vreemde angsten

18-01-2012 13:13 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden zag ik een programma dat ging over vreemde fobieën.

Zo was er een man die panisch werd van een blik bonen in tomatensaus en een vrouw die een knopenfobie had.

Mijn vraag aan jullie is: Wat voor vreemde angst heb jij?

Hoeft natuurlijk niet zo extreem te zijn als bovengenoemde.

Ikzelf heb na de film ´ The shining´ een akelig gevoel bij het zien van eeneiige tweelingmeisjes.

Niet zo erg dat ik er van weg ren maar ze doen me toch altijd weer aan die film denken.
quote:vrouwke_theelepel schreef op 18 januari 2012 @ 14:22:

Geen idee of het een naam heeft, maar ik word panisch als iemand "onmenselijke" geluidjes maakt, denk aan bv. the grudge.

Wat apart, heb ik echt nog nooit gehoord.

Gelukkig maar dat je dit niet zo vaak tegenkomt.

Het heelal vind ik trouwend ook heel eng.

Als ik al een foto zie van een planeet word ik benauwd.

Heel interessant al die reacties.
Vogels, jeetje, wat een enge beesten. Altijd bang dat ze tegen me aan vliegen. Voornamelijk duiven kunnen er wat van. Juk!

Dat van het heelal herken ik ook! Altijd toch een beetje een angstig gevoel, denk omdat je er geen controle over hebt (zwarte gaten e.d.).
Het idee dat iedereen rond hetzelfde tijdstip kookt en of het gasleidingennetwerk die druk wel aankan. Heb zelfs overwogen om te vragen of ik een soort excursie kan krijgen bij gasleverancier om uitleg te krijgen en zo irreële angst weg kan nemen. Maar iemand hier mag me ook geruststellen hoor .
quote:ashley101 schreef op 18 januari 2012 @ 15:28:

[...]

Wat apart, heb ik echt nog nooit gehoord.

Gelukkig maar dat je dit niet zo vaak tegenkomt.

Ik weet ook niet of het komt doordat het monotone geluidjes zijn (ook van die keelklanken bv.) of dat ik dan echt bang ben dat diegene niet menselijk is, ook al is diegene dan bv. familie.

Verder ben ik bang voor alle insecten, maar dat is niet zo ongewoon, al gaat het ook wel zover dat ik bv. geen foto van een insect aan durf te raken.
quote:vrouwke_theelepel schreef op 18 januari 2012 @ 15:49:

[...]

Ik weet ook niet of het komt doordat het monotone geluidjes zijn (ook van die keelklanken bv.) of dat ik dan echt bang ben dat diegene niet menselijk is, ook al is diegene dan bv. familie.

Ik heb precies hetzelfde. Ik kan veel hebben, maar dat Grudge-geluid trek ik echt niet. Waarschijnlijk omdat het een geluid is dat mensen normaal nooit maken, tenzij er iets ernstig mis is.

Ik ben ook bang in het donker en voor monsters onder mijn bed, al ben ik daar veel te oud voor en weet ik dat monsters niet bestaan.
Die van die plaatsvervangende hoogtevrees herken ik. Zelf heb ik er niet zo'n last van, maar als ik iemand anders op grote hoogte zie, draait mijn maag zich om.

Misschien ontstaan omdat ik een keer echt iemand van drie hoog naar beneden heb zien vallen, niet zo'n fraai gezicht.

Het grappige is dat ik een tijd een relatie heb gehad met een man die op grote hoogte aan gebouwen werkte, vaak hangend in zo'n tuigje. Brrr, dacht er maar niet teveel bij na wat hij op zijn werk deed.

En ook plaatsvervangend dat er iemand op het station van het perron afvalt als er net een trein aankomt. (Heb ik ook een keer gezien) Als ik nu op een perron sta, wil ik het liefst wildvreemde die dichtbij het randje staan daar wegtrekken. Maar ik ben bang dat ik dan heel raar aangekeken word.
botfragmenten in vlees! spinnen..

en nog een maf iets ; mens/vlees etende walvis!
van mensen die op van die hoge stelten lopen en verkleed zijn als zeg maar uit de middeleeuwen, creaps
quote:zwartrood schreef op 18 januari 2012 @ 16:10:

botfragmenten in vlees! spinnen..

en nog een maf iets ; mens/vlees etende walvis!

Bedoel je kleine botjes van vlees of kip?

Spinnenfobie heb ik ook heeeeel erg maar dat is één van de meest voorkomende fobie.

Als we de televisiegids binnenkrijgen moet mijn man heb altijd eerst helemaal doorbladeren voor het geval er een plaatje van een spin in staat.

Soms zit er dus een gat ergens midden in een bladzijde.

Dan heeft hij hem er dus uitgescheurd.
Ik ben bang voor G-krachten. Rollercoasters, kermisattracties, te hard rijden door bochten, opstijgende vliegtuigen vind ik allemaal verschrikkelijk, ik kan het gewoon niet verdragen. Zodra ik een paar G-krachten ervaar word ik onpasselijk, niet zozeer misselijk maar ik krijg een naar gevoel in mijn hoofd.

De laatste keer in de Efteling was een ramp, ik durf bijna nergens in, wat tot grote hilariteit van de kinderen leidde.

Op een gegeven moment gingen zij in zo'n rollercoaster en ik keek vanaf de grond naar dat karretje dat over de rails heen vloog, zelfs daar werd ik al angstig van. Pas toen ze, met blije gezichtjes, dat onding weer uit kwam ik weer een beetje bij.

Zodra ik ook maar het vermoeden heb dat iets G-krachten op gaat leveren maak ik me als het even kan uit de voeten. Helaas lukt dat niet als je gaat vliegen.
Ik vind kikkers en padden vreselijk.

Toen ik nog thuis woonde zat er een keer één in de woonkamer. Ik heb op de bank staan gruwelen tot mijn moeder en broer die kleine viezerik eruit gewerkt hadden.

Gelukkig woon ik nu op drie hoog, want ik zou anders mijn eigen huis ontvluchten en iemand anders moeten vragen het beest weg te halen.
Naast de 'normale' fobieën voor spinnen en hoogtes kan ik ook heel moeilijk kijken naar een grote volle maan, grote planeten en een zonsverduistering. Daar krijg ik een heel naar gevoel van. Geen idee waar het vandaan komt, haha! Het is zo groot en daarom vind ik het misschien zo eng, ik weet het niet.
quote:mirabile schreef op 18 januari 2012 @ 16:07:

Die van die plaatsvervangende hoogtevrees herken ik. Zelf heb ik er niet zo'n last van, maar als ik iemand anders op grote hoogte zie, draait mijn maag zich om.

Misschien ontstaan omdat ik een keer echt iemand van drie hoog naar beneden heb zien vallen, niet zo'n fraai gezicht.

Het grappige is dat ik een tijd een relatie heb gehad met een man die op grote hoogte aan gebouwen werkte, vaak hangend in zo'n tuigje. Brrr, dacht er maar niet teveel bij na wat hij op zijn werk deed.

En ook plaatsvervangend dat er iemand op het station van het perron afvalt als er net een trein aankomt. (Heb ik ook een keer gezien) Als ik nu op een perron sta, wil ik het liefst wildvreemde die dichtbij het randje staan daar wegtrekken. Maar ik ben bang dat ik dan heel raar aangekeken word.Heb ik eens gedaan: Opa en oma met twee kinderen onder de vier staan te wachten op het station in onze woonplaats. Kinderen staan echt op de laatste stoeptegel bij de rand. Dan komt ongeveer 5 minuten vóór de trein die daar stopt de intercity dóór het station. Die oudjes zien de trein en zeggen; 'Kijk jongens daar komt de trein al en wat is die lekker vroeg'. Kinderen staan te spingen, machinist toetert, ik trek die kinderen achteruit. Oudjes erg geschrokken, wisten niet dat een trein zo'n enorme zuigkracht had als hij door het station rijdt. Wisten ook niet dat in onze woonplaats niet door alle treinen wordt gestopt. Je zult je kinderen meegeven aan zulke opa's en oma's
[quote]vrouwke_theelepel schreef op 18 januari 2012 @ 14:22:

Geen idee of het een naam heeft, maar ik word panisch als iemand "onmenselijke" geluidjes maakt, denk aan bv. the grudge.[/quote

Herken ik.

Ik vind het ook vreselijk als er in een film iemand hysterisch word/gaat gillen

Krolse katten. Dat geluid........

Deuren die op een kiertje staan.

Diep water (behalve het zwembad). En de boten die er soms in varen of liggen. (ik heb nu kippevel gekregen)

Spinnen. En dan echt een vreselijke angst.
Ik heb geen motto.
quote:schuddebuikje schreef op 18 januari 2012 @ 14:24:

de combinatie haren en eten

OMG, dat heb ik ook. Kotsen wordt het gegarandeerd als ik een haar in mijn eten vind. Brrrrrrrr.

Ik kan er ook niet tegen wanneer vriend zijn vinger in mijn navel steekt. Je hoeft al naar mijn buik te wijzen of ik krijg al de kriebels.

Naaldfobie. Bloed prikken vind ik één van de smerigste dingen ooit. Ik heb het gevoel alsof mijn ziel eruit wordt getrokken.

Jammer want ik zou graag bloeddonor zijn.
. . . . . . dat de brug open gaat terwijl ik er nog op rij in mijn autootje . . . . . . .

. . . . . . dat ik met mijn autootje kom vast te staan op een spoorwegovergang . . . . . .

. . . . . . een diepe parkeergarage in rijden . . . .

. . . . . . en nog een rare kronkel . . . . . . .
En alle kleine beestjes die vliegen. Hekel aan. Ik zit nooit rustig in de tuin of op een terras. Altijd maar die dingen aan het ontwijken.
Waar ik ook echt angst van heb is een inwendig onderzoek. Bah, bah, bah. Die eendebek. Gruwel, dan nog liever bloed prikken.
En lijken op tv... Ik ben altijd bang dat ze boe zeggen.
Als iemand mijn naam 's avonds/'s nachts fluistert.. getver
Veegautotjes &

houten ijsstokjes de horror
Spinnen maar dat is een 'gewone' fobie. Verder bang voor clowns, gemaskerde mensen, ballonnen, kelders, water (laatste twee in combi sinds ik een overstroming mee heb gemaakt) insecten, lege ruimten, zolders en vast nog wel meer.

En de meest unieke is denk ik wel SPINNEWIELEN! Daar ben ik nog banger voor dan voor spinnen, en daar krijs ik alles al van bij elkaar. Maar als ik een spinnewiel zie is flauwvallen gegarandeerd. Naar een spin op een plaatje kan ik nog wel kijken (met bibbers) maar naar een plaatje van een spinnewiel ga ik echt niet kijken hoor!
Allereerst ga ik vrijwel gelijk over m'n nek bij het zien van kots poep of plas (alleen als het van een ander is trouwens). Als het van mezelf is, heb ik er geen problemen mee.

Verder ben ik doodsbenauwd voor wespen, bijen en andere insecten met angels.

Daarnaast ben ik op de een of andere manier bang om te vallen. Als ik in een achtbaan zit zonder schouderbeugel dan doe ik het al in m'n broek (terwijl ik juist dol op G-krachten ervaren ben). Maar ook vallen met een fiets of als ik hakken aan hebt (wat me gisteren overkwam overigens XD), met trappen lopen en soortgelijke valrisico's zeg maar. Niet dat ik geen hakken draag of niet fiets ofzo, maar ik ben dan vaak net iets voorzichtiger dan de gemiddelde persoon.
Een paar 'mooie' fobieën:

Angst voor...

ablutofobie - ...baden of wassen

acarofobie - ...kleine diertjes, insecten en voorwerpen

acerofobie - ...zuurheid

agateofobie - krankzinnigheid

alektorofobie - ...kippen

alliumfobie - ...knoflook

amychofobie - ...schrammen/gekrabt worden

apeirofobie - ...oneindigheid

arithmofobie - ...cijfers

aulofobie - ...fluiten

...en da's alleen nog maar de A! (zie deze Angstlijst)
quote:Noeper schreef op 20 januari 2012 @ 19:59:

Daarnaast ben ik op de een of andere manier bang om te vallen. Als ik in een achtbaan zit zonder schouderbeugel dan doe ik het al in m'n broek (terwijl ik juist dol op G-krachten ervaren ben). Maar ook vallen met een fiets of als ik hakken aan hebt (wat me gisteren overkwam overigens XD), met trappen lopen en soortgelijke valrisico's zeg maar. Niet dat ik geen hakken draag of niet fiets ofzo, maar ik ben dan vaak net iets voorzichtiger dan de gemiddelde persoon.Basifobie! (haha, ik ben de angstlijst helemaal gevonden)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven