ervaring met emdr-therapie?
maandag 23 januari 2012 om 22:01
maandag 23 januari 2012 om 22:10
Ik heb net 1 sessie gehad (auto-ongeluk) en voel me nu al beter. Maar de sessies zelf vind ik erg zwaar, die dag ben ik dan ook helemaal niets meer waard. Ik ben ontzettend moe en heb dan last van hoofdpijn. De dag erna voelde ik me top en zelfs nu na 5 dagen voel ik me steeds beter! Heel bijzonder hoe snel het werkt.
maandag 23 januari 2012 om 22:14
maandag 23 januari 2012 om 22:58
quote:achnein schreef op 23 januari 2012 @ 22:14:
Ja, mijn partner heeft het gehad voor een PTSS. Heeft heel averechts gewerkt bij het, ondanks de erkende therapeut. Hierdoor is het trauma niet verwerkt, maar verder weggestopt, waardoor hij later helemaal ingestort is.
Ik geloof wel in EMDR, maar het kan ook misgaan.
Jeetje, wat naar... het trauma wordt inderdaad weer helemaal losgemaakt..
Bij mij heeft het goed geholpen maar ik denk wel dat je echt zelf op een punt moet zijn dat je zegt, ik ben er nu klaar voor, ik durf en wil het in de ogen kijken.
Als je het doet terwijl je er niet klaar voor bent, onder druk van een behandelaar bijvoorbeeld, dan kan ik me voorstellen dat het ook vervelend uit kan pakken.
Het schijnt ook voornamelijk goed te werken bij eenmalige trauma's zoals een ongeluk of een eenmalige verkrachting bijvoorbeeld, langdurig misbruik ofzo schijnt met EMDR niet goed te behandelen te zijn....
Ja, mijn partner heeft het gehad voor een PTSS. Heeft heel averechts gewerkt bij het, ondanks de erkende therapeut. Hierdoor is het trauma niet verwerkt, maar verder weggestopt, waardoor hij later helemaal ingestort is.
Ik geloof wel in EMDR, maar het kan ook misgaan.
Jeetje, wat naar... het trauma wordt inderdaad weer helemaal losgemaakt..
Bij mij heeft het goed geholpen maar ik denk wel dat je echt zelf op een punt moet zijn dat je zegt, ik ben er nu klaar voor, ik durf en wil het in de ogen kijken.
Als je het doet terwijl je er niet klaar voor bent, onder druk van een behandelaar bijvoorbeeld, dan kan ik me voorstellen dat het ook vervelend uit kan pakken.
Het schijnt ook voornamelijk goed te werken bij eenmalige trauma's zoals een ongeluk of een eenmalige verkrachting bijvoorbeeld, langdurig misbruik ofzo schijnt met EMDR niet goed te behandelen te zijn....
maandag 23 januari 2012 om 23:00
maandag 23 januari 2012 om 23:04
Een maand of 7? Hoeveel sessies heb je dan gehad? Toen ik het kreeg was de heersende opinie dat je met maximaal 3 a 4 sessies (per trauma) er van af moest zijn, dat was nou juist het mooie van EMDR, Anders was psychotherapie meer de weg.
Maar dat was in 2008, misschien is de kennis hierover inmiddels verder ontwikkeld? Weet iemand daar iets van?
Maar dat was in 2008, misschien is de kennis hierover inmiddels verder ontwikkeld? Weet iemand daar iets van?
maandag 23 januari 2012 om 23:22
Ok, het zal wel per trauma enzo verschillen dan denk ik.
To, waar wil jij het voor gebruiken? EMDR puur alleen voor het loslaten van allerhande emoties ken ik niet, ik ken het als echt gerichte traumaverwerking maar dat kan inmiddels natuurlijk anders zijn, het was toen ik het deed nog volop in ontwikkeling.
Voor emotieloslaten in het algemeen kan ik je in ieder geval haptonomie aanraden.
To, waar wil jij het voor gebruiken? EMDR puur alleen voor het loslaten van allerhande emoties ken ik niet, ik ken het als echt gerichte traumaverwerking maar dat kan inmiddels natuurlijk anders zijn, het was toen ik het deed nog volop in ontwikkeling.
Voor emotieloslaten in het algemeen kan ik je in ieder geval haptonomie aanraden.
maandag 23 januari 2012 om 23:31
dinsdag 24 januari 2012 om 08:22
Ik ben nu bezig met EMDR heb nu twee sessies gehad maar we zijn er nog lang niet.
Of het helpt weet ik niet, ik merk wel dat ik het erg zwaar vind en na een behandeling een tijd slecht slaap en veel hoofdpijn heb. Mijn psycholoog zei dat ik de volgende keer direct terug moest komen als ik er weer zoveel last van had, blijkbaar is het dan nog niet goed genoeg afgesloten.
Ik ga er vanuit dat het op termijn mij zeker helpt, ik ben er ook klaar voor om alles onder ogen te komen maar veel dingen zijn lang geleden gebeurd en die heb ik heel diep weggestopt zodat het moeilijk is om erbij te komen.
@TO is EMDR aangeraden door een hulpverlener? En weet je al of je er mee aan de slag gaat? In elk geval heel veel succes en sterkte!
Of het helpt weet ik niet, ik merk wel dat ik het erg zwaar vind en na een behandeling een tijd slecht slaap en veel hoofdpijn heb. Mijn psycholoog zei dat ik de volgende keer direct terug moest komen als ik er weer zoveel last van had, blijkbaar is het dan nog niet goed genoeg afgesloten.
Ik ga er vanuit dat het op termijn mij zeker helpt, ik ben er ook klaar voor om alles onder ogen te komen maar veel dingen zijn lang geleden gebeurd en die heb ik heel diep weggestopt zodat het moeilijk is om erbij te komen.
@TO is EMDR aangeraden door een hulpverlener? En weet je al of je er mee aan de slag gaat? In elk geval heel veel succes en sterkte!
dinsdag 24 januari 2012 om 09:02
Hoi,
Ik heb 3 jaar geleden EMDR gehad. Heb er veel aan gehad, maar had best veel sessies nodig. Je moet er wel klaar voor zijn en beseffen dat het zwaar is. Ik had na de sessies vaak last van moeheid en soms lichte hoofdpijn, maar had het geluk dat ik een hele goede psycholoog had. Ik kan er nu beter mee omgaan en de dingen toepassen die ik geleerd heb. Ook bij mij ging het om dingen die lang geleden gebeurd waren, en ver weg zaten.
Achteraf ben ik blij dat ik het gedaan heb.
Als je het kunt opbrengen adviseer ik je echt om er mee door te gaan, uiteindelijk kom je er beter uit.
Sterkte ermee!!!!!
Ik heb 3 jaar geleden EMDR gehad. Heb er veel aan gehad, maar had best veel sessies nodig. Je moet er wel klaar voor zijn en beseffen dat het zwaar is. Ik had na de sessies vaak last van moeheid en soms lichte hoofdpijn, maar had het geluk dat ik een hele goede psycholoog had. Ik kan er nu beter mee omgaan en de dingen toepassen die ik geleerd heb. Ook bij mij ging het om dingen die lang geleden gebeurd waren, en ver weg zaten.
Achteraf ben ik blij dat ik het gedaan heb.
Als je het kunt opbrengen adviseer ik je echt om er mee door te gaan, uiteindelijk kom je er beter uit.
Sterkte ermee!!!!!
dinsdag 24 januari 2012 om 10:11
"Ik ben nu bezig met EMDR heb nu twee sessies gehad maar we zijn er nog lang niet.
@TO is EMDR aangeraden door een hulpverlener? En weet je al of je er mee aan de slag gaat? In elk geval heel veel succes en sterkte!"
Nee, het is niet aangeraden door een hulpverlener, maar heb informatie over deze therapie op internet gevonden. Ik heb veel last van mij darmen en dit valt samen met emoties die ik blijf vasthouden. Had een forum gevonden van iemand die dit ook had en hiervoor emdr heeft gedaan.... Vroeg me af of hier meer ervaring mee hebben?
@TO is EMDR aangeraden door een hulpverlener? En weet je al of je er mee aan de slag gaat? In elk geval heel veel succes en sterkte!"
Nee, het is niet aangeraden door een hulpverlener, maar heb informatie over deze therapie op internet gevonden. Ik heb veel last van mij darmen en dit valt samen met emoties die ik blijf vasthouden. Had een forum gevonden van iemand die dit ook had en hiervoor emdr heeft gedaan.... Vroeg me af of hier meer ervaring mee hebben?
dinsdag 24 januari 2012 om 17:53
Hoi Eefje, ik denk ook niet dat emdr het meest geschikt is als therapie. Haptotherapie, zoals bloemetje zegt, komt ook eerder bij mij op voor behandeling van jouw klacht. Wat is haptotherapie?
In ieder geval wens ik je veel sterkte. Onlangs was er nog een topic over EMDR hier als je meer ervaringen wilt lezen.
In ieder geval wens ik je veel sterkte. Onlangs was er nog een topic over EMDR hier als je meer ervaringen wilt lezen.
dinsdag 24 januari 2012 om 19:53
Eefje; EMDR is echt alleen geschikt als je concrete situaties hebt meegemaakt die jou getraumatiseerd hebben. Je moet je die namelijk weer 'voor de geest halen' tijdens een sessie. Vooraf en achteraf wordt dan gemeten (geef je zelf aan) hoe emotioneel je je voelt als je eraan terug denkt. Het gaat dus echt om situaties met tijd en plaats zeg maar.
dinsdag 24 januari 2012 om 20:17
het is nep, geen wetenschappelijke basis en verzonnen door iemand die een matig diplomaatje heeft gehaald.
http://www.skepsis.nl/emdr.html
ondertussen betaal je wel het dubbele tarief!
http://www.skepsis.nl/emdr.html
ondertussen betaal je wel het dubbele tarief!
dinsdag 24 januari 2012 om 21:48
quote:nicky_67 schreef op dinsdag 24 januari 2012 19:53 Eefje; EMDR is echt alleen geschikt als je concrete situaties hebt meegemaakt die jou getraumatiseerd hebben. Je moet je die namelijk weer 'voor de geest halen' tijdens een sessie. Vooraf en achteraf wordt dan gemeten (geef je zelf aan) hoe emotioneel je je voelt als je eraan terug denkt. Het gaat dus echt om situaties met tijd en plaats zeg maar.Dankjewel voor de uitleg! Ik heb inderdaad niet een trauma, maar een moeilijke jeugd gehad en hier veel onverwerkte emoties van heb....
dinsdag 24 januari 2012 om 21:58
Inmiddels zijn de inzichten rondom EMDR wel wat veranderd. Het is oorspronkelijk bedoeld om trauma's te behandelen, maar het kan ook helpen om vastgezette ideeën die je over jezelf hebt (bijv. ik ben niks waard, ik kan niks goed doen ed) 'aan te pakken'.
Maar voor vastgezette emoties waardoor je darmklachten krijgt; nee, ik denk ook niet dat EMDR daarvoor de meest aangewezen therapie is.
succes met zoeken naar wat beter geschikt is, Eefje!
Maar voor vastgezette emoties waardoor je darmklachten krijgt; nee, ik denk ook niet dat EMDR daarvoor de meest aangewezen therapie is.
succes met zoeken naar wat beter geschikt is, Eefje!