Kat naar buiten?

16-01-2012 11:38 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Onze kat is nu 6 maanden.

Hij vindt het heerlijk om naar buiten te kijken, hij gaat dan op de vensterbank zitten of kijkt vanuit de schuifpui de tuin in. Soms als hij een vogeltje ziet maar hij grappige geluidjes. Kortom hij vindt het allemaal reuze interessant.

Nu was eigenlijk ons idee om hem al binnenkat te houden. Ik ben fulltime thuis heb twee kinderen, dus er is altijd leven in de brouwerij. Hij mag overal gaan en staan waar hij wil, behalve op de slaapkamers daar mag hij niet komen.

Genoeg afwisseling dacht ik maar nu vraag ik mij af of hij misschien toch liever naar buiten gaat overdag.

Eigenlijk vind ik het zielig om hem zijn hele leven binnen te laten, of is dat niet zielig omdat hij niet anders gewend is?

Hoe denken jullie hierover?

Alvast bedankt voor de reacties!
Mijn katten zijn hetzelfde! Gekke geluidjes maken als ze een vogeltje zien en dat soort dingen.

Hier mogen ze ook overal komen behalve de slaapkamers.

Ze zijn 13 jaar en nog nooit buiten geweest, tuurlijk zijn ze wel eens ontsnapt maar ze weten niet eens wat ze moeten doen en rennen dan ook gelijk weer naar binnen.

Nee hoor die van mij vermaken zich binnen prima.
Heb je wel de mogelijkheid om de kat naar buiten te laten?

Als je toch volle dagen thuis bent, dan juist heb je tijd/ruimte genoeg om de kat even naar buiten te doen toch? Een kat vindt de natuur heerlijk, lekker achter beestjes en blaadjes aan gaan! Ik vind het persoonlijk nogal zielig als een kat alle dagen binnen zit en men vindt dat daar ook genoeg te beleven valt voor de kat.... een kat hoort binnen en buiten te zijn is mijn mening.
Wat zielig dat jullie hem binnen gevangen houden!
quote:SeptemberGirl schreef op 16 januari 2012 @ 11:42:

Wat zielig dat jullie hem binnen gevangen houden!Ik vind het zieliger als ze buiten doodgereden worden, aids oplopen of vergif eten.
Ik zou, als daar de mogelijkheid voor is, je kat naar buiten laten. Is voor jezelf toch ook veel fijner? Als het zomer is kun je lekker de deuren open laten staan. Geen ontsnappingsstress en een blije kat. Ik weet dat het eng is om hem de eerste keer 'los' te laten. Maar dat komt goed
quote:feeks schreef op 16 januari 2012 @ 11:46:

[...]

Ik vind het zieliger als ze buiten doodgereden worden, aids oplopen of vergif eten.Want dat overkomt elke kat die buiten komt?
@jensie, onze kat vermaakt zich ook heel erg goed binnen dat zeker. Nu is het echt onmogelijk om onze tuin zo te maken dat hij daar lekker naartoe kan door de vele bomen en struiken.

Vrienden van ons hebben de tuin afgezet dmv een schutting, en daar netten aan vast gemaakt zodat de katten er niet uit kunnen. Dat lijkt me ideaal maar dat is dus in onze tuin niet mogelijk.
Hier hetzelfde verhaal als bij jou TO!

Alleen is onze vorige kat 5 meter van ons huis op een drukke autoweg doodgereden. Dus, hoe jammer ook voor onze huidige kat, hij mag niet naar buiten.

Hoe zit het met straten bij jou in de buurt?
@ tindin, wij wonen in een vrij drukke straat. Vooral 's ochtends en 's middags omdat ik bij een basisschool in de straat woon. Veel auto's rijden veel te hard. Verder alleen maar bestemmingsverkeer omdat wij in een woonwijk wonen.
Als je in een rustige buurt woont met buren die geen problemen hebben met een kat die in hun tuin komt, waarom niet?

Wij hebben 2 kittens van 5 maanden oud, en we laten ze sinds vorige week elke dag even buiten onder toezicht. We laten ze op die manier eerst wennen aan de omgeving, voordat we ze alleen buiten laten. En ja, ze vinden het helemaal geweldig
Je kat maakt die grappige geluidjes zodra hij een vogel ziet vanwege zijn jachtinstinct. Dus zodra je de kat naar buiten laat is het zielige vogeltjes want dan zal er zo af en toe eentje het niet overleven.

Als je je kat naar buiten laat, loop je een vrij groot risico dat hij wordt overreden, vergiftigd, kattenaids oploopt in gevechten met andere katten beland of op een andere manier gewond raakt.

Loslopende katten kunnen je buren ook veel overlast bezorgen.

Aan de andere kant worden de meeste katten wel heel blij van naar buiten kunnen.

Goede middenweg is je tuin zo afschermen dat de kat er niet uit kan of een kattenren maken in je tuin.
Ik was voorheen ook altijd heel stellig in het "katten moeten naar buiten kunnen!"

Nu onze vorige kat waar ik heel veel van hield zo dicht bij huis is doodgereden snap ik echt niet hoe ik haar uberhaupt ooit naar buiten heb kunnen laten!
Die van ons komt buiten, is een voormalig zwerver en kan ik echt niet binnenhouden. We wonen in een rustige buurt met veel groen. Kat vindt het heerlijk buiten en is vooral 's nachts op pad als er geen verkeer is.
Mijn katten zijn 10 jaar en komen al van jongs af aan buiten, ik zie hoeveel plezier ze daarvan hebben. Ze gaan nooit zo ver weg, meestal zitten ze gewoon in onze eigen tuin. Maar als je kat niet beter weet, dan is het denk ik geen probleem dat hij niet buiten komt, er zijn tenslotte genoeg binnenkatten.
tja, in onze familie heeft iedereen binnenkatten. Je bent de hele dag thuis, genoeg te beleven voor de kat. Koop speeltjes, zo"n hengel is leuk om samen met de kat te doen. Als we hem van de kast pakken, komt hij gelijk aan gerent. Soms gaat hij voor de kast zitten ... zo van pak hem maar, ik wil spelen! Echt leuk. We doen dat ook iedere avond.

Binnenkatten vind ik ook aanhankelijker, meer op mensen gericht.

De loslopende katten zijn hier in de buurt niet gelieft. Ze poepen altijd bij buren in de tuin. Vissen in de vijver van de buren . Of willen andere vogels, knaagdieren van de buren pesten / op eten. Daar maak je geen vrienden mee.

Daarom zou ik hem altijd binnen houden.
Als je je tuin niet af kan schermen, is misschien een tuigje iets om over na te denken.
Onze katten gaan naar buiten, eigenlijk al sinds ze kittens waren. Nou was ons eerste huis een flatje met een groot gesloten grasveld en tuinen en nu hebben wij een terp achter onze tuinen dus ze kunnen ook vrij makkelijk naar buiten.

Wanneer je de katten naar buiten laat gaan, doe dit in etappes, eerst waar je bij bent aan een lijntje, later los en roep ze regelmatig even naar huis. Wanneer onze katten buiten zijn en we roepen, komen ze direct vaak terug.
Ik vind het afschuwelijk zielig om een kat binnen te houden, hoe zou jij dat vinden, als je nooit naar buiten zou mogen?

Je valt vast binnenkatten hebben, die van nature lui zijn en heel de dag in een mandje bij de verwarming willen liggen, maar een kat hoort gewoon buiten.

Aids, vergiftiging, het zal allemaal wel meevallen hoor, dat heb ik echt nog nooit gehoord.

En poezen eten nou eenmaal vogeltjes, en muizen, en konijnen, wat is daar nou zielig aan?? Dat is de natuur.

Ik vind jullie geen kattenvrienden, jullie houden je arme poezenbeesten alleen binnen voor je eigen plezier en lol, zielig!!
Mijn kat is ook een buitenkat, wat ik af en toe minder vind. Hij steekt IEDERE keer vlak voordat de auto/brommer/fietser/vrachtwagen bij hem de buurt is snel over, echt op het nippertje steeds... Maarja, dat risico loop je met alles. Ik woon op kamers, dus de kat binnen houden vind ik zielig op zo'n kleine ruimte. Vond het ontzettend eng hem voor het eerst naar buiten te doen. Kat snapte er ook niks van dat ik steeds achter hem aan liep haha ( hij doet dat dus normaal gesproken bij mij, wat echt gevaarlijk is af en toe. Ik heb al zovaak afspraken gemist omdat de kat toch achter me aan bleef lopen af en toe en ik hem naar huis moest brengen.)

Maar ik zit nu een paar weken bij mijn vriend en merk dat de kat gek word, en ik gek van de kat. Hij miauwt constant dat hij naar buiten wil ( 3 hoog dus kan niet) om gek van te worden. gelukkig gaat hij vanavond naar huis. Weet dus wel als je er een buitenkat van hebt gemaakt, hij niet terug wil naar het knusse huisleventje
@lovelycomplex

Er is een duidelijk verschil tussen een binnenkat en een buitenkat, onze katten gaan wel eens naar buiten, maar zeuren niet constant dat ze naar buiten willen. Dat hoeft dus niet!

Het ligt aan de opvoeding van de kat en de soort kat:) Sommige katten zoals schildpadjes, lapjes zijn rustiger en dus vaker binnen terwijl rode katers vaker naar buiten willen.

Is jouw kat een kater?
Ja ik heb een kater. een Amerikaanse korthaar Hij is sowieso vanaf het moment dat ik hem overnam miauwerig over dichte deuren.(waarom geen flauw idee) Af en toe staat hij er thuis voor te miauwen, gaat hij naar buiten, en is 5 sec later weer binnen.(dat is ook zo met slaapkamer en douchedeur). Ik wilde een kattenluikje nemen, maar woon in een monumentaal pand, dus mag jammer genoeg niet.
@Bianca12345, onze kat heeft veel speeltjes en speelt ook met het rondslingerende speelgoed van de kinderen.

Ik heb ook hengeltjes, met een daarvan speelt hij iedere dag met mijn oudste.

Ik weet dat katten in onze buurt niet geliefd zijn, ik hoor de buren er vaak over. Ik begrijp het ook maar al te goed, hebben wij in het verleden ook vaak last van gehad.

Mede daarom laat ik hem gewoon binnen en niet naar buiten. Hij heeft verder een super leven!!
Tussen binnen- en buitenkant zit wat mij betreft nog een variant: de ik-mag-alleen-overdag-naar-buiten-kat..

Die van mij heb ik altijd na werktijd naar buiten gelaten, en in het weekend en in de vakanties kunnen ze naar buiten wanneer ze willen. Maar ook weer naar binnen als ze dat willen, dus geen onnodig gezwerf omdat het baasje de deur dicht houdt.

Maar 's nachts zitten ze binnen, dat scheelt een hoop overlast voor de buurt. Voor het lekkere natvoer komen ze graag thuis en als je dat 's avonds geeft, kun je ze daarna mooi binnenhouden.

Mijn katten zijn niet anders gewend, spelen veel in eigen tuin en gaan ook vaak lekker binnen liggen als ze even buiten zijn geweest, want daar is het mooi rustig.
@ irishgirl Ik snap precies wat je bedoelt! Zelf heb ik drie katertjes in de leeftijd van 1,5 tot 3,5 jaar oud. Ik durf ze ook niet buiten te laten vanwege alle bekende gevaren. Dus hou ik ze binnen, Ik weet dat ze hier gelukkig zijn, niks anders kennen en dat ze gezond en wel blijven. Ook voor mezelf is het een rustig idee, want ik zou de hele dag in angst zitten als ik ze buiten zou laten en niet exact zou weten waar ze zijn en of alles goed is. Zelfs mijn dierenarts adviseert katten binnen te houden, vanwege alle gevaren. Zij zal toch wel weten wat het beste is, denk ik zo. Daarnaast wil ik buurt geen overlast bezorgen door de katten in hun tuin te laten banjeren of hun tuinmeubels vol met haren te smeren.

Toch hou ik altijd een schuldgevoel tegenover de katten. Ik weet 100% zeker dat minstens 2 van de 3 het hartstikke leuk zouden vinden om naar buiten te mogen, daar te ontdekken, jagen en spelen.

Tja, dat blijft altijd knagen he. Als tussenoplossing ga ik met 1 van de 3 soms in onze tuin een half uurtje lopen aan een tuigje. Dat vindt hij overigens helemaal geweldig!! Het tuigje vindt hij niks eng, begint al te snorren zodra hij het ziet.

Dus ja, blijft altijd een beetje sappelen tussen je katten veilig willen houden en hun het leukst mogelijke kattenleven bezorgen. Er is geen beste oplossing denk ik.

Maar in jouw geval, TO, zou ik de katten zeker niet naar buiten laten omdat ze pas 6 maanden zijn. Zou in elk geval wachten tot ze 1 jaar zijn en volwassen. Ze zijn dan voldoende in staat om te vechten als nodig. Succes ermee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven