleen het mengsel is nu heel papperig! Ik heb hem eerst eens in de koelkast gezet... Wie weet of dit nog 'goedkomt' of dat ik maar een kant en klare taartbodem moet gaan halen?

Alvast bedankt!
Let's have tea...
Ik ken het wel met bastognekoekjes. Dat werd niet echt papperig, maar ik denk wel dat het goed komt. De boter wordt straks weer hard en dan heb je een harde bodem Over half uurtje even checken of de boel stolt. Anders nara de winkel
Stijft wel op in de koelkast.

Anders even in de vriezer leggen.
Owkee...dankjewel ik ga straks even kijken...
Let's have tea...
Veel en dan ook echt veeeel te veel boter volgens mij.

Ik gebruik de mix van kruimelbodem van dr. Oetker, dat is 150 gram en krijg je zelf met biscuit nooit zo fijn. Hier moet 50 gram boter bij.

Ik denk dat dit pakje kruimelmix ongeveer hetzelfde gewicht heeft als een rol biscuit.

Gaat ook met koelkast niet meer goedkomen denk ik.

Gekochte taartbodem lijkt me bij mon choutaart niet zo lekker. Ben je nog in de gelegenheid om nieuwe biscuit te halen?

Bij mij is het altijd een beetje kruimelig/licht vettig en dan maak ik het in het taartblik glad met de bolle kant van een lepel.

Succes.

edit: deze hoeveelheden zijn voor een springvorm tot 24 cm, ik gebruik liever 22 of 20, net iets hogere bodem/taart.
Áls je het dan opnieuw gaat doen, kan het ook met bastognekoeken dus 1 pak + 150 gram boter. Ik sla de koekjes nooit helemaal tot kruimels, beetje stukjes mogen er nog wel in zitten.
Ja, duh, de boter zal wel stollen bij kou maar ik moet niet denken aan wat voor baggervette bijna hap klare boter je dan eet/proeft.

Met bastogne maak ik nooit, veel te zoet en overheersend vind ik zelf. Toen ik nog wel biscuit deed, dan gewoon de goedkoopste tarwebiscuitjes maar ik vind de kruimelbodemmix de uitvinding (van dr. Oetker dan he ) van de vorige eeuw. Ik gebruik het voor al mijn koude taarten.
Mmh...ok, ik denk dat ik nog even naar de AH ga dan...
Let's have tea...
Inderdaad veel te veel boter... Ik maak de bodem altijd met Digestive's, dat is 50 gram boter op een rol biscuit. Dit blijft pap denk ik (en bovendien niet lekker, want veel te vet).
maar in bijna alle monchou recepten die ik op internet vind zeggen ze 250 gram roomboter en een rol biscuit... toch vreemd maar lijkt mij ook te vet...
Let's have tea...
Ik gebruik de country cookies van het AH huismerk. Zit iets meer smaak aan dan gewone biscuitjes maar is niet overheersend. Vind ik. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik doe boter en koekjes op gevoel, ongeveer een 1/3 pakje boter met ongeveer 3/4 rol country cookies (de rest wordt hier sowieso door de kinderen weggekaapt ). Maar vloeibaar is het zeker niet, wel een vettige, kruimelige massa.
O ik had niet gelezen dat je zoveel boter had gebruikt....

Dan zou ik de bodem even overnieuw maken met minder boter.

Ik gebruik altijd San Francisco koekjes. Iets van 2/3 of 3/4 rol met iets van 75gr-100gr boter denk ik.

Bastogne koeken vind ik los heel lekker, maar niet in een monchoutaart
quote:Yoels schreef op 14 januari 2012 @ 14:36:

Inderdaad veel te veel boter... Ik maak de bodem altijd met Digestive's, dat is 50 gram boter op een rol biscuit. Dit blijft pap denk ik (en bovendien niet lekker, want veel te vet).ah nog iemand met 50 gram boter, heb overigens nog nooit ergens 250 gr in een recept zien staan.
Meng door je bodem nog een rol biscuit en gebruik de helft.
Ik gebruik ook altijd 50 gram boter per rol biscuitjes. Ik denk dat er veel teveel boter in zit en dat het daarom zo papperig is.
Ik koop ook altijd die van dr oetker en heb dan een lekkere bodem, wat thee zegt dus
En nu heb ik zin in monchoutaart...
quote:Lonkaa schreef op 14 januari 2012 @ 14:33:

Áls je het dan opnieuw gaat doen, kan het ook met bastognekoeken dus 1 pak + 150 gram boter. Ik sla de koekjes nooit helemaal tot kruimels, beetje stukjes mogen er nog wel in zitten.Zo maak ik het ook. Bastognekoeken in een theedoek, even met de deegroller er op slaan en boter erbij.
quote:mika65 schreef op 14 januari 2012 @ 15:18:

Ik koop ook altijd die van dr oetker en heb dan een lekkere bodem, wat thee zegt dusLekker he! Ik vind het een beetje de structuur de bodem van zelfgemaakte appeltaart.
Hangt er ook van af hoe groot je springvorm is. Bij een kleine springvorm is 250 gram boter echt veel te veel. Heb je een springvorm van 28 cm of groter dan zou het nog wel kunnen.

En anders idd eruit halen. Helft gebruiken (desnoods smelten in het pannetje) en nog wat meer biscuitjes erdoor mengen.
janine, is het nog gelukt?
Fijn dat de taart lekker was en dat je wat hebt gehad aan de antwoorden op je SPOEDvraag en dat je daarna ook nog even attent de moeite hebt genomen de afloop te laten weten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven