Raar drinkertje

21-01-2012 13:48 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jullie advies nodig.

Ik begrijp niks van het drinkgedrag van mijn dochter. Ik zal even proberen beknopt wat informatie te geven.

Lunetje is nu bijna 5,5 maand. Is altijd een wat lastig drinkertje geweest. Gaf bijna geen hongersignalen, wat voeden op verzoek erg lastig maakte. Uiteindelijk gestopt met het live voeden van borstvoeding, als ze dronk nam ze twee slokken en i.c.m een verkeerde drinktechniek werkte dit echt niet.

Overgaan op de fles ging beter qua cc's en ben wel een beetje een schema aan gaan houden.

Na twee weken werd ze al niet meer wakker voor een nachtvoeding en zat ze op 6 voedingen per dag. (100 cc per keer)

Met moeite ging dit op.

Met drie maanden ging ze (vanzelf) naar 5 voedingen.

Dit ging eigenlijk heel goed. Ze dronk ongeveer 140 per keer. Niet heel veel, maar prima.

Wat er nu aan de hand is:

De laatste paar weken wil ze overdag bijna niet drinken. 's Avonds rond 23 uur maak ik haar wakker voor een late voeding. Meestal drinkt ze dan 150 cc. Ze wordt 's ochtends rond 08.00 uur wakker uit zichzelf. Is dan totaal niet hongerig. Als ik haar drinken aanbied, drinkt ze gemiddeld 60 cc.

Een paar uur later zou je zeggen dat ze reuze honger moet hebben, maar nee dan drinkt ze gemiddeld weer 60 cc. Dit gaat de hele dag zo door.

Korter op elkaar kleine beetjes geven werkt helemaal averechts, zwaait dan druk met armpjes en wil het echt écht niet.

Zo tussen 18.00-20.00 uur wordt ze heel onrustig en krijgt ze opeens reuze honger. Ik ben dan constant bezig om voeding voor haar op te warmen en te geven. Ze klokt het naar binnen en wil steeds meer meer meer. Tussendoor overstuur en huilen omdat ze zo'n trek heeft. Als ze dan eindelijk verzadigd is (drinkt dan wel eens achter elkaar met tussenpozen van het flesje maken 300 cc) gaat ze naar bed voor de nacht. Later op de avond maak ik haar dan wakker en drinkt ze nog 150 cc weg. (het komt ook, voor dat ze uit zichtzelf wakker wordt)

Ze drinkt zo'n 600 cc per dag met dit ritme, maar soms redt ze dit niet eens.

Overdag drinkt ze ook heel onrustig, constant wegdraaien met haar hoofdje en tong naar buiten. Waarschijnlijk komt dit onrustige doordat ze geen trek heeft?

En als ze dan haar inhaalslag maakt drinkt ze in het begin ook zeer onrustig, maar dit komt dan misschien weer omdat ze zo'n honger heeft?

Wat moet ik hiermee? Ik wil niet perse haar ritme veranderen, maar het lijkt me zo raar. En ik merk dat ze er zelf ook last van heeft, als ze aan het eind van de dag zo onrustig is en zo'n honger heeft. In een paar uur zoveel eten lijkt me niet goed. Ik eet zelf toch ook niet om 20.00 uur mijn ontbijt, lunch én avondeten?

Lunetje krijgt 4 keer afgekolfde borstvoeding en 1 keer kunstvoeding.

Ze heeft geen spruw, groeit goed, heeft voldoende plasluiers, is vrolijk en alert. Ze weegt nu 6300 gram.

Oeps. Dat beknopte is me niet zo gelukt, mijn excuses.

Ben nooit echt kort van stof geweest.

Ze ligt nu trouwens lekker te spelen en heeft sinds 22.30 uur gisteravond 50 cc gedronken.

Hoe kan dit?! En herkent iemand dit?

Gisteravond kwam de inhaalslag trouwens nauwelijks (wat me erg verbaasde) en kwam uiteindelijk krap aan de 500 cc.

Ik wacht nu totdat ze echt honger heeft, even een andere strategie proberen (normaal had ik allang weer een flesje gemaakt). Maar betwijfel ook of dit goed is. Ben bang dat ze te weinig vocht binnenkrijgt over een lange periode.

Op het c.b zeggen ze dat ik haar 's avonds max 200 cc moet geven en de avondfles moet vervallen zodat ze haar ritme waarschijnlijk zelf verschuift en gelijkmatiger gaat drinken. Mijn mond viel open van verbazing. Lekker een nacht zitten met een baby die overstuur is omdat ze zo'n honger heeft.

Jullie begrijpen dat ik dit advies niet zo serieus neem.

Over een paar weken wil ik voorzichtig starten met bijvoeding. Dan is ze 6 maanden. Maar wat is dan handig? Straks wil ze hierdoor nog minder melk. Wat kan ik dan het beste doen?

Wie kan mij voorzien van wat advies?
Misschien dat ze straks door de regelmaat wat beter gaat eten zodra ze bijvoeding krijgt. Sommige babys eten liever vast voedsel.
Groeit ze goed?
Ik zou beginnen met het aanbieden van fruit en groente en ander drinken overdag.
Zou inderdaad aanhouden als leidraad; groeit ze goed en is ze tevreden?

Misschien dat ze idd straks vrij snel over is op vaste voeding, en dan kun je ook ander drinken aanbieden ter compensatie van FV. Bv, thee, diksap of water.
Hoi Luna! Klinkt als mijn Tessje. Uit de borst ging niet, ik heb nog een tijd lang gekolfd (niet zo lang als jij! Echt super!). En altijd heel veel moeite om er voldoende in te krijgen... Ze was verder altijd vrolijk, ontwikkelde zich goed en groeide ook goed, hoewel ze van lang en dik bij de geboorte naar gemiddeld en slank bij zes maanden ging. Ik vond het vooral heel frustrerend. Uiteindelijk werd het beter toen ze zes maanden was en ander eten en drinken kreeg. Vanaf dat moment is ze altijd een goede eter geweest. Ze is gewoon nooit een melkliefhebber geweest.

Dus geen tips, alleen dat het over gaat!
als ze al bijna 6 maanden is.. mag ze toch al fruithapjes? Je kan in de ochtend een fruithapje geven. Eerst peer, dan peer banaan etc.. In fruit zit ook veel vocht.

Als dat goed gaat een groentehapje savonds en evt als dat goed gaat, stukjes brood.

In plaats van melk.. ook water, dixap
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Onze dochter was ook zo onrustig met drinken. Alleen die grote hoeveelheid in de avond had zij weer niet.

Ik zou in jouw situatie beginnen met vast voedsel. Fruit, warme hap, korstjes brood. Misschien heeft ze daar wel behoefte aan.

Je schreef dat ze 4x borstvoeding en 1x kunstvoeding krijgt. Kan het niet zijn dat die fles in de avond (die zo super goed gaat) kv is en dat ze bv gewoon niet meer lust?
Luna, onze MaaierT heeft een vriendje dat ook geen fan is van melk. Aan de borst wil hij sowieso niet drinken en afgekolfd uit de fles gaat ook maar mondjesmaat. Zijn moeder en nanny zijn er altijd erg ongerust over en proberen er zoveel mogelijk melk in te proppen. Toen ze met vast voedsel begonnen werd duidelijk dat hij daar wel erg van houdt. Hij heel graag fruit en groente en hij drinkt ook water uit een tuitbeker. Op die manier krijgt hij dus echt z'n vocht wel binnen. Wellicht dat Lunetje ook niet zo erg van melk houdt en dat het straks met vast voedsel beter gaat.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Hmmm wel vervelend en ik snap dat je je zorgen maakt. Echter denk ik dat er in het advies van het CB toch wel waarheid schuilt. Tuurlijk is het niet leuk als je een paar nachten met een huilende baby zit maar dat is een investering (en geloof me er komen er in de toekomst nog heeeeel veel ). Ik neem aan dat het een paar nachten is en dat ze dan haar ritme wel omgooid. Maar dat moet je (en je man uiteraard) wel willen en dan ook echt achter staan. Heb je dit er niet voor over dan is het denk ik toch een kwestie van uitzingen tot ze wat ouder is.

Maar ik denk trouwens net als de meeste mensen boven mij dat het tijd wordt voor bijvoeding. De 6 mnd grens is er natuurlijk eentje uit de boeken en bij een gemiddelde. Dat wil zeggen dat er dus ook kindjes zijn die eerder aan bijvoeding toe zijn. Ik zou dat eens proberen. En dan een week of twee.
Dank voor de reacties tot nu toe.

Het is inmiddels half 4 en ze heeft nu sinds gisteravond 140 cc op. Maak me wel een beetje zorgen.

Heb er ook aan gedacht dat ze misschien geen bv lust. Maar ook wel eens alleen maar kv proberen te geven en (gelukkig haha) is dat het niet.

Ik ben juist bang dat de bijvoeding het erger maakt en ze daardoor nog minder trek krijgt. Want melk moet het eerste jaar de hoofdvoeding zijn toch?

Overigens wil ik echt nog even wachten tot de 6 maanden grens, aangezien er erg veel allergieen in de familie zitten en Lunetje t/m 15 weken erg veel last gehad heeft van buikkrampen.
Maar hoe kan het dan dat ze rond 3 maanden wel een heel gelijkmatig ritme had en dat ze nu ineens weigert 's ochtends en een groot deel van de middag?
Mocht je straks aan de bijvoeding gaan, zou ik niet kiezen voor ander drinken aan te bieden. In bv (en ook kv) zitten de meeste calorieen, dat gaat zij echt nog niet uit eten halen en wanneer je dan de melk gaat vervangen voor water/diksap/thee, mist ze dit. Hier heb ik het eerste jaar geen ander drinken gegeven dan bv.

Verder denk ik wel dat er wellicht meer regelmaat kan komen wanneer de bijvoeding begint, al zou ik er dan voor kiezen om voeding pas na melk aan te bieden.

Hier heeft dat ritme wel even geduurd moet ik zeggen.

Nu ik er verder over nadenk is het misschien ergens ook wel lastig dat je zo goed kan zien wat ze drinkt. Wanneer ze live aan de borst zou drinken zou je het vele drinken 's avonds ook als een soort clusteren kunnen zien en had je niet geweten hoeveel ze drinkt de rest van de dag.

Maar het lijkt me een lastige situatie voor je.

(ik kon dit bericht pas later aftypen, heb daardoor niet bij kunnen lezen, en ben misschien al erg mosterd...)
Rond 6 maanden krijgen ze ook weer een ontwikkelingsprong.

Mischien is ze toe aan vaste voeding >> Dochtertje met 6 mnd at al brood/fruit/groenten, gaf totaal niets om melk.(nog steeds niet trouwens)

Vind ze pap ed wel lekker?
Ik lees nu dus pas jouw laatste posts

Over de ochtend: gebruik je dan versgekolfde melk of juist diepvries/koelkastmelk? Merk je daar ook een verschil in bij Lunetje?

Overigens had B met drie maanden ook meer regelmaat en minder voedingen dan vanaf vier maanden. Vanaf vier maanden werden de pauzes tussendoor overdag wel langer, maar kwam hij juist 's avonds weer vaker.
Ik geef vaak verse afgekolfde melk aangezien ze toch geen haast heeft. Het moet wel gelijk gegeven worden, want ze drinkt alleen warme melk.

Pap; geen idee of ze het lust, nog nooit gegeven.

Zat ook al te denken aan clusteren alleen doen baby's dat meestal toch als ze niet genoeg hebben? En elke avond clusteren is toch ook niet begrijpelijk?

Ze heeft net een uurtje geslapen, werd rustig en gezellig wakker. Drinken ho maar. Ik snap gewoon echt niet dat ze geen honger heeft. Vraag me af hoe laat de inhaalslag komt.
Kan het zijn dat je kindje veel te druk is met het ontdekken van de wereld waardoor ze overdag de rust niet heeft om te drinken? Of ben je overdag weer veel aan het werk, waardoor ze 's avonds wat mama-aandacht in moet halen?

Probeer eens of ze overdag wel wil drinken als je rustig met haar in een prikkelarme kamer gaat zitten (geen fel licht, gordijnen dicht), helpt dat? Mijn dochter dronk op die leeftijd vooral goed net voor haar slaapjes, als ze echt moe was.

In moedermelk zitten veel meer calorieen dan in groente en fruit. Groente en fruit vullen wel veel meer, dus als ze geen honger heeft zou dat best averechts kunnen werken. Wat eet je zelf als je af wilt vallen... Groente en fruit!
quote:LunaSter schreef op 21 januari 2012 @ 16:53:

Ik geef vaak verse afgekolfde melk aangezien ze toch geen haast heeft. Het moet wel gelijk gegeven worden, want ze drinkt alleen warme melk.

Pap; geen idee of ze het lust, nog nooit gegeven.

Zat ook al te denken aan clusteren alleen doen baby's dat meestal toch als ze niet genoeg hebben? En elke avond clusteren is toch ook niet begrijpelijk?

Ze heeft net een uurtje geslapen, werd rustig en gezellig wakker. Drinken ho maar. Ik snap gewoon echt niet dat ze geen honger heeft. Vraag me af hoe laat de inhaalslag komt.Even kort.. hier staat meer over clusteren http://www.borstvoeding.c ... mproductie/clusteren.html

Ook als kinderen in een periode van snelle emotionele of motorische ontwikkeling zitten, of als ze bijkomen van een drukke dag, ziekte, vaccinatie of langdurige scheiding van de moeder, kunnen ze behoefte hebben om te clusteren (bv.com)
Mijn nichtje was/is een flesweigeraar en omdat mijn zus nu door omstandigheden geen borst meer geeft, drinkt zij sinds ze 9 maanden oud is geen melk meer. Daarvoor hadden we echt het idee dat zij opvolgmelk (alle soorten geprobeerd) niet lekker vond maar ook gekolvde moedermelk wilde zij niet.

Anyway, volgens de kinderarts is het geen probleem dat zij geen melk meer krijgt. Ze krijgt nu s'ochtends yoghurt en s'avonds pap. Tussendoor groente/fruit/brood. Ik weet niet precies hoe of wat. Ze krijg iig wel voldoende voeding binnen.

Dit is een wat ander verhaal maar ik wilde het even melden vanwege je zorg dat tot dat zij 1 jaar oud is de hoofdvoeding melk MOET zijn. Dat is meestal wel zo maar volgens de KA van mijn nichtje kan zij de voedingstoffen ook uit andere producten halen alleen eten de meeste kinderen tot een jaar nog zo weinig wat het zonder melk niet voldoende is.
Lunaster, ik heb geen ervaring, maar ik zou hier ook heel zenuwachtig van worden. Ik herken wel een beetje het clusteren 's avonds, dat deed Dropje ook wel toen ze nog de fles kreeg. Soms wel 3 flessen van 150cc in 4 uur. Maar ze dronk sowieso veel, dus dat is niet helemaal te vergelijken.

Misschien dat het beter gaat met vast voedsel, maar daar zou ik voorzichtig mee opbouwen. Zoals al eerder gezegd, groente en fruit bevatten veel minder calorieën dan melk, dus dat zet geen zoden aan de dijk.

In principe is het goed als ze vrolijk, genoeg plast en goed groeit. Maar ik denk dat ik hier toch advies bij zou willen. Ik weet alleen niet goed wie hier iets zinnig over kan zeggen. Een lactatiekundige? Een diëtist? De kinderarts?

Misschien kun je Stefan Kleintjes proberen? Hij is behalve kinderdiëtist ook lactatiekundige (nog in opleiding geloof ik). Hij doet ook consulten per email/telefoon e.d.
quote:keeprunning schreef op 21 januari 2012 @ 17:15:

[...]

Even kort.. hier staat meer over clusteren http://www.borstvoeding.c ... mproductie/clusteren.html

Maar dat zou betekenen dat Lunetje al een maand clustert. Weet niet of ik het echt clusteren kan noemen. Het is gewoon de schade inhalen omdat ze overdag niks drinkt.

Er is niks verandert in ons gezin, maar misschien heeft het idd met haar ontwikkeling te maken?

Ook als kinderen in een periode van snelle emotionele of motorische ontwikkeling zitten, of als ze bijkomen van een drukke dag, ziekte, vaccinatie of langdurige scheiding van de moeder, kunnen ze behoefte hebben om te clusteren (bv.com)
Reglisse (wederom) bedankt voor je input.

Ik vind dit ook niet helemaal een gezonde situatie. Bedankt voor je tip over Stefan Kleintjes, wist niet dat hij e-mail consulten deed. Want inderdaad, wie vraag je om advies bij zoiets?

Okee bedankt Es, dit stelt me enigzins gerust.

Haarspeldjes, ik ben (nog) niet aan het werk dus daarin is er niks veranderd. Wel is ze heel erg bezig met wat er om haar heen gebeurd, maar dit is ze al sinds ze 1 dag oud is.

Qua drinken houd ik het eigenlijk al heel rustig. T.v en radio staan uit, heeft uitzicht op een saaie muur en verder is er alleen haar fles. En ik dan.

En inderdaad, die bijvoeding kan w.s alleen maar averechts werken. Maar dit zou ik moeten uitproberen.

Gister was extreem.

Begon om 18.30 uur met inhalen. Dronk 220 in 1 keer. Bracht haar om 19.00 uur naar bed, om 19.30 uur sliep ze.

Om 20.00 uur werd ze huilend wakker. Zo'n volle buik ligt natuurlijk niet lekker, maar ze had ook weer honger. Dronk weer 100 cc. Toen heb ik haar on 2400 uur wakker gemaakt en ze dronk toen 100 cc. Wat dus net weer maakt dat ze de 500 cc haalde.

Wilde daarna niet slapen omdat ze te moe was.

Door dit rare drinken moet ze dit s avonds inhalen waardoor ze slaap mist en heel moe en onrustig wordt.

Dan denk ik echt, meisje ga dan ook gewoon overdag wat meer drinken. Het is voor haar zo onrustig en niet fijn op deze manier. Avonden zijn ook niet echt relaxed. Maar wat doe je eraan?
Ik begrijp dat je tot 6 maanden wilt wachten met vast eten, maar dit lijkt me wel een situatie dat s 'avonds een groentehapje me erg nuttig lijkt. Het is toch eerst even een paar weken oefenen, dus rond 6 maanden heeft ze er dan ws. wel wat aan.

En misschien juist wel een tv of radio aan met drinken geven?
quote:LunaSter schreef op 21 januari 2012 @ 16:53:

M clustert eigenlijk zijn hele leven al (nu bijna 11 maanden). Ik heb bij hem de indruk dat het niet alleen drinken is, maar ook tijd met mama.

Zou het een idee zijn om haar 's avonds later naar bed te doen? Laat haar lekker op je arm slapen zodat ze lekker bij je ligt?

Ik herken het drinkgedrag overigens wel van M hoor. Overdag drinkt hij weinig, en moet ik echt zijn plasluiers in de gaten houden. 's Nachts tankt hij echt bij en wordt wakker met een plofluier.
Het is hier niet dat ze mama tijd wil als ze zo veel wil drinken, maar simpelweg omdat ze de rest van de dag moet inhalen qua vocht.

Is dan ook heel onrustig.

Overdag draag ik haar veel, knuffelen we veel. 's Avonds gaat ze rond 20.00 uur naar bed, omdat ze echt het best in haar bedje slaapt, strak onder de dekentjes. Op mijn arm blijft ze maar draaien en in haar oogjes wrijven.

Bedankt voor het meedenken.

Misschien dan toch starten met bijvoeding? Maken die paar weken veel uit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven