vreemde angsten

18-01-2012 13:13 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden zag ik een programma dat ging over vreemde fobieën.

Zo was er een man die panisch werd van een blik bonen in tomatensaus en een vrouw die een knopenfobie had.

Mijn vraag aan jullie is: Wat voor vreemde angst heb jij?

Hoeft natuurlijk niet zo extreem te zijn als bovengenoemde.

Ikzelf heb na de film ´ The shining´ een akelig gevoel bij het zien van eeneiige tweelingmeisjes.

Niet zo erg dat ik er van weg ren maar ze doen me toch altijd weer aan die film denken.
Ik heb een kotsfobie. Emetofobie. Alles wat daarmee te maken heeft kan bij mij voor een paniekaanval zorgen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
(Plaatvervangend) hoogtevrees.

Ik kan er niet tegen als mijn man op het dak een klusje doet. Of als de kinderen een gebouw beklimmen en dan van boven naar me zwaaien. Op vakantie gaan ze altijd wél, juist wel, met hun vader een kasteeltoren oid beklimmen. Ik ga dan ver weg, kan er niet naar kijken. Mijn maag draait zich later bij het zien van de foto's nóg om.

Zelf dat gebouw beklimmen doe ik al helemaal niet.
quote:sandt schreef op 18 januari 2012 @ 13:37:

(Plaatvervangend) hoogtevrees.

Ik kan er niet tegen als mijn man op het dak een klusje doet. Of als de kinderen een gebouw beklimmen en dan van boven naar me zwaaien. Op vakantie gaan ze altijd wél, juist wel, met hun vader een kasteeltoren oid beklimmen. Ik ga dan ver weg, kan er niet naar kijken. Mijn maag draait zich later bij het zien van de foto's nóg om.

Oeps dit heb ik ook .

Heb zelf ook erg veel last van hoogtevrees, zelfs in een gebouw als ik niets van buiten zie. De gedachte dat ik hoog zit en niet gelijk weg kan. Raar vrouwke ben ik

Zelf dat gebouw beklimmen doe ik al helemaal niet.
Oeps volgens mij ging er iets mis, de laatste regel hoort nog bij jou bericht.
Ik ben bang dat vogels tegen me aan vliegen, als een champangefles geopend wordt ben ik bang dat de dop tegen me aan komt,

Als iemand met een sleutelbos aan t gooien is of wat dan ook ben ik bang dat t tegen me aankomt.

Ik weet niet alles wat met 'tegen me aankomen'te maken heeft, ben ik bang voor. Is er een speciale naam hiervoor?

Ook heb ik spreekangst,bloosangst( ik ben bang om te blozen), angst dat ze me gedachten kunnen lezen en nog meer
Ik word bloednerveus als er iemand met ballonnen in de buurt is en doet of 'ie ze wil laten knappen. De champagnedop is ook heel eng ja.
Als ik slangen op tv zie, heb ik er 's nachts nachtmerries over.

Om nog maar niet te spreken van slangen 'in het echt'. (ik zag vorige zomer op Corfu een lange bruine slang wegkruipen, brrr, heb er een trauma aan overgehouden)
Clowns, brrrrr.
Ik heb nog niet zo lang mijn rijbewijs, dus de meeste van mijn angsten hebben daarmee te maken. Als ik alleen gereden heb loop ik altijd een rondje om de auto om te kijken of ik niet per ongeluk iemand aangereden heb zonder dat ik het doorhad. En dat terwijl ik heel goed uitkijk, etc... Heel erg!

Daarnaast vind ik het afschuwelijk als ik met de TomTom rijdt, en hij stuurt me een niet bestaande richting op. Vooral als hij daarna maar blijft zeggen "probeer om te draaien".

En naast deze autozaken gruwel ik van verklede mensen, vooral clowns en mensen in zo'n dierenkostuum met een kop eraan vast ipv schmink...
Geen idee of het een naam heeft, maar ik word panisch als iemand "onmenselijke" geluidjes maakt, denk aan bv. the grudge.
ik sinds kort een lichte mandarijnen-fobie, omdat mijn dochter onlangs bijna is gestikt in een stukje mandarijn. Telkens als je er eentje eet (ze is er gek op) zit ik met zweethanden te toe te kijken.

Claustrofobisch: liften, wc's met 'enge' sloten (vooral op stations), tunnels, parkeergarages. Parkeren naast het water. Parkeren in het algemeen.

Ook heb ik een onverklaarbare, onzinnige angst om in de buurt van een dierentuin of circus te wandelen, omdat ik bang ben dat er op dat moment nét een leeuw of beer is ontsnapt.
de combinatie haren en eten
.
maar dat is meer een enórme afkeer bedenk ik me nu.

Qua angst.... bang om de controle te verliezen en hierdoor mezelf controle-vragen stellen . En duisternis.
Clowns (brrr, enge mensen).

Als het ergens heel erg druk is en ik tussen de mensen in kom te staan (kroeg, concert enz.). Dan moet ik weg.
Clowns!!

(Maar ik ben niet de enige die dat vind gelukkig... )
Ik heb een angst voor het doen van de hellingproef met de auto...Ik ga nevernooitniet in zo'n parkeerplaats onder de grond, want stel je voor dat er een rij auto's staat bij de uitgang, vol op die helling omhoog....Krijg al een kloppend hart als ik er over schrijf haha.

Maar ook als ik weet dat op mijn route een helling zit met een stoplicht, dan rij ik gerust om... Brrrrrr, klamme handjes krijg ik ervan.
Ballonnen!
Ik ben bang voor watervallen, vooral die hele grote. Krijg dan echt kippevel!

En grote golven, bij beelden van de tsunami krijg ik het altijd heel benauwd.
Overstromende toiletten: doodeng! Bij een vreemd toilet doe ik altijd alvast de deur van het slot en trek dan pas door. Die stortbakken met een touwtje van vroeger vond ik ook altijd zo eng. Ik was altijd bang dat die hele stortbak om zou vallen en al dat (gewoon schone) water op me zou vallen.
Spinnen! Van een ienietienie spinnetje sta ik al op tafel en roep ik vriend in paniek dat er een spin is, zo ook als vriend er niet is en ik heb heel moedig (vind ik zelf altijd dan) de spin weggejaagd met een boekje, dan raak ik dat boekje niet meer aan (ooit met een slof en sloffen nooit meer aangehad ) ....
quote:joker schreef op 18 januari 2012 @ 14:32:

Ik heb een angst voor het doen van de hellingproef met de auto...Ik ga nevernooitniet in zo'n parkeerplaats onder de grond, want stel je voor dat er een rij auto's staat bij de uitgang, vol op die helling omhoog....Krijg al een kloppend hart als ik er over schrijf haha.

Maar ook als ik weet dat op mijn route een helling zit met een stoplicht, dan rij ik gerust om... Brrrrrr, klamme handjes krijg ik ervan.

OMG, ik dacht dat ik de enige was... niet dus!!!! Heb het dus een x gehad in een heeeeeeeeeele smalle parkeergarage met megasteile gangen omhoog. Halverwege sloeg de auto af en gleed ik zo weer naar beneden. Mijn zusje zat op dat moment naast me en die krijste keihard in mijn oor waardoor ik nog meer in paniek raakte. Damnz, dat vergeet ik ook nooit weer.

Ik ben dus ook iemand die best wil rijden, maar op het moment dat er een parkeergarage betreden moet worden, ik uitstap en mijn medepassagier laat rijden. Zucht. En ik WEET hoe het moet verdorie, die hellingproef. eindeloos geoefend tijdens de rijlessen (10 jaar geleden welteverstaan). Andere angst - die is wat minder raar - is me begeven in ruimtes of plekken waar veel mensen dicht op me staan. Met dank aan gewelddadige ex - EMDR mocht niet baten helaas. Krijg er sla-neigingen van. Maar verder alles okee met mij hoor haha.
quote:Caro_22 schreef op 18 januari 2012 @ 14:25:

Tip voor de mandarijnenfobie: is je dochter nog klein? Op de creche waar ik werk snij ik mandarijnenpartjes (en druiven) altijd nog een of twee keer door de helft en doe ze in een bakje voor de jongere kinderen. Dan verslikken ze zich minder snel.Doen we ook! Dat scheelt inderdaad een hoop.
Vlinders!

Het zijn gewoon vieze gecamoufleerde harige rupsen

Eerst rende ik altijd heel snel weg.

Nu ben ik zo ver dat ik stil kan blijven staan en vol afgrijzen toekijk, Tenzij ze te dichtbijkomen natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven