nederlandse mensen willen niet veel geven
dinsdag 17 januari 2012 om 23:16
Het valt mij en mijn ouders altijd heel erg op dat de Nederlandse mensen niet graag veel geld uitgeven aan cadeau's voor anderen. Ik heb zelf familie in Frankrijk en Polen wonen en van hun krijg ik met mijn verjaardag altijd zeker per tante 50 of soms 100 euro. Hier krijg ik van mijn tantes en ooms een keer 10 of 15, veel minder dus. Op het werk bij mijn moeder werken ook buitenlanders en die trakteren met de verjaardag veel meer als de Nederlandse. Nu maak ik hier geen probleem van, maar ben wel nieuwsgierig waarom we hier zo zuinig zijn? Terwijl ze in de oostblokken armer zijn en meer geld aan anderen willen geven.
dinsdag 17 januari 2012 om 23:19

dinsdag 17 januari 2012 om 23:21
quote:Jorina schreef op 17 januari 2012 @ 23:20:
Nedrelanders hebben geld doordat ze zuiniger zijn, Oostblokkers hebben geen geld, en der wat ze hebben geven ze uit aan verkeerde zaken. Zo generaliserend genoeg?
Nee, ik wil er nog even aan toevoegen dat ze het aan de verkeerde dingen, zoals drank uitgeven. En dat ze dan in hun dronken bui aan een jarig nichtje per ongeluk 100 zloty geven, in plaats van 10.
Nedrelanders hebben geld doordat ze zuiniger zijn, Oostblokkers hebben geen geld, en der wat ze hebben geven ze uit aan verkeerde zaken. Zo generaliserend genoeg?
Nee, ik wil er nog even aan toevoegen dat ze het aan de verkeerde dingen, zoals drank uitgeven. En dat ze dan in hun dronken bui aan een jarig nichtje per ongeluk 100 zloty geven, in plaats van 10.
dinsdag 17 januari 2012 om 23:23
dinsdag 17 januari 2012 om 23:24

dinsdag 17 januari 2012 om 23:24
Tja, ik heb die bedragen gewoon niet. De enige die zo'n duur cadeau krijgen zijn mijn kinderen. Maar zelfs als ik het had, zou ik het niet geven. Mijn vrienden en familie weten dat ik om ze geef, dat ik voor ze klaar sta en dat ik altijd mijn best doe iets te zoeken dat ze graag willen hebben of echt bij ze past. Ik vind niet dat dat duur hoeft te zijn. Ik heb ook iemand in de omgeving die zulke dure dingen koopt. Ik voel me altijd een beetje beschaamd om het aan te nemen en vind het dus echt niet nodig.

dinsdag 17 januari 2012 om 23:25
De oostblokken? Waar liggen die? En is Frankrijk ook al een oostblok?
Overigens ben ik (volbloed Nederlander) helemaal niet zuinig. Ik heb gewoon niet veel geld, en dan zou ik wel stom zijn als ik iedere langswandelende neef 100 euri gaf voor zijn verjaardag. Ik moet namelijk ook nog gewoon mijn huur betalen en zo... misschien zijn dat soort kosten in zo'n oostblok wat lager, dat weet ik natuurlijk niet. Maar dat tientje wat ik weggeef komt uit een goed hart, dat dan weer wel.
Overigens ben ik (volbloed Nederlander) helemaal niet zuinig. Ik heb gewoon niet veel geld, en dan zou ik wel stom zijn als ik iedere langswandelende neef 100 euri gaf voor zijn verjaardag. Ik moet namelijk ook nog gewoon mijn huur betalen en zo... misschien zijn dat soort kosten in zo'n oostblok wat lager, dat weet ik natuurlijk niet. Maar dat tientje wat ik weggeef komt uit een goed hart, dat dan weer wel.

dinsdag 17 januari 2012 om 23:27
quote:groentsoep2 schreef op 17 januari 2012 @ 23:25:
Overigens ben ik (volbloed Nederlander) helemaal niet zuinig. Ik heb gewoon niet veel geld, en dan zou ik wel stom zijn als ik iedere langswandelende neef 100 euri gaf voor zijn verjaardag. Ik moet namelijk ook nog gewoon mijn huur betalen en zo... misschien zijn dat soort kosten in zo'n oostblok wat lager, dat weet ik natuurlijk niet. Maar dat tientje wat ik weggeef komt uit een goed hart, dat dan weer wel.Het Oostblok is een term voor die landen in Oost-Europa die in de tweede helft van de twintigste eeuw onder de invloedssfeer van de voormalige Sovjet-Unie vielen en een totalitaire staatsvorm kenden. Militair waren de landen gebonden via het Warschaupact, economisch via de Comecon.
De Oostbloklanden waren de Sovjet-Unie, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Tsjecho-Slowakije, Polen en Oost-Duitsland (DDR). Soms worden Joegoslavië en Albanië ook tot het Oostblok gerekend.
Dus Frankrijk zit er niet in, nee.
Overigens ben ik (volbloed Nederlander) helemaal niet zuinig. Ik heb gewoon niet veel geld, en dan zou ik wel stom zijn als ik iedere langswandelende neef 100 euri gaf voor zijn verjaardag. Ik moet namelijk ook nog gewoon mijn huur betalen en zo... misschien zijn dat soort kosten in zo'n oostblok wat lager, dat weet ik natuurlijk niet. Maar dat tientje wat ik weggeef komt uit een goed hart, dat dan weer wel.Het Oostblok is een term voor die landen in Oost-Europa die in de tweede helft van de twintigste eeuw onder de invloedssfeer van de voormalige Sovjet-Unie vielen en een totalitaire staatsvorm kenden. Militair waren de landen gebonden via het Warschaupact, economisch via de Comecon.
De Oostbloklanden waren de Sovjet-Unie, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Tsjecho-Slowakije, Polen en Oost-Duitsland (DDR). Soms worden Joegoslavië en Albanië ook tot het Oostblok gerekend.
Dus Frankrijk zit er niet in, nee.

dinsdag 17 januari 2012 om 23:28

dinsdag 17 januari 2012 om 23:31