Trans-Mongolië express

15-01-2012 14:28 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daag!

In september hoop ik na mijn afstuderen eindelijk de Trans Mongolië Express te gaan doen. Het probleem is alleen dat ik geen idee heb wat ik moet verwachten qua kosten. De bedoeling is dat ik Rusland en Mongolië vrij snel doe (laten we zeggen anderhalf à twee weken per land) en dan wat langer (een maand, eventueel twee) in China blijf. In Beijing heb ik gratis overnachtingen omdat daar een vriend van me woont, maar verder wil ik natuurlijk ook graag andere steden bezoeken.

Daarnaast vroeg ik me af of jullie nog tips hebben over wat absoluut niet te missen . Overnachten in een tent op de vlaktes van Mongolië staat in ieder geval in de planning.
China: Lijang en Yangshuo. Kunming zou ik overslaan (wij hadden spijt dat we daarheen zijn gegaan). Weet je al waarvandaan je terug wilt vliegen? Wij zijn van Beijing door China naar Hongkong gereist en van daaruit teruggevlogen, Hongkong is ook echt een aanrader.

De Trans Mongolie expres hebben wij in 1 keer gedaan, dus geen tips voor Rusland en Mongolie. Moskou vonden wij niet veel aan.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Als ik geld overhoud lijkt Hong Kong me zeker wat. Anders reis ik terug naar Beijing en vlieg ik vanuit daar.

Heb je misschien een kostenindicatie voor me qua uitgaven per dag in de trein en eenmaal in China?
Ik heb vorig jaar via de Trans Mongolië express door Rusland, Mongolie en China gereisd in 5 weken. Een fantastische ervaring! Ik ben in Moskou opgestapt, maar ik begreep wel dat St. Petersburg veel mooier schijnt te zijn. Ik zou daar, als dat mogelijk is, op gaan stappen en minder tijd in Moskou besteden.

Ik heb voor de meer budget variant gekozen, dat houdt in dat je minder met toeristen in aanraking komt en meer met Russen ed.. Dat vond ik zeker een toevoeging!

Heel veel plezier!
Je was als vrouw alleen maak ik op uit je bericht, Famke? Geen problemen gehad onderweg?

Mijn ouders hebben namelijk Russische vrienden die me de reis ontzettend af lopen te raden omdat het te gevaarlijk in mijn eentje zou zijn. Voor mij juist nog meer reden om te gaan eigenlijk maar ben nu toch wel benieuwd ;).
Ja, ik ben inderdaad alleen als vrouw gegaan. Ik heb me overal veilig gevoeld. Ik merkte wel dat in sommige coupe's de Russen best van een wodkaatje houden. Ik heb wat dat betreft wel geluk gehad. Ik deelde bijvoorbeeld de coupe met een Russische militair die me alles over het Rusland van nu en vroeger wilde vertellen. Wel met de nodige reserves. Russen zijn namelijk niet heel spontaan in het eerste contact, heb ik gemerkt.

Je moet natuurlijk wel oppassen, maar da's overal zo. Ik zou in Ulaanbaatar wel wat meer alert zijn aangezien daar veel zakkenrollers actief zijn.
Ja, ben benieuwd in wat voor coupé ik terechtkom. Plan was wel om coupé met vier mensen te delen, dus er zal ongetwijfeld ergens een fles wodka tevoorschijn getoverd worden.

Krijg er door deze verhalen nog meer zin in . Nu alleen nog even heel hard proberen te sparen.
Altijd 'koepeh' boeken, met vier mensen in een coupe. Je kunt ook kiezen voor ljoex maar dat is maar met zn tweeen (en wat nou als die ander niet zo leuk is ), of platzkartnie (heel veel mensen in een wagon.

Neem eten en wodka (of iets anders van alcohol) mee dat je kunt delen met anderen; Russen zijn dol op eten in de trein (beginnen vaak al voordat de trein het beginpuntstation heeft verlaten) en als je je medepassagiers iets kunt aanbieden zal het het ijs breken. Bovendien, als ze jou iets aanbieden en je kunt niet terug geven is ook zoiets.

Verder: HEEL VEEL PLEZIER!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven