Dilemma

19-01-2012 13:33 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je als je vriend iets wil doen waar jij niet achter staat?

In mijn geval heb ik het erover dat mijn vriend lid wil worden bij een studentenvereniging; het corps. Ik vind dit echt helemaal niks, al dat bier drinken, een ontgroening etc. Ik ken ook een paar mensen die wel lid zijn en sommige dingen stoten me echt tegen de borst (hoe er altijd over geld wordt gepraat, hoe laks ze zijn met studeren of hoe ze bijvoorbeeld over vrouwen praten alsof het... Ja, 'dingen' zijn ofzoiets...).

Aan de ene kant gun ik het hem om gelukkig te zijn en te doen wat hij wil, aan de andere kant weet ik nu al dat ik het moeilijk ga vinden om zijn verhalen aan te horen en me daar dan niet aan te gaan ergeren. Help?

PS. Willen jullie mijn OP niet quoten alsjeblieft? Dank!
Je doet dan niets.

het is namelijk ZIJN leven, ZIJN keuze. JIJ hebt daar een mening over en die mag je uiten, maar verder laat je hem toch lekker vrij om zijn eigen keuzes te maken.

Zijn verhalen aanhoren komt vanzelf. Er is geen reden om je te ergeren, want het gaat jou niet aan.
quote:zwartezwanen schreef op 19 januari 2012 @ 13:39:

Je doet dan niets.

het is namelijk ZIJN leven, ZIJN keuze. JIJ hebt daar een mening over en die mag je uiten, maar verder laat je hem toch lekker vrij om zijn eigen keuzes te maken.

Zijn verhalen aanhoren komt vanzelf. Er is geen reden om je te ergeren, want het gaat jou niet aan.Waarom zou je je daar niet aan mogen ergeren?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Met hem praten. In ieder geval niet verbieden.

Het is zijn leven en als hij daar gelukkig van wordt moet hij het doen.

Als jij niet kan leven met een corpsbal, dan moet je gaan nadenken hoe belangrijk je dat vindt en of je nog met hem verder wilt.

Voor mij zou het niet zo'n big deal zijn, maar ik kan me mijn vriend dan ook totaal niet voorstellen bij het corps. Simpelweg omdat hij niet zo'n type is.
Daar kun je inderdaad niks tegen doen.

Ik zou me nog kunnen voorstellen dat je er nog eens met hem over zou willen praten als je bijvoorbeeld zou merken dat hij een heel naïef beeld heeft van het corps terwijl jij uit ervaring weet dat het er anders aan toe gaat, maar in jouw geval draait het alleen maar om je eigen ergernis en het feit dat jij het corps niks vindt. Hoe rot ook, maar daar hoeft hij zich natuurlijk niet op aan te passen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Waarom wil je vriend graag lid worden van die club?

Ik vind dat als jouw vriend graag bij zo'n club hoort, je dat zult moeten accepteren. Je kunt natuurlijk wel tegen hem zeggen dat je niet zoveel behoefte hebt aan zijn "bral-verhalen" en ik zou wel vantevoren bespreken dat je nog wel tijd voor elkaar wil hebben. Vaak is bij zo'n vereniging het eerstejaars verplicht om minimaal 2x per week aanwezig te zijn en wordt je als minder volwaardig lid gezien en dus afgezken als je liever bij je vriendinnetje bent dan met je maatjes aan de bar hangt. Hoe denkt ie daarmee om te gaan? Misschien haakt ie na de ontgroening al af, dus ik zou niet direct in paniek raken bij een aanmelding, maar wel aangeven dat het veel tijd kost, en dat in combinatie met studie en eventuele bijbaan, jij niet wilt dat qualitytime in je relatie niet meer in zijn agenda past.

En tenslotte, als zo'n club zijn ideaalbeeld is, en jij verafschuwt het echt, in hoeverre passen jullie dan bijelkaar qua denkbeelden over maatschappij e toekomst?
Eens met return_of_kreng, maar dan nog moet de tijd het uitwijzen. Je kunt nog zulke mooie afspraken maken, maar als puntje bij paaltje komt en hij heeft toch geen zin in die quality time omdat hij liever naar een borrel gaat dan kun je daar ook weinig tegen beginnen, behalve de relatie verbreken als je het echt niet meer ziet zitten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Tja je hebt het er maar mee te doen.

Ik vraag me wel af of je wel een accurate visie hebt op dat corps. Daar is vast niet iedereen vrijgezel en ze zullen hun eigen vriendinnen heus niet als objecten zien. Bovendien heb ik wel eens gelezen dat mensen bij een studentenvereniging het juist goed doen op school (vond ik ook nogal wonderlijk maar tis blijkbaar toch zo)

Oja en als je zijn bralverhalen niet wil horen omdat je er aan ergert kun je afspreken dat hij die dan niet met jou bespreekt
Im the root of all thats evil but you can call me cookie
quote:return_of_kreng schreef op 19 januari 2012 @ 13:42:

En tenslotte, als zo'n club zijn ideaalbeeld is, en jij verafschuwt het echt, in hoeverre passen jullie dan bijelkaar qua denkbeelden over maatschappij e toekomst?Preciews mijn gedachten - het zijn toch een bepaald soort mensen (jaja ik weet dat ik een vooroordeel heb) die bij het corps gaan en ms passen jullie dus niet zo goed bij elkaar??
Je bent zijn vriendin toch? Niet zijn moeder.
Jij vindt het niets, hij wel. En hij is de persoon die moet kiezen.

De kans is wel groot dat jullie relatie uitgaat, want het is een druk wereldje. Daarbij ben jij 'anti' en de combinatie met een vriendin die het niets vindt blijkt zelden te werken.

Er zullen vaak feestjes plaatsvinden waar je ook een partner voor nodig hebt (gala, huisdiner, jaarclubdiner). Als jij dat wereldje niet leuk vindt, zal je vriend andere vrouwen meenemen.
haha OK, bedankt meiden Heerlijk om zulke logische en rustige reacties te lezen. Soms maak je je in je hoofd heel erg druk over iets omdat het jezelf aangaat en kunnen anderen een heel verfrissende kijk erop hebben! Jullie hebben gelijk: het is zijn leven. En ik moet maar afwachten hoe het loopt, vmisschien valt het heel erg mee! Zo niet dan kan ik altijd nog kijken hoe of wat (en dan open ik er weer een topic over :p haha) Bedankt!
Wat een aannames over het corps... Laat hem lekker uitzoeken wat hij er zélf van vindt en wie weet blijkt jouw beeld helemaal niet te kloppen. Ik heb juist heel andere ervaringen bij het corps en ik vind jouw mening nogal vooringenomen. Ik zou het persoonlijk enorm benauwend vinden als ik in een relatie zou zitten met iemand die moeilijk zou doen over dit soort dingen.

Een reden waarom dit soort relaties dan ook vaak uitgaan is niet het corps, maar het hoge zeik gehalte van vriendinnetjes...
Nou Ailien ik wil niet zeggen dat alle vooroordelen waar zijn, maar ik heb veel vooroordelen bevestigd zien wordn over het corps. Een studievriendin had een vriend die erbij zat en dat was echt een prima kerel, maar ik gruwde echt van zijn omhooggevallen jaarclubvriendjes.

En ik kan normaal juist prima met 'kakkers/ballen'. Maar ik vind het corps toch altijd net weer iets anders dan de gemiddelde studentenvereniging. Misschien heb ik de goede corpsballen nog niet getroffen, dat kan ook.
O leuk, dan hebben ze een eigen meisjesvariant, de ufjes ( uvsv), die bekent staan als corpssnollen omdat de jongens altijd met die meiden omgaan.
Er is inderdaad altijd een apart beeld van het corps. Zuipen, geld, blabla. Ik ben het daar niet mee eens. Waar het daar om draait is vriendschap. Hele hechte zelfs.
Volgens mij moet je je eens echt in het corps gaan verdiepen TO. Mijn grote broer zit in zijn studiestad ook bij het corps en woont zelfs in een corpshuis. De vriendschappen die hij daar heeft opgedaan zijn zo ontzettend hecht. Het maakt niet uit wat voor ellende ze meemaken (zieke ouders/financiële problemen/studieproblemen/gezondheidsproblemen), ze zijn er altijd voor elkaar. Eerlijk gezegd ben ik behoorlijk onder de indruk van hoe zij met elkaar omgaan. Ik ben zelf ook regelmatig bij hem thuis te vinden en ken ook zijn jaarclub. Zijn allemaal stuk voor stuk hele aardige jongens.

Weet je, tuurlijk zit hoort zuipen en de ontgroening erbij. Maar die twee dingen vind ik persoonlijk echt niet zo dramatisch als sommige mensen ze doen voorkomen. Zeker voor dat zuipen hoef je echt niet bij een studentenvereniging te zitten. Dat kan ook prima zonder

Bovendien, jij bent zijn vriendin en niet zijn moeder. Als hij dit wil, dan mag hij dit doen. Als jij daar niet mee kan leven, dan maak je het uit. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Het gaat er toch niet om wat mensen vanaf de zijlijn van het corps vinden, je kunt er toch pas een totaal beeld van hebben wanneer je er zelf bij zit. Mannen blaten nu eenmaal, dat is niet alleen een verschijnsel dat voorkomt binnen het corps. Laat ze lekker. Je hoeft toch niet alles te controleren?

Ben je niet eigenlijk bang dat je vriend zoveel nieuwe mensen leert kennen (waaronder vrouwen) en dat jullie daardoor uit elkaar groeien?
Wat wel het geval is. Tijdens je eerste jaar zal je bijna dagelijks op de kroeg/tent/club/zaak moeten zijn. Ook bezoek je vaak andere steden.

Zit je daarnaast nog in een huis, dan blijft er niet zo heel veel tijd over voor een relatie waarbij vriend/vriendin in een andere woonplaats woont en zelf niet studeert of bij een vereniging zit.

Je moet er dus vanuit gaan dat je elkaar veel minder gaat zien en dat jij vaker bij hem langs moet gaan.
quote:alladin88 schreef op 19 januari 2012 @ 13:49:

Jullie hebben gelijk: het is zijn leven. En ik moet maar afwachten hoe het loopt, misschien valt het heel erg mee! Zo niet dan kan ik altijd nog kijken hoe of wat (en dan open ik er weer een topic over :p haha) Bedankt!En misschien geeft hij je straks wel gelijk en vindt hij het ook helemaal niets! Kan ook nog.
quote:nouschi schreef op 19 januari 2012 @ 13:41:

[...]

Waarom zou je je daar niet aan mogen ergeren?Alles mag. Maar ergernis ligt bij jezelf, je hebt er alleen jezelf mee. Dus ipv je te ergeren, kun je je beter aanleren om je er niet druk om te maken. Je hebt niets te winnen bij ergeren.
Als hij zijn verhalen over het corps vertelt als hij er straks bij is en je ergert je kun je dit toch gewoon tegen hem zeggen?

En verder moet ie het zelf weten, als hij er bij wilt heb jij daar niks over te zeggen. Je kunt hem hooguit zeggen dat hij z'n verhalen hierover niet bij je kwijtkan. Maar misschien ben je ook voorbarig en erger je je niet. Wacht het gewoon af.
Dit vind ik ook weer onzin. Als je iets voelt (bijvoorbeeld ergernis), dan is het zeer ongezond om dit altijd maar onder de tafel te stoppen onder de noemer: daar heb ik alleen mezelf mee. Je kunt beter eerlijk voor jezelf nagaan waar de ergernis vandaan komt en je zorgen uitspreken naar je partner (in dit geval).

In plaats van te zeggen dat je zo'n ontgroening maar niks vindt, kun je ook zeggen dat je bang bent dat een dergelijke wending in het leven van je vriend, jullie van elkaar zal vervreemden. Dat je bang bent dat hij een heel nieuw leven zal opbouwen zonder jou en dat jullie elkaar daardoor minder goed zullen begrijpen. Wees gewoon heel eerlijk over je gevoel hierover. Natuurlijk moet je vriend vervolgens gewoon lekker doen waar hij zin in heeft, maar een eerlijk uitspreken van ieders ideeën helpt wel om je relatie sterk en gezond te houden.
quote:dave1979 schreef op 20 januari 2012 @ 15:54:

Hi Alladin88,

Voor een nieuw BNN-programma ben ik op zoek naar mensen met een dilemma, ergernis of conflict in hun relatie. Eventueel kunnen we jouw conflict samen met je vriendin oplossen. Als je geïnteresseerd bent kun je mailen naar conflict@endemol.nl of bellen met 020 893 1238. En anders beschouw dit bericht maar als niet verzonden...

Vriendelijke groeten,

Dave

Als jij nou eerst eens goed leert lezen

Een OP, en bij voorkeur ook de forumregels.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik heb speciaal een account aangemaakt op deze website om mijn ervaring te delen.

Mijn ex waar ik twee jaar mee samen was is begin dit jaar op kamers gegaan en ook lid geworden van een traditionele vereniging. Ik verafschuwde het al van te voren. Toen ze terug kwam van de KMT (lees ontgroening) en ik de verhalen moest aanhoren kon ik wel kotsen. Belachelijk hoe mensen zich zo kunnen laten vernederen onder het mom van 'een sterke band en vriendschap opbouwen'. Mijn vriendin moest o.a. halfnaakt douchen. Iedereen kent de verhalen uit de media wel, ze zijn allemaal waar.

Voor mij en haar oude vriendinnen had mijn ex geen tijd meer. Het was niet dat ze dat niet wou maar het kon gewoon niet. Overigens reken ik dit mijn ex wel toe want ze had er ook gewoon uit kunnen stappen maar voor bepaalde groepen in onze samenleving is zo'n vereniging belangrijker dan wat dan ook.

Zoals ik al eerder zei verafschuw ik dat verenigingsgedoe. Ik vind dat je gewoon lekker je eigen weg moet gaan en je studententijd kan je zo leuk maken als je zelf wil. Uiteindelijk is het stukgelopen door tijdgebrek en omdat mijn ex zich steeds arroganter ging gedragen. Tuurlijk ligt het ook aan mij omdat ik er gewoon de lol niet van inzie. Ik zeg niet dat je het gelijk kan vergeten als je vriend bij het corps gaat maar als je er niet achter staat is het toch wel heel moeilijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven