Geld & Recht alle pijlers

nederlandse mensen willen niet veel geven

17-01-2012 23:16 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het valt mij en mijn ouders altijd heel erg op dat de Nederlandse mensen niet graag veel geld uitgeven aan cadeau's voor anderen. Ik heb zelf familie in Frankrijk en Polen wonen en van hun krijg ik met mijn verjaardag altijd zeker per tante 50 of soms 100 euro. Hier krijg ik van mijn tantes en ooms een keer 10 of 15, veel minder dus. Op het werk bij mijn moeder werken ook buitenlanders en die trakteren met de verjaardag veel meer als de Nederlandse. Nu maak ik hier geen probleem van, maar ben wel nieuwsgierig waarom we hier zo zuinig zijn? Terwijl ze in de oostblokken armer zijn en meer geld aan anderen willen geven.
Ik werk hard voor mijn geld maar mijn loved ones mogen alles van me hebben hoor.. Misschien ben je daar geliefder dan hier?
Bij mij hangt het van de persoon af. Mijn ouders/broertje/oma/bepaalde vriendinnen krijgen echt geen magere cadeautjes. Gemiddel 50 euro pp, denk ik. Maar voor de rest groeit het geld niet op mijn rug, dus als je niet in bovenstaande categorie valt dan zit ik inderdaad meer richting de 10 euro pp.
Misschien drukken we hier onze genegenheid of waardering anders uit dan in geld.
Nedrelanders hebben geld doordat ze zuiniger zijn, Oostblokkers hebben geen geld, en dat wat ze hebben geven ze uit aan verkeerde zaken. Zo generaliserend genoeg?

Hoe weet jij nou wat de gemiddelde NL-er uitgeeft aan een kado?
Tsja, verhuizen naar het Oostblok dan maar.
Ik heb in een jaar best wel wat verjaardagen te bezoeken, als ik die allemaal ¤50 à ¤100 moet geven...

Nee sorry, ik werk hard voor andere dingen.

En het gaat om het gebaar, niet om het bedrag.
zucht hele diepe zucht
quote:Jorina schreef op 17 januari 2012 @ 23:20:

Nedrelanders hebben geld doordat ze zuiniger zijn, Oostblokkers hebben geen geld, en der wat ze hebben geven ze uit aan verkeerde zaken. Zo generaliserend genoeg?

Nee, ik wil er nog even aan toevoegen dat ze het aan de verkeerde dingen, zoals drank uitgeven. En dat ze dan in hun dronken bui aan een jarig nichtje per ongeluk 100 zloty geven, in plaats van 10.
quote:SeptemberGirl schreef op 17 januari 2012 @ 23:20:

Tsja, verhuizen naar het Oostblok dan maar.en eensch!
quote:SeptemberGirl schreef op 17 januari 2012 @ 23:21:

[...]

Nee, ik wil er nog even aan toevoegen dat ze het aan de verkeerde dingen, zoals drank uitgeven. En dat ze dan in hun dronken bui aan een jarig nichtje per ongeluk 100 zloty geven, in plaats van 10.
Misschien is het in sommige andere landen een status-kwestie? Laten zien dat je het goed hebt (ook al is dat misschien helemaal niet zo) door dure cadeaus te geven?
quote:Jorina schreef op 17 januari 2012 @ 23:20:

Nedrelanders hebben geld doordat ze zuiniger zijn, Oostblokkers hebben geen geld, en dat wat ze hebben geven ze uit aan verkeerde zaken. Zo generaliserend genoeg?

Hoe weet jij nou wat de gemiddelde NL-er uitgeeft aan een kado?
Tja, ik heb die bedragen gewoon niet. De enige die zo'n duur cadeau krijgen zijn mijn kinderen. Maar zelfs als ik het had, zou ik het niet geven. Mijn vrienden en familie weten dat ik om ze geef, dat ik voor ze klaar sta en dat ik altijd mijn best doe iets te zoeken dat ze graag willen hebben of echt bij ze past. Ik vind niet dat dat duur hoeft te zijn. Ik heb ook iemand in de omgeving die zulke dure dingen koopt. Ik voel me altijd een beetje beschaamd om het aan te nemen en vind het dus echt niet nodig.
De oostblokken? Waar liggen die? En is Frankrijk ook al een oostblok?

Overigens ben ik (volbloed Nederlander) helemaal niet zuinig. Ik heb gewoon niet veel geld, en dan zou ik wel stom zijn als ik iedere langswandelende neef 100 euri gaf voor zijn verjaardag. Ik moet namelijk ook nog gewoon mijn huur betalen en zo... misschien zijn dat soort kosten in zo'n oostblok wat lager, dat weet ik natuurlijk niet. Maar dat tientje wat ik weggeef komt uit een goed hart, dat dan weer wel.
Tsja, wat een kutwijven sukkels zijn we ook: lelijk, slappe billen en ook nog eens krenterig! Moet niet gekker worden!

*censored
Ik denk idd dat in onze cultuur niet zoveel waarde wordt gehecht aan cadeaus, we vinden het belangrijker om elkaar te zien en tijd met elkaar door te brengen.
Je geeft uiteindelijk niet meer he! Als jij 3 tantes 100 euro geeft, krijg je ook van 3 tantes 100 euro terug met je eigen verjaardag!
quote:groentsoep2 schreef op 17 januari 2012 @ 23:25:

De oostblokken? Waar liggen die? En is Frankrijk ook al een oostblok?

Overigens ben ik (volbloed Nederlander) helemaal niet zuinig. Ik heb gewoon niet veel geld, en dan zou ik wel stom zijn als ik iedere langswandelende neef 100 euri gaf voor zijn verjaardag. Ik moet namelijk ook nog gewoon mijn huur betalen en zo... misschien zijn dat soort kosten in zo'n oostblok wat lager, dat weet ik natuurlijk niet. Maar dat tientje wat ik weggeef komt uit een goed hart, dat dan weer wel.Het Oostblok is een term voor die landen in Oost-Europa die in de tweede helft van de twintigste eeuw onder de invloedssfeer van de voormalige Sovjet-Unie vielen en een totalitaire staatsvorm kenden. Militair waren de landen gebonden via het Warschaupact, economisch via de Comecon.

De Oostbloklanden waren de Sovjet-Unie, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Tsjecho-Slowakije, Polen en Oost-Duitsland (DDR). Soms worden Joegoslavië en Albanië ook tot het Oostblok gerekend.

Dus Frankrijk zit er niet in, nee.
Wellicht vinden die mensen daar het nodig je liefde en vriendschap te kopen.
quote:ster89 schreef op 17 januari 2012 @ 23:25:

Tsja, wat een kutwijven sukkels zijn we ook: lelijk, slappe billen en ook nog eens krenterig! Moet niet gekker worden!

*censoredpikken ook je motto onder je reet vandaan wat een onderbroekenlol zeg!
quote:Ruza schreef op 17 januari 2012 @ 23:26:

Je geeft uiteindelijk niet meer he! Als jij 3 tantes 100 euro geeft, krijg je ook van 3 tantes 100 euro terug met je eigen verjaardag!

Geen stuivertje wisselen maar flapje wisselen haha
quote:ster89 schreef op 17 januari 2012 @ 23:25:

Tsja, wat een kutwijven sukkels zijn we ook: lelijk, slappe billen en ook nog eens krenterig!Verder discrimineren we, zijn we intolerant ( ) kleingeestig, en geven we maar 1 koekje bij de koffie.
@ septembergirl: ik gok dat Groentesoep wel wist wat het Oostblok is en waar het ligt Oostblokken dan weer niet.. wist niet dat er meerdere zijn
Maar we hebben gelukkig wel lekker weer, in Nederland.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven